Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Nytt mirakel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, ny dag!

Takk for hilsen i boka mi; moro at du ble overengasjert! :lol:

Som skrevet i boka, har jeg sett Pirates of the Caribbean, og siden du liker Johnny Depp, så er nok filmen noe for deg også... :wink:

Han er råbra i filmen, og morsom! :P

(fikk også øynene opp for Orlando Bloom, men ikke si det til Johnny)

Høres deilig ut med hudpleie... Er det lov til å spørre hvor mye sånt koster, og hva som blir gjort!? :oops:

Godt å høre at kvalmen er bedre!

Ha en fin dag!

Lillen

Skrevet

Tidlig på an. Var på jobben klokken åtte i dag. Fornøyd med det.

hadde en strålende ettermiddag og kveld med Mannen i går (til jeg stupte i seng kl. ti). Middagen var strålende. Spiste god fiskemat, som det blir lite av hjemme.

Og filmen Pirates of the Caribbean .

Takk for koselig hilsen fra deg lillen. Alltid veldig koselig.

Du spurte om hudpleie... det varierer i pris. Jeg betaler ca. 600 for 1 1/2 time, og får da ansiktsbehandling. Dette innebærer peeling, maske, damp, utrensing/klemming, rensing og krem...tror det er det + at jeg tror hun kan nappe øyenbrynene om ønskelig. Der jeg skal får man også øyemaske, noe på leppene og maske på hendene... Ups, glemte jo massasjen: Ansikts og nakkemassasje. Det er veldig deilig. Det er veldig avslappende. Gleder meg til timen i morgen. :wink:

Ellers en helt vanlig dag i dag. Skal prøve å lese gjennom nødvendig littertur på jobben...noe ihverfall (ikke min styrke og lese og lese.. blir lett trøtt og ukonsentrert). Mee litt iallefall. Og så slappe av hjemme i kveld.

Formen er bra. I dag kjenner jeg foreløpig ikke så mange symptomer. Men det er så rart for magen min står ut som en ballong om kvelden og er mye mindre om morningen. Tror jeg er skikkelig opplåst om dagene. Kommer utover dagen. Også synes jeg "fødselstripen" fra symfysen og opptil navlen er blit mørkere, og fremdeles er blodårene på brystene veldig tydelige. Men jeg er mindre kvalm, og det er veldig bra.

I dag er jeg 8+4

Skrevet

Heisan! :D

Her var det jo endå ei gravid i Bergen som eg ikkje har fått med meg.

Kjekt at vi er så mange!

Eg er berre 6+4 på vei og har endå ikkje merka noko til den kvalmen som du har slitt med. Håpar eg slepp unna! Men samtidig begynner eg jo å lure på om det ikkje er noko baby der inne sidan eg ikkje er kvalm....rart med det...

Skrevet

Godt å lese at alt står bra til...

Tror jeg må på kino å se Pirates of the Caribbean

jeg også..

Har faktisk ikke sett at Orlando Bloom var så flott,

før et intervju de sendte på tv her om dagen..

Jammen var han deilig... :P

Klem Jinx

Skrevet

Hei igjen....

har ikke vært her inne siden torsdag :o Nettet var nede på jobb fredag, og det har ikke blitt til at jeg har sittet meg ned foran tv-skjermen nå i helgen. Har hatt en super helg hvor jeg har slappet av og vært sosial.

På fredag etter jobb var jeg hos hudpleier. Deilig, men litt vondt også (når hun stakk nåler inn i "urenhetene" - au)... men alt for skjønnheten (må få den frem... *lete, lete*). Jeg var der hele 2 timer. Gildet kostet hele 710 kr., så det hadde steget en del siden sist. Men når jeg var der så lenge, så var det ikke så værst. En prioriteringssak sier jeg til meg selv... og har allerede bestilt ny time om 2 mnd. Var så koselig å være der. Hudpleieren var også gravid så vi pratet masse om graviditet. Såååå kjekt :wink:

Ellers har jeg i helgen bl.a. vært på 2 familiebesøk, hatt besøk av en god venninne (som bor i Oslo) og Mannen har hatt besøk av en kompis (som også bor i Oslo). Er flust av bergensere som har emigrert pga. jobb. Fysjom... det er jo her det er best å bo :D :briller: 8)

De kommer nok tilbake en gang... Vennene har ikke bodd hos oss - de har jo foreldrene her - men vært hos oss på beøk (hver for seg). Veldig kjekt. Og begge to fikk høre den gode nyheten og ble så glade (men ikke overrasket). Er så gøy å fortelle.

Også er det flere og flere rundt oss også som venter barn. Fikk nå i morges vite om en venninne til som venter barn, en studievenninne. Skal sannsynligvis treffe henne nå i uken, og da blir det vel til at jeg forteller nyheten igjen... kan jo ikke la være og gå glipp av masse nyttig graviditetsstoff (som om jeg ikke får nok av det her inne) :roll:

Alltid kjekt å være gravid sammen med noen!

Ellers så er jeg steike så hormonell om dagene. Ikke nok med at humøret slår kollbøtte, men jeg griner så lett. Begynte f.eks. å storgråte i går da jeg så reprisen av junior grand prix... jada.. på avstemmingen. de var jo så søte. Jeg storgråt. Hulket gjorde jeg. :roll: Og Mannen lo. Skjønner ham godt.

Takk for kosellig hilsen her inne, Jinx og Hermione.

Du må få med deg Pirates of the Caribbean, Jinx. Det er godt for øynene å hvile blikket på de to mennene.

Ok - får begynne å jobeb litt. Er jo på jobb.

Smil og gode tanker fra ny dag

9+1 (Hurra er i min 10'ende uke)

Skrevet

Ehm... Jeg begynte også å gråte av GP Junior. Vet ikke om det var fordi de var søte, eller fordi det var så tragisk. Men jeg gråt, og følte meg veldig gravid. Så merkelig.

Koselig å lese i dagboken din for tiden. Det ser ut til at du trives og har det bra. Er kvalmen i retrett også? Min er litt sånn bob-bob. Kommer og går hele tiden.

Har du fått time til ny UL, eller venter du til uke 18?

Skrevet

Kjære Matahari,

tusen takk for koselig hilsen. Vi er såååå gravide så da har vi lov til å gråte litt innimellom. Men GP Junior tar kaka - må innrømme det.

Jeg har det fint jeg. Elsker å være gravid! Men jeg føler meg uggen mer eller mindre hele tiden. Det betyr at jeg er kvalm fremdeles, men at det er litt bob-bob her også. Det er vel værst om morningen, og ikke alltid så bra om kvelden også. Men på dagen pleier det å gå ok. Må småspise en del. Kjenner jeg at kvalmen blir for intens må jeg "trykke" i meg noe. Har for tiden dilla på Apetitk-nekkebrød med og uten fårepølse. Ellers er skiver med litt syltetøy ok. Også digger jeg Lemonade. Kjøper sånne plastflasker med "fersk" lemonade. Også god å blande ut i vann. Deilig syrlig!

An. UL, så har jeg ikke fått ny time før i uke 18. Hadde vært kjekt å se at alt står bra til der inni - med det voksende mirakelet - men jeg får være tålmodig... Føler ihvertfall at det skjer ting der inni. Det bobler og styrer fælt inimellom. Men murringen har gitt seg. Har heller ike vondt i korsryggen lenger. Og trøttheten er litt bedre.

Også; kjære dagbok..

Må få ut litt irritasjon her i dag etter å ha snakket med legekontoret i går. Ikke noen positiv samtale akkurat. Jeg ringte for å spørre om prøvene jeg tok sist (26.08) - blodprøver og hvordan urinpørven var. Det sistnevnte var bra. Ang. blodprøvene fortalte jeg at jeg var spesielt interessert i hvordan TSH-verdien min var. Dette er ingen standard blodprøve for gravide, emn en blodprøve jeg spurte legen om jeg kunne ta. Jeg har sjekket TSH også i 2001 og 2002, og det indikerer tyroksin-nivået i kroppen og kan dermed avdekke om man har en stoffskiftesykdom. Siden flere kvinner i min familie har lavt stoffskifte, og dermed trenger tyroksin-tilskudd, vil jeg at dette skel sjekkes. Akkurat nå rjeg var blitt gravid - men ikke visste det ennå - fant jeg informasjon på nettet om lavt stoffskifte og fruktbarhet. Her sto det at om man prøvde å bli gravid så burde tyroksindosen til en med lavt stoffskifte reguleres/økes slik at TSH kom under 1. Dette fordi lavt stoffskifte kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Min TSH-verdi i fjor var 4,59!!! Så da begynte jeg å lure... Legen kommenterte TSH-verdien min i fjor med at så lenge den var under 5 var det ok. Men når jeg kom på første svangerskapskontroll nå fortalte han at max-verdiene var justert. Tror grensen nå var 3,5. Og det vil si at jeg har hatt høyere veridier de to gangene/årene jeg har testet meg. Så da tok jeg altså en ny blodprøve for dette, og legen sa at det var viktig å kontorllere dette under svangerskapet.

Når jeg var hos Gynokologen etter denne legetimen nevnte jeg for ham at jeg hadde tatt blodprøve for å måte TSH-verdien og sjekke om jeg har lavt stoffskifte. Eneste han sa var at jeg sikkert ikke hadde det for da hadde jeg nok ikke blitt garvid - og det var jo jo nå....

Men når jeg ringte i går om den nye verdien min, ble kontordamen helt merkelig... "ja, de er forhøyet...men jeg kan jo ikke si om du skal ha medisin eller ikke... eh.. ett øyeblikk". Også ble jeg satt rett inn til legen. Han var superstresset og kommenterte bare at "de prøvene er ikke riktige..." Jeg: "Er de for høye?" Legen: "Ja. Men jeg har ikke fått diskutert de med spesialist ennå. Du hører fra oss." Jeg: "Ringer dere? Skal jeg komme inn til ny time?" Legen: "Nei, du skal sannsynligvsi ta tyroksin - ihvertfall nå når du er gravid. Så du får sikkert en resept i posten av oss." Også...hade... Hm, det betyr vel at jeg har lavt soffskifte og det har jeg vel hatt en stund (siden verdien allerede var over de nye,ax-gresene både i 2001 og 2002). Lavt stoffskifte kan gi nedsatt fruktbarhet, bl.a. ved at man kan få uregelmessige mestruasjoner/sykluser og manglende EL. Symtomer på lavt stoffskifte er bl.a. vektøykning, trøtthet, muskelvondt (muskel- og leddsmerter) og treg fordøyelse/forstoppelse.

Også jeg da som har lagt på meg 5 kilo siden jeg slutten på p-pillene i des./jan. Har hatt litt varierende sykluser og både er mye trøtt og er plaget med vonde muskler og ledd.

Det står på Barn-i-magen at det er ugusntig for fosteret om en stoffskifteforstyrresle inntreffer under gravditeten. Vet ikke hva dette betyr????? Ellers så står det at det er ufarlig å ta tyroksin som gravid - og det er jo bra ihvertfall.

Ble (litt) langt dette her - men måtte få det ut. Irriterer jeg meg unødig? er dette ingenting å stresse over??? Burde jeg komt meg til spesialist (det anbefales på Barn-i-magen), eller bør jeg stole på at fastlegen gjør det som er nødvendig?

Det er alltid no, ikke sant?

Tenker litt på dem som strever med uregelmssige sykluser her inne, og som ønsker å bli gravid... Kanskje dere burde sjekke stoffskifte deres? Kan jo ikke skade å høre med legen vel???

Oki - får slutte av nå. Har et møte om 1 minutt!!!

Vi snakkes,

ny dag (9+2)

Skrevet

Hei!

Jeg leste om TSH-nivået ditt, og kom til å tenke på noe jeg hadde lest. Klipper det ut til deg her:

Kapittel 8

Thyreoideasykdommer

Hovedansvarlig: Babill Stray-Pedersen, Rikshospitalet

Medarbeidere: Johannes Carlsen, Fylkessjukehuset i Haugesund

Harry Aronsen, Fylkessjukehuset i Molde

Innledning

De normale hormonforandringer og metabolske krav i svangerskapet fører til forandringer i thyroideafunksjonen. Økt østrogenproduksjon fører til en økning i thyroxinbindende globulin (TBG). Videre ses en økning i basalmetabolismen, i radioaktivt jod opptak i thyreoidea , samt økning i thyreoideakjertelens størrelse.

Unormal thyreoideafunksjon kan ha stor innflytelse på svangerskapsresultatet.

Dokumentasjon

Referanser

Kendall-Taylor P: Pregnancy and the thyroid. Fetal and Maternal Medicine review 1993; 5, 89-103

Vurderinger

Anbefalingene er gitt på bakgrunn av mindre sikker dokumentasjon (Grad II).

Anbefalinger

Gravide med tidligere kjent og behandlet hypo/hyper-thyreoidisme skal følges spesielt.

Samarbeid allmennpraktikere/jordmor/indremedisiner/fødeavdeling er viktig.

Fødselen bør skje på sykehus hvor neonatal og indremedisinsk tilsyn er mulig.

Hypothyreose

Etiologi

Autoimmun indusert, jod mangel, iatrogen.

Effekt

Økt tendens til infertilitet og spontane aborter.

Behandling

1. Gravide trenger som regel økt dose av thyroxin.

TSH bør ligge innenfor normalområdet.

Mål TSH og fritt thyroxin

13. så snart graviditeten er erkjent.

14. i 16.-20. uke

15. i 28.-32. uke

Juster thyroxindosen etter TSH verdien

Hvis TSH er høyere enn normalt, øk den daglige thyroxindose med 0.05 mg (1/2 tbl).

Etter fødselen er thyroxin behovet som før graviditeten.

2. Gravide som er thyreoidectomert pga thyreoidea cancer:

TSH bør supprimeres under hele svangerskapet (verdien bør være < 0.1 mIE/l). Thyroxin-dosen må derfor ofte økes.

Hyperthyreose

Etiologi

Graves sykdom, hyperemisis gravidarum (forbigående), trofoblast sykdom (blæremola, chorioncarcinom).

Diagnose

Hyperthyreose oppstått under graviditet kan være vanskelig å diagnostisere, da følgende symptomer og tegn kan være vanlig i normal graviditet: tachycardi, høy puls, forstørret glandula thyreoidea, exophthalmus, manglende vektøkning.

TSH og T4 målinger er avgjørende for diagnosen.

Behandling

Euthyreoidisme bør opprettholdes med minst mulig medisinering.

Thioamid behandling (Propylthiouracil) bør justeres med månedlige T4 målinger.

Start med forholdsvis stor dose, reduser til < 100 mg/dag.

Ubehandlet kan tilstanden føre til abort, preterm fødsel og vekstretardasjon.

Risiko

Opp til 5% av fostrene utvikler forbigående hypothyreoidisme.

Postpartum thyroiditis

Opptrer hos ca 10%. , forbigående thyreoidea dysfunksjon ( både hypo- og hyperthyrodisme), tilheler spontant ca. 8-9 mnd etter fødsel.

Diagnose

16. TSH

17. fritt thyroxin

Jeg hadde ringt legen og forlant å bli tatt på alvor! (Og unnskyld for at jeg blander meg.)

Skrevet

... og unnskyld for at du blander deg!!! Er du galen jente.

Det er så hyggelig av deg at du engasjerer deg. Bare positivt!

Har snakket en del med min mor om dette siden hun har lavt stoffskifte (fikk diagnosen i voksen alder). Hun går til endokrinolog/spesialist for dette. Hun har lyst til at jeg også skal gjøre det.

Men jeg tenker at når legen sier at han skal sjekke dette ut med spesialist (for leger selv kan tilnærmet ingenitng om dette, eller andre kvinnesykdommer for den del) så velger jeg å stole på utfallet. Jeg antar at jeg vil få en resept i posten en av dagene. I slutten av denne mnd. skal jeg til jordmor. Da kan jeg ta dette opp med henne. Og i slutten av oktober har jeg ny time til fastlegen. Da skal jeg spørre om jeg ikke kan få henvisning til spesialist. Det er alltid kjekt å få snakke med en som har peiling på temaet. Er glad for at jeg ihvertfall fikk sjekket TSH-verdien min nå... hadde jeg ikke spurt om det hadde jeg vel ikke fått gjort det.

Det gjelder å stå på. Og det vet jeg bl.a. at du gjør Matahari.

Av det jeg har lest så virker det som at der er høyt stoffskifte som er mest "farlig" i svangerskap. Mee jeg vet ennå for lite om dette. Men tusen takk for info. Matahari.

Klem ny dag

Skrevet

Hei! Jeg er ikke akkurat medisinsk kyndig, så jeg kan ikke noe om dette. Men misforstod jeg når jeg trodde at Thyreoideasykdommer er stoffskiftesykdom? Hvis jeg misforstod var jo infoen jeg la ut helt på jordet her da. Da rotet jeg nok igjen. Du skjønner, etter min første utskrapning etter MA'en så fant de jo masse rester i livmoren min. De begynte å ta tester på hvorvidt dette kunne dreie seg om blæremola (fæle greier). Slik mola er nevnt i den artikkelen jeg quotet, så det er derfor jeg har lest om dette.

Uansett håper jeg du snart får noen gode svar rundt dette slik at du ikke trenger tenke på det. (For det mangler jo ikke akkurat på ting å bekymre seg for om dagen... :roll: )

Skrevet

God morgen dagbok.

Takk for hilsen Matahari. Du har nok ikke misforstått. Thyreoideasykdommer er stoffskiftesykdommer/-lidelser. Man kan enten ha/lide av høyt stoffskifte (hyperthyreose) eller lavt stoffskifte (hypothyreose). På denne linken står det om stoffskifteforstyrrelser i svangerskapet: http://www.barnimagen.com/show.asp?xSideId=323

Blæremola var et fælt navn. Fant de noe negativt på de testene de tok?

Ellers;

Er 9+3 i dag. Synes tiden går sent. Vil være i uke 12 NÅ... men, men er jo ikke lenge til egentlig.

I går gjorde Mannen og jeg noe kjekt... han tekstet en gåte om graviditeten til hans nærmeste venner (og mange av dem er sammen med venninner av meg). Så gøy! De fleste gjettet det - men de uten barn strebde veldig. De tenker jo ikke i de baner. To av de andre jentene i "gjengen" er også gravid, og da er det jo ekstra kjekt. de venter henholdvis nr. 2 og nr. 3 i barneflokken. Blir kjekt å være gravid med dem og i permisjon sammen. Er av dem bor nærmt meg også... ÅH, gleder meg. :D De har termin i slutten av des. og i midten av februar. Så det er ikke så lenge før meg.

Jeg gleder meg sånn over at vi venter barn. Mannen elsker å leke med barna til vennene våre. Når vi skal på beøsk til noen av dem om kvelden - spør vi om vi kan komme tidligere sånn at vi får være med barna før de legger seg. Blir veldig kjekt å få barn når så mange av våre felles venner har det. Både hverdager, besøker/feiringer og ferier blir jo ofte lagt opp etter barna. Noen av vennene våre med barn har f.eks. reist på ferie sammen - og det virker så kjekt. Man må liksom ha barn for å være med da... og det har vi om ikke så lenge.

jada - jeg er babysyk og kan vel fortsatt sies å smile fra øre til øre. Har jo ikke grunn til noe annet.

Tror det er på plass med litt hopping her nå! :hoppe::hoppe::hoppe:

Klemmer fra ny dag - på starten av en ny dag :wink:

Skrevet

Du verden så mye en kan lære av andres dagbøker...

Minner meg om at jeg også kanskje bør teste tyroksinnivået i blodet...

Kan jeg spørre... har du PCOS eller PCO?

Jeg var i 1993 til utredning hos endokrinologisk avdeling på Haukeland...

Har lavt stoffskifte og påvist PCOS...

Har ikke testet meg for tyroksin nivå siden...

Har du hørt noe mer fra legen da?

Følger spent med deg videre...

Klem fra Mayamor

Skrevet

Kjære Mayamor!

Takk for klem.

Tar det som et komplement det der med å lære av å lese i andres dagbøker. Det er jo det jeg har gjort hos dere lenge... :wink:

Svangerskapet er visst i seg selv en tilstand av lavt stoffskifte, så om man har lavt stoffskifte fra før så bør visst tyroksindosen økes. Mne når du har lavt stoffskifte - har du ikke fått sjekket verdiene dine i svangerskapet? Opplyste du legen din om at du hadde lavt stoffskifte? (det har du sikkert gjort - men da burde det vel ha blitt sjekket...hm).

Når jeg sa til legen min at jeg ville sjekke for lavt stoffskifte, så sa han at om man har en stoffskifteforstyrrelse så bør det sjekkes i svangerskapet. Jeg ville ha sjekket tyroksinnivået hadde jeg vært deg. Det virker rart at du ikke har blitt testet for det siden 1993. Verdiene ble jo bl.a. justert (normalverdiene for TSH senket i fjor)...

Jeg har ikke PCOS eller PCO - ikke som jeg vet ihvertfall. Har lest litt om det her inne på kg, men er ganske blank på dette. Men dette kan vel du mye om (?)

I dag ringte jeg legekontoret igjen. Ville gjerne vite hva verdiene min var og svarene på de andre blodprøvene. Kom til samme kontordame. Hun kunne ikke finne den nye TSH-verdien min på PC'en, men Ft4-verdien var 10,6. TRor det er slik at om denne går ned, mens TSH går opp så er det et tegn på lavt stoffskifte (i forhold tl normalverdiene da). Ellers så sa hun at legen skulle høre med en spesialist angående medisinering... Får bare vente...

Ellers har jeg:

Blodtype A, rhesus + (er vel helt normal/vanlig her)

Har antistoffer for røde hunder

Og fin ferretin-prøve (59)

- Det var det jeg fikk vite. Ville gjerne vite svaret ang. toxo, men det hadde de ikke fått.

Ellers en fin dag idag. Har mye å gjøre på jobben, men er ikke så trøtt og uggen i dag så det går fint. Sitter og leser for det meste, og noterer.

Klemmer ny dag :D :P :D

Skrevet

Åh så trøtt så trøtt... lengter etter sengen.

Sitter på jobb og glipper meg øynene. :hakeslepp:

Akkurat nå har jeg funnet en fox - og det er lit bedre. Elkser den syrlige smaken. Bra for kvalmen.

Håper jeg får tid til å legge meg nedpå littegrann når jeg kommer hjem. Aldri så lite...

Skal ha to venninner til middag. Studievenninner. Har ikke sett dem siden april-mai. Pleier egentlig å treffes oftere, men tiden har vel flydd for oss alle Hun ene av dem har en gutt på snart ett år og hun andre har termin i desember. Men jeg skal prøve å holde på hemmeligheten litt til. Bare de ikke kommenterer magen min... er opplåst, og har vel også fått litt mage :D Smiler av det. Vil jo ha gravide-mage, men er vel litt tidlig ennå?

Jeg skal lage pai og salat...også må jeg rydde... Håper jeg klarer å være effektiv.

Ønsker ellers evt. lesere her inne god helg. Er så trøtt nå at jeg ikke har ork til å gå innom dagbpøkene deres. Har vel egentlig lest i alle sammen i morges - men ikke lagt spor etter meg så mange stedene.

Skal jobbe hjemme i morges. Lese mer og tenke, tenke og tenke....

og sove litt lenger :wink:

Go'klemmer fra lille meg :bigfoot:

(9+4 idag)

:hår: (hva betyr dette tegnet egentlig? Er jo ikke håret som skal vokse, men magene våre!!!!)

Skrevet

Heisan!

Det er så koselig å lese om hvor mye du gleder deg!! Og gjett om jeg skjønner at du gleder deg også..må innrømme at det er litt glede i meg også pga lille Lukas som nå sparker dagen lang.. :ler: MASSE gleder!!!

Kjenner igjen det med trettheten også...men det blir bare bedre..bare vent noen uker nå så får du sånne energi- kick...og da kan det være greit å ta trettheten litt på alvor nå, du skal ta vare på deg selv vettu!

Klem fra Kipa

Annonse
Skrevet

Hei hei ny dag :P

Beundrer deg som klarer å tie

om den store begivenheten som skal finne

sted om knappe seks måneder....

Det hadde nok ikke jeg klart

Tjihi...

Sov sov sov... :Gjesp::Gjesp::Gjesp:

Du trenger det vet du ..........

Klem Jinx :wink:

Skrevet

Også var det mandag igjen. Ny dag og ny uke.

For min del så begynner det ny uke på søndager. Startet på den ellevte uken i går Så i dag er jeg 10+1.

Jge jobber hjemme i dag også som på fredag, men i dag måtte jeg ta turen innom her. Har jo ikke vært her siden torsdag (flink jente, ikke sant?) Også har jeg fått 3 hilsener siden det. Sååå koselig. Tusen takk.

Så gøy å høre at du synes det er kjekt å lese her, Kipa. Det var snilt sagt. Jeg gleder meg stort. Synes det er så gøy å være gravid og selvfølgelig gleder jeg meg til babyen kommer til verden og vi blir en liten familie.

Jeg planlegger og tenker masse på hvilke forberedelser vi må gjøre før den tid. Men jeg har vel god tid. Men jeg håper å få gjort noe før jul, for etter det kan jeg vel bli sliten (igjen). Samtidig er jeg litt engstelig ennå. Håper alt går bra "der inne", med mirakelet. Gleder meg til jeg kjenner liv (innbiller meg at jeg kjenner litt allerede - som små boblinger/kriblinger) og til jeg får gravidemage og til UL i uke 18 når Mannen skal være med. Mye å glede seg til.

Det må være så utrolig å kjenne at den lille sparker. Forstår godt at det gjør deg glad Kipa. Lukas er forresten et nydelig navn.

Høres bra ut at trøttheten blir bedre etterhvert. Nå går det litt opp og ned. I dag klarte jeg bare å jobbe en time før jeg var stuptrøtt, og da er det greit å være hjemme. Da lot jeg meg ta en liten lur på sofaen. Så nå er jeg "fit for fight" igjen...(eh... etter at jeg har skrevet her... da må jeg jobbe igjen). Energi-kick høres veldig bra ut. Håper jeg får sånne.

Jada jeg klarte å holde på hemmeligheten på torsdag da jeg hadde besøk av to venninner. Synes jeg var flink. Takk Jinx for "samtykking" Knappe seks måneder.... Wow... ja, i underkant av syv. Det virker jo ikke så lenge til det.

"Sov sov sov... Du trenger det vet du .........." - takk for støtten Jinx. Greit å høre fra mer erfarne at det er helt ok å ta seg en hvil. Håper du også har muligheten innimellom da til å ta deg en pust i bakken. Likte avataren din :wink:

Det var veldig kjekt å ha besøk av de to venninnene på torsdag. Det ble veldig mye graviditetssnakk og fokus på fødsel og sånn. Hun som er gravid av dem har termin i julen og venter en gutt. Neste gang jeg treffer dem skal jeg fortelle dem at jeg også er gravid. Er gøy å "posjonere" det litt utover også - nyheten altså. Så langt er det bare familie og nærmeste venner som vet det. Tenker å vente en stund til på jobben. Ellers så tror jeg det blir offisielt etter mitt første jordmorbesøk 30. sept. Synes det er greit. Mannen er helt enig - så da blir det vel sånn.

På torsdag ettermiddag ringte forresten fastlegen til meg. Ja, jeg har fått konstatert lavt stoffskifte og begynt på medisin (thyroksin-tilskudd) i går. Om ca. en mnd. må jeg ta ny blodprøve for å sjekke verdiene mine. Da ser man om jeg har tar nok thyroksin eller om dosen må økes. Det er ikke heldig å få for mye, for da slutter jo skjoldbrukskjertelen å produsere det den faktisk klarer. Man må altså finne ut akkurat hvor mye jeg skal ta for å nå ønsket thyroksinnivå.

Det kan være at jeg vil føle meg kvikkere/våknere etterhvert som medisinen virker. Det hadde jo vært supert. Alltid kjekt med ekstra energi.

Ellers har jeg hatt en fin helg. På lørdag var det helaften med fire av mine beste venner med middag hos en av dem. Etter middag (kl. 01.30) gikk tre av dem ut på by'n. Jeg gikk hjem... mett og trøtt...

Vi laget sååå god mat, tre-retters. Tok lang tid, derfor ferdig så sent. Også diskuterte vi så heftig, som vi ofte gjør, at jeg fikk spørsmål om dette var bra for den lille Jeg diskuterte jo bare. Det går nok fint...

Tror de overreagerte der. Vi diskuterer mest forholdet mellom mann og kvinne, barn, ekteskap, økonomi og politikk (spes. siden det er valg i dag). Jeg skal selvfølgelig stemme!

Ellers var det middag hos svigers i går. Alltid koselig. Og de er så interessert i å høre hvordan formen min er.

Takk for god helg-hilsen lillen. Håper du også har hatt det fint. Jeg skal inn i dagboken din nå etterpå og oppdatere meg

Vi snakkes, kjære dagbok.

So long, ny dag

Skrevet

Tusen takk for alltid like koselig hilsen... :kysse:

Blir spennende å se hvordan dosen med tyroksin virker da..

Så en kan rett og slett bli mer opplagt...?

Hørtes ut som en deilig bivirkning... :ler:

Jeg klarte ikke å holde på hemmeligheten om at jeg var gravid... :oops:

Men etter 16 mnd prøving og mange som spurte...

Ble det bare til at vi fortalte det etterhvert... :ler:

Klem fra Mayamor

Skrevet

Hei, ny dag!

Takker så masse for nok en koselig hilsen i dagboka mi!

Må du gå på tyrokssin bare i svangerskapet,

eller skal du begynne med det permanent nå??

Ja, det er nok godt å evt få ekstra overskudd nå når du er gravid! :P

Kan du pliiis si meg hva slags tre-retters dere lagde i helgen?

Trenger alltid inspirasjon vettu...

Lillen-klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...