Gå til innhold

Hunder i matbutikken

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bikkjer har ingenting i en matbutikk å gjøre. Selv om eieren ser på bikkja som ett familiemedlem og nærmest ett menneske, gjør ikke alle andre det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Det var rotter som bragte svartedauden til landet, en sykdom som drepte mellom 50-60 % av landets befolkning.

Egentlig var det vel helst loppene som var bærere av svartedauden. Rottene var bare bærere av loppene.

Men det var litt på siden av alt...

Jeg blir sittende her med et par sørsmål, jeg. Så til miniatyrhund-eiere som gjerne vil ta bikkja inn på butikken:

1. Jeg ser det er snakk om at allergikere neppe reagerer på èn liten hund i butikken. Og det kan jeg forsåvidt også være enig i, selv om det gjerne er allergikere som er såpass sensitive, også. Men er det sånn at alle dere deler på èn hund, eller skal dere ha avstemming om hvilken ene hund som skal få lov å være med inn i hvilken butikk? For om to av dere dukker opp med hver deres hund, blir det jo plutselig ikke bare èn liten hund, men to? Og så videre... Og argumentet gjaldt jo èn liten hund...

2. Hvordan klarer dere å få like mye pels på dere som det hunden deres har? Jeg har nemlig lagt merke til argumentet "hunde-eiere har jo også hundehår på seg, som kan komme i maten", i slike hund-på-butikk-diskusjoner. Og for at det argumentet egentlig skal holde vann, må jo hunde-eiere ha like mye pels som hundene? Naboen min har husky. Og selv i huskyens "blowing coat"-perioder, vil jeg anslå at eieren har mindre pels på seg enn selv en liten chi. Altså ikke nok til å skape et problem. Så hvordan i himmelens navn blir pelsmengden på klærne et så stort problem for miniatyrhund-eiere, at det er ett fett om man har hunden med på butikken eller ikke, når ikke engang en husky i sine verste røyte-perioder kan dekke eieren sin med nok hår til at hun kan utkonkurrere en chi i pelsmengde?

Lurte bare litt på det, jeg...

Endret av Raven Emerald
Skrevet
Faktisk så var det såpåss mange som gjorde slikt at "min" butikk satte opp et ganske klart skilt på dørene, og svinser det noen inn der med en hund uansett størrelse så får de beskjed om å gå. Lager de oppstyr så får de gjøre det utenfor butikken.

Jeg så senest igår en mann som kom inn i en butikk der jeg handler mat. Han hadde to hunder som ikke hadde halsbånd på seg som begynte å trulte etter ham. En ansatt i butikken hadde vett nok til å si ifra. Dvs, han føyk frem og ropte at det ikke var lov til å ta med seg hunder inn i butikken. Denne gubben som eide hundene var i vel i 55 års alderen bare sa at "det er ikke nødvendig å rope sånn". Han sa til hundene at de skulle stå utenfor- som om hunder noen ganger skjønner det...gjorde de ikke. Var på vei inn igjen da jeg gikk ut av butikken.

Men er enig i at uhygeniske mennesker, og skitne småbarn som tar på alt er ille det også. Direkte uhygeniske mennesker ser vi heldigvis lite av, skitne småbarn får vi fler av. Men de klår stort sett bare på smågodtet, og det er jo stort sett gift i fruktige farger fra før av. :P

Jeg har sett barnehageunger komme sammen med barnehageonkler som ikke engang sIER ifra til barna at de ikke skal KLÅ på alt de ser. Jeg har sett unger som har klådd på frukt, og brød, og til og med noen små sjokoladebarn i følge med sin teltkledde mor som ikke brød seg døtten om at ungene hennes klådde og tok på wienerbrød, trykket på den gule kremen og slikket seg på fingrene før de klådde igjen. ÆSJ altså!

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Kris_*
Skrevet

Jeg har hund selv,og mener at hunder ikke har noe som helst å gjøre i en matbutikk!Skjønner ikke hva folk tenker med når de tar med seg hunden inn!

