Gå til innhold

Hunder i matbutikken

Fremhevede innlegg

Gjest Slem_Pike
Skrevet
Man er pliktig til å selv holde seg orientert om lovverket her i landet, og at man leser igjennom hundeloven en gang når man skaffer seg hund synes jeg virkelig ikke er mye forlangt. Men sånt som dette er jo ett godt argument for en obligatorisk opplæring før man får lov å anskaffe hund. I tillegg var det så mye om dette i media da hundeloven ble endret i 2004 at man skal ha fulgt dårlig med for å ikke fått det med seg.

Jeg har hund selv, og vet at det er en smal sak å legge opp livet sitt slik at man ikke trenger å ha med bikkja inn i butikken eller å binde den utenfor. Min hund ligger hjemme på sofaen når jeg handler, eller en sjelden gang er hun i bilen, og det tror jeg hun også trives best med.

Vel, med tanke på hvor gammel eg var i '04 så fulgte eg veldig lite med i aviser eller nyhetene i det heile, så det er faktisk ikkje alle som får med seg slikt. Det har heller ikkje forandra seg, leser verken aviser eller ser på nyhetene. Media gir eg bengen i. Eg var opptatt med andre viktigere ting, som skole og sambo/fam. og hunden min osv..

Er mange eg kjenner som har hund men som ikkje har lest igjennom hundeloven. Gjør dem ikkje mindre skikket til å være hundeeiere fordetom.

Og eg sa forøvrig ikkje at eg ikkje hadde lest igjennom hundeloven, eg sa "eg tror de fleste av oss ikkje sitter og kikker opp hver enkelt lov som omfatter hund og memoriserer de heller." Men eg burde tydeligvis ordlagt meg bedre.

Og som eg også sa, eg tar ALDRI med meg bikkja når eg skal på butikk. Vil ikkje at møkka-mannen/dama/ungen i gata skal få mulighet til å være borti uten lov og oppsyn. Så det så.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres begryggende ut med et menneske som er mer opptatt av bikkja si enn av nyhetene. Gud hjelpes.

Gjest Slem_Pike
Skrevet
Høres begryggende ut med et menneske som er mer opptatt av bikkja si enn av nyhetene. Gud hjelpes.

Regner med det var betryggende du mente?

Ja gurimalla ass... :roll:

Fins mange ting som interesserer meg meir enn nyhetene faktisk.. Som, å se på at maling tørker f.eks...

Skrevet

Jeg mener at for å være skikket som hundeeier, bør man lese hundeloven.

Kanskje du skal begynne med det, snarere enn å kommentere andres skrivefeil på nettet, eller vil du at jeg skal ta tak i ditt innlegg?

Uansett, jeg mener det, det virker ikke særlig betryggende at du har hund, ikke bryr deg om noe som skjer i verden og nekter å lese hundeloven.

Skrevet
Vel, med tanke på hvor gammel eg var i '04 så fulgte eg veldig lite med i aviser eller nyhetene i det heile, så det er faktisk ikkje alle som får med seg slikt. Det har heller ikkje forandra seg, leser verken aviser eller ser på nyhetene. Media gir eg bengen i. Eg var opptatt med andre viktigere ting, som skole og sambo/fam. og hunden min osv..

Er mange eg kjenner som har hund men som ikkje har lest igjennom hundeloven. Gjør dem ikkje mindre skikket til å være hundeeiere fordetom.

Og eg sa forøvrig ikkje at eg ikkje hadde lest igjennom hundeloven, eg sa "eg tror de fleste av oss ikkje sitter og kikker opp hver enkelt lov som omfatter hund og memoriserer de heller." Men eg burde tydeligvis ordlagt meg bedre.

Og som eg også sa, eg tar ALDRI med meg bikkja når eg skal på butikk. Vil ikkje at møkka-mannen/dama/ungen i gata skal få mulighet til å være borti uten lov og oppsyn. Så det så.

For å være en ansvarlig hundeeier, så må du faktisk vite hva det å være en ansvarlig hundeeier er for noe. Om du driter langt i båndtvang, er du ikke ansvarlig. Om du driter langt i regler om å binde hunden rett utenfor inngangen til en butikk, er du ikke ansvarlig. Om du tar med deg hunden inn på en butikk, er du ikke ansvarlig.

Å være ansvarlig inkluderer å sette seg inn i hvilke lover og regler du må overholde.

Skrevet
Hvorfor burde eg vite det? Er ikkje slik at man blir fortalt det når man kjøper hund, og eg tror de fleste av oss ikkje sitter og kikker opp hver enkelt lov som omfatter hund og memoriserer de heller. Eg tar dessuten aldri med meg bikkja til butikken uansett. Og, noen steder er det faktisk ganske få plasser å binde fast hunden som er i nærheten av butikken, så da er det begrensa hva man kan gjøre med det.

Det er din plikt som hundeeier å sette deg inn i hundeloven, på samme måte som at man plikter å sette seg inn i trafikkreglene og vegtrafikkloven om man skal kjøre bil. Nå er ikke hundeloven så veldig lang, ei heller komplisert, så alle klarer å forstå hva som står der. Prøv.

Skrevet

Jeg tror og håper at de fleste faktisk velger å sette seg inn i noe og vite hva slags ansvar det er de tar på seg før de gjør ting.

Jeg leser kontrakten og snakker med sjefen om arbeidsoppgavene før jeg takker ja til en ny jobb.

Jeg leser kontrakt og sjekker reglement før jeg flytter inn i ny leilighet.

Jeg lærer meg trafikkreglene før jeg kjører bil.

Skulle jeg skaffet meg hund, ville jeg sjekket hva slags bestemmelser som gjelder hundehold.

Det handler i bunn å grunn om å vite hva du begir deg ut på, og å sørge for at du ikke unødvendig er til ulempe for andre mennesker.

Skrevet

Hvorfor går du så veldig i forsvar, dersom du ikke føler deg truffet? Jeg skrev ingen ting om deg, men uttalte meg på generelt grunnlag. "Man er pliktig" osv.

Og jo, jeg mener man er en uansvarlig hundeeier, dersom man ikke orienterer seg om hundeloven. Ting som båndtvang, forbud mot å binde hunden utenfor butikk og loven om forbudte raser er alle lover som kan gå utover bikkja, dersom man bryter dem uten å vite om dem.

Gjest Slem_Pike
Skrevet
Jeg mener at for å være skikket som hundeeier, bør man lese hundeloven.

Kanskje du skal begynne med det, snarere enn å kommentere andres skrivefeil på nettet, eller vil du at jeg skal ta tak i ditt innlegg?

Uansett, jeg mener det, det virker ikke særlig betryggende at du har hund, ikke bryr deg om noe som skjer i verden og nekter å lese hundeloven.

Hehe, det må du bare gjøre, men om du tror eg bryr meg om mine evt skrivefeil så tar du feil.

Spurte bare for å være sikker, veit jo aldri hva slags ord folk andre steder bruker om de skriver delvis dialekt.

Og som eg skreiv tidligere, så sa eg ikkje at eg IKKJE hadde lest den forpulte hundeloven! Hvilket betyr hva? Jo, nettopp.. At eg har lest den. Det betyr ikkje at eg husker hver jævla lov utenat heller, det er noen år siden eg fikk meg hund.

Enkelte folk er tydeligvis jævlig flinke til å hoppe over viktige ord. :roll:

Gi meg noen gode grunner til at eg skal bry meg med ting som skjer andre steder i verden da. Om det er noe suuuper viktig som skjer så får eg høre det uansett.

Har ingen interesse av å vite om hver krig som blir utkjempet, hvert blodbad etter terrorangrep, hus som har rast sammen, fly som har kræsjet, menn som har voldtatt døtrene sine eller andre grimme saker.

For å være en ansvarlig hundeeier, så må du faktisk vite hva det å være en ansvarlig hundeeier er for noe. Om du driter langt i båndtvang, er du ikke ansvarlig. Om du driter langt i regler om å binde hunden rett utenfor inngangen til en butikk, er du ikke ansvarlig. Om du tar med deg hunden inn på en butikk, er du ikke ansvarlig.

Å være ansvarlig inkluderer å sette seg inn i hvilke lover og regler du må overholde.

-Bikkja mi er ALLTID i bånd.

-Bikkja mi blir ALDRI bundet fast uten at eg er rett ved den.

Og som eg har nevnt to ganger før:

-Bikkja mi blir aldri med på shopping!

Men tydeligvis så er eg ein horribel person som aldri burde hatt hund for den løper jo fritt innpå butikkene og slafser på maten og etterlater hår i alle retninger, blokkerer inngangen til butikken hver dag og skremmer livet av alle som ser den for den er jo heilt vill og fæl og biter alt som beveger seg lizm, og fysjameg så uansvarlig eg er. Burde rett og slett bare gi fra meg hundene og aldri se på ein hund eller ett annet dyr noensinne igjen altså. :sarkasme:

:kyss: meg mitt i :fise: er alt eg har å si til det. Om det er noe meir som angår meg og mine innlegg, så send ein pm for eg gidde ikkje innpå tråden igjen.

Skrevet
Og som eg skreiv tidligere, så sa eg ikkje at eg IKKJE hadde lest den forpulte hundeloven! Hvilket betyr hva? Jo, nettopp.. At eg har lest den. Nei, det betyr faktisk ikke det :filer:

Men tydeligvis så er eg ein horribel person som aldri burde hatt hund for den løper jo fritt innpå butikkene og slafser på maten og etterlater hår i alle retninger, blokkerer inngangen til butikken hver dag og skremmer livet av alle som ser den for den er jo heilt vill og fæl og biter alt som beveger seg lizm, og fysjameg så uansvarlig eg er. Burde rett og slett bare gi fra meg hundene og aldri se på ein hund eller ett annet dyr noensinne igjen altså. :sarkasme:

:kyss: meg mitt i :fise: er alt eg har å si til det. Om det er noe meir som angår meg og mine innlegg, så send ein pm for eg gidde ikkje innpå tråden igjen.

Om du er en horribel person så har nok det mest å gjøre med den personligheten som du viser i innleggene dine :lur:

Skrevet

Merket jeg syns litt synd på hunden din nå. Og nei, jeg skriver ikke å halvveis dialekt, i motsetning til det du gjør...

Gjest Fropessor Snurre
Skrevet
Jeg er faktisk enig. Dyr har ingenting på steder med mat å gjøre. Hvis hunder skal være lov, vil folk dra med seg rotter, ildere og andre "veskedyr" på slike steder også... Æsj!

Jeg fatter ikke at butikkene er slepphendte på dette!

Det er vel kun fordi ansatte i butikker ikke tør å si fra til folk at de ikke kan ta med seg de "søte, små" dyrene sine inn.

Jeg ville virkelig likt å sett noen ta med seg en diger rotte eller en slange og så gått inn i en matbutikk med denne. Hvis noen tar med seg hund, må man jo få lov til dette også. Eller hvorfor ikke en hest når man er i kjømda?

Gjest SmallTalk
Skrevet
Det er vel kun fordi ansatte i butikker ikke tør å si fra til folk at de ikke kan ta med seg de "søte, små" dyrene sine inn.

Jeg ville virkelig likt å sett noen ta med seg en diger rotte eller en slange og så gått inn i en matbutikk med denne. Hvis noen tar med seg hund, må man jo få lov til dette også. Eller hvorfor ikke en hest når man er i kjømda?

Om de ikke sier ifra risikerer de jo at butikken blir stengt av mattilsynet, og at de kanskje ikke har noen jobb etterpå.

Hester i butikken liker jeg! Hvorfor ikke bygge om butikken til at man kan gjøre det om til en kombinert ridetur og handlerunde? :fnise:

Skrevet
Regner med det var betryggende du mente?

Ja gurimalla ass... :roll:

Fins mange ting som interesserer meg meir enn nyhetene faktisk.. Som, å se på at maling tørker f.eks...

Herregud, kan ikke du bare stikke? Alle som leser innleggene dine skjønner at du ikke er eldre enn 13/14. Ta med deg det barnslige nicket ditt og kom tilbake når du har modnet.

Skrevet

Har ikke lest hele greia her, men jeg er litt enig og litt uenig.

Folk med små hunder i veker osv. i matbutikk er unødvendig!

Men store hunder som hjelper blinde eller fungsjonshemmede syntes jeg er helt greit :gjeiper:

Gjest SmallTalk
Skrevet
Har ikke lest hele greia her, men jeg er litt enig og litt uenig.

Folk med små hunder i veker osv. i matbutikk er unødvendig!

Men store hunder som hjelper blinde eller fungsjonshemmede syntes jeg er helt greit :gjeiper:

Den siste tror jeg alle er enige i. :)

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Om de ikke sier ifra risikerer de jo at butikken blir stengt av mattilsynet, og at de kanskje ikke har noen jobb etterpå.

Hester i butikken liker jeg! Hvorfor ikke bygge om butikken til at man kan gjøre det om til en kombinert ridetur og handlerunde? :fnise:

Jaaaa! Det likte jeg.. en slags "ride-trough".. (eller hvordan det skrives)

Skrevet

Dere som har sendt mail til meny og mattilsynet, har dere fått noen respons?

Skrevet

Nei - jeg har ikke fått svar - så om jeg ikke hører noe i løpet av en ukes tid kommer jeg nok til å sende en henvendelse til Mattilsynet regner jeg med. (Ikke at jeg tror det hjelper - men...)

Det blir for dumt at de ikke en gang gidder å svare - så da går det vel en liten f... i meg og jeg gir meg ikke.

Håper forøvrig det er mange som har sendt en tilbakemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...