Gå til innhold

ME - kronisk utmattelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere har alle "rett" når det gjelder dette med infeksjoner/ikke infeksjoner.

Hos mange ME-pasienter går det slag i slag med forkjølelser, halsbetennelser, omgangssyke, influensa etc i begynnelsen av sykdomsforløpet. Deretter er det sånn at mange ME-pasienter ikke lenger ser ut til å få noe av dette lenger, og de kan gå i år eller tiår uten en eneste forkjølelse. Dette er ikke et utslag av noen form for "super-immunforsvar", men derimot et utslag av et immunforsvar som har gitt helt opp.

Feber og de fleste andre symptomer vi får når vi for eksempel har en halsbetennelse, er ikke direkte symptomer på halsbetennelsen i seg selv, men noe kroppen selv skaper i kampen mot de aktuelle bakteriene/virusene. For eksempel feber er altså ikke et tegn på sykdom, men på et immunforsvar som kjemper mot sykdom. Dersom immunforsvaret ligger brakk, vil vi få få eller ingen symptomer på en aktiv infeksjon. Det betyr at kroppen ikke lenger har noe fungerende forsvarsverk mot infeksjon, og at det er mer eller mindre fritt fram for bakterier og virus både å komme på kaffebesøk og å bosette seg i kroppen vår, og at de kan herje fritt rundt omtrent som de vil.

For ME-pasienter som plutselig, etter svært lang tid tilsynelatende uten slike vanlige infeksjoner, får for eksempel en forkjølelse, kan dette være et godt tegn, og det kan bety at immunforsvaret igjen begynner å gjøre jobben sin.

For å oppsummere: en person som aldri blir forkjølet har ikke nødvendigvis et bedre immunforsvar enn en person som er forkjølet hele tiden. Det kan være at det er helt tvert om, men det må ikke være det.

De fleste med ME sliter vel med stress, og når man stresser blir jo kortisol skilt ut.. (dette kan man og se på blodprøver) Dette hever faktisk immunforsvaret ! (men, er ikke bra over lengere tid ) ..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste med ME sliter vel med stress, og når man stresser blir jo kortisol skilt ut.. (dette kan man og se på blodprøver) Dette hever faktisk immunforsvaret ! (men, er ikke bra over lengere tid ) ..

Mener Wyller, ja. Det er vel ikke så mange som har spesialisert seg på ME som mener det samme.

Skrevet

Mener Wyller, ja. Det er vel ikke så mange som har spesialisert seg på ME som mener det samme.

Har hørt utrolig mange som mener det samme. Spesialisten ved St.Olavs hospital og..

• 2 uker senere...
Skrevet

Til dere med ME, var det noen av dere som var redd for at det var kreft dere hadde før dere fikk ME diagnosen? Tenker da på den intense trøttheten, slappheten og de udefinerbare smertene. Fikk dere isåfall utredet/utelukket det? Eller "visste" dere før dere dro til legen at det var ME dere hadde?

Skrevet

Til dere med ME, var det noen av dere som var redd for at det var kreft dere hadde før dere fikk ME diagnosen? Tenker da på den intense trøttheten, slappheten og de udefinerbare smertene. Fikk dere isåfall utredet/utelukket det? Eller "visste" dere før dere dro til legen at det var ME dere hadde?

Nei, tenkte aldri over at det kunne være kreft.. men så har ikke jeg hatt så mye smerter heller da:) Regner med at det hadde vistes på blodprøvene om det hadde vært kreft? Ikke veit jeg! Men visste ikke jeg hadde ME før jeg dro til legen nei, visste ikke engang hva det var.

Skrevet

Nei, tenkte aldri over at det kunne være kreft.. men så har ikke jeg hatt så mye smerter heller da:) Regner med at det hadde vistes på blodprøvene om det hadde vært kreft? Ikke veit jeg! Men visste ikke jeg hadde ME før jeg dro til legen nei, visste ikke engang hva det var.

Takk for svaret ditt!

Håper noen flere også kan svare på om dere trodde det var kreft dere hadde før dere fikk ME diagnosen.

Skrevet

Jeg trodde ikke det var kreft, men mistenkte en stund at det var Lupus...

Skrevet

Min datter har ME og var veldig syk da det brøt ut. Hun hadde voldsomme magesmerter, fikk migrene og muskelsmerter. Vi tenkte ikke på kreft, ihvertfall ikke på ME. Hun lå på sykehus i flere måneder og ble utredet med alle mulige undersøkelser, og vi var bare fryktelige frustrerte over ikke å forstå hva som feilte henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...