Gå til innhold

Tante rund skal bli Tante sunn(ere)


Tante

Anbefalte innlegg

Er det noe galt med suketter..? Det er jo ikke sukker og hever ikke blodsukkeret men gir litt søtsmak.

Du MÅ jo ikke drikke grønn te heller.

jeg vet ikke, det er derfor jeg spør. Jeg antar jo at suketter er søtstoffer, og at det da ikke vil hjelpe kroppen å bli kvitt søtsuget?

Matvrak: Jeg har smakt litt forskjellig, bl.a. en del forskjellige fra Lipton, Granits egen blanding ++. Men jeg blir så forvirra, for noen sier at eple og sitron ikke er te, og at slik og slik er grønn te og så sier noen at "nei, det er det ikke". Tejungelen er skummel, synes jeg :)

mint-te da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke ERFAREN, bare leste at ALLE drikker grønn te jeg så beveget meg ut i te jungelen selv og forsøkte meg og endte opp med disse to typene, men hvis ikke det er TE, hva da? Da har jeg driti på draget....noen som vet??? Help us!! :kaffekopp::kaffekopp: Temysteriet ønskes løst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtsuget kommer av at blodsukkeret går opp og ned. Når blodfsukkeret er stabilt får du ikek søtsug - suketter påvirker ikek blodsukkeret så derfor påvirker det ikke søtsuget. Det gir bare søtsmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg sprakk. I dag måtte jeg bare sykle til benser'n og snope. Men jeg sykla ihvertfall :)

Og så trena jeg. Økte LTT-økten med 5 minutter og dobla stegtallet! Og litt styrke i tillegg.

Så det går vel sånn halvveis opp i opp på flink/slem-stigen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe fort gjort, men du syklet jo og trente så kan jo trøste deg litt med det og heller trene litt ekstra neste gang;) Må være lov å sprekke en sjelden gang :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mister inspirasjonen. Ønsker meg virkning, men får ikke til å trene så mye som jeg burde. Er liksom begrensa hvor slank man blir av å gå, og nå kan jeg ikke sykle mer heller :(

Mye mer fristende å sitte inne med sjokolade i mørket og kulda. Kanskje det bare er meningen at jeg skal være rund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Tante.

Skjønner at det har vært dårlig med motivasjon, siden det har vært veldig liten oppdatering på treningsdagboken din.

Syens det var litt "trist" lesingat du har mistet motet helt, og ikke finner tid eller lyst til å trene. Nå vet jeg ikke helt grunnene til hvorfor du ikke får det til. Jeg innbiler meg at det var en grunn til at du ikke kunne sykle, men hva gjelder tid så må man bare lage seg tid. Kjenner til problemet selv, men vil man så klarer man å finne tid! Og husk, litt er bedre enn ingenting. Det er hvertfall mitt motto :yvonne::eeeh: Så om du får til en trening i uken, er jo det bedre enn ingen! Men det er kanskje ikke så lett når man mangler motivasjonen!

Det er så klart du selv,som velger om du vil fortsette eller hva du gjør...Men jeg syns du skal gi det et ordentlig forsøk engang til! Du var jo så godt i gang! Jeg vet akkurat selv, hvordan det er å ikke se resultatetene, ikke få det til, trene dårlig, trene mindre, og ikke få lov til å spsie alt det man vil (er jo ikke for ingenting at jeg heter matvraket) :biggrin: Men får jeg det til, så får alle det til;) Og KG har hjulpet masse til. Rapporter litt oftere, så får du folk med deg, og ris og ros - og det hjelper! Men til syvende og sist, dette bestemmer du selv - men håper å se deg her igjen :kose::kose::kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, takk for langt, hyggelig og motiverende innlegg :)

I går fant jeg sykkelen punktert utafor døra, men nå er også været å usikkert at det er skummelt å sykle. Tror ikke jeg får skifta slange før isen kommer.

Men håper det blir bedre når det ikke er mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går bedre bare man kommer seg forbi den skumle, ekle mandagen :fnise:

Derfor du ikke kan sykle ja, men du kan jo kanskje trene på andre måter? Hva med åt a deg en tur idag? Putt lit god musikk i ørene, kle på deg og kom deg ut på en lang god tur;) Da får du god samvittighet etterpå skal du se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, få med dere dette, damer:

Jeg gikk 8,5 km i dag! Åtteogenhalv! Med staver!

Joda, mange av dere ler sikkert nå og tenker "pff....pingle", men for meg er det en seier uten like.

Skulle gå til butikken og bestemte meg for å ta en litt lengre vei. Etterhvert bestemte jeg meg for å presse meg selv litt og gå så langt jeg kom og ikke tenke på tia. Plutselig var jeg kommet til et sted jeg ikke ante hvor var, og heller ikke hvordan jeg skulle komme meg videre, men jeg surra litt gatelangs og kom til et busstopp. Bussen kom akkurat, så jeg bestemte meg for å jukse litt. 3 busstopp senere kjente jeg meg igjen og gikk videre, innom butikken og hjem. Kjenner at jeg har brukt kroppen godt, ja, selv om jeg ikke helt skjønner at staver skal ha så mye større effekt. Og at jeg går kjeeeempesakte selv om jeg trimmer, 4 km i timen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe::hoppe: Dette var en lang og god tur tenker jeg, hehe måtte le litt, for jeg så det hele for meg der du gikk deg bort... Men jammen men nesten en mil er noe å skryte av ja!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur er trening det! Så lenge du blir varm av det og ikke tusler i "shopping-tempo" (som min naprapat kalte det).

Jeg går bare, jogger litt (dvs 100 meter....) hvis jeg gidder/har ork. Foretrekker å gå raskt og kunne tenke i 1 time, fremfor slitsom jogging i 20 min.

ps. jeg pleier også å gå meg "vill", gjør det med vilje for da oppdager jeg nye steder - kjeder meg temmelig fort nemlig! Og byen her er stor nok til å gå seg vill i 100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja appropo nettopp det med gåing vs jogging.. Jeg HATER jogging og løping generelt, og har alltid trøstet meg med at hurtig gange er like bra som løping bare man får opp pulsen og går raskt nok! Dessuten ville jeg tro at det er mindre belastende? Noen som kan konstantere dette som fakta? :pls: Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matvraket: JEG konstanterer det som fakta, hehe! Holder det? Hvis man er utrent så er gåing helt OK, men holder nok ikke for toppidrettsfolk.... Men så lenge man er varm og øker pulsen, man blir sliten, altså litt/mye ukomfortabelt så ER det trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja appropo nettopp det med gåing vs jogging.. Jeg HATER jogging og løping generelt, og har alltid trøstet meg med at hurtig gange er like bra som løping bare man får opp pulsen og går raskt nok! Dessuten ville jeg tro at det er mindre belastende? Noen som kan konstantere dette som fakta? :pls: Hehe

Har faktisk deltatt i forskning som konstaterer at å gå med staver har høyere treningseffekt enn jogging. Og det er mindre belastende for leddene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, jeg har ingen staver :snurt: Hehe...... Men uten staver velger jeg å tro er nesten like bra... :fnise::fnise: Men liker det jeg hører altså! Jogging er :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg mister inspirasjonen. Ønsker meg virkning, men får ikke til å trene så mye som jeg burde. Er liksom begrensa hvor slank man blir av å gå, og nå kan jeg ikke sykle mer heller :(

Mye mer fristende å sitte inne med sjokolade i mørket og kulda. Kanskje det bare er meningen at jeg skal være rund?

Ja, jeg heller til den siste teorien din. Om jeg kjøper iskrem, og putter det i kjøleskapet, så klarer ikke jeg å la være å spise den opp, når suget kommer. Det samme gjelder all annen snop.

Dessuten klarer ikke jeg å trene med den innstillingen dere jenter har. (Bare for å forklare; jeg mener ikke at dere kan noe for den innstillingen, ettersom jeg ikke tror på fri vilje, men ser på oss som slaver av arv og miljø). Vi gutta skal score mål, sykle fortest, komme opp en vanskelig kneik, teste nytt og kult langrennsutstyr, bli best, mens dere jenter ikke har dette i hodet. Dere er bedagelige av natur, og i overflodssamfunnet kan dere ikke annet enn å blåse dere opp. Det er jo en grunn til at spisediabetes er mer arvelig enn immunsykdomsdiabetes (ca 80% vs 60-70, tenker jeg.)

Men ettersom du sannsynligvis hadde vært tynn om du levde på 50 tallet, er det håp. Ikke kjappe karbohydrater, så er du et stykke på vei. Og du kommer enda et stykke, om du finner noe å trene på som er gøy, evt gå i mye bakker for å omdanne energi. Fin blogg. Stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du sier, Robotkalle, det er litt uklar for meg. Du er enig i min teori om at det er meningen jeg skal være feit? men du spiser også snop når du har det.

Du sier altså at siden alle i familien min er runde og late, så er det ikke noe håp for meg og jeg kan bare gi opp? Veldig motsatt av det de andre her inne sier, i så fall.

Jeg kjenner utallige jenter som absolutt ikke er bedagelige, men trener flere timer hver dag, så jeg er ikke helt enig med deg.

Og hva betyr "blåse dere opp"? Er det fysisk størrelse du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...