Gå til innhold

Tante rund skal bli Tante sunn(ere)


Tante

Anbefalte innlegg

Ja, nå har jeg spurt om og fått litt hjelp fra dere kvinneguider :) Og med gode forsetter og et snev av stå-på-vilje starter jeg denne dagboken i håp om å få litt støtte, råd og spark i baken til å holde på disse.

Problemet:

- Sitter i sofaen. Føler at å gå ut og «bare gjøre en ting» (trene) er bortkastet. I sofaen kan jeg se på TV, strikke, spise og snakke samtidig.

- Trene alene er dørgende kjedelig. Ryggen tåler ikke de aktivitetene jeg liker og jeg har ikke råd til treningssenter

- Jeg kjedespiser og elsker potetgull og snop.

Punkt en: Ikke ha usunn mat tilgjengelig

Punkt to: Legg en plan. Hva ønsker du å oppnå og hva er du villig til å gjøre for å få det til?

- bedre kondis og sterkere kropp, slik at ryggen holder i jobben og jeg holder ut lenger.

-Villig til å trene mer og spise mindre, men i små steg

Punkt tre: Spis riktigere

Lage en middagsplan, handle inn til den (og BARE den)

Kjøpe sunn snacks til kjedespising, kålrot, tørket frukt, mer?

Punkt fire: Trening. Få kroppen i bevegelse!

- Pdd. Går jeg til og fra skolen ihvertfall 3 dager i uka = 1,1 km per dag + sykler til butikken 2-3 ganger = 4 km per gang. Kan vel ikke regnes som noe annet en lavt aktivitetsnivå.

- Har latheral thigh trainer og en treningsstrikkmaskin. Skal få stavene hit i slutten av oktober.

Konkrete mål:

- Hvis jeg skal snope, skal ihvertfall gå eller sykle til butikken for å få det

- Trene minst to ganger i uken (begynne med 15-20 min per gang og bygge opp)

- Bruke LTT og pilates- og Zumbavideoer

- Ikke lov til å shoppe klær, garn eller ting fra e-bay hvis ikke jeg har trena to ganger i uken og/eller hatt snopfri uke

- Lov å kose meg på lørdag, men ikke ta helt av

Kommentarer? Klapp på hodet? eller spark i leggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Startvekt er 81 kg. Vektnedgang er ikke et mål i seg selv, men er sannsynlig bivirkning av mer trening og mindre kalorier.

Idag har jeg gått 10 min på LTT og trent med bobypumpmaskinen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:velkommen: Lykke til!

Jeg kommer til å titte innom og følge med :) Håper du klarer å få til en livsstilsendring!

Hva er målet ditt? Få mer energi? Stramme opp? Eller er det som du sier i navnet på boka di at du vil leve sunnere?

En god start å skrive ned de punktene som du har! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er vel å kunne gå opp en bakke uten å svime av, og å tåle jobben jeg snart er ferdig utdannet til, siden ryggen allerede er dårlig og belastningslidelser er den største årsaken til sykefravær i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og velkommen;)

Leste gjennom bloggen din, (enda ganske så kort) og synes du har satt deg noen realistiske mål. Vi er i grunnen ganske like på dette med snop og sofa...(Er en grunnt il at jeg har kalt meg selv "matvraket") Elsker mat og er helt enig i uttalelsen din om at det å sitte i sofaen, spise og snakke og samtidig se på tv og kose seg er bedre enn alt annet trening... Er heller ikke glad i trening, så kommer til å følge litt med på deg og se hvordan du legger det opp;) Blir spennende....

Er også helt ny her med egen blogg, så vi får blogge litt sammen og stå på sammen;) Tvi tvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ihvertfall sykla til Ultra og investert i grønnsaker.

Det blir Cottage pie idag (kjøttdeig og potetmos). Kanskje ikke verdens sunneste mat, men bedre enn potetgull ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med treningsdagbok!

Du kommer helt sikkert til å greie dette. Det er aller mest et spørsmål om å gjøre små endringer og når du har lykkes på ett område så kan du gå videre på neste.

Flott mosjonsplan. Dette kommer du til å merke forskjell på etter ganske kort stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg gått opp ei rute. Den er ifølge skrittelleren 2,5 km lang og jeg kan velge å gå begge veier og dermed variere motstanden. Den var helt greit å gå.

På slutten av ruta ligger den lokale kebabsjappa og det var enkelt og greit å stikke innom og kjøpe søndagsmiddagen der, men....fikk ikke i meg så mye. Utrolig nok var ikke kjøtt badet i saus noe fristende. Hjelp, kanskje jeg holder på å bli sunn?

I går ble det sure skrikerunger, og en liten lakrisstang jeg fikk i posten av ei venninne, men jeg kjenner faktisk det er ikke snop jeg trenger, men noe å tygge på. Så aprikos, kålrot og tyggis er like bra som potetgull og smågodt, utrolig nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmm kålrot er jo kjempe godt faktisk........;) Det fikk jeg lyst på nå.... HEhe kjøpte oså en kebab i går, gledet meg til den i hele går, men da den endelig kom på bordet, fristet det ikke særlig.....

Vi får holde oss til det sunne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ganske stolt av meg selv i dag.

Selv om jeg har hatt fri hele dagen og ligget på sofaen istedenfor å trene..

Men: Jeg har hatt lyst på sååå mye rart og til og med stått imot å gå bort å hente lakris-krukka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe kjenner til den der indre stemmen som bare ber deg om å gjøre det man egentlig ikke skal.Den har en utrolig overtalelsesevne, og klarte du å stå imot den så kan du være stolt av deg selv ja;) :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

veldig deilig, Suzy.

men jeg ble ganske deppa da jeg fant ut at det var masse sukker i kakao (skjønner egnetlig ikke at jeg ikke har tenkt på det før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

grønn te smaker gress, ikke sjokolade :( Jeg er ingen hest :)

og....blir ikke suketter litt mot sin hensikt?

Endret av Tante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grønn te smaker gress, ikke sjokolade :( Jeg er ingen hest :)

og....blir ikke suketter litt mot sin hensikt?

Hvilken grønn te har du smakt da??? hehe gress hørtes jaggu ikke godt ut nei........ Og det er maaange smaker å velge mellom. Jeg har pløya gjennom de fleste og er enig at noen smaker dritt, mens andre er gode. Kan anbefale deg twinings, de fleste smakene der er gode, spesielt eple og sitron.mmm.

Men såklart, det er langt fra en kopp med sjokolade, men er også to vidt forskjellige ting. jeg foretrekker nå te fremfor sjokolade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grønn te smaker gress, ikke sjokolade :( Jeg er ingen hest :)

og....blir ikke suketter litt mot sin hensikt?

Er det noe galt med suketter..? Det er jo ikke sukker og hever ikke blodsukkeret men gir litt søtsmak.

Du MÅ jo ikke drikke grønn te heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...