Surriball Skrevet 20. januar 2012 #81 Skrevet 20. januar 2012 Hvilket forhold har du til etternavnet ditt? Er du svært knyttet til det? Jeg syns ikke etternavnet mitt er så verst, jeg. Både fornavnet og etternavnet mitt er ganske kort, så jeg har tilsammen et veldig kort navn. Men jeg tror ikke jeg har lyst til å gi opp etternavnet mitt den dagen jeg gifter meg, da vil jeg heller legge til hans navn. Tror det funker bra, det blir jo ikke så langt til sammen. Men da må samboeren min nesten ta mitt etternavn som mellomnavn, må jo hete det samme!
Kassiopeia Skrevet 20. januar 2012 #82 Skrevet 20. januar 2012 Jeg er ikke fornøyd med mitt etternavn, da det sikkert er Norges mest brukte etternavn. Er forferdelig kjedelig når alle heter det samme som en selv, uten at man er i slekt. Hvis/når jeg og samboer en dag gifter oss i framtiden, vil jeg gjerne ta hans etternavn. Det vil jeg at våre framtidige barn også skal. Det er kun hans slekt på farsiden som har dette navnet, så det er veldig orginalt og sjeldent. De er heller ikke en stor slekt, så det er ikke mange igjen som bærer det.
otilie Skrevet 20. januar 2012 #83 Skrevet 20. januar 2012 (endret) Har et dansk etternavn. Likte det ikke da jeg var liten fordi det begynner på V og jeg alltid var tilslutt på klasselista Og vi var oddetall i klasen så når vi fks skulle gå to og to til en plass så måtte jeg gå alene bakerst Men når jeg kom over å syntes synd på meg selv pga det så begynte jeg å like etternavnet. Det er en liten historie bak det, for oldefaren min var kunster og hadde et helt vanlig etternavn. Men så skiftet han fordi han ville hete noe litt mer spesielt Er mange i danmark som har stjelt navnet etterhvert, men det er fredet nå. Og det er vel fredet her i Norge også. Vi er bare 11 stk som har det Men folk skriver alltid feil når de skal skrive navnet mitt da Jeg har begynt å tilby å skrive etternavnet mitt for folk istedenfor at de selv gjør det, når det skal fylles ut ting osv... for det blir alltid spørsmål om hvordan det staves Endret 20. januar 2012 av otilie
Gjest badeand1 Skrevet 20. januar 2012 #84 Skrevet 20. januar 2012 Har ikke et forhold til det i det hele tatt. Er bare et navn. Er ikke stolt over det, hater det ikke og liker det ikke. Litt likgyldig egentlig.
Explosive Skrevet 20. januar 2012 #85 Skrevet 20. januar 2012 Jeg er fornøyd med etternavnene mine. Har et som kun min slekt har, og et som er litt vanlig. Jeg er da den eneste som heter akkurat det jeg heter.
Gjest Cessie Skrevet 20. januar 2012 #86 Skrevet 20. januar 2012 Før jeg giftet meg hadde jeg et -sen navn som fylte opptil flere sider i telefonkatalogen. Jeg skiftet etternavn da jeg giftet megv(til et stedsnavn), og kuttet helt ut mitt gamle, det hadde blitt for tungt å ha det som mellomnavn. Det er ca. 350 personer som har samme etternavn som meg nå. Min søster beholdt sitt etternavn som mellomnavn da hun giftet seg. Jeg synes det er litt merkelig å ha to -sen navn, f.eks. Kari Olsen Hansen.
Fanta Exotic Skrevet 20. januar 2012 #87 Skrevet 20. januar 2012 Da jeg var liten tenkte jeg alltid "Hvorfor heter ikke jeg et vanlig "sen"-navn". Navnet mitt er også et verb, så et mange som liker å spøke med det. La oss si etternavnet mitt er Løpe da. Så er det mange som spør "Hvordan løper det da? He he he"... Fryktelig festlig. Men jeg har etternavn etter min avdøde far, og nå vil jeg ikke bytte det for noe i verden
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #88 Skrevet 20. januar 2012 Jeg er veldig knyttet til det. Resten av familien har felles etternavn, men jeg byttet til pikenavnet til en annnen kvinne i familien (som for lengst er død) da jeg var 12 eller noe. Dessuten er jeg nå den eneste i Norge med dette etternavet, og det er et veldig vakker navn som klinger veldig bra med fornavnet mitt (om jeg kan si det selv ). Jeg er veldig skeptisk til å bytte om jeg engang skulle bli gift, men det tar jeg når den tid eventuelt kommer.
Gjest Raindrops Skrevet 20. januar 2012 #89 Skrevet 20. januar 2012 Jeg er veldig knyttet til det. Resten av familien har felles etternavn, men jeg byttet til pikenavnet til en annnen kvinne i familien (som for lengst er død) da jeg var 12 eller noe. Dessuten er jeg nå den eneste i Norge med dette etternavet, og det er et veldig vakker navn som klinger veldig bra med fornavnet mitt (om jeg kan si det selv ). Jeg er veldig skeptisk til å bytte om jeg engang skulle bli gift, men det tar jeg når den tid eventuelt kommer. Det var meg. Vet ikke helt hva som skjedde :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #90 Skrevet 20. januar 2012 Har ikke noe nært forhold til det - det er en del av navnet mitt, men er et kjedelig, kort, vanlig navn, og jeg har ikke noe spesielt forhold til den siden av familien det kommer fra. Kunne nok nesten byttet etternavn om jeg skulle gifte meg med en som hadde et fint navn
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #91 Skrevet 20. januar 2012 Jeg er knyttet til etternavnet mitt. Jeg kan følge det som en rød tråd bakover i historien. Vi er rundt 40 stykker som heter det samme. Jeg er så knyttet til det at jeg ikke ville at mannen skulle ta det da han ikke hadde noen "rett" til navnet. Ungene mine har mitt etternavn og far sitt som mellomnavn. Jeg håper de vil beholde etternavnet, men uansett så er det deres valg.
Gjøa Skrevet 20. januar 2012 #92 Skrevet 20. januar 2012 Jeg er veldig knyttet til etternavnet mitt, selv om det er 3000 som heter det samme. Kan ikke tenkte meg å ta mannens navn og kan heller ikke se for meg at mine barn ikke skal ha mitt etternavn. Fornavnet mitt har jeg derimot ikke noe forhold til. Ikke passer det til etternavnet heller.
FruN Skrevet 20. januar 2012 #93 Skrevet 20. januar 2012 Jeg liker begge etternavnene mine, det ene er mitt pikenavn, det andre min manns navn. Det var viktig for meg å ha mitt navn i tillegg, samtidig som jeg alltid har vært bestemt på å ha samme navn som den jeg er gift med.
Drømmespill Skrevet 27. januar 2012 #94 Skrevet 27. januar 2012 Jeg har ikke noe forhold til det i det hele tatt faktisk. Og det er ikke fordi jeg har tatt avstand selv. Min far er adoptert, og min "adoptiv"bestemor var i kort tid gift med han vi nå har etternavnet etter. Men han døde et par år etter at min far ble adoptert, og siden har det ikke vært noe kontakt med den slekta. Føles veldig feil å ha dette etternavnet, har vurdert å forandre det flere ganger, men tror at jeg skal bare vente til jeg eventuelt blir gift, og tar mannens navn
Dunkel Skrevet 27. januar 2012 #95 Skrevet 27. januar 2012 Jeg liker ikke etternavnet mitt. Det er så teit på en måte. Men samtidig så liker jeg etternavnet mitt bedre enn typen sitt, selvom hans etternavn har mange færre mennesker med samme etternavn enn meg.I tillegg heter søsteren hans det samme som meg til fornavn, så hvis det noengang blir giftemål på meg og han, så tror jeg ikke jeg velger hans etternavn...
Compaq Skrevet 27. januar 2012 #96 Skrevet 27. januar 2012 Jeg liker etternavnet mitt, det er ikke supervanlig slik som Olsen og Johansen, samtidig som det er ikke er veldig uvanlig. I tillegg klinger det godt med fornavnet mitt
Gjest Eurodice Skrevet 27. januar 2012 #97 Skrevet 27. januar 2012 (endret) Jeg har beholdt min manns etternavn. Det ville føles unaturlig nå, tror jeg, å skifte over til det etternavnet jeg hadde før jeg giftet meg. Dessuten tenker jeg også på hva barna mine ville synes. Endret 27. januar 2012 av Belladonna
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #98 Skrevet 27. januar 2012 Det er et slektsnavn, så jeg kommer nok til å beholde det når jeg gifter meg, og heller legge til kjærestens navn. Men det er et par kjendiser som har det navnet, så jeg begynner å bli rimelig lei av å svare at jeg ikke er i direkte slekt med vedkommende (som har gifta seg til navnet)
Tbag Skrevet 27. januar 2012 #99 Skrevet 27. januar 2012 Jeg er veldig glad i alle etternavnene mine (3!!!stk) Når jeg ble født hadde jeg i utgangspunktet bare to, det ene er såpass sjeldent at jeg aldri kommer til å ta det vekk, jeg vil være med å bære navnet videre, da vi er bare 4 stk i hele landet som har det. Det andre er også rimelig sjeldent (ca. 20 stk i landet), så kommer til å beholde det også. Det tredje, ble jeg også forsåvidt født med (skrevet inn i slektsbøker etc.) Det stammer fra farmor sin slekt og er også veldig spesielt, da det ikke er norsk. Det er jo kanskje litt spesielt å ha hele tre etternavn og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre om jeg blir gift, føler det faktisk kommer litt an på etternavnet til min eventuelle mann, da det vil ødelegge hele navne rekken min med f.eks Hansen. Det eneste som er litt slitsomt er at alle etternavnene er såpass uvanlige at jeg alltid må stave dem. Det fra farmor sin slekt bruker jeg bare forbokstaven på, men de to andre bruker jeg aktivt.
Gjest Cecilia L Skrevet 27. januar 2012 #100 Skrevet 27. januar 2012 Har et sjeldent etternavn, vi er under 20 som deler navnet. Har forsåvidt et relativt sjeldent fornavn også, så kombinasjonen er unik. Er likevel ikke spesielt knyttet til etternavnet mitt, og om jeg skulle gifte meg en dag hadde jeg neppe hatt noe i mot å bytte til min manns etternavn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå