Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #21 Skrevet 17. september 2009 kanskje jeg skal putte min rottweiler i en bærmeis og gå inn i butikken med han ... ja, det synes jeg du skal og jeg skal ta med bullmastiffen min i en tralle Fra spøk til alvor; nei hunder har ingenting i en matbutikk å gjøre.
Gjest Slem_Pike Skrevet 17. september 2009 #22 Skrevet 17. september 2009 Jeg synes ikke hunder gjør så mye. Det er et større problem med uhygieniske mennesker i matbutikkene. Folk som åpenbart ikke vasker seg. Folk som stinker, hoster uten å holde seg for munnen, klør seg i hodebunnen og klemmer på rundstykker, brød og frukt med de møkkete hendene sine. Som klår i drueklasene og forsyner seg. Jeg ser ofte sånt! Men hunder pleier ikke komme borti noe, altså så lenge de ikke slikker eller er borti maten spiller det vel ikke så stor rolle. En matbutikk er uansett ikke hygienisk og bakteriefri og det er det heller ikke de stedene maten kommer fra, jeg tenker produksjon, lager og transport. Jeg skjønner ikke hvorfor hunder er spesielt uhygieniske. Når ble noen syke av å være nær en hund liksom? Haha, enkelte lar jo til og med hunden slikke seg i ansiktet, de blir ikke syke av det ... Enig. Ser egentlig ikkje problemet. Om det er hundehårene som er problemet, så blir det jo hundehår selv om bikkja står ute. Folk med hund har jo hundehår festa på seg som ramler av her og der, og havner sikkert på maten også. Allergi? Ja... Hvor stort allergi utslag får man av å gå rundt på ein butikk som ein person med knøtt liten hund også er i? De fleste butikkene tilhørende de store kjedene er det ein viss størrelse på, så det er mulig å gå rundt uten særlige problemer. Er sikkert noen som reagerer, men da er de seriøst hypersensitive altså.. Og da kan de jo nesten ikkje gå forbi bikkja som står bundet fast utenfor heller. Er isåfall eklere og like uhygienisk at syke folk får gå på butikk, hoste og harke og nyse og spre de ekle basiluskene sine på matvarene.. Og folk som skal finne seg frukt/grønt/brødmat, med skitne uvaska hender (bakterier, æsj.. hvem veit hvor de henda har vært liksom...), og går og kladder og klemmer på frukten og grønnsakene for å finne de som ikkje er bløte / "ødelagt". For det er jo jævlig lekkert. Da foretrekker eg hunden i butikken. Uansett, folk flest vasker både frukt og grønt som ikkje har vært beskytta av innpakning før de putter det i munnen. Det er jo nok til at de føler seg trygge fra andre menneskers ekle bakterier. Men eg har faktisk aldri sett noen ta med hund inn på butikken, men har sett noen stå rett innenfor lukkedørene med hunden sin når været er dritt. Tar forøvrig ikkje med meg mine hunder på shopping. Tror eg hadde fått kjeft om eg hadde prøvd ta hundene som er nærmere 50 kg inn ja. Og eg ville aldri latt hundene stå bundet fast ute heller. Er så mange idioter rundt om.. Derfor ligger bikkjene trygt heime og sover mens eg går rundt på butikk med de ekle syke menneskene. Men så lenge loven sier man ikkje har lov, så syns eg folk skal respektere den og la være ta med bikkjene sine om de skal handle og ikkje tør la bikkjene stå utenfor.
Frey Skrevet 17. september 2009 #23 Skrevet 17. september 2009 Allergi? Ja... Hvor stort allergi utslag får man av å gå rundt på ein butikk som ein person med knøtt liten hund også er i? De fleste butikkene tilhørende de store kjedene er det ein viss størrelse på, så det er mulig å gå rundt uten særlige problemer. Er sikkert noen som reagerer, men da er de seriøst hypersensitive altså.. Og da kan de jo nesten ikkje gå forbi bikkja som står bundet fast utenfor heller. Du har hund sa du? Da burde du jo vite at det ikke er lov å ga fra hund bundet ved inngangen på butikken heller.
Renesmee Skrevet 17. september 2009 #24 Skrevet 17. september 2009 Finnes det virkelig folk som ikke forstår at hunder ikke har noe å gjøre i en matbutikk? Jeg er selv lykkelig eier av to minatyrhunder og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har så mye som vurdert å ta de med inn i en matbutikk. En ting er at hundene godt kan være på kjøkkenet mitt, og sitte ved siden av meg når jeg spiser, men det er MINE hunder, og MITT valg. Det ville vært respektløst for meg å innbille meg sånn uten videre at alle andre som handler på samme butikk som meg synes det er heeeelt greit at jeg bærer hundene mine rundt i lokalet hvor de handler maten sin. Frukt og grønnt ligger åpent fremme, og ferskvaredisken er også utsatt for hundehår som skulle finne på løsne fra hundene mine. Det ville være krise for butikken jeg handler i om en av kundene fikk korte hundehår i ferskamten de handlet derfra. Hundene mine sitter enten i bilen, eller er igjen hjemme når jeg handler. Jeg tar ikke skade av en ekstra tur for å handle. Det er ikke uten grunn at det står hund forbudt-skilt utenfor de fleste matbutikker og kjøpesentre. Det finnes tydeligvis folk som ikke forstår dette av seg selv, så da må de få det inn med teskje.
Gjest Slem_Pike Skrevet 17. september 2009 #25 Skrevet 17. september 2009 Du har hund sa du? Da burde du jo vite at det ikke er lov å ga fra hund bundet ved inngangen på butikken heller. Hvorfor burde eg vite det? Er ikkje slik at man blir fortalt det når man kjøper hund, og eg tror de fleste av oss ikkje sitter og kikker opp hver enkelt lov som omfatter hund og memoriserer de heller. Eg tar dessuten aldri med meg bikkja til butikken uansett. Og, noen steder er det faktisk ganske få plasser å binde fast hunden som er i nærheten av butikken, så da er det begrensa hva man kan gjøre med det.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #26 Skrevet 17. september 2009 Er selvfølgelig enig i at hunder og andre dyr bør holdes utenfor matbutikker. For oss som er redde for hunder er det også ubehagelig å måtte gå forbi dem når de står bundet rett utenfor døren til butikken. La bikkjene være hjemme når dere handler! (Hylende unger kan til nøds bindes utenfor )
Kamelia83 Skrevet 17. september 2009 #27 Skrevet 17. september 2009 Hvorfor burde eg vite det? Er ikkje slik at man blir fortalt det når man kjøper hund, og eg tror de fleste av oss ikkje sitter og kikker opp hver enkelt lov som omfatter hund og memoriserer de heller. Eg tar dessuten aldri med meg bikkja til butikken uansett. Og, noen steder er det faktisk ganske få plasser å binde fast hunden som er i nærheten av butikken, så da er det begrensa hva man kan gjøre med det. Når man skaffer seg en hund bør man også sette seg litt inn i hundeloven!
Gjest meg vel Skrevet 18. september 2009 #28 Skrevet 18. september 2009 jeg synes også at uhygeniske mennesker er verre enn hunder...de som har med en liten hund er som regel forsiktig med å ikke la den komme nær maten, mens mange mennesker kommer rett fra do for å finne frukt og brød, uten å vakse seg på hendene. ser også at små unger forsyner seg av smågodtet, hvor har de hatt henda tro? men man må nesten bare godta "samfunnet" i butikken som det er ? noen tar med en liten hund på armen, andre lar ungen forsyne seg av smågodtet mens de selv handler og andre legger tilbake frukten de alt har tatt på om de finner en liten bunkel i den. . men å klandre dem i kassa for at folk tar med hund inn blir for dumt egentlig. hadde jeg sittet i en kasse i butikken så hadde jeg ikke turt å sakt i fra om at de må sette hunden ute(greit, ikke hadde jeg hatt lyst til å sakt det heller) de er bare mennesker å mange av dem driter vel mildt sagt i hva folk gjør der inne, bare de får lønna si, å det er jo sånn det skal være. kan ikke alle bare passe på seg selv? såå, det jeg mener er hvertfal at jeg personlig synes bare det er hyggelig å se en liten hund i butikken, synes det er ekkelt med mennesker som tar på alle eplene som er der, men jeg vasker dem før jeg spiser dem uansett. om det har hvert noen unger oppi smågodtet, plukker jeg ut fra de boksene som er litt langt opp fra gulvet.
Gjest Gjestings Skrevet 18. september 2009 #29 Skrevet 18. september 2009 de som har med en liten hund er som regel forsiktig med å ikke la den komme nær maten, Dette er IKKE min erfaring, som butikkarbeider. Jeg har funnet hundehår på både brød og grønnsaker. Jeg har sett jenter henge over frukten med en siklende liten sak på armen. Nam nam. (På den annen side så sier de jo klart i fra at de ikke bryr seg når de tar med seg hunden inn, så hvorfor skulle de bry seg om sånt? ) Faktisk så var det såpåss mange som gjorde slikt at "min" butikk satte opp et ganske klart skilt på dørene, og svinser det noen inn der med en hund uansett størrelse så får de beskjed om å gå. Lager de oppstyr så får de gjøre det utenfor butikken. Men er enig i at uhygeniske mennesker, og skitne småbarn som tar på alt er ille det også. Direkte uhygeniske mennesker ser vi heldigvis lite av, skitne småbarn får vi fler av. Men de klår stort sett bare på smågodtet, og det er jo stort sett gift i fruktige farger fra før av.
Renesmee Skrevet 18. september 2009 #30 Skrevet 18. september 2009 Skitne folk, unger som tar på smågodtet og småhunder på arma er uhygienisk. Men fordi at noen ikke klarer å kontrollere ungene sine betyr vel ikke det at det er fritt frem for alle andre å være uhygieniske? Det er ikke lov å binde en hund rett utenfor inngangen til butikken nei, men å sette den litt unna inngangen der hvor folk ikke MÅ gå for å komme inn i butikken , det er lov. Jeg binder ikke hundene mine utenfor heller, for det er lett for at de blir stjålet. Hundene kan være hjemme
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #31 Skrevet 18. september 2009 Skitne folk, unger som tar på smågodtet og småhunder på arma er uhygienisk. Men fordi at noen ikke klarer å kontrollere ungene sine betyr vel ikke det at det er fritt frem for alle andre å være uhygieniske? Det er ikke lov å binde en hund rett utenfor inngangen til butikken nei, men å sette den litt unna inngangen der hvor folk ikke MÅ gå for å komme inn i butikken , det er lov. Jeg binder ikke hundene mine utenfor heller, for det er lett for at de blir stjålet. Hundene kan være hjemme http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#12 § 5. Forbud mot å gå fra bundet hund Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #32 Skrevet 18. september 2009 Hvorfor burde eg vite det? Er ikkje slik at man blir fortalt det når man kjøper hund, og eg tror de fleste av oss ikkje sitter og kikker opp hver enkelt lov som omfatter hund og memoriserer de heller. Hvis man bestemmer seg for å ta på seg et så stort ansvar som det å ha hund faktisk er, så er det helt grunnleggende at man setter seg inn i hvilke plikter og regler som følger med det å eie hund. På samme måte som man setter seg inn i hva en hund trenger av trening, lek, mat og sosialisering. Folk som ikke gidder å gjøre noe så basic burde ikke hatt hund.
Renesmee Skrevet 18. september 2009 #33 Skrevet 18. september 2009 http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#12 § 5. Forbud mot å gå fra bundet hund Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser. Det var jo akkurat det jeg skrev. Nå vet jeg ikke om du quoter meg for å si at jeg tar feil ,eller for å vise at jeg har rett. Hvis det er for å si at jeg tar feil , så tar du feil
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #34 Skrevet 18. september 2009 Det var jo akkurat det jeg skrev. Nå vet jeg ikke om du quoter meg for å si at jeg tar feil ,eller for å vise at jeg har rett. Hvis det er for å si at jeg tar feil , så tar du feil Bare for å vise at du hadde rett ja :D, samtidig linke til hundeloven som tydligvis mange hundeeiere er ukjent med Ha en fin helg
Gjest Glør Skrevet 18. september 2009 #35 Skrevet 18. september 2009 Hvorfor burde eg vite det? Er ikkje slik at man blir fortalt det når man kjøper hund, og eg tror de fleste av oss ikkje sitter og kikker opp hver enkelt lov som omfatter hund og memoriserer de heller. Man er pliktig til å selv holde seg orientert om lovverket her i landet, og at man leser igjennom hundeloven en gang når man skaffer seg hund synes jeg virkelig ikke er mye forlangt. Men sånt som dette er jo ett godt argument for en obligatorisk opplæring før man får lov å anskaffe hund. I tillegg var det så mye om dette i media da hundeloven ble endret i 2004 at man skal ha fulgt dårlig med for å ikke fått det med seg. Hadde jeg jobbet i matbutikk hadde jeg nektet å betjene folk som tok med hund inn. Og deresom jeg ser hunder i en butikk jeg pleier å handle i, kommer jeg til å opplyse de som jobber der at jeg kommer til å slutte å handle der, og ringe mattilsynet dersom de ikke gjør noe med det. Jeg har hund selv, og vet at det er en smal sak å legge opp livet sitt slik at man ikke trenger å ha med bikkja inn i butikken eller å binde den utenfor. Min hund ligger hjemme på sofaen når jeg handler, eller en sjelden gang er hun i bilen, og det tror jeg hun også trives best med.
Vulpes Skrevet 18. september 2009 #36 Skrevet 18. september 2009 Jeg har aldri hatt hund, men er likevel klar over "Forbud mot å gå fra bundet hund"-loven...
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #37 Skrevet 18. september 2009 (...) men å klandre dem i kassa for at folk tar med hund inn blir for dumt egentlig. hadde jeg sittet i en kasse i butikken så hadde jeg ikke turt å sakt i fra om at de må sette hunden ute(greit, ikke hadde jeg hatt lyst til å sakt det heller) de er bare mennesker å mange av dem driter vel mildt sagt i hva folk gjør der inne, bare de får lønna si, å det er jo sånn det skal være. kan ikke alle bare passe på seg selv? (...) Om du hadde hatt den instillingen, så hadde du ikke "fått lønna di" særlig lenge. Alle kan ikke bare passe på seg selv, nei. Det er regler for ting i butikken, og de som jobber der skal passe på at folk følger reglene. Om en butikkansatt ser en person som står og sleiker på eplene, så skal den ansatte faktisk gjøre noe med det. Og det tror jeg nok du ville satt pris på at de gjorde også. Å ha hunder med inn i butikken strider mot regelverket butikken er pålagt å følge, og de kan faktisk få kraftig refs om de tillater noe slikt. Om du er så klonfliktsky at du ikke tør å snakke til folk, hvordan skulle du da gjort det med naskere, folk som pisser i frysedisken, folk som kaster ting ut av kjøleskapene, osv? At noen gjør noe galt, så betyr ikke det at da har andre rett til å gjøre noe galt også. At noen er skitne på hendene er ikke noe logisk argument for at en annen kan ta med seg en hund og tilføre ytterlige bakterier.
Gjest KateW Skrevet 18. september 2009 #38 Skrevet 18. september 2009 Nå har jeg også sendt klage til Meny, basert på Fire Stjerners Middag, programmene. Dere som ser "lett" på det med hund i butikk, syns jeg dessverre virker noe ubetenksomme. Tror dere mattilsynet bare har funnet på den loven for å være vanskelige?
Vulpes Skrevet 18. september 2009 #39 Skrevet 18. september 2009 Jeg reagerte også på at Auli tok med hunden inn i butikken på 4 stjernes middag-programmet. Venta på at noen skulle komme og kjefte, men de turte vel ikke ettersom hun er kjent og det var et TV-team der? :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #40 Skrevet 18. september 2009 Aylar hadde også med seg hunden sin på handletur da hun var med på det samme programmet. Æsj! Svigerinnen min synes tydeligvis at hunden hennes er så spesiell at regelverket ikke bør gjelde for den, siden hun tar den med seg overalt. Ikke bare på kjøpesenter, men også i matbutikker. Jeg har til og med opplevd å sitte ved samme kaffe og kakebord som den bikkja. Den fikk slikke kremen av fars asjett mens vi andre satt rundt og spiste...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå