Gå til innhold

"Barn"/ungdom og seksuell debut

Fremhevede innlegg

Gjest Bianca26
Skrevet
Trettenåringer er barn i juridisk forstand, på den måten at de ikke er myndige, men de er ikke barn i fysisk og mental forstand, i hvert fall ikke de som for lengst har kommet i puberteten og begynt å få en mer voksen seksualitet. Disse trettenåringene er ikke lenger barn, de er heller voksne, de er ungdommer. De er ikke like modne som voksne, men det blir også helt feil å oppfatte dem som barn.

For en grei skissering av distinksjonen mellom begrepet "barn" i juridisk forstand og begrepet "barn" i normal språkbruk se:

http://no.wikipedia.org/wiki/Barn

ok jeg er enig i at i fysisk forstand er trettenåringer i ferd med å utvikle seg til å bli en voksen men de aller fleste trettenåringer er ikke helt ferdig utviklet. mentalt er de fortsatt barn. 13 åringer oppfører seg LAAANGT fra voksent. Det er en aldersgrense på sex for 16 år så jeg ser ikke hva som er galt i å vente. dessuten provoserer det meg idag at 13 åringer blir sett på som lite kule eløler tapere fordi de ikke har sex.

En annen ting jeg også vil si er at jenter i den alderen utvikler seg tidligere enn gutter på samme alder, så de blir gjerne sammen med gutter som er over den seksuelle lavalderen, og hvis de da har sex så er det ikke så veldig greit.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bianca26
Skrevet

etter min mening er man barn fram til man begynner på videregående. jeg syns ikke 13-15 åringer er voksne nok i huet til å kvalifisere som ungdommer. og har du sett hvor små de er på den alderen eller?

Skrevet
Nei, det er sant, for de som ikke har lyst på sex overhodet er det ikke så stor fare for å debutere i fylla, men da er det jo ikke voksnes oppfordring om å vente som er utslagsgivende. Det jeg har sagt er at det ikke nødvendigvis er en fordel om voksne oppfordrer barna til å vente så lenge som mulig med "debuten".

Den gruppen som faktisk kan tenkes å endre adferd som følge av foreldrenes advarsler er unge som faktisk har sterk seksualitet, og om de går og holder seg og kjemper mot sine egne lyster vil de nok lettere gi etter i fylla. Den som ikke har lyst på sex klarer seg nok også ofte godt uten mors og fars formaninger. Det er ikke denne gruppen vi snakker om.

virker som om du tror tenåringer er kåte kaniner som ikke klarer å la være å ha sex hele tiden

Det er vel et par mellomstasjoner mellom å være en kåt kanin som har sex hele tiden og en som aldri har sex? (som du tar til orde for) :gjeiper:

Kan for øvrig nevne at man som mann neppe noensinne blir kåtere enn man er som femten-sekstenåring. Du blir nok en bedre elsker senere i livet, men driftene blir aldri sterkere enn de var da.

Gjest Bianca26
Skrevet
Det er vel et par mellomstasjoner mellom å være en kåt kanin som har sex hele tiden og en som aldri har sex? (som du tar til orde for) :gjeiper:

Kan for øvrig nevne at man som mann neppe noensinne blir kåtere enn man er som femten-sekstenåring. Du blir nok en bedre elsker senere i livet, men driftene blir aldri sterkere enn de var da.

jeg syns ikke man skal ha sex før man er følelsesmessig klar noe jeg mener et ungdomsskolebarn ikke er. Etter 16 syns jeg de skal kjøre på men før det. nei

Og det med at gutter er kåtest i 15 års alderen stemmer ikke for gjennomsnittsalderen på gutter som debuterer er faktisk oppi 16- 17. Mange gutter på tretten har knappest kommet i puberteten. som sagt gutter utvikler seg senere

Gjest Bianca26
Skrevet
jeg syns ikke man skal ha sex før man er følelsesmessig klar noe jeg mener et ungdomsskolebarn ikke er. Etter 16 syns jeg de kan kjøre på men før det. nei

Og det med at gutter er kåtest i 15 års alderen stemmer ikke for gjennomsnittsalderen på gutter som debuterer er faktisk oppi 16- 17. Mange gutter på tretten har knappest kommet i puberteten. som sagt gutter utvikler seg senere

Skrevet
jeg syns ikke man skal ha sex før man er følelsesmessig klar Etter 16 syns jeg de kan kjøre på men før det. nei

Hvis den seksuelle lavalderen ble senket til 15 hadde du fortsatt med 16? Hva om den ble økt til 18?

Gjest Bianca26
Skrevet
Jovisst, det er jo nettopp det det er. Slik jeg forstår begrepene er seksualliv seksualitet i praksis. Mange puritanere er veldig ivrige på å skille her: Ifølge en del konservative kristne er det ok å ha homofil legning, altså at de homofile lystene er del av din seksualitet. Derimot er det ikke ok å ha et homofilt seksualliv, altså leve det ut.

Det er sant, men forskjellen er en annen enn det du her prøver å gjøre det til. Hvis man nekter noen å leve ut sin seksualitet nekter man dem et seksualliv.

Dette høres rart ut, hvis du har lest det jeg skriver er det jo nettopp sex med en kjæreste jeg oppfatter som ideelt, ikke tilfeldige ligg i fylla.

Ja men så har ikke alle 13 åringer kjæreste. spesielt ikke seriøse forhold. hvor mange holder sammen med kjæresten man ble sammen med da livet ut? og hvor mange ungdomsskoleforhold varer lenge i det hele tatt?

Skrevet
Trettenåringer er barn i juridisk forstand, på den måten at de ikke er myndige, men de er ikke barn i fysisk og mental forstand, i hvert fall ikke de som for lengst har kommet i puberteten og begynt å få en mer voksen seksualitet. Disse trettenåringene er ikke lenger barn, de er heller voksne, de er ungdommer. De er ikke like modne som voksne, men det blir også helt feil å oppfatte dem som barn.

For en grei skissering av distinksjonen mellom begrepet "barn" i juridisk forstand og begrepet "barn" i normal språkbruk se:

http://no.wikipedia.org/wiki/Barn

ok jeg er enig i at i fysisk forstand er trettenåringer i ferd med å utvikle seg til å bli en voksen men de aller fleste trettenåringer er ikke helt ferdig utviklet. mentalt er de fortsatt barn. 13 åringer oppfører seg LAAANGT fra voksent. Det er en aldersgrense på sex for 16 år så jeg ser ikke hva som er galt i å vente. dessuten provoserer det meg idag at 13 åringer blir sett på som lite kule eløler tapere fordi de ikke har sex.

En annen ting jeg også vil si er at jenter i den alderen utvikler seg tidligere enn gutter på samme alder, så de blir gjerne sammen med gutter som er over den seksuelle lavalderen, og hvis de da har sex så er det ikke så veldig greit.

Vi lever da ikke på 50-tallet? Det er et halvt århundre siden begrepet ungdom fikk en sterkere stilling og etter hvert ble oppfattet som en naturlig mellomperiode mellom barn og voksen. Trettenåringer er ikke nødvendigvis barn, de er heller ikke voksne, de er ungdommer.

Det er for øvrig ikke riktig at man gjør noe ulovlig om man har sex før man er 16, les hva som skrives i tråden Hvorfor skal bare min sønn straffes?

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=448840

Gjest Bianca26
Skrevet
Vi lever da ikke på 50-tallet? Det er et halvt århundre siden begrepet ungdom fikk en sterkere stilling og etter hvert ble oppfattet som en naturlig mellomperiode mellom barn og voksen. Trettenåringer er ikke nødvendigvis barn, de er heller ikke voksne, de er ungdommer.

Det er for øvrig ikke riktig at man gjør noe ulovlig om man har sex før man er 16, les hva som skrives i tråden Hvorfor skal bare min sønn straffes?

hvis du leste alt jeg skrev så skrev jeg at de fleste jenter på 14 blir sammen med gutter som er OVER den seksuelle lavalderen. DA blir det ulovlig. og jeg syns også du skulle lese det jeg skrev om det følelsesmessige. du bare plukker ut det du vil høre av det jeg skriver

Gjest Bianca26
Skrevet

jeg er over 20 og anser meg selv som ungdom. jeg har møtt trettenåringer. og begrepet ungdom er ikke det første som streifer meg. jeg syns de er barn av egen erfaring av å se hvordan de oppfører seg. jeg husker det selv fra jeg var tretten hvor barnslige vi alle var

Skrevet
jeg syns ikke man skal ha sex før man er følelsesmessig klar noe jeg mener et ungdomsskolebarn ikke er. Etter 16 syns jeg de skal kjøre på men før det. nei

Her tror jeg du mangler litt innsikt i hva det vil si å være gutt. Det var ingen i min klasse som ikke hadde kommet i puberteten når vi var 13, og selv om det er en del som har sen pubertet forandrer ikke det at de fleste gutter aldri blir kåtere enn i denne perioden.

At den gjennomsnittlige debutalderen er såpass høy betyr jo ikke annet enn at det er en god del som har ventet, kanskje fordi de har foreldre som tuter dem ørene fulle om hvor viktig det er å vente, kanskje fordi jentene holder igjen - fordi foreldrene tuter dem ørene fulle. Å ta det som et bevis på at de unge ikke har sterke seksuelle drifter er rimelig sært. Hvis de unge hører på deg og er lydig "og kjekk ungdom" vil du altså ta det som bevis på at de er seksuelt umodne og ikke har sterke drifter. :gjeiper:

Husk at det er svært mange som debuterer før den gjennomsnittlige debutalderen. Den gjennomsnittlige debutalderen er ikke alderen da alle liksom debuterer på en gang.

Gjest Bianca26
Skrevet
Her tror jeg du mangler litt innsikt i hva det vil si å være gutt. Det var ingen i min klasse som ikke hadde kommet i puberteten når vi var 13, og selv om det er en del som har sen pubertet forandrer ikke det at de fleste gutter aldri blir kåtere enn i denne perioden.

At den gjennomsnittlige debutalderen er såpass høy betyr jo ikke annet enn at det er en god del som har ventet, kanskje fordi de har foreldre som tuter dem ørene fulle om hvor viktig det er å vente, kanskje fordi jentene holder igjen - fordi foreldrene tuter dem ørene fulle. Å ta det som et bevis på at de unge ikke har sterke seksuelle drifter er rimelig sært. Hvis de unge hører på deg og er lydig "og kjekk ungdom" vil du altså ta det som bevis på at de er seksuelt umodne og ikke har sterke drifter. :gjeiper:

Husk at det er svært mange som debuterer før den gjennomsnittlige debutalderen. Den gjennomsnittlige debutalderen er ikke alderen da alle liksom debuterer på en gang.

jeg vet det men det betyr de aller fleste.

Men jeg må spørre deg om en ting. om en fjorten år gammel jente velger å vente uten at foreldrene har tutet henne ørene fulle. Hva mener du om henne?

Og jeg skjønner iokke hvorfor du mener at det er greit at unger i denne alderen har sex siden de er så umodne at de ikke skjønner konsekvensene av det de gjør. Du syns ikke de er litt unge til å risikere graviditet da? prevansjon er ikke 100% sikkert bestandig

Gjest Bianca26
Skrevet

alle trettenåringer er seksuelt umodne. faktisk er de umodne på alle områder

Skrevet

jeg er over 20 og anser meg selv som ungdom. jeg har møtt trettenåringer. og begrepet ungdom er ikke det første som streifer meg. jeg syns de er barn av egen erfaring av å se hvordan de oppfører seg. jeg husker det selv fra jeg var tretten hvor barnslige vi alle var

Jeg husker ennå veldig godt hvordan vi følte det når enkelte lærere omtalte oss som "bare barn". (bak vår rygg, det var jo ikke meningen at vi skulle høre det selvsagt) Og jeg lovte meg selv at jeg aldri skulle glemme hvordan det var å være tretten, aldri nedvurdere trettenåringer.

Men jeg ser jo at vi etter hvert lett gjorde det, for når man er bare litt eldre er det veldig viktig å fokusere på det som skiller deg fra de yngre. I dag har jeg blitt gammel nok til ikke lenger å trenge å nedvurdere unge tenåringer, så det er vel litt av forklaringen.

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg husker ennå veldig godt hvordan vi følte det når enkelte lærere omtalte oss som "bare barn". (bak vår rygg, det var jo ikke meningen at vi skulle høre det selvsagt) Og jeg lovte meg selv at jeg aldri skulle glemme hvordan det var å være tretten, aldri nedvurdere trettenåringer.

Men jeg ser jo at vi etter hvert lett gjorde det, for når man er bare litt eldre er det veldig viktig å fokusere på det som skiller deg fra de yngre. I dag har jeg blitt gammel nok til ikke lenger å trenge å nedvurdere unge tenåringer, så det er vel litt av forklaringen.

jeg nedvurderer de ikke jeg bare konstaterer fakta. Da jeg var på samme alder så så jeg jo med egne øyne hvor barnslige de aller fleste var. med mobbing og baksnakking og nedrakking på folk som ike var "kule" nok. er det det voksen atferd synes du?

Skrevet
jeg nedvurderer de ikke jeg bare konstaterer fakta. Da jeg var på samme alder så så jeg jo med egne øyne hvor barnslige de aller fleste var. med mobbing og baksnakking og nedrakking på folk som ike var "kule" nok. er det det voksen atferd synes du?

Nei, dette er ikke fakta. Dette er din ganske fordreide personlige virkelighetsoppfatning. :gjeiper:

Skrevet

Nei, overhodet ikke. Men de er ikke barn heller, men langt fra voksne. Noen er veldig umoden, andre mindre. En 13-åring kan være svært umoden til tider, men de trenger ikke å være det på alle plan heller.

Og noen er mer "voksen" enn andre. Det finnes ikke akkurat noe fasitsvar.

Gjest Bianca26
Skrevet
Nei, overhodet ikke. Men de er ikke barn heller, men langt fra voksne. Noen er veldig umoden, andre mindre. En 13-åring kan være svært umoden til tider, men de trenger ikke å være det på alle plan heller.

Og noen er mer "voksen" enn andre. Det finnes ikke akkurat noe fasitsvar.

ja det er sant det men jeg synes de er nærmere barn enn voksen. jeg syns det er veldig umoden oppførsel for eksempel å gjøre opprør mot foreldrene ved å gjøre alt som de ikke får lov til. f. eks som å begynne å røyke eller dra på fest å drikke seg dritas og ha sex bare på trass.

men noen er mer voksne og ansvarsfulle enn andre på samme alder så klart, men oppførselen de har utviklet har jo litt å gjøre med hvilken oppdragelse de har fått. og oppdragelsen er ikke ferdig når de er tretten år. da kunne de like gjerne flyttet hjemmefra

Gjest Bianca26
Skrevet
Hvis den seksuelle lavalderen ble senket til 15 hadde du fortsatt med 16? Hva om den ble økt til 18?

jeg synes ikke den skal senkes. jeg synes man er mer moden som 16 åring. da er det mange som flytter på hybel å lærer seg å klare seg mer selv og blir naturlig mer voksne av den grunn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...