Gå til innhold

Etternavnet ditt

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

jeg elsker etternavnet mitt. det ermin identitet og det er et sterkt navn som passer til fornavnet mitt. under 10 personer heter det samme , og det eneste som kan være litt tungvindt er å hele tiden måtte stave det til folk.

er faktisk så vant til å stave det at jeg gjør det automatisk ...........

skal aldri bytte etternavn ever.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er faktisk ganske fornøyd med etternavnet mitt. Jeg liker at det staves på en spesiell måte og høres forholdsvis eksotisk ut.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med etternavnet mitt, i Norge er vi 258 som har det etternavnet, så det er forholdsvis sjeldent, noe jeg liker. Likte det ikke spesielt godt når jeg var yngre fordi jeg ble en del ertet grunnet det (og fornavnet mitt).

Totalt sett har jeg et navn jeg tror jeg er den eneste i verden som har, det er kort og enkelt. Liker det på mange måter :)

Skrevet

Jeg er en av 43 personer i Norge med mitt etternavn, og den eneste med min navnekombinasjon. Jeg byttet til dette etternavnet da jeg giftet meg, nettopp fordi jeg liker navnet veldig godt, i motsetning til mitt opprinnelige etterrnavn, som er både kjedelig og langt. Det er kun mannens familie som bærer vårt etternavn. Det eneste som er litt irriterende er at det nesten alltid blir skrevet feil, og at det må staves, gjerne flere ganger. :roll:

• 2 år senere...
Skrevet

Tenkte å starte en lignende tråd, men siden det finnes en allerede: Hvilket forhold har du til etternavnet ditt, og er du knyttet til det? :popcorn:

• Liker 1
Skrevet

Har to etternavn, et fra mamma og et fra pappa. Er glad i det ene siden det klinger bra og er sjeldent, men hater det andre fordi hele Norge heter det og det er.. stusslig.

Gjest Daenerys
Skrevet

Veldig glad i etternavnet mitt, vi er under 50 i Norge som har det :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg er den eneste i verden med min kombinasjon, har både mamma og pappa sitt. Pappa sitt er det 400 som har i norge og ingen har mamma sitt :)

Er veldig glad i det selv om det må staves.

Skrevet

Forhold til etternavnet mitt, tja. Helt greit.

Jeg byttet fra et vanlig -sennavn til et mye mindre vanlig etternavn da jeg giftet meg. Jeg liker korte og greie navn, og nå har jeg kort og greit fornavn og etternavn.

Det jeg ikke liker er at jeg ofte må stave etternavnet, og jeg skjønner ikke hvorfor, for det er bare en logisk måte å stave det på.

Skrevet (endret)

Ser denne trå'n er gammel, men jeg svarer for det.

Mitt navn er kjedelig og typisk norsk.

Bestefar bytta etternavn når han var liten fra et sært navn til et veldig normalt navn... Jeg hakke noe problem med å bytte.

Mamma skilte seg og spurte om vi ungene ville ha hennes pikenavn, vel, det er ikke norsk, så det ville jeg ikke...

Endret av Wonders
Gjest bellabulla
Skrevet

Har et supert forhold til det, det er veldig stilig i mine øyne. Kun en 40 stk i hele Norge som har det, jeg er norsk men etternavnet mitt ble "fraktet hit" av kvæner. Hehe. Jeg nekter å gi det opp, gifter jeg meg får enten han ta mitt navn, eller jeg ta hans som mellomnavn. Det betyr at jeg mister det ufattelig fine stedsnavn-mellomnavnet mitt, men det får så være. You win some, you loose some :)

Skrevet

Det er over 9000 i Norge med samme etternavn som meg. Det er ikke et -sen navn, men altså likevel veldig vanlig. Jeg har egentlig aldri likt etternavnet mitt noe særlig, men pappa er veldig stolt av det, derfor bærer jeg også navnet med stolthet.

Sambo har et kjedelig -sen navn, så ikke mye spenstig å hente der heller i tilfelle ekteskap :lol:

Vet ikke om jeg kommer til å bytte. Tror egentlig det. Fremtidige barn skal ihvertfall ha hans etternavn. Jeg har uansett brødra som har ført mitt familienavn videre.

Skrevet

Er ikke så glad i etternavnet mitt, også fordi det omtrent alltid staves feil.

Har lenge tenkt å skifte til min mors pikenavn som er mye finere, men er for langt kommet på fjorden til å begynne med det, synes jeg. Tenker på vitnemål, attester, pass, førerkort osv osv...så det får bare være.

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

kommer ikke til å bytte

Endret av Nuppdupp
Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

kommer ikke til å bytte. ja er sterkt knyttet til det

Endret av Nuppdupp
Skrevet (endret)

Jeg synes etternavnet mitt er greit. Det er ca 50 i Norge som har det navnet, ingen som har samme kombinasjon som meg når det gjelder for- og etternavn. Har aldri vurdert å bytte ifm ekteskap.

Jeg har også mitt mors pikenavn + et fornavn i tillegg til det jeg bruker, altså totalt 4 navn. Da jeg var yngre syntes jeg det var tungtvint og brukte kun fornavnet + etternavnet.

Etterhvert har jeg begynt å bruke begge etternavnene og synes de klinger fint sammen med fornavnet mitt. :)

Endret av Sign
Skrevet

Jeg er fornøyd. Mitt pikenavn (nå mellomnavn) er brukt av under 200, det er et gammelt gårdsnavn. Etter jeg giftet meg tok jeg mannens etternavn, det er under 40 som heter det. Det er også et gårdsnavn. Kombinasjonen er unik. Og jeg elsker begge navnene, det ene er mykt og minner om sol og sommer, det andre er kraftig og minner om vikingekriger. :fnise:

Gjest D_flatmajor
Skrevet

Etternavnet passer sammen med resten av navnet mitt, og jeg syns det er fint. Det er ikke så mange som heter det samme, men samtidig er det ikke et "oppsiktsvekkende" navn. Det negative er at det ikke skrives slik de fleste tror når de hører det, og at jeg derfor må påpeke stavemåten hver gang noen skal skrive det ned. Men alt i alt er jeg er fornøyd. :)

Jeg er veldig knytta til etternavnet mitt, og jeg kan ikke se for meg å skifte.

Skrevet

Jeg skiftet alle navnene mine, og ja. Du kan banne på at jeg fant noen som passet sammen! Og ikke minst fungerer både i Norge og internasjonalt.

Er i grunn veldig glad i det nye navnet mitt. Og er artig å hele tiden få komplimenter på det ;p

Skrevet

Jeg er så stolt av å bære verdens beste farmors etternavn videre!

Savner henne, og tenker på henne ofte :hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...