Og det med at de ikke kan la den stå utenfor i frykt for at den skal bli stjålet?Da kan hunden bli igjen hjem eller i bilen! Store hunder kan vel bli stjelt de også, kanskje jeg skal prøvde den unnskyldningen neste gang jeg skal handle?

Jeg har sjeldent tatt en tur innom matbutikken mens jeg er ute og går med hunden, men de 2-3 gangene jeg har gjort det,så binder jeg han fast der ingen trenger å gå for å komme inn i butikken eller for å komme seg til en annen plass. Vet det finnes mennesker som er veldig redde,allergiske eller rett og slett ikke liker hunder. Og hvis jeg da må inn på butikken mens hunden står ute,så er jeg ikke på storhandel!Da er det kjapt inn og ut, maks 2-3 minutter! Syns det er greit hvis samboer er med på gåturen,da står en av oss ute med hunden,mens den andre handler.

Har heldigvis ikke opplevd at noen har tatt med seg hunden i matbutikken, men synes det er bra at dette temaet ble tatt opp, er noe jeg sjeldent tenker på ihvertfall :) kunne ALDRI falt meg inn å ta med hunden inne!! Size does not matter :D

Skrevet

bare litt OT her...

ser det er snakk om pels og allergi..

Er jo ikke pelsen som gjør at visse folk er allergisk.. det er flasset til hunden...

Ser ut som de mest "ihugga" hundeelskerne her burde lese læreboka engang til...

Jeg er for at minihunder i veske kan bli med inn i butikken i nødstilfeller.

I VESKEN sin altså.. ikke fritt..

Skrevet
bare litt OT her...

ser det er snakk om pels og allergi..

Er jo ikke pelsen som gjør at visse folk er allergisk.. det er flasset til hunden...

Ser ut som de mest "ihugga" hundeelskerne her burde lese læreboka engang til...

Noen allergikere reagerer på pels, noen på spytt, noen på flass. Det er jo også sånn at hunder røyter, og da eksponeres jo både pels og flass. Ser ut til at noen burde lese læreboka en gang til?

Og hva skal minihunder med veske? Har de ikke bein?

Skrevet

Kan ikke helt skjønne ha slags nødstilfelle det skulle være.. En person som har falt sammen på gaten utenfor sånn at mann må løpe inn i butikken med minihunden for å låne tlf..? Nei? Ikke det?

Vel, da er det på tide at du og alle andre som tror noe annet våkner opp og skjønner at det ikke er ett sett regler for store hunder og ett sett for små :nei: Er det ikke lov å ta med dyr inn på butikken så er det ikke lov! Uansett hvor små de er eller hvor de sitter.

Med den argumentasjonen der kunne jeg like godt tatt med meg min søsters 3 rotter på butikken så lenge de satt i vesken :roll:

Minner meg om den gangen en dame trillet inn med katten sin i bur i handlevognen og ikke kunne skjønne at det skulle være noe problem :fnise: jeg måtte jo forstå at den ikke kunne sitte i bilen. Dette var midt på sommeren så det ville nok vært en dårlig løsning for katten å sitte i bilen men da får man rett og slett leve med at man ikke kan dra på butikken før man har plasert dyret et annet sted!

Skrevet

er det noe bedre at hunder er med på bussen og toget da? der er det lov? og der er det mye tettere luft osv osv..

Og ja hvis tre rotter absolutt må være med inn i butikken så ser jeg iallefall ikke noe problem med det hvis de er i et bur.

Nødstilfelle mener jeg med at man ikke får satt de utafor.. For alle vet at det er de små hundene som er attraktive å stjele. De store hundene vil jo ingen stjele, så de kan godt stå utafor uten problem synes jeg. Og da bør den regelen være at små hunder kan være med inn, men ikke store.

Skrevet
er det noe bedre at hunder er med på bussen og toget da? der er det lov? og der er det mye tettere luft osv osv..

Og ja hvis tre rotter absolutt må være med inn i butikken så ser jeg iallefall ikke noe problem med det hvis de er i et bur.

Nødstilfelle mener jeg med at man ikke får satt de utafor.. For alle vet at det er de små hundene som er attraktive å stjele. De store hundene vil jo ingen stjele, så de kan godt stå utafor uten problem synes jeg. Og da bør den regelen være at små hunder kan være med inn, men ikke store.

Eh, ja? På toget lagres og selges ikke mat som skal selges til flere hundre mennesker. For allergikere er det ikke noe bedre, men det har da ikke noe å si? Jeg skjønner ikke folk som skal argumentere med "er det noe bedre at...?" At det er andre situasjoner som også er vanskelige for allergikere gjør da ikke butikksituasjonen noe bedre eller mer logisk?

Og du? For det første er det ikke bare små hunder som blir stjålet. Jeg har jobbet i butikk selv, og opplevd at en hund på størrelse med en schafer ble stjålet mens eieren var inne. For det andre skal da ikke butikken lage reglene sine etter hva slags hunder det er populært å stjele!?

Voksne mennesker klarer å planlegge handlingen sin slik at de ikke må ha med hunden inn i butikken. Gjør de ikke det, så får de ta ansvaret for det selv. Loven er lik for alle, så enkelt er det.

Skrevet

Så veldig som noen av dere tar av.. Godt dere ikke har større ting å bekymre dere for her i verden!

Fantastisk tragisk.

Skrevet
Så veldig som noen av dere tar av.. Godt dere ikke har større ting å bekymre dere for her i verden!

Fantastisk tragisk.

Imponerende argumentasjon: så lenge det finnes verre ting, skal de små tingene ikke diskuteres.

Samtidig som det tydeligvis irriterte deg nok til at du ble med i diskusjonen ;)

Skrevet (endret)

Det er da mange andre hunder som er attraktive for tyver, spesielt hunder som ser litt tøffe ut, og som fungerer som statussymboler i kriminelle miljøer, feks ulike staffer, mastiffer, rottweiler feks.

Ellers er denne tråden med på å bekrefte mine fordommer om at det ofte er hjernedøde bimboer som skaffer seg småhunder, siden de ikke er i stand til å planlegge noe så enkelt som lufting av hund og innkjøp hver for seg.

Endret av Glør
Skrevet

På tog blir folk som reiser med dyr plassert i røykekupeèn, så de som har allergi lar bare være å gå inn der.

Busser kan nekte å ta med dyr, f.eks hvis det er en veldig allergisk passasjer ombord kan vedkommende gi beskjed til buss sjåføren som da vil nekte å ta med dyr. Det er ikke noe å gjøre med hud/pels/sikkel rester fra dyr som allerede har vært i bussen men jeg synnes ikke det ville vært rett å nekte folk å ta bussen med dyr selv om det kan komme noen med allergi på en annen gang.

Og på hvilken møte er det et nødstilfelle at du ikke kan feste hunden utenfor butikken? Kan du ikke bare gå hjem med den? Eller la være å ta den med deg hvis du tror det er en mulighet for at du kanskje må handle?

Viste du at det er i følge de norske lover det ikke er lov å ta med dyr på steder der det selges mat og at det ikke er noe det enkelte matutsalg kan bestemme selv? Hvis et sted som selger mat blir tatt med dyr i lokalene kan det i værste fall bli stengt og det vil uansett få problemer med mattilsynet.

I de siste 5 sakene der hunder har blitt stjelt eller forsøkt stjelt som jeg har hørt om, har det i 4 av tilfellene dreid seg om mellomstore og store hunderaser. Så siden store hunder også blir stjelt mener du eierene av store hunder og burde ta dyrene sine med seg inn i butikker?

Skrevet

Urk, har en valp, tar meg en god gå tur til butikken og tilbake så det er bedre at han er med ned enn hjemme hele den tiden. Skulle bare ønske flere butikker hadde slike små bokser til hunden mens du er inne !! Han er jo en liten kar, og populær rase så er redd han skal bli stjålet ja.. Det hender jeg tar ham med og binder han et stykke fra inngange sånn at han ikke står klar til å hoppe på folk som skal inn og ut, men med all hunde tyv snakket tørr jeg nok aldri det mer engang heller.

Jeg er enig at hunder ikke hører hjemme i samme "rom" som maten min (Er jo ikke akkurat som om bikkjen min slipper inn på kjøkkenet hjemme.)

Men det mest ufyselife jeg har vært med på var på en peppes restaurant, noen hadde med seg chiuahuaen sin (Veldig typis blingbling med en liten jakke og glinse halsband osv) og hun bar han på armen og viftet med rumpen hannes som stakk ut bak i hode høyde til alle som satt.

Gjelder unntaket alle arbeids hunder ? (terapi hunder, hunder for folk med rullestol osv)

Skrevet

Jeg synes virkelig jeg kan se for meg reaksjonene til kundene hvis jeg hadde kommet med mine 13 rotter på skulderen inn i butikken. Jeg hadde vel vært døv i en måned etterpå på grunn av skrikingen.

Dyr har ingenting å gjøre i en matbutikk ( ja bortsett fra frossen fisk da hehe, og selvfølgelig andre døde spiselige dyr). Sånn er det bare.

Hjemme velger jeg selv hvilke dyr jeg skal ha og hvor jeg skal ha de. Mine rotter har null tilgang til mitt kjøkken. Jeg har også venner som ikke liker rottene, men disse ringer gjerne 10 minutter i forveien for at jeg får puttet dem i buret før de kommer.

Jeg hadde forresten en labrador retriever tispe for noen år siden. Må bare fortelle historien for å forklare at folk hører bare det de vil høre. Denne tispa tålte ikke unger, ergo ikke en bikkje du har løst når du går tur eller binder og snur ryggen til. Jeg står og venter på en veninne, og hunden sitter ved mine føtter. Bort kommer en mor med en gutt på rundt 4-5 år. Moren spør pent om barnet kan få klappe hunden og jeg svarer like pent at beklager, men hunden liker ikke barn. Hvorpå moren forklarer at jammen han er jo så snill mot dyr. At sønnen din er snill mot dyr er ikke det samme som at hunden min er snill mot barn, så beklager svarer jeg tilbake. Moren freser at barnehatere som deg burde ikke hatt dyr!

Moralen er at uansett hvilket dyr du har, så følger det ansvar med. Og det er faktisk dyreeierene som må vise hensyn ikke alle andre.

Skrevet

Får ikke hundene deres tilgang til kjøkkenet deres? Hva slags monstre er dere?

Og for n`te gang.. hvis du har de rottene i ett bur eller hunden i et bur så er det ikke noe problem MENER JEG. Men selvfølgelig ikke løst på skulderen eller i et bånd.

Skrevet

Det tar seg ikke ut at at jeg bærer hundene mine i bur, på skuldra, i veska eller i hånda, eller om den går selv inne i en matbutikk,

Mine hunder har tilgang til mitt kjøkken, men jeg forventer ikke at andre folk skal synes det er ok med hunder i matbutikken fordi, rett og slett fordi det sier seg selv.

Tror en matbutikk hadde blitt stengt rimelig kjappt dersom f.eks en av de som jobbet i ferskvaredisken hadde hatt hunden sin med seg på jobb inn i butikken eller på kjøkkenet.

Skrevet
Får ikke hundene deres tilgang til kjøkkenet deres? Hva slags monstre er dere?

Og for n`te gang.. hvis du har de rottene i ett bur eller hunden i et bur så er det ikke noe problem MENER JEG. Men selvfølgelig ikke løst på skulderen eller i et bånd.

Heldigvis jobber Mattilsynet ut fra litt andre nivåer enn "vi mener". De har kunnskap om hvilke bakterier, sykdommer og annet rart som finnes på hunder som kan smitte mennesker eller påvirke dem på noen måte. De vet hvordan dette kan skje, og hvor stor muligheten er. De har kunnskap om matvarer og hygiene.

Har du den samme kunnskapen? Hvis ikke bør du kanskje la være å uttale deg så skråsikkert?

Skrevet

jeg har en mening om at hunder får lov til å være med inn i butikken. Dette er en debattråd for eller mot også sier du at jeg burde holde kjeft fordi jeg er så skråsikker??

Vet du hva en debatt er for noe Pingting?

Skrevet
Moren freser at barnehatere som deg burde ikke hatt dyr!

Visse kvinner burde aldri hatt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...