dreia Skrevet 3. januar 2010 #201 Del Skrevet 3. januar 2010 Eg har heller ikkje vore på første svangerskapskontroll ennå. Men eg har vore til legen ein gong (fullstendig bortkasta time!) pga stoffskiftet og vore på to UL på sjukehuset. Eg har bestemt meg for å venta med å bestilla legetime til etter neste UL, når eg er 11 veker på veg. Eg har vore på første svangerskapskontroll to gonger før, og ærlig talt er det veldig lite artig å få papirer, ta blodprøvar (som viser feilaktig utslag på HIV-testen, så eg må bekymra meg i nokre veker og ta prøven igjen ) og få innkalling til ordinær UL som er fare for at må avbestillast, så eg ventar med å bestilla time til eg føler meg litt tryggare på at det faktisk blir baby denne gongen. Bøker og gravidblad kan ein få på legekontoret, men det er ikkje alle som hugsar på å dela ut. Eg fekk ingenting første gongen, men fekk boka Graviditet, fødsel og den nye familien (er det vel? :klø på første kontroll i tredje svangerskap. Nå har eg begynt å bli såpass optimistisk for denne graviditeten at eg har tatt den fram frå langt inni skapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anamelona Skrevet 3. januar 2010 #202 Del Skrevet 3. januar 2010 Eg har heller ikkje vore på første svangerskapskontroll ennå. Men eg har vore til legen ein gong (fullstendig bortkasta time!) pga stoffskiftet og vore på to UL på sjukehuset. Eg har bestemt meg for å venta med å bestilla legetime til etter neste UL, når eg er 11 veker på veg. Eg har vore på første svangerskapskontroll to gonger før, og ærlig talt er det veldig lite artig å få papirer, ta blodprøvar (som viser feilaktig utslag på HIV-testen, så eg må bekymra meg i nokre veker og ta prøven igjen ) og få innkalling til ordinær UL som er fare for at må avbestillast, så eg ventar med å bestilla time til eg føler meg litt tryggare på at det faktisk blir baby denne gongen. Bøker og gravidblad kan ein få på legekontoret, men det er ikkje alle som hugsar på å dela ut. Eg fekk ingenting første gongen, men fekk boka Graviditet, fødsel og den nye familien (er det vel? :klø på første kontroll i tredje svangerskap. Nå har eg begynt å bli såpass optimistisk for denne graviditeten at eg har tatt den fram frå langt inni skapet. Det er det den heter ja.. Jeg da: Graviditet, livstil og gudene vet hva det siste jeg skrev var! Visst blir det baby denne gangen, og HIV har du ihvertfall ikke! Sånt er ikke lov for gravide dreia! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 3. januar 2010 #203 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Visst blir det baby denne gangen, og HIV har du ihvertfall ikke! Sånt er ikke lov for gravide dreia! Etter to positive HIV-testar blir ein jo litt bekymra. Men legen min var ikkje bekymra nok til å seia frå om det første gongen. Og ikkje syntest han det var behov for ny prøve då eg mista heller. Ny prøve var visst berre nødvendig ved fortsatt graviditet. Det er iallfall betryggande at legen har så stor tru på at det berre var noko "grums" i prøvane. (Det var berre lett utslag på prøvane av "rask- og billig-varianten", og den "endelige" HIV-prøven var heldigvis negativ. ) Det hadde vore herlig med baby. Eg har faktisk (sannsynligvis) eit foster i magen nå. Det er første gong eg har komme så langt! :rødme: Endret 3. januar 2010 av dreia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anamelona Skrevet 3. januar 2010 #204 Del Skrevet 3. januar 2010 Etter to positive HIV-testar blir ein jo litt bekymra. Men legen min var ikkje bekymra nok til å seia frå om det første gongen. Og ikkje syntest han det var behov for ny prøve då eg mista heller. Ny prøve var visst berre nødvendig ved fortsatt graviditet. Det er iallfall betryggande at legen har så stor tru på at det berre var noko "grums" i prøvane. (Det var berre lett utslag på prøvane av "rask- og billig-varianten", og den "endelige" HIV-prøven var heldigvis negativ. ) Det hadde vore herlig med baby. Eg har faktisk (sannsynligvis) eit foster i magen nå. Det er første gong eg har komme så langt! :rødme: *grøss* Da hadde ikke denne jenta fått sove om natta... Krysser alt jeg har for at det kun er rusk i prøvene. Det går nok din vei på alle måter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 3. januar 2010 #205 Del Skrevet 3. januar 2010 Nei, ikke her iallefall. Her bestiller man selv første kontroll som skal foregå mellom uke 8 og 12 (Den som alle gravide skal ha og selv skal bestille) og så bestiller legen både UL og fødeplass når du er på denne kontrollen. Papirene om fødeplass og UL dumper ned i postkassa noen dager senere! Men om min fastlege her bestiller UL og fødeplass for meg når eg skal flytte til sverige....kosn i all verden skal eg dra hit igjen for å føde???uffameg ikke beste tiden å flytte, men nu er det jo sånn at eg har ny jobb der så.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urge Skrevet 4. januar 2010 #206 Del Skrevet 4. januar 2010 Men om min fastlege her bestiller UL og fødeplass for meg når eg skal flytte til sverige....kosn i all verden skal eg dra hit igjen for å føde???uffameg ikke beste tiden å flytte, men nu er det jo sånn at eg har ny jobb der så.. Du får høre med fastlegen din om hvordan dere gjør det når du kommer dit. Om ikke annet, så kan det jo være du får råd om hvor du skal henvende deg i Sverige? Tror faktisk de har en litt annen oppfølging i Sverige, hvor man går mer til jordmor på sykehuset? (Mulig det bare er et inntrykk jeg fikk fra et gravidblad derfra.) De klarer jo uansett å finne fødeplass til folk som oppdager langt uti svangerskapet at de er gravide. Så det ordner seg nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 4. januar 2010 #207 Del Skrevet 4. januar 2010 Du får høre med fastlegen din om hvordan dere gjør det når du kommer dit. Om ikke annet, så kan det jo være du får råd om hvor du skal henvende deg i Sverige? Tror faktisk de har en litt annen oppfølging i Sverige, hvor man går mer til jordmor på sykehuset? (Mulig det bare er et inntrykk jeg fikk fra et gravidblad derfra.) De klarer jo uansett å finne fødeplass til folk som oppdager langt uti svangerskapet at de er gravide. Så det ordner seg nok. Takk for svar...jo det var det eg tenkte at de må jo finne fødeplass for meg uansett...er bare redd eg sitter så langt etter, en herrigud er jo knapt 7 uker på vei så... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urge Skrevet 4. januar 2010 #208 Del Skrevet 4. januar 2010 Takk for svar...jo det var det eg tenkte at de må jo finne fødeplass for meg uansett...er bare redd eg sitter så langt etter, en herrigud er jo knapt 7 uker på vei så... I det bladet jeg har mener jeg det sto noe om innskrivning på "Värden" når man er ca 10 uker på vei... Hva med å google gravid/Fødsel og Sverige og se om du finner noen svar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arielle Skrevet 5. januar 2010 #209 Del Skrevet 5. januar 2010 Takk for svar...jo det var det eg tenkte at de må jo finne fødeplass for meg uansett...er bare redd eg sitter så langt etter, en herrigud er jo knapt 7 uker på vei så... Du trenger IKKE å stresse.Du er ikke langt etter. Det er helt vanlig å ikke gå på kontroll før i uke 12 også. Selv skal jeg i uke 11. De finner både UL-time og fødeplass til deg. Hvis du føler behov, kan du jo bestille time hos fastlegen din og prate med ham om hvem du skal kontakte når du flytter til sverige. Men de søker jo ikke etter fødeplass her hvis du uansett ikke skal bo her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilina Skrevet 5. januar 2010 #210 Del Skrevet 5. januar 2010 Etter to positive HIV-testar blir ein jo litt bekymra. Men legen min var ikkje bekymra nok til å seia frå om det første gongen. Og ikkje syntest han det var behov for ny prøve då eg mista heller. Ny prøve var visst berre nødvendig ved fortsatt graviditet. Det er iallfall betryggande at legen har så stor tru på at det berre var noko "grums" i prøvane. (Det var berre lett utslag på prøvane av "rask- og billig-varianten", og den "endelige" HIV-prøven var heldigvis negativ. ) Det hadde vore herlig med baby. Eg har faktisk (sannsynligvis) eit foster i magen nå. Det er første gong eg har komme så langt! :rødme: Grøss... kjenner til den der... hadde "gråsone" utslag på Hepatitt prøven, men heldigvis etter en ny test så var den negativ. Ble litt letta da for det hadde snurra bra med tanker i hodet mitt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 5. januar 2010 #211 Del Skrevet 5. januar 2010 Snakket med mamma sin sambo som kjører ambulanse, og mener det er mye samarbeid rett over grensen til sverige. Han mente eg kunne ikvertfall spurt legen min om fødeplass i fredrikstad i og med eg jobber i norge, blir jo kortere å kjøre dit(40min) en til uddevalla som er nesten en time unna! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 5. januar 2010 #212 Del Skrevet 5. januar 2010 Fikk avslag på fødeplass på førstevalget idag... Skikkelig skuffa, var sikker på å få plass der. Håper dere alle krysser fingrene for at jeg får plass på andrevalget mitt! Søknad er sendt i kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanei Skrevet 6. januar 2010 #213 Del Skrevet 6. januar 2010 Her er det ikke så mange fødeplass alternativer... Enten langt unna, eller enda lenger unna. Syns det er litt ekkelt at det er såpass langt til sykehus, spesielt med førstemann og alt med en fødsel er nytt. Har hørt skrekkhistoriene om rundkjørings-fødsler og lignende fra folk som bor her Krysser fingrene for at du får plass på andrevalget, Susan! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 6. januar 2010 #214 Del Skrevet 6. januar 2010 Her er det ikke så mange fødeplass alternativer... Enten langt unna, eller enda lenger unna. Syns det er litt ekkelt at det er såpass langt til sykehus, spesielt med førstemann og alt med en fødsel er nytt. Har hørt skrekkhistoriene om rundkjørings-fødsler og lignende fra folk som bor her Krysser fingrene for at du får plass på andrevalget, Susan! Du får snakke litt med moren din og høre hva slags første fødsel hun hadde. De aller fleste førstegangsfødsler tar jo mange, mange timer. Jeg var på sykehuset i omtrent ett døgn før ungen var ute, så jeg hadde ikke hatt problemer med å rekke det, uansett om reiseveien hadde vært kjempelang. Problemet her er som regel kapasiteten, og de har lett for å sende deg hjem igjen fordi din fødsel har lenge igjen og de ikke vil bruke plass på deg. Tipper det er mye høyere terskel på å sende hjem noen dersom de har lang eller lenger enn lang reisevei. Kjip beskjed å få, egentlig. Vi forstår at du har vondt, men du har så lenge igjen, så kom tilbake når du får enda vondere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanei Skrevet 6. januar 2010 #215 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg tenker jo at mest sannsynlig så er det ikke noe problem med avstand til sykehus, men tenker jo også litt på hva det også kan innebære. Er jo ikke kjent territorium for meg dette, men fortsatt god tid på å grue meg Iallefall greit hvis man kan bli lagt inn tidligere enn hvis man hadde bodd nærme:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anamelona Skrevet 6. januar 2010 #216 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Går like fort å gå som å kjøre til sykehuset fra meg! 10 min! *heldig* edit: Men jeg har FÅ eller INGEN planer om å rusle meg gjennom skogen med veer! Endret 6. januar 2010 av Anamelona Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 9. januar 2010 #217 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg var på ultralyd i går, og alt var bra Ble så lettet. Var så redd den ikke levde, for jeg har så lite symptomer Han mente jeg var 9+2, og ikke 9+6, tror nok det stemmer selv også, for jeg fikk ikke positiv test før 4 dager etter IKM. Så jeg har tilbakestilt tickeren min. Han sa at mange ville ha ultralyd i uke 13-14 også, og jeg satt opp time til det. Da mente han at det var mulig å se kjønnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaupa Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #218 Del Skrevet 9. januar 2010 edit: Men jeg har FÅ eller INGEN planer om å rusle meg gjennom skogen med veer! Ser det for meg bare. En høygravid dame med rier tusler rundt i en skog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaupa Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #219 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg var på ultralyd i går, og alt var bra Ble så lettet. Var så redd den ikke levde, for jeg har så lite symptomer Han mente jeg var 9+2, og ikke 9+6, tror nok det stemmer selv også, for jeg fikk ikke positiv test før 4 dager etter IKM. Så jeg har tilbakestilt tickeren min. Han sa at mange ville ha ultralyd i uke 13-14 også, og jeg satt opp time til det. Da mente han at det var mulig å se kjønnet Så bra at alt så bra ut. Har hatt lite symptomer her og, så skjønner godt skepsisen din for om det var liv eller ikke. Wow, kjønn allerede i uke 13-14 Trodde ikke det gikk ann jeg. Da regner jeg med at dere skal vite kjønn før ungen er ute da ? Det skal vi og om vi får muligheten. Jordmora og mamma skjønner ikke greia med å vite. Halve spenningen er visst å ikke vite, men der er ikke jeg og samboeren enig. Heldigvis bare 19 dager til vi skal på ordinær UL. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantorangen Skrevet 9. januar 2010 #220 Del Skrevet 9. januar 2010 Kan jo melde meg inn her jeg å Etter vår beregning er termin 31.juli og etter legens er den 1.august, så rundt der et sted. Var på UL i går og så lille fantorangbabyen :rødme: Ordinær UL er 5.mars, om de ser så skal vi nok vite hva det blir. Litt lettere å pusse opp rom da, selv om vi skal ha det nøytralt og heller pynte med bilder og gardiner mm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå