Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #101 Skrevet 17. oktober 2009 jeg har en mening om at hunder får lov til å være med inn i butikken. Dette er en debattråd for eller mot også sier du at jeg burde holde kjeft fordi jeg er så skråsikker?? Vet du hva en debatt er for noe Pingting? Det er vel ingen som hindrer deg i å starte opp en butikk hvor du kan invitere alt av dyr (inklusive slanger og edderkopper) som kravler og sikler på alt som er i butikken. Men du ville antakeligvis ikke få så mange andre kunder. >:D
Vulpes Skrevet 17. oktober 2009 #102 Skrevet 17. oktober 2009 jeg har en mening om at hunder får lov til å være med inn i butikken. Dette er en debattråd for eller mot også sier du at jeg burde holde kjeft fordi jeg er så skråsikker?? Vet du hva en debatt er for noe Pingting? Jeg kan ikke se at hun har bedt deg holde kjeft. Kan du kopiere innlegget hennes og utheve med fet skrift for meg?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #103 Skrevet 17. oktober 2009 Har du den samme kunnskapen? Hvis ikke bør du kanskje la være å uttale deg så skråsikkert? Tonje er faktisk blind
Vulpes Skrevet 17. oktober 2009 #104 Skrevet 17. oktober 2009 Tonje er faktisk blind Det hun ber deg om, er og ikke uttale deg så skråsikkert. Ikke at du ikke får uttale deg i det hele tatt
Nyxe Skrevet 17. oktober 2009 #105 Skrevet 17. oktober 2009 Får ikke hundene deres tilgang til kjøkkenet deres? Hva slags monstre er dere? Og for n`te gang.. hvis du har de rottene i ett bur eller hunden i et bur så er det ikke noe problem MENER JEG. Men selvfølgelig ikke løst på skulderen eller i et bånd. Hvordan våger du å kalle meg et monster fordi hunden min ikke får tilgang til kjøkkenet ? Jeg vil ikke ha ham der inne mens jeg lager mat med varme ovner, retter og styr. I tillegg til at jeg må passe på at han ikke hopper opp og tar ting han ikke har lov til (Som å slikke fatene i oppvaskmaskinen hvis den står åpen og jeg snur meg bort o.l.) Hunden får heller ikke kravle rundt på sofaen eller inn på sove rommet, er jeg selve satan nå kanskje ? Det er min hund, mitt hjem og MINE grenser. Om du vil snubble i hunden din med en kjele kok varm saus, eller ha sand og hår i sengen din så er det din sak, men hallo, det er å synke litt lavt å kalle folk monster. Skjerp deg. Hunder har ingenting å gjøre på et kjøkken eller i en matvare butikk.
Frey Skrevet 17. oktober 2009 #106 Skrevet 17. oktober 2009 Det er vel ingen som hindrer deg i å starte opp en butikk hvor du kan invitere alt av dyr (inklusive slanger og edderkopper) som kravler og sikler på alt som er i butikken. Men du ville antakeligvis ikke få så mange andre kunder. >:D Ingen faktisk, fordi Mattilsynet ville stengt den. Dersom det er matbutikk vel og merke. Man kan fritt ta med dyrene sine inn i alle andre butikker dersom det ikke er merket på døren at dyr ikke har adgang. Forøvrig kan man mene hva man vil om denne saken. Loven tillater det ikke likevel.
Nyxe Skrevet 17. oktober 2009 #107 Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Ingen faktisk, fordi Mattilsynet ville stengt den. Dersom det er matbutikk vel og merke. Man kan fritt ta med dyrene sine inn i alle andre butikker dersom det ikke er merket på døren at dyr ikke har adgang. Forøvrig kan man mene hva man vil om denne saken. Loven tillater det ikke likevel. Kan en virkelig det ? Syntes det er utrolig upraktisk med hunder i kles butikker for eksempel. Endret 17. oktober 2009 av Nyxe
Frey Skrevet 17. oktober 2009 #108 Skrevet 17. oktober 2009 Kan en virkelig det ? Syntes det er utrolig upraktisk med hunder i kles butikker for eksempel. Jepp, det kun steder det selges mat det er et automatisk forbud. Såom du har med deg din hypotetiske st. bernhard i røyteperioden inn på en klesbutikk som ikke er merket med forbud så har de faktisk ingen hjemmel for å be deg ta med hunden ut.
Pingting Skrevet 17. oktober 2009 #109 Skrevet 17. oktober 2009 jeg har en mening om at hunder får lov til å være med inn i butikken. Dette er en debattråd for eller mot også sier du at jeg burde holde kjeft fordi jeg er så skråsikker?? Vet du hva en debatt er for noe Pingting? Det jeg prøvde å få frem var at Mattilsynet har en begrunnelse for sine regler, og så lenge det eneste du kommer med kun er synsing så er ditt argument utrolig svakt i forhold. For å bruke et eksempel: jeg kan godt mene at røyking er ufarlig, men hvem vil vel bli overbevist av det så lenge jeg ikke har noen annen begrunnelse? Jeg vet hva en debatt er, og jeg setter stor pris på en god en. Å argumentere godt for en sak er en kunst jeg stadig øver på og prøver å bli flinkere til, og jeg har mye igjen å lære. Et godt innlegg er ofte en blanding av gjennomarbeidet retorikk, klar argumentasjon, referanse til saklig informasjon, respons på andres argumenter, og å klare å binde disse sammen på en god måte. En dårlig debatt består av en masse mennesker som skriker ut sitt syn uten å begunne det noe særlig. Å argumentere mot noen som "synser" uten å si noe mer, er bare frustrerende og utrolig lite fruktbart. Er ikke poenget med en debatt å prøve å overbevise andre om at ens eget syn er det mest logiske/fornuftige? Jeg er også tilhenger av normal folkeskikk. Men av og til kan en liten dose frekkhet være på sin plass. Tonje! har forresten rett, og du har feil (kanskje det er du som er blind?). Jeg sa at du ikke bør være så skråsikker, jeg nevnte aldri at du bør "holde kjeft". Nå var du skråsikker igjen, slapp av litt da
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #110 Skrevet 18. oktober 2009 Hunder har ingenting i matbutikker eller på andre steder der det selges mat å gjøre. Jeg er faktisk ikke overbegeistret for hunder på uteserveringer heller - synes det er greit på de stedene der hunden kan sitte bundet utenfor gjerdet. I sommer satt jeg på en uteservering hvor en liten/mellomstor hund svinset løs rundt mellom bordene, og da jeg påpekte det overfor servitøren fikk jeg bare beskjed om at det var hunden til en av stamgjestene og den gikk visst alltid løs (noe som ikke hadde vært noe problem om hunden satt/lå stille ved eieren sin, ikke svinset, snuste og tagg av alle de andre gjestene).
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #111 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg hadde forresten en labrador retriever tispe for noen år siden. Må bare fortelle historien for å forklare at folk hører bare det de vil høre. Denne tispa tålte ikke unger, ergo ikke en bikkje du har løst når du går tur eller binder og snur ryggen til. Jeg står og venter på en veninne, og hunden sitter ved mine føtter. Bort kommer en mor med en gutt på rundt 4-5 år. Moren spør pent om barnet kan få klappe hunden og jeg svarer like pent at beklager, men hunden liker ikke barn. Hvorpå moren forklarer at jammen han er jo så snill mot dyr. At sønnen din er snill mot dyr er ikke det samme som at hunden min er snill mot barn, så beklager svarer jeg tilbake. Moren freser at barnehatere som deg burde ikke hatt dyr! Dette er jo litt OT, men jeg kjenner meg igjen i det som blir fortalt her. Selv hadde jeg en rød Engelsk Cocker Spaniel tispe som var av det litt nervøse slaget og barn var av de tingene hun absolutt ikke tålte. Jeg forsøkte å ikke ha henne med på steder der det var mye barn, men av og til er det jo uunngåelig at man dumper borti en unge. Jeg ble mer enn en gang skjelt ut fordi jeg nektet barn å klappe henne, til tross for at jeg forklarte at hunden faktisk ikke liker barn og uansett hvor snill barnet er mot hunder hjelper det ikke, beklager. Jeg fikk høre at jeg var barnehater mer enn en gang i løpet av de drøyt 13 årene vi hadde denne hunden, men det morsomste var vel den moren som hylte at det var dårlig gjort av meg å friste ungene med å ha med hunden ut i det offentlige rom. Fordi hun ikke var til å stole på med barn (jeg vet forresten ikke hva hun ville gjort om det kom en fremmed voksen bort til henne heller) ble hun aldri bundet utenfor butikker, så var det for varmt til at hun kunne sitte i bilen ble hun igjen hjemme. For meg handler det rett og slett om planlegging; er det uforsvalig å sette igjen hunden i bilen og jeg må i butikken da blir hunden igjen hjemme. Enkelt og greit.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #112 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg opplevde for første gang å se en hund i en matbutikk i går. Plutselig kom det et voksent par med en rottweilervalp i bånd. De holdt den ikke i kort bånd engang, den vimset omkring, snuste på frukten som sto i kasser på gulvet klar til utpakking, og hadde hodet langt inni stativet hvor brød og rundstykker er. Jeg ble helt Og dette var to voksne mennesker, så hva i alle dager de tenke med aner jeg ikke.
kaprifolen Skrevet 21. oktober 2009 #113 Skrevet 21. oktober 2009 Å herre jemini, det finnes mennesker som ikke vet en kløyva dritt om hundehold bortsett fra "små hunder er søte"! "Store hunder er det ingen som vil stjele allikevel"? Ja, er det derfor det forsvinner schæfere, rottweilere, og dobermenn hvert år. Ingen som vil stjele en prisbelønnet jakthund til en verdi av 40 000.... Neida, ingen i det hele tatt! "monster som ikke slipper hunden inn på kjøkkenet" Jeeez... Synes Pingting (?) utredet denne ganske greit med sine argumenter. "Så lenge de sitter i vesken sin" Sånn at hunden mister hundespråket sitt og slipper å lære seg forskjellen på rett og galt, menneskested og hundested osv osv? MYE lettere på den måten! Med mindre det er en spesialbutikk for folk som vil ete chi på skiva, så har ikke hunder noe i en matbutikk å gjøre! Og ÆRLIG talt, det finnes ikke noe slikt som et "nødstilfelle" hvor du må ta med deg hunden inn i butikken.......
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #114 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har selv hatt hund og liker hunder, men er enig i at hunder ikke har noe å gjøre i matbutikker, heller ikke på serveringssteder. Nå kan jeg ikke huske sist jeg så det i Norge (har ikke sett hun klovnedama på 4 stjerners middag), men i Sør-Europa er det ganske vanlig at det går både katter og hunder inn og ut av matbutikker og restauranter. Det er ekkelt! Til dere som ikke skjønner problemet med allergi: Jeg har en samboer som er allergisk mot pelsdyr, i likhet med sin mor og sin bror. De hadde hund før de visste at de var allergiske og er veldig glad i hunder, men de er ikke glade i å bli syke fordi andre mennesker er ubetenksomme. Det de reagerer mest på er ikke hundehårene, det er flasset som hundene legger fra seg overalt. Etter at hunden har forlatt stedet ligger flasset igjen og virvles opp når noe eller noen kommer borti det. Litt flass fra katt, hund eller hest opp i nesa fører til opphovning i ansiktet og luftveiene, astmaanfall og dårlige luftveier i hvertfall en uke etterpå, dvs. at man blir fort andpusten, det piper i brystet og de sover dårlig om natta. Vi har vært hjemme hos folk som har pelsdyr og selv om de har vasket og støvsugd og satt bort dyret den dagen reagerer man fort om man har allergi, og plagene kan sitte i lenge etterpå. Det er ikke bare å ta en medisin og så går det over.
Gjest Gjest_Miriam_* Skrevet 15. februar 2010 #115 Skrevet 15. februar 2010 Når ble noen syke av å være nær en hund liksom? Haha, enkelte lar jo til og med hunden slikke seg i ansiktet, de blir ikke syke av det ... Jeg kjenner ei med alvorlig hundeallergi som måtte rett på sykehuset fordi hun var i samme rom som en hund. Jeg er sikker på at du har hørt om noen med hundeallergi om du tenkem deg om!
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #116 Skrevet 15. februar 2010 Vel, med tanke på hvor gammel eg var i '04 så fulgte eg veldig lite med i aviser eller nyhetene i det heile, så det er faktisk ikkje alle som får med seg slikt. Det har heller ikkje forandra seg, leser verken aviser eller ser på nyhetene. Media gir eg bengen i. Eg var opptatt med andre viktigere ting, som skole og sambo/fam. og hunden min osv.. Hei jeg er 15 år nå. Hvor gammel var du i 2004?
LindaM Skrevet 15. februar 2010 #117 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er så glad for at jeg er en person som tåler å se levende vesener rundt meg til enhver tid Uansett om de er firbente eller tobente.. Må være utrolig slitsomt å få helt spasmer av å se en hund i nærheten av noen matvarer. Er selv eier av en "veskehund" (et uttrykk man aldri blir kvitt uansett hvor mange skogsturer,joggeturer man tar med den lille krabaten på) og tar han aldri med inn i en matbutikk fordi jeg planlegger såpass bra at jeg slipper
Gjest Adore Skrevet 16. februar 2010 #118 Skrevet 16. februar 2010 Jeg er så glad for at jeg er en person som tåler å se levende vesener rundt meg til enhver tid Uansett om de er firbente eller tobente.. Må være utrolig slitsomt å få helt spasmer av å se en hund i nærheten av noen matvarer. Jeg er helt enig! Jeg jobber i matbutikk (har hund selv), og én eneste gang har jeg sett en hund der inne. Satt i kassa, og en relativt ung mann kom bærende på en liten hund. At det var uhygenisk streifet meg ikke engang. Kunne aldri fått meg til å si at han ikke fikk lov å ha hund der Hadde jeg selv hatt en hund jeg kunne ha løfta opp (funker dårlig siden min er over 30kg..), og vi var på tur - og jeg plutselig kom på at jeg må ha noen på butikken hadde det ikke gjort meg noe å stikke innom i ett minutt. Ville aldri ha satt fra meg hunden utenfor, uansett hva dere hyperallergi-folk skulle sagt om det. Hadde jeg fått beskjed av personalet om å gå ut, ville jeg selvsagt gjort det.
Pingting Skrevet 17. februar 2010 #119 Skrevet 17. februar 2010 Jeg er helt enig! Jeg jobber i matbutikk (har hund selv), og én eneste gang har jeg sett en hund der inne. Satt i kassa, og en relativt ung mann kom bærende på en liten hund. At det var uhygenisk streifet meg ikke engang. Kunne aldri fått meg til å si at han ikke fikk lov å ha hund der Hadde jeg selv hatt en hund jeg kunne ha løfta opp (funker dårlig siden min er over 30kg..), og vi var på tur - og jeg plutselig kom på at jeg må ha noen på butikken hadde det ikke gjort meg noe å stikke innom i ett minutt. Ville aldri ha satt fra meg hunden utenfor, uansett hva dere hyperallergi-folk skulle sagt om det. Hadde jeg fått beskjed av personalet om å gå ut, ville jeg selvsagt gjort det. Og jeg er glad jeg evner å se forbi min egen nesetipp, og å faktisk respektere både lover og regler, og det faktum at folk kan ha problemer med ting jeg synes er helt greit. Du plikter å sette deg inn i hvilke regler som gjelder i forhold til jobben din, der er det faktisk (sjokkerende nok) ikke dine egne meninger som gjelder, men butikkens/kjedens regler og offentlige lover og regler. Det er sikkert noen som har nevnt det før, men jeg siterer fra Forskrift om næringsmiddelhygiene, §27, 4. ledd: Hunder, katter eller andre dyr skal ikke tas inn i lokaler der det finnes næringsmidler. Unntatt fra denne bestemmelse er førerhund som medbringes til lokaler hvor næringsmidler omsettes.Om Mattilsynet hadde inspeksjon akkurat da den hunden var i butikken kunne stedet i verste fall blitt stengt. Men det er sikkert et ansvar du villig hadde tatt på deg siden du visste om hunden og ikke ba eieren om å ta den med ut? Det finnes en rekke sykdommer som kan smitte fra hund til menneske. Det skjer veldig sjeldent, og normalt vil ikke bakterier o.l. fra en hund utgjøre noe problem for en frisk person med et godt immunsystem. Men husk at maten i butikken skal hjem til også syke personer med dårlig immunforsvar. Synes du det er riktig å utsette en AIDS-syk person for Toxoplasmose eller at en kreftsyk person skal få i seg bakterier som kan gi kraftig omgangssyke? Poenget er at de reglene er der av en grunn, Mattilsynet sitter faktisk ikke og klekker ut nye, merkelige forskrifter på pur faen. Jeg er utrolig glad i hunder jeg og, men jeg innser faktisk at jeg er en del av et samfunn og at det innebærer et visst sosialt ansvar - jeg kan ikke bare ture frem som jeg vil over alt.
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 18. februar 2010 #120 Skrevet 18. februar 2010 Etter å ha observert en løshund som hadde kommet seg inn i en matbutikk og sto og slafset nedi de nederste skuffene i smågodthyllene har jeg sluttet helt å kjøpe smågodt. Betjeningen jagde ut hunden, men det så ikke ut til at de hadde tenkt å gjøre noe med godteriet den hadde spist på
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå