Gå til innhold

Vi er den femte ape

canya

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_anonym_*

Les boka; "genene-din indre guru". Det er en bok om adferdsbiologi, og der står det mye om våre gener og utvikling og evolusjon. Spennende og lærrerikt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper fler og fler får med seg hva vi er, og et godt tips er å søke på f. eks "The Fifth Ape" på youtube og eller google video.

Der er det en del gode forklarende videoer om Darwin og hans verk. Gjør det!

Der er folk her som med en hoven tone skriver at alle vet dette og at jeg bare skal stikke. Men faktum er at det faktisk ikke er alle som vet at vi er aper, og håper folk kan lære seg dette så jeg og andre kan slippe å bli sett dumt på når vi sier det irl.

Mange jeg har snakket med (og da snakker jeg ikke om dumme mennesker, men voksne normale oppegående mennesker) som har reagert på at jeg sa vi var aper slik som sjimpansen. Rett og slett fordi de ikke vet. De så på meg som at jeg skulle vært en lunatic og en dag håper jeg å få møte på en som sier det samme som meg i en gitt situasjon og backer meg opp irl på dette.

En vakker vakker dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du trenger å lære deg betydningen av uttrykket "den eneste sannhet". Og så kan du etterpå lære at noe slikt finnes ikke.

Jeg er tilfeldigvis enig i Darwins teorier. Jeg synes de høres sannsynlige ut. Men det betyr ikke at jeg kan slå fast at sånn ER det og dermed basta. Man må være åpen for at vi hele tiden finner ut nye ting om alt fra jordas skapelse til menneskets opprinnelse og hva som egentlig skjedde med Hitler i 1945.

Jeg synes derfor det er ganske arrogant å si at "jeg har sannheten, alle som tror noe annet tar feil".

Ta dine stråmenn og forlat mitt åsyn. Legg ikke ord til meg som jeg aldri har brukt men som kun er din tolkning av hva jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Blåmor_*
Mange jeg har snakket med (og da snakker jeg ikke om dumme mennesker, men voksne normale oppegående mennesker) som har reagert på at jeg sa vi var aper slik som sjimpansen. Rett og slett fordi de ikke vet. De så på meg som at jeg skulle vært en lunatic og en dag håper jeg å få møte på en som sier det samme som meg i en gitt situasjon og backer meg opp irl på dette.

En vakker vakker dag..

Det er da ikke noe rart at de ser på deg som om du skulle vært gal når du kaster ut noe slikt... for det er da ikke sant!

Ja, vi er primater, nei, vi er ikke aper.

Gruppen "Primater" favner 4 arter:

Halvaper, egentlige aper, menneskeaper og mennesker.

http://www.forskning.no/artikler/2003/januar/1041503697.47

Jeg personlig tilhører arten "menneske", om du definerer deg til en av de andre artene får stå for egen regning...

Ellers anbefaler jeg deg å lese denne tråden:

http://www.bio.no/bio/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=3037

Der står det:

ja (vi er aper) hvis du bruker ordet ape synonymt med primat, og nei (vi er ikke aper) hvis du bruker det i dagligbetydningen av ordet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåmor: Men det er jo nettopp å bruke ordet ape synonymt med primater, jeg mener... Jeg mener da ikke at vi er identisk med de andre apene eller væremåten/utsende via pels og kropp, slik vi vanligvis refererer til som aper. Nei, jeg mener oss, den nakne ape.

Ja kall deg menneske, kall deg Blåmor, kall deg for en krakk for alt jeg bryr meg, men du kan absolutt ikke fortelle meg at du ikke er en ape slik sjimpansen er, dvs. primat.

"We are in The Great Ape family" I hominidae familien, som også består av de andre apene jeg har nevnt før.

Endret av canya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da fullstendig feil. Kun én av de "artene" du nevner er en art, alle de andre er grupperinger på ymse høyere nivå. Menneskeaper er en undergruppe av "egentlige aper", og inkluderer flere arter, hvorav menneskene er én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe rart at de ser på deg som om du skulle vært gal når du kaster ut noe slikt... for det er da ikke sant!

http://www.forskning.no/artikler/2003/januar/1041503697.47

Jeg personlig tilhører arten "menneske", om du definerer deg til en av de andre artene får stå for egen regning...

Ellers anbefaler jeg deg å lese denne tråden:

http://www.bio.no/bio/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=3037

Der står det:

Feil. "Artene" du ramser opp er ikke arter i det hele tatt. Primater deles opp i fire grupper: aper, lemurer, lorier og galagoer.

Aper deles inn i bredneseaper, menneskeaper, dyreaper og spøkelsesaper.

Menneskeaper deles inn i mennesker, gorillaer, gibboner, orangutanter og sjimpanser.

Ergo: mennesker er menneskeaper, som er aper, som er primater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Blåmor_*
Dette er da fullstendig feil. Kun én av de "artene" du nevner er en art, alle de andre er grupperinger på ymse høyere nivå. Menneskeaper er en undergruppe av "egentlige aper", og inkluderer flere arter, hvorav menneskene er én.

Feil. "Artene" du ramser opp er ikke arter i det hele tatt. Primater deles opp i fire grupper: aper, lemurer, lorier og galagoer.

Aper deles inn i bredneseaper, menneskeaper, dyreaper og spøkelsesaper.

Menneskeaper deles inn i mennesker, gorillaer, gibboner, orangutanter og sjimpanser.

Ergo: mennesker er menneskeaper, som er aper, som er primater.

Denne kritikken må da rettes mot "Store Norske Leksikon", "Forskning.no", "bio.no", naturhistorisk museum ved universitetet i Oslo (http://www.nhm.uio.no), alle lærebøker i skolene + en god del andre kilder.

Jeg siterer fra nmh.uio.no :

I dag lever på jorden 153 forskjellige arter av primater. De er fordelt på seks hovedgrupper.

menneske, 1 slekt, 1 art

menneskeaper, 4 slekter, 11 arter

østaper, 14 slekter, 72 arter

vestaper, 16 slekter, 33 arter

spøkelsesaper, 1 slekt, 3 arter

halvaper, 19 slekter, 33 arter

Mennesket er regnet som egen slekt, og egen art i følge alle disse jeg har ramset opp.

Og til trådstarter:

Hvis du mener at mennesket er en primat, så må du si det, i stedet for å si at mennesket er en ape.

En ape er en primat, men alle primater er ikke aper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har referert til primater opptil flere ganger, og har ikke jeg sagt det nok ganger, så har ihvertfall de andre her gjort det. Ikke at det å kalle oss aper på noen måte er feil, men kun for å unngå det typiske Julius bildet vi har av hva ape er.

Jeg råder deg ikke til å vilkårlig google deg opp om evolusjonen vår og debattere utifra kjappe lesinger under en debatt, og heller ikke sitere direkte fra wikipedia eller lese om evolusjon utifra ordbøker og klippe innlegget utifra leksikon.

Man får ikke et oversiktelig og forståelig bilde av dette på den måten.

Endret av canya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kritikken må da rettes mot "Store Norske Leksikon", "Forskning.no", "bio.no", naturhistorisk museum ved universitetet i Oslo (http://www.nhm.uio.no), alle lærebøker i skolene + en god del andre kilder.

Mennesket er regnet som egen slekt, og egen art i følge alle disse jeg har ramset opp.

Og til trådstarter:

Hvis du mener at mennesket er en primat, så må du si det, i stedet for å si at mennesket er en ape.

Jeg siterer fra Store norske leksikon:

mennesket. I zoologisk terminologi er mennesket primatarten Homo sapiens, i menneskefamilien (Hominidae), i overfamilien mennesker og menneskeaper (Hominoidea), i underordenen ekte aper (Anthropoidea). Mennesket er i dag den eneste eksisterende arten i slekten Homo. Om menneskets opprinnelse og utvikling, se nedenfor.

Her ser du inndelingen, med latinske navn.

Members of the Hominidae family are commonly known as the great apes. Until recently, humans were considered to be in a family and superfamily separate from the rest of the apes, but now they are generally included with the great apes along with chimpanzees, gorillas, and orangutans.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver kilde som ikke inkluderer menneskene blant apene er feilaktig på dette punktet.

Ja, mennesket er en egen art. I sin egen slekt, som ikke omfatter noen andre nålevende arter. Denne slekten hører til familien menneskeaper. La oss ta det med dråpeteller.

Slekt: Homo. Her er det bare vår egen art som lever nå.

Tribus: Hominini, som også inneholder slekten Pan (sjimpanser og bonoboer).

Underfamilie: Homininae, som også inneholder gorillaer.

Familie: Hominidae, som også inneholder orangutanger. Denne gruppen er det vanligvis som betegnes som "menneskeaper".

Superfamilie: Hominoidea, som også inneholder gibboner. Kan også betegnes som "menneskeaper".

Og til trådstarter:

Mennesket er en ape, men ikke alle aper er mennesker. Alle aper er primater, men ikke alle primater er aper. Alle primater er pattedyr, men ikke alle pattedyr er primater. Alle pattedyr er virveldyr, men ikke alle virveldyr er pattedyr.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dette skjønner jeg ikke noe av. Kan du forklare det på en enklere måte?

Du kan gå inn her og følge med og stille dine spm der, så skal du få svar av både meg selv og andre der inne.

Hvor mange vet at vi er aper/primater?

Gjest: Gå inn på samme linken jeg har postet ovendfor, så skal du få se at det slett ikke er alle som har fått med seg dette. Det er ikek snakk om at jeg nettopp har funnet dette ut i det hele tatt. Det er vitterlig snakk om at jeg er lei av at folk tror jeg har blitt gal når jeg sier at vi er aper.

LIGHT WILL BE THROWN ON THE ORIGIN OF MAN AND HIS HISTORY! - Charles Darwin

Endret av canya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skammelig, hvordan du prøver og sammenligne oss med aper. Tenk og fornærme apene på den måten

Vi er i slekt med apene, Vi er en del av hva som kalles stor apene.

Men det er den lille forskjellen på 3 % ( Jeg tror det er 3% forskjell i DNA. Rett meg om jeg tar feil ). Som gjør at vi kanskje er i slekt med dem men vi er ikke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Med andre ord, du er ikke kjent med Darwins verk eller vitenskapen bak menneskets evolusjon.

Jeg er kjent med Darwin og vitenskapen bak menneskets evolusjon. Men jeg tror ikke du forstår den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...Ok, la meg omformulere meg med et enkelt spm: Hvordan kan det ha seg at Darwin selv kalte oss for aper? Den Femte Ape?

Vennligst forklar meg det. :jepp:

Og om du vil:

Hvordan kan det ha seg at vi har samme stamfar som sjimpansene, men at vi ikke er samme dyr som dem? Mener du å si at vi har utviklet oss til et helt annet dyr på magisk vis?..eller... hva prøver du å si egentlig?

Endret av canya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i slekt med apene, Vi er en del av hva som kalles stor apene.

Det er ikke noe som heter "stor apene" på norsk. Mer grammatisk korrekte uttrykk som "stor-apene" eller "de store apene" blir heller ikke brukt. På engelsk har man "the great apes", som er en betegnelse på Hominidae, eller menneskeapene. Hvor vi, ganske riktig, er én av artene som inngår.

Men det er den lille forskjellen på 3 % ( Jeg tror det er 3% forskjell i DNA. Rett meg om jeg tar feil ). Som gjør at vi kanskje er i slekt med dem men vi er ikke dem.

Sjimpanser er ikke gorillaer og ingen av dem er orangutanger, men alle er de aper. Så er også vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...Ok, la meg omformulere meg med et enkelt spm: Hvordan kan det ha seg at Darwin selv kalte oss for aper? Den Femte Ape?

Vennligst forklar meg det. :jepp:

Tror ikke du skal henge deg for mye opp i hva Darwin sa og ikke. Det var han som satte i gang ideen rundt evolusjosnteorien, men den har gått en del lengre fremover i dag, og en del av det Darwin sa har blitt motbevist, selv om selve teorien er blitt sterkere.

Og om du vil:

Hvordan kan det ha seg at vi har samme stamfar som sjimpansene, men at vi ikke er samme dyr som dem? Mener du å si at vi har utviklet oss til et helt annet dyr på magisk vis?..eller... hva prøver du å si egentlig?

Hva med bakteriene vi utviklet oss fra da, det er jo stamfedre de og, men vi er ikke bakterier av den grunn? Virker som du godtar evolusjonsteorien fra og med da apeslekten kom inn i bildet, og at det har stoppet opp siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...