Gå til innhold

Hunder i matbutikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reagerer fryktelig på at folk tar med seg hunder (typisk chihuahua med blingbling på armen) i matbutikker. Jeg synes det er uhygienisk!! Hold bikkjene unna matbutikken - og jeg fatter ikke at betjeningen ikke viser dem ut? Blæh!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk enig. Dyr har ingenting på steder med mat å gjøre. Hvis hunder skal være lov, vil folk dra med seg rotter, ildere og andre "veskedyr" på slike steder også... Æsj!

Skrevet

Dette innlegget bør legges under "Kjæledyr" også, så budskapet når frem til eierne.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det er faktisk forbudt å ta med hunder inn i matbutikken, så dersom betjeningen ikke gidder å si ifra og vise ut hunden, så risikerer de i værste fall å få butikken stengt av mattilsynet.

Jeg fatter ikke at butikkene er slepphendte på dette!

Skrevet

Jeg får også frysninger av folk som bærer på hunden sin inne i butikken. Og nå har vi jo hatt to runder med det på TV. Disse butikkene burde fått en smekk - men de synes vel det er så stas at det er kjendiser og tv-crew der at de synes det er helt greit.

Skrevet

Hunder i matbutikk er nei-nei! Jeg får helt grøsninger. Virker som om noen tror at fordi hundene deres er små og heter Gucci, så er det liksom greit å drasse de med seg på armen over alt. Æsj.

Skrevet

Jeg har gitt beskjed i min butikk og begge gangene har de med hund sent på gata. Si i fra til betjeningen, begge gangene jeg sa i fra prøvde personen med hund å skjule hunden i jakka.

Det er dritekkelt med hunder i matbutikken.

Skrevet
Det er faktisk forbudt å ta med hunder inn i matbutikken, så dersom betjeningen ikke gidder å si ifra og vise ut hunden, så risikerer de i værste fall å få butikken stengt av mattilsynet.

Jeg fatter ikke at butikkene er slepphendte på dette!

Signerer denne!

De eneste dyrene som har noe i en matbutikk å gjøre, er førerhunder.

Skrevet

Jeg har en liten og en stor hund. Veldig diskriminerende mot store hunder disse butikkene!

En gang jeg bare skulle inn og ha ett brød, spurte jeg betjeninga om det var greit at jeg tok med lille papillonen min fordi jeg var redd den skulle bli stjålet. Jada! Det var helt i orden hvis jeg bare skulle kjapt inn og ut.

Hvis jeg da hadde kommet bærende med shæfer blandingen min på 45 kg, ville de sagt det samme...? Hehe!

Jeg skjønner det er ekkelt i matbutikker å ha med seg dyr, men det er fryktelig vanskelig å finne en trygg plass å binde lille hunden på utsida mens en er på butikken i 5 min. Syns det er mye eklere sånn som på Sørlandssenteret når de har bikkjene oppi matvognene og triller de rundt...

Skrevet
Jeg skjønner det er ekkelt i matbutikker å ha med seg dyr, men det er fryktelig vanskelig å finne en trygg plass å binde lille hunden på utsida mens en er på butikken i 5 min.

Men kan ikke hunden bare bli hjemme da?

Skrevet

Jeg synes ikke hunder gjør så mye. Det er et større problem med uhygieniske mennesker i matbutikkene. Folk som åpenbart ikke vasker seg. Folk som stinker, hoster uten å holde seg for munnen, klør seg i hodebunnen og klemmer på rundstykker, brød og frukt med de møkkete hendene sine. Som klår i drueklasene og forsyner seg. Jeg ser ofte sånt! Men hunder pleier ikke komme borti noe, altså så lenge de ikke slikker eller er borti maten spiller det vel ikke så stor rolle. En matbutikk er uansett ikke hygienisk og bakteriefri og det er det heller ikke de stedene maten kommer fra, jeg tenker produksjon, lager og transport. Jeg skjønner ikke hvorfor hunder er spesielt uhygieniske. Når ble noen syke av å være nær en hund liksom? Haha, enkelte lar jo til og med hunden slikke seg i ansiktet, de blir ikke syke av det ...

Skrevet

Jeg synes ikke dyr har noe å gjøre i en matbutikk, nei.

Må dessverre innrømme at jeg syndet en gang i forrige uke, da jeg passet en chihuahua for en venninne. Var i Sandvika, og gikk forbi en ICA-butikk. Der har de havremelk som jeg sårt trengte, og som de ikke har på Kiwi-en nedi gata her. Og jeg var sliten og syk, og orket ikke tanken på å dra hjem for så og dra ut igjen. Så jeg snek meg inn en liten tur og handlet noen kartonger. Men hadde ikke hunden løs, han var oppi en lukket hundebag. Innbiller meg at det hjalp en liten smule.

Men følte meg litt skamfull etterpå, så er ikke noe jeg gladelig hadde gjort igjen :gjeiper: Selv om ingen reagerte.

Skrevet
Jeg synes ikke hunder gjør så mye. Det er et større problem med uhygieniske mennesker i matbutikkene. Folk som åpenbart ikke vasker seg. Folk som stinker, hoster uten å holde seg for munnen, klør seg i hodebunnen og klemmer på rundstykker, brød og frukt med de møkkete hendene sine. Som klår i drueklasene og forsyner seg. Jeg ser ofte sånt! Men hunder pleier ikke komme borti noe, altså så lenge de ikke slikker eller er borti maten spiller det vel ikke så stor rolle. En matbutikk er uansett ikke hygienisk og bakteriefri og det er det heller ikke de stedene maten kommer fra, jeg tenker produksjon, lager og transport. Jeg skjønner ikke hvorfor hunder er spesielt uhygieniske. Når ble noen syke av å være nær en hund liksom? Haha, enkelte lar jo til og med hunden slikke seg i ansiktet, de blir ikke syke av det ...

Eeeehhh... Hørt om en liten ting kalt "allergi"..? Hm? Du har muligens hørt om bakterieflora også, og at den er forskjellig fra dyr til mennesker? Og at noen mennesker har svakere immunforsvar og derfor er mer utsatt om de møter på en fremmed bakteriekultur?

Det er faktisk ulovlig med dyr på stedet som selger mat. Mattilsynet har strenge regler om dette.

Hunder/katter/whatnot kommer like mye borti maten som mennesker. At du ser enkelte mennesker som er ekle på butikken, betyr ikke at det da er ok med slevende bikkjer i fruktdisken også. Dyr røyter, og om de sleiker på noe, så husk at de gjerne har sleiket seg i baken rett før.

Skrevet
Eeeehhh... Hørt om en liten ting kalt "allergi"..? Hm? Du har muligens hørt om bakterieflora også, og at den er forskjellig fra dyr til mennesker? Og at noen mennesker har svakere immunforsvar og derfor er mer utsatt om de møter på en fremmed bakteriekultur?

Det er faktisk ulovlig med dyr på stedet som selger mat. Mattilsynet har strenge regler om dette.

Hunder/katter/whatnot kommer like mye borti maten som mennesker. At du ser enkelte mennesker som er ekle på butikken, betyr ikke at det da er ok med slevende bikkjer i fruktdisken også. Dyr røyter, og om de sleiker på noe, så husk at de gjerne har sleiket seg i baken rett før.

Dyrepelsen drar vel dessuten med seg mange fler bakterier enn vi mennesker gjør. De går jo nærmere bakken og svinser og svanser borti alt mulig rart.

Skrevet

Synes ikke noe om å ha dyr i en matbutikk. Det er jo mye mat som ligger ganske åpen og er ikke noe særlig å få masse dyrehår i den og alt sånt.

Samme gjelder klesbutikker og alle andre butikker, spesielt matbutikker, klesbutikker, bøbelbutikker og lignende.

Har selv katt, eller mamma har og det flyr av kattehår overalt som setter seg blant annet i klærne.

Signerer denne!

De eneste dyrene som har noe i en matbutikk å gjøre, er førerhunder.

Ja, det er jeg enig i. Det får være et untak. Og hvor ofte er det en matbutikk får besøk av en førerhund i løpet av en dag.

Skrevet

Førerhunder og andre "arbeidende" hunder er unntatt fra forbudet:

Klippet fra mattilsynets sider:

Forskrift 12. november 1997 om næringsmiddelhygiene (hygieneforskriften) § 27 fjerde ledd sier:

Hunder, katter eller andre dyr skal ikke tas inn i lokaler der det finnes næringsmidler. Unntatt fra denne bestemmelse er førerhund som medbringes til lokaler hvor næringsmidler frambys.

Jeg har sendt en liten forespørsel til Meny jeg - om de virkelig aksepterer lommehunder i strid med Mattilsynets forskrifter osv. Synes jo det er rart at de som kjede godtar at det blir filmet når de bryter disse.

Blir spennende å se om jeg får svar.

Men - det hadde sikkert ikke vært dumt om flere påpekte det.

Skrevet
Jeg har en liten og en stor hund. Veldig diskriminerende mot store hunder disse butikkene!

En gang jeg bare skulle inn og ha ett brød, spurte jeg betjeninga om det var greit at jeg tok med lille papillonen min fordi jeg var redd den skulle bli stjålet. Jada! Det var helt i orden hvis jeg bare skulle kjapt inn og ut.

Hvis jeg da hadde kommet bærende med shæfer blandingen min på 45 kg, ville de sagt det samme...? Hehe!

Jeg skjønner det er ekkelt i matbutikker å ha med seg dyr, men det er fryktelig vanskelig å finne en trygg plass å binde lille hunden på utsida mens en er på butikken i 5 min. Syns det er mye eklere sånn som på Sørlandssenteret når de har bikkjene oppi matvognene og triller de rundt...

Ingen av hundene dine hadde noe i butikken å gjøre. Om du ikke vil sette hunden igjen alene utenfor, lar du være å ta hunden med når du handler. Da får den være hjemme, eller så får du få noen andre til å passe den utenfor mens du går inn.

Personalet gjorde noe galt da de tillot deg å ta med hunden inn. De har ikke lov til det. Det var garantert nok av andre kunder som satte lite pris på dette.

Skrevet

kanskje jeg skal putte min rottweiler i en bærmeis og gå inn i butikken med han ...

Skrevet
kanskje jeg skal putte min rottweiler i en bærmeis og gå inn i butikken med han ...

:ler: Nå fikk jeg bilder i hodet.

Skrevet
Førerhunder og andre "arbeidende" hunder er unntatt fra forbudet:

Klippet fra mattilsynets sider:

Forskrift 12. november 1997 om næringsmiddelhygiene (hygieneforskriften) § 27 fjerde ledd sier:

Hunder, katter eller andre dyr skal ikke tas inn i lokaler der det finnes næringsmidler. Unntatt fra denne bestemmelse er førerhund som medbringes til lokaler hvor næringsmidler frambys.

Jeg har sendt en liten forespørsel til Meny jeg - om de virkelig aksepterer lommehunder i strid med Mattilsynets forskrifter osv. Synes jo det er rart at de som kjede godtar at det blir filmet når de bryter disse.

Blir spennende å se om jeg får svar.

Men - det hadde sikkert ikke vært dumt om flere påpekte det.

:enig::blomst:

Flink du er! Det begynner å gå meg på nervene med alle disse damene som mener de kan gjøre som de vil siden hunden er såååå liiiten...

Men til forsvar for de butikkansatte må jeg bare si at det ikke er særlig lett for oss heller. Jeg jobber selv i butikk og de gangene jeg gir beskjed til kunder om at de ikke kan ta med seg hunden inn bare ser de dumt på meg og kommer gjerne med den er så liten/den kan bli stjelt hvis den står utenfor.

Og hvis jeg er så frekk å svarer at det ikke er noe jeg kan gjøre med det og at det fortsatt ikke er lov å ta hunden med inn så fortsetter de enten med å se dumt på meg uten å gjøre mine til å ta med hunden ut eller så blir de sinte.

Jeg har ALDRI opplevd at de tar med seg hunden ut uten å lage oppstyr rundt det!! Så jeg skjønner godt at det er mange ansatte som kvir seg for å gi beskjed til kunder med hunder. Det er ufattelig ubehagelig å nærmest bli skjelt ut i en stappfull butikk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...