Gjest Vettel Skrevet 26. august 2009 #41 Skrevet 26. august 2009 Jeg har et litt utenlands etternavn fra fødselen av, må alltid stave det. (nord-norge) Nå har jeg lagt til min manns etternavn, min datter har mitt etternavn + pappan sitt, hehe! Beholdt mitt etternavn for at man skal se at min datter er "min". Min mann er fra et annet land så har et langt og herrlig navn! Passer på meg synes jeg. Altså: Vettel Xxx-Yyy, Min mann Yyy Barnet til Vettel: Xxx Ooo (pappan: Ooo) Uten bindestrek så hun kan velge mellomnavnet. Jeg har bindestrek for at jeg vil ha begge som etternavn. Regner med at barn av meg og min mann enten heter Yyy eller samme som meg.
Kosemose Skrevet 26. august 2009 #42 Skrevet 26. august 2009 Jeg har et godt forhold til etternavnet mitt. Det er ikke supervanlig samtidig som det ikke er vanskelig å stave eller ekstremt sjeldent. Rett og slett et greit navn.
Gjest Harold 33 Skrevet 26. august 2009 #43 Skrevet 26. august 2009 Bare 3 i Norge som har samme etternavn så det er jeg stolt av. Takket vere min far som konsruerte det. Helnorsk navn med utspring i elementene.
Gjest Caylee Skrevet 26. august 2009 #44 Skrevet 26. august 2009 Hater det ene etternavnet mitt fordi det høres veldig "manlig" ut. Men det andre liker jeg
Gjest Emera Skrevet 26. august 2009 #45 Skrevet 26. august 2009 Jeg er den eneste i verden som har den navnekombinasjonen jeg har, og det er jeg ganske fornøyd med. Det eneste jeg "misliker" med etternavnet mitt er at jeg _alltid_ må stave det. Samme her. Jeg har byttet etternavn en gang før (giftermål), men byttet tilbake etter skilsmissen. Jeg bytter aldri igjen, selv om jeg alltid må stave navnet og likevel får det feilskrevet...
Vera Vinge Skrevet 26. august 2009 #46 Skrevet 26. august 2009 (endret) Jeg trives godt med etternavnet mitt, og det klinger godt med fornavnet. Det er opprinnelig fra mannen min sin familie, og jeg skiftet for et halvt år siden, etter å ha overveiet et navnebytte lenge og vel (jeg blir nesten flau når jeg tenker på hvor mye jeg har skrevet om det på KG også ). Mitt gamle etternavn hadde jeg både gode og dårlige følelser for. Gode fordi det er fra gården der min bestefar ble født, og fordi det kun er rundt 100 som har det. Dårlige fordi det helt ærlig er et lite pent navn som lett kan mistas for å være noe annet og litt vulgært. Jeg ble derfor opptatt av å si etternavnet veldig tydelig når jeg presenterte meg. Jeg måtte likevel alltid stave det. Jeg merker nå at jeg liker mye bedre å presentere meg med fullt navn enn før, fordi det er så mye enklere og greiere. Men jeg er fortsatt den eneste i Norge med den navnekombinasjonen, siden mitt nye etternavn ikke er av de mest vanlige heller (det samme gjelder fornavnet, hvertfall i min generasjon). Jeg hadde aldri byttet navn til et -sen-navn f.eks. Det har liksom blitt litt en del av identiteten å ha et litt uvanlig for- og etternavn. Men det var som sagt vanskelig å skifte. Det avgjørende for min del (etter at mannen min hadde sagt tydelig at han ville tatt mitt navn om det hadde vært penere ), var at jeg fryktet at mine framtidige barn ville bli ertet for etternavnet, slik jeg og min bror til tider ble. Og så vil jeg legge til at det å skifte etternavn var veldig lett å venne seg til, og etter et halvår har jeg nesten glemt at jeg het noe annet før. Konklusjonen er vel at etternavnet i praksis betyr lite. Om jeg skulle bli skilt noen gang, er jeg heller ikke overbevist om at jeg ville bytte tilbake. Endret 26. august 2009 av Vera Vinge
Gjest emmeline Skrevet 26. august 2009 #47 Skrevet 26. august 2009 Jeg er både glad i og stolt av etternavnet mitt, det er særegent.
Gjest Gjest_Victoria_* Skrevet 26. august 2009 #48 Skrevet 26. august 2009 Kjenner en som heter "Ranke", for foreldrene hans byttet fra -sen-navn til "Ranke", da det hørtes finere ut.
Anglofil Skrevet 27. august 2009 #49 Skrevet 27. august 2009 Jeg har et ganske ordinært navn, men liker det godt. Når jeg gifter meg vil jeg beholde mitt etternavn. Jeg presenterer meg som oftest kun med fornavn. Mvh Yvonne
Gjest imli Skrevet 27. august 2009 #50 Skrevet 27. august 2009 Jeg liker etternavnet mitt. Det er et enkelt og pent navn, som høres ganske vanlig ut, men som det faktisk bare er 60-70 stykker i Norge som heter. Tror det egentlig kommer fra Sverige. Bytta etternavn da vi gifta oss, så jeg har ikke noe sånt veldig forhold til det, men synes det er pent, og står fint til fornavnet mitt. Pikenavnet mitt er ganske vanlig, og er det samme som gården min bestefar kom fra, het. Greit navn, men synes mitt nye kler fornavnet mitt bedre.
Kakee Skrevet 27. august 2009 #51 Skrevet 27. august 2009 Mitt etternavn er meget vanlig, og jeg vurderer å bytte til moren min sitt etternavn i stedet.
pøbelsara Skrevet 27. august 2009 #52 Skrevet 27. august 2009 Jeg liker etternavnet mitt godt, selv om det ofte blir stavet feil, fordi det likner på et annet navn som alle kjenner. Det er kun familien min som har samme etternavn som meg, og det synes jeg er fint - jeg er den eneste i verden som heter det jeg heter.
sofie777 Skrevet 27. august 2009 #53 Skrevet 27. august 2009 Så langt synes jeg etternavnet mitt er greit, men det er veldig vanlig, som stedsnavn finnes det mange steder i landet og det er en kjendis (mannlig sanger) som har dette navnet. Jeg vil ikke skifte navnet før jeg gifter meg og da kommer jeg til å kutte pikenavnet helt, på grunn av at jeg har et forholdsvis langt dobbelt fornavn og det skaper alltid problemer når jeg skriver på skjemaer og slikt. MEEEEN om min kommende mann har et -sen-etternavn, kommer jeg til å snakke med ham om å endre til f.eks. min mors pikenavn som jeg alltid har likt og som er mye mer uvanlig og bare viser til et sted i landet(tror jeg). Eventuelt at vi skifter til et ikke -sen-navn som finnes i hans familie.
HulaHoop Skrevet 27. august 2009 #54 Skrevet 27. august 2009 Jeg er fornøyd med etternavnet mitt, men må alltid stave det, slik at det blir skrevet på riktig måte. Kommer til å ta med meg etternavnet, hvis jeg noen gang skulle gifte meg. Var en periode jeg ville bytte etternavn, men dette bunnet vel i at jeg ville opponere mot min far som den gang såret hele familien.
Purple Basil Skrevet 27. august 2009 #55 Skrevet 27. august 2009 Jeