Gå til innhold

Skravletråd for 2010 mammaene :)


Gaupa

Anbefalte innlegg

:skratte:

Er jo som eg skulle skrevd det selv!!!hahaha....liker masse rart nå...mannen ser på meg rart når eg spør om noe han VET eg ikke liker til vanlig....

og ja det at dem sier det ikke er sykdom...hmm...eg har vært syk siden befruktning, og eg har faktisk ALDRI vært så sjuk! :trist: *der kom hormonene*

:fnise:

Jeg hadde 6 uker sist svangerskap der jeg ikke var sykemeldt i det hele tatt, resten av tiden var jeg 40, 50, 60 og 100% sykemeldt. Man blir jaggu dårlig av dette her. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:fnise:

Jeg hadde 6 uker sist svangerskap der jeg ikke var sykemeldt i det hele tatt, resten av tiden var jeg 40, 50, 60 og 100% sykemeldt. Man blir jaggu dårlig av dette her. :roll:

Uffa meg...noen av oss er bare så uheldige med såpass kraftige symptomer at VI føler det er som en sykdom. Håper du slipper denna gangen å være så mye sykemeldt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en UL fordi jeg ønsket å se at alt er bra, og betalt for den selv. Skal ha en om en mnd tid også, av samme grunn. Det koster litt, men det er mitt første barn, og jeg syntes det er verdt pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på UL fordi jeg skulle til gynekologen til rutineundersøkelse uansett, timen var bestilt før jeg ble gravid. Og så passer det jo ypperlig at den er når jeg er ca 9 uker på vei og at han har innvendig UL :sjarmor:

Ikke for det, jeg hadde sikkert bestilt meg en likevel, etter at jeg mista første gangen i uke 11 har jeg ikke hatt nerver til å vente så lenge med å se at alt er bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffa meg...noen av oss er bare så uheldige med såpass kraftige symptomer at VI føler det er som en sykdom. Håper du slipper denna gangen å være så mye sykemeldt da!

Er i fødselspermisjon fortsatt til jeg er 18 uker på vei.. :dåne: Så det blir mindre enn 20 uker jobb på meg før ny perm. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i fødselspermisjon fortsatt til jeg er 18 uker på vei.. :dåne: Så det blir mindre enn 20 uker jobb på meg før ny perm. :roll:

Oi såpass ja.....du får to tett jo! :)

Vet jobben at du er gravid enda?? Selv skal eg begynne ny jobb i februar og gruer meg å måtte begynne jobb med å fortelle at eg blir borte et års tid etter sommeren lissom :gjeiper:

Passer det noen gang å få barn da?nei tror ikke det altså...går ikke an å planlegge riktig uansett kor mye man vil planlegge det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi såpass ja.....du får to tett jo! :)

Vet jobben at du er gravid enda?? Selv skal eg begynne ny jobb i februar og gruer meg å måtte begynne jobb med å fortelle at eg blir borte et års tid etter sommeren lissom :gjeiper:

Passer det noen gang å få barn da?nei tror ikke det altså...går ikke an å planlegge riktig uansett kor mye man vil planlegge det

Nest etter Pappamelona var jobben første som fikk vite. Det er en MEGET liten privat arbeidsplass hvor man er avhengig av de to-tre som er der, og det er ganske fysisk krevende. Sjefen(e) er også venner av meg, og de var i bryllupet mitt i sommer. :nigo: Det er ikke akkurat definisjonen på arbeidsplass, heller "et hjem for oss, et hjem for deg" :fnise: Så de kan jeg prate med om alt. Nå har de satt inn en ny for meg, så kan jeg komme og gå etter formen, som de sa. Trenger jeg sykemelding så er det ikke noe problem. Vi har alle lært etter forrige graviditet. :ler: Huff... Stakkar hun som måtte gjøre alt selv.

Det er ALDRI et perfekt tidspunkt å få barn, med mindre du er enearving til en rik reder, får jobb hvor og når du måtte ønske innen bedriften, og kan gjøre som du vil hele tiden. Uten huslån, strømregninger eller Lånekassa. :nigo: Men folk lever godt selv om man har masse lån og styr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nest etter Pappamelona var jobben første som fikk vite. Det er en MEGET liten privat arbeidsplass hvor man er avhengig av de to-tre som er der, og det er ganske fysisk krevende. Sjefen(e) er også venner av meg, og de var i bryllupet mitt i sommer. :nigo: Det er ikke akkurat definisjonen på arbeidsplass, heller "et hjem for oss, et hjem for deg" :fnise: Så de kan jeg prate med om alt. Nå har de satt inn en ny for meg, så kan jeg komme og gå etter formen, som de sa. Trenger jeg sykemelding så er det ikke noe problem. Vi har alle lært etter forrige graviditet. :ler: Huff... Stakkar hun som måtte gjøre alt selv.

Det er ALDRI et perfekt tidspunkt å få barn, med mindre du er enearving til en rik reder, får jobb hvor og når du måtte ønske innen bedriften, og kan gjøre som du vil hele tiden. Uten huslån, strømregninger eller Lånekassa. :nigo: Men folk lever godt selv om man har masse lån og styr. :)

Ja I hear ya, skjønner det er vanskeligere med mindre arbeidsplasser, min nye er jo bare 4 stykker, og de egentlig trenger meg og en til :sjenert: Så håper det ikke blir sure hoder der....men som sagt passer aldri å ha barn, og eg er jo i fertil alder så de må nok bare takle det....eg har jo tenkt meg tilbake ditt etter eg føder så det må jo være positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja I hear ya, skjønner det er vanskeligere med mindre arbeidsplasser, min nye er jo bare 4 stykker, og de egentlig trenger meg og en til :sjenert: Så håper det ikke blir sure hoder der....men som sagt passer aldri å ha barn, og eg er jo i fertil alder så de må nok bare takle det....eg har jo tenkt meg tilbake ditt etter eg føder så det må jo være positivt!

Tror de fleste arbeidsplasser er fullstendig klar over at de fleste mellom 20-30 som ikke har barn kommer til å klekke iløpet av ikke altfor lenge. :ler: De må nesten bare ta høyde for slikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste arbeidsplasser er fullstendig klar over at de fleste mellom 20-30 som ikke har barn kommer til å klekke iløpet av ikke altfor lenge. :ler: De må nesten bare ta høyde for slikt. :)

Det er en grunn til at det er langt vanskeligere å få jobb som barnløs kvinne i forhold når man er mellom 20 og 30 enn for barnløse menn i forhold i samme alder, ja.

Har sett mange spennende jobber gå de siste årene før jeg ønsket å få barn, bare fordi jeg var jente. :(

Når jeg endelig begynte å prøve på nr 1, var jeg i vikariat, og kunne i teorien gått rett ut i jobbleting mens jeg var gravid. Selv om det endte med å ikke bli sånn i det hele tatt. Ble ferdig med vikariatet og begynte i ny, fast jobb et halvt år før jeg ble gravid.

Men jobben jeg er i nå takler fint graviditet. Både forrige gang, og denne gangen. :)

Sjefen min fikk vite lenge før familien denne gangen, siden jeg blr sykmeldt tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har høyrt frå ein arbeidsgivar (ikkje min sjef ;) ) at det er enklare med kvinnelige ansatte i mammaperm enn mannlige ansatte i pappaperm, rett og slett på grunn av at mammapermen ofte er "lang nok" til at det er vits i å læra opp ein vikar. Dei nybakte fedrene var vekke frå jobb så kort tid at det var bortkasta penger å læra opp vikarar, og det derfor blei meir arbeid på kollegaene som var igjen i staden.

Men dette varierer nok veldig frå arbeidsstad til arbeidsstad. Sikkert mindre opplæring som krevst for ein vikar på ein matvarebutikk enn i ei spesialisert kunnskapsbedrift. ;)

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har høyrt frå ein arbeidsgivar (ikkje min sjef ;) ) at det er enklare med kvinnelige ansatte i mammaperm enn mannlige ansatte i pappaperm, rett og slett på grunn av at mammapermen ofte er "lang nok" til at det er vits i å læra opp ein vikar. Dei nybakte fedrene var vekke frå jobb så kort tid at det var bortkasta penger å læra opp vikarar, og det derfor blei meir arbeid på kollegaene som var igjen i staden.

Men dette varierer nok veldig frå arbeidsstad til arbeidsstad. Sikkert mindre opplæring som krevst for ein vikar på ein matvarebutikk enn i ei spesialisert kunnskapsbedrift. ;)

Hi, hi, da har de ikke hatt mannen min ansatt, hvertfall. han har like lang permisjon som meg.

Jeg har faktisk vært i et vikariat på ett år, for en mann som tok ubetalt perm i ett år for å være hjemme med ettåringen sin...

Tenker at det er jo godt noen velger dette også, så arbeidsgivere får seg noen vekkere på at det er ikke bare kjønn som avgjør permisjonslengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer jobber i en typisk mannsdominert bedrift der de synes pappaperm er tull, så de steila nesten når han kom og skulle ha lengre pappaperm enn han måtte, det var i deres øyne ren og skjær straff ;) Og hvis ting går som det skal nå så får han pappaperm MIDT i høysesongen til bedriften, så vi er litt spente på reaksjonen for å si det sånn.

Gruer meg skikkelig til å fortelle det på jobb denne gangen jeg, og så gruer jeg meg litt for å være borte i et år også. Det er så mange ting som er satt i gang nå som jeg har ansvaret for, og jeg får ikke fulgt dem opp, i tillegg til at jeg føler jeg lar en av sjefene mine i stikken ved å stikke av rett før høsten, som pleier å være et H***** når vi er to.... Og det er ikke bare bare å lære opp en ny heller, så om det kommer inn en vikar for meg så vil det uansett bety mye merarbeid for dem som er igjen....

Men, men - de er ganske forberedt, har selv sagt at de bare går og venter på en graviditetsannonsering fra min side :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten oppdatering fra meg :)

Var på 2. kontroll hos jordmor i går og fikk da høre hjertelyden :hjerte: det var helt uvrikelig!!! Trodde nesten mini ikke var der lenger siden jeg har vært helt symptomfri de siste ukene som har vært...

155 slag i minuttet :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering fra meg :)

Var på 2. kontroll hos jordmor i går og fikk da høre hjertelyden :hjerte: det var helt uvrikelig!!! Trodde nesten mini ikke var der lenger siden jeg har vært helt symptomfri de siste ukene som har vært...

155 slag i minuttet :nigo:

:hoppe: Så herlig. Jeg hadde nok stresset litt om jeg ble symptomfri selv, men nå er det bare å senke skuldrene. Og tenke på den koselige hjertelyden igjen og igjen. :rødme:

Nesten så jeg fikk lyst å ta frem doppleren min igjen her.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakkar mannen om at han vil ta 4 månader pappaperm. Han skal iallfall ta meir enn dei "obligatoriske" 10 vekene. Og eg skal iallfall ikkje stoppa han. Kanskje til og med oppfordra til at han tar endå litt meir enn 4 månader. :vetikke:

Eg synst det er veldig flott at han har lyst til å bruka tid saman med barnet, sjølv om eg (slik eg ser det i dag) gjerne kunne tenkt meg så mykje tid med barnet som mulig sjølv også. Det fører jo dessutan til meir likestilling i heimen, så det er berre fordeler. (Sjølv om det er mannen som per i dag gjer klart mest her i huset... :fnise:)

Åh, hjertelyd. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her snakkar mannen om at han vil ta 4 månader pappaperm. Han skal iallfall ta meir enn dei "obligatoriske" 10 vekene. Og eg skal iallfall ikkje stoppa han. Kanskje til og med oppfordra til at han tar endå litt meir enn 4 månader. :vetikke:

Eg synst det er veldig flott at han har lyst til å bruka tid saman med barnet, sjølv om eg (slik eg ser det i dag) gjerne kunne tenkt meg så mykje tid med barnet som mulig sjølv også. Det fører jo dessutan til meir likestilling i heimen, så det er berre fordeler. (Sjølv om det er mannen som per i dag gjer klart mest her i huset... :fnise:)

Åh, hjertelyd. :rødme:

Jeg har vært gjennom en runde med ganske jevn deling av permisjon, og for de som har muligheten til å gjøre det, så anbefales det på det varmeste!

Det er hvertfall en medvirkende årsak til at pappaen her i huset fikk forståelse for at også små barn er slitsomt, tar tid, og krever oppmerksomhet.

Så det fører til en jevnere arbeidsfordeling hjemme, fordi vi også tar høyde for at lek med barn/stell av barn er en arbeidsoppgave og ikke en fritidssyssel. (Utrolig koselig, men til tider også ganske utmattende.)

Både jeg og pappaen hadde illusjoner om alt vi skulle få gjort når vi var hjemme i mange mnd med "bare en liten baby". Og jeg tror ingen av oss fikk gjort noe som helst av det vi hadde tenkt... Og før han var hjemme selv, så tror jeg ikke han hadde det minste forståelse for at jeg ikke rakk å gjøre noe.

Får nevne at jeg vet at ikke alle arbeidsplasser er like egnet for å ta lang permisjon, og at for mange er ikke en slik deling vi gjorde mulig å gjennomføre.

Men for oss fungerte det supert, og vi fikk i tillegg mer tid sammen fordi jeg har to timer betalt ammefri fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Slenger meg på denne tråden jeg :jepp:

Er kommet til uke 16 nå og har endelig blitt meg selv igjen, hehe

Blir litt spaca de første mnd gitt.. Ellers har jeg termin rundt 1.juli til sommern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:velkommen:, GueSS!

Siste ekstra-UL i spesialoppfølginga vår er gjennomført. Alt ser fint ut, og nå har eg visst ikkje større sjanse for å mista enn vanlige gravide, iallfall så lenge stoffskiftet mitt er ok. Guri, kor herlig det er å sjå på den aktive, vesle krabaten boogie-woogie-vrikka seg rundt på skjermen. *rørt* :rødme:

Og 12 veker i morgon! :hoppe: Eg er nok ikkje sikker på at dette går vegen heilt ennå, men skuldrene er heldigvis jekka kraftig ned i forhold til for nokre veker sidan.

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...