Gå til innhold

Vi er den femte ape


canya

Anbefalte innlegg

Hva med bakteriene vi utviklet oss fra da, det er jo stamfedre de og, men vi er ikke bakterier av den grunn?

Som eukaryoter er vi ikke nedstammet fra én prokaryotisk livsform, men fra en symbiotisk sammenslutning av flere livsformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som eukaryoter er vi ikke nedstammet fra én prokaryotisk livsform, men fra en symbiotisk sammenslutning av flere livsformer.

Men de var uansett utgangspunktet, slik det hele startet. Spørsmålet er hvor vi skal sette grensene hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de var uansett utgangspunktet, slik det hele startet. Spørsmålet er hvor vi skal sette grensene hen.

Vel, slik taksonomien nå er organisert, så finnes det ingen høyere obligatorisk kategori enn rike. I gamle dager opererte man med plante- og dyreriket; nå om dagen går det i enten tre, fem eller seks riker alt etter hvem man spør -- men uansett modell er vi og bakteriene ikke i samme rike. Skal vi ha en kategori som inkluderer både oss og bakteriene må vi gå opp ett nivå til "cellebasert liv". Og det burde være ganske ukontroversielt å kalle oss for en cellebasert livsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er flere her som vil delta, jeg er veldig ivrig på å se hvor mange som sier seg enig med førstepost, og også hvis de ikke er det.

Vel, siden du insisterer.

Jeg er ikke en ape, og er heller ikke i slekt med noen aper.

Og jeg undrer meg over hvorfor dere som mener at dere er afrikanske aper, ikke holder dere til trærne i Afrika, som burde være det naturlige for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke aper vi er i slekt med dem. Vi har en felles stamfar vi er søskenbarn kan vi vel si. Det blir som deg og dine kusiner\fettere dere er i slekt men du er ikke dine søskenbarn du er i slekt med dem

Det kunne vært interessant om noen kunne grunngi årsaken til at denne påståtte evolusjonen bare utviklet ett eneste individ, som skulle bli stamfar til aper, som senere skulle utvikle seg til mennesker. Har alle andre dyr samme stamfar også?

Og hvorfor skjedde denne utviklingen bare på ett eneste sted i Afrika? Skjedde det ingenting andre steder i verden?

Hvorfor ble det ikke liv av dødt materiale andre steder i verden enn akkurat i Afrika? Kan forfatteren av disse eventyrene forklare årsaken til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_kaja_*
Det kunne vært interessant om noen kunne grunngi årsaken til at denne påståtte evolusjonen bare utviklet ett eneste individ, som skulle bli stamfar til aper, som senere skulle utvikle seg til mennesker. Har alle andre dyr samme stamfar også?

Og hvorfor skjedde denne utviklingen bare på ett eneste sted i Afrika? Skjedde det ingenting andre steder i verden?

Hvorfor ble det ikke liv av dødt materiale andre steder i verden enn akkurat i Afrika? Kan forfatteren av disse eventyrene forklare årsaken til dette?

Herregud. :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. :klaske:

Riktig, bortsett fra at Herre Gud skrives slik.

Det var han som skapte det første liv, alles felles stamfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, bortsett fra at Herre Gud skrives slik.

Det var han som skapte det første liv, alles felles stamfar.

Nå, nå, det er vel strengt tatt du som står for feilskrivingen her, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Vel, siden du insisterer.

Jeg er ikke en ape, og er heller ikke i slekt med noen aper.

Og jeg undrer meg over hvorfor dere som mener at dere er afrikanske aper, ikke holder dere til trærne i Afrika, som burde være det naturlige for dere.

Du burde skrive "vi" og ikke "dere". Det forholder seg nemlig sånn at mennesket (inkludert kreasjonister) og dagens apearter har en ape til stamfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde skrive "vi" og ikke "dere". Det forholder seg nemlig sånn at mennesket (inkludert kreasjonister) og dagens apearter har en ape til stamfar.

Hvem har fortalt deg denne skrøna da? En ape?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Hvem har fortalt deg denne skrøna da? En ape?

