Gå til innhold

Vi er den femte ape


canya

Anbefalte innlegg

Ja, det har jeg allerede sagt, at vi har felles stamfar med apene. Men han sa også at vi er aper, det samme sier enhver vitenskapsmann som har hodet sitt i behold.

Eller mener du at en stamfar kan produsere 2 forskjellige dyr? Dvs. hvis du mener at vi er dyr da selvsagt. jeg må be deg forklare nærmere om du kan.

jævla aper. vi er bjørner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er ikke aper vi er i slekt med dem.

Nonsens. Det kunne vi sagt dersom alle de andre apene også var nedstammet fra vår siste felles stamfar, og hadde skilt lag med oss seinere enn vi skilte lag med dem, men så er ikke tilfelle.

Vi er uten noen form for tvil i mye nærmere slekt med sjimpansene enn hva sjimpansene er med gorillaene og orangutangene. Enhver taksonomisk gruppe som inneholder sjimpanser, gorillaer og orangutanger må nødvendigvis inneholde oss også. Hvis alle de artene er aper, så er også vi aper. På dette punktet finnes det ingen rimelig grunn til diskusjon.

Videre finnes det to distinkte sjimpanse-arter: Vanlige sjimpanser og dvergsjimpanser (eller bonoboer). Her går det an å diskutere hvorvidt vi burde regne oss selv som en tredje sjimpanse-art eller ikke. Nå for tiden er det vanligst å ha oss i vår egen genus Homo mens sjimpanser og bonoboer danner genus Pan, mens begge genera inngår i tribus Hominini som blir en liten undergruppe av apeslekten; men det finnes dem som mener at tribus Hominini er en unødvendig konstruksjon (sannsynligvis motivert av snobberi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrivefeil i førstepost at vi er afrikanske aper, det er kun de som er født i afrika som er afrikanske aper, du og jeg er europeiske aper.

Njeh. "Afrikanske aper" betyr gjerne ikke "individuelle aper som er født/oppvokst i Afrika" men "de ape-artene som har utviklet seg i Afrika". Det vil si spesifikt subfamilien Homininae, som inkluderer gorillaer, sjimpanser og oss (i motsetning til orangutanger osv. som hører hjemme i andre verdensdeler). At våre forfedre utvandret til alle andre verdens hjørner etter at de hadde funnet ut av sånne ting som språk, ild og spydkasting gjør oss ikke til noe mindre av en afrikansk dyreart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir riktig om jeg kaller meg selv en afrikansk ape selvom jeg er norsk?

Det høres for så vidt riktig ut for meg det og ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir riktig om jeg kaller meg selv en afrikansk ape selvom jeg er norsk?

Det høres for så vidt riktig ut for meg det og ja!

Alle stammer fra Afrika eller en liten stamme som gikk ut av Afrika for 80.000 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i bunn og grunn så blir det riktig både å kalle meg en afrikansk ape, og/eller europeisk/nordisk/skandinavisk/norsk ape?

For jeg kalte oss for afrikanske aper for en stund siden, og da kikka folk bare rart og trodde jeg var en lunatic. Men det skjer egentlig uansett siden de fleste jeg har snakket med ikke vet at vi er aper og tror jeg har blitt gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det blir riktig om jeg kaller meg selv en afrikansk ape selvom jeg er norsk?

Det høres for så vidt riktig ut for meg det og ja!

Nemlig. Blir for eksempel en indisk elefant til en europeisk elefant fordi om den er født i en zoo i Europa? Nyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller mener du at en stamfar kan produsere 2 forskjellige dyr? Dvs. hvis du mener at vi er dyr da selvsagt. jeg må be deg forklare nærmere om du kan.

Tror du ser litt feil på det. Man antar at archaeabakteriene var av de første livsformene som oppstod på jorden, vi stammer alle fra disse urskapningene. Men jeg vil ikke gå rundt å kalle meg en bakterie av den grunn. Av samme grunn vil jeg heller ikke kalle meg en ape, men et menneske. Det er ikke en systematisk gruppe som heter "ape", den kalles primater, og vi er en del av den. Ape er dagligtale for alle primatene minus menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det som er poenget mitt. At til daglig så tenker ikke vi på oss selv som aper, men vi er aper like mye av den grunn at vi har samme stamfar som sjimpansen.

Man kan gå så lang tilbake som man ønsker, plukk oss fra hverandre, men blant alt det vi kom fra i starten, så er vi også aper.

Det er ikke uriktig å kalle oss for aper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan kalle deg for menneske, så lenge du også vet at du er en ape/primat.

Hva kan man kalle seg hvis man ikke vet det, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke en systematisk gruppe som heter "ape",

Å jo da.

den kalles primater, og vi er en del av den. Ape er dagligtale for alle primatene minus menneskene.

Nei. På norsk er "ape" en betegnelse på en delgruppe av primatene. Primater som ikke er aper er bl.a. lemurer og en del andre arter.

På engelsk, for å gjøre forvirringen større, er "ape" en betegnelse på en snevrere delgruppe av primatene enn på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpet på flere svar fra kvinnene her inne, litt mer engasjement enn bare på snikksnakk forumer og sminketipsene..

Er på tide at fler lærer seg hva vi er, synes jeg. Altfor få som vet om evolusjonen av det dyret de selv er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje hvis du hadde formulert deg på en litt annen måte, eller lagt opp temaet på en annen måte så hadde flere svart. Tror nok folk har blitt lei av deg etter gjeste-hets tråden. Denne tråden går jo bare ut på at du har lyst å gå rundt å kalle deg ape og at folk som ser rart på deg er gale.Alle utenom kreasjonister vet jo at vi har felles stamfar med apene så ser ikke helt hva du er ute etter at folk skal svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja se her ja, en skadeskutt fornærmet gjest som kommer inn for å fortsette sutringa fordi du ikke fikk sagt nok i den stengte tråden? Det der kan du bare glemme med en gang.

ON TOPIC:

Jeg er ute etter at folk faktisk lærer hva vi er, og ved at de responderer så har man en mulighet til å debattere rundt det. Istedet for at de bare skal holde seg unna fordi de heller vil snakke om sminke og fjas. Ikke så mye aktivitet her på vitenskapsdelen..

Det er skikkelig skuff av kvinne delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke alle her vet at vi har samme stamfar som apene? Kanskje derfor de ikke gidder å diskutere. Det er ikke akkurat noe banebrytende å sjokkerende du kommer med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv selv, spør de du kjenner og de fleste vil svare "ja vi stammer fra apene" og ikke at vi har felles stamfar. OG ihvertfall ikke at vi selv er aper!

Jeg tør å vedde en månedslønn på at 99% av de du spør, ikke hadde en anelse og/eller kommer til å benekte at vi er aper.

Endret av canya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...