Jepp (sånn bortsett fra at det ikke er ei skrøne, da.) Vi er nemlig alle aper, skjønner du! (Eller - det skjønner du vel strengt ikke når jeg tenker meg om. Men hvis du setter deg litt inn i moderne vitenskap er det vel håp for deg også.:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg synes for øvrig at det er helt utrolig at mennesker som har vokst opp i et opplyst samfunn kan avfeie vitenskapen sånn helt uten videre. Hva slags arroganse (eller 'hovmod' som gammeldagse kristne foretrekker å kalle det) vitner vel ikke det om?

Dessverre har de nå begynt å slå seg sammen med fundamentalistiske muslimer: http://www.dagbladet.no/2009/09/25/magasin...onisme/8220363/ Fremtiden ser mao ikke spesielt lys ut for de som ønsker vitenskapelige fremskritt innenfor de biologiske vitenskapene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes for øvrig at det er helt utrolig at mennesker som har vokst opp i et opplyst samfunn

Kanskje sammfunnet ikke er så opplyst som vi liker å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde skrive "vi" og ikke "dere". Det forholder seg nemlig sånn at mennesket (inkludert kreasjonister) og dagens apearter har en ape til stamfar.

Ok,selvfølgelig: "Vi" er ikke aper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes for øvrig at det er helt utrolig at mennesker som har vokst opp i et opplyst samfunn kan avfeie vitenskapen sånn helt uten videre. Hva slags arroganse (eller 'hovmod' som gammeldagse kristne foretrekker å kalle det) vitner vel ikke det om?

Dessverre har de nå begynt å slå seg sammen med fundamentalistiske muslimer: http://www.dagbladet.no/2009/09/25/magasin...onisme/8220363/ Fremtiden ser mao ikke spesielt lys ut for de som ønsker vitenskapelige fremskritt innenfor de biologiske vitenskapene!

Nå er det jo oftest slik da at sannheten seirer til slutt, så framtiden blir i så fall adskillig lysere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok,selvfølgelig: "Vi" er ikke aper.

Hvor i klassifiseringen av mennesket trekker du grensen egentlig?

Ape er tydeligvis ikke godkjent. Primat? Pattedyr? Flercellet livsform? Karbonbasert livsform?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo oftest slik da at sannheten seirer til slutt, så framtiden blir i så fall adskillig lysere.

I dette tilfellet er det mer snakk om at sannheten blir forsøkt kvalt. Forhåpentligvis med ringe suksess. At de muslimske kreasjonistene står sterkt i en del muslimske land, er selvsagt beklagelig for de landene det gjelder, men la oss ikke se så mørkt på DET. Kreasjonisme og religiøst dominert undervisning innebærer at man kveler den vitenskaplige forskningen, noe som på sikt vil være ganske skadelig for det samfunnet som gjør dette. SÅ mye desto mer ettersom forskning og teknologi er viktige i den globale økonominen. Så land som omfavner kreasjonisme og lar den inngå i utdanningen av sine unge, vil fostre generasjoner av mennesker der de aller fleste hverken forstår eller ser seg tjent med å bruke, vitenskaplig metode. Dermed faller de etter i konkurransen med land som tar vitenskap på alvor. Så sant vi kan holde oss i den sistnevnte kategorien, er muslimsk kreasjonisme og religiøs fundamentalisme en klar fordel for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i klassifiseringen av mennesket trekker du grensen egentlig?

Ape er tydeligvis ikke godkjent. Primat? Pattedyr? Flercellet livsform? Karbonbasert livsform?

Vi er skapt til mennesker, og vi er mennesker, selv om noen av og til virker umenneskelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er skapt til mennesker, og vi er mennesker, selv om noen av og til virker umenneskelige.

Mao så vil du ikke anerkjenne noen form for slektskap med apene? Men hva da med alle de felles trekk som vi deler med dem? Hva med det genetiske slektskapet? Hva med de to sammensmeltede kromosomene som vi har, og som matcher presis to kromosomer som apene har, men som ikke er smeltet sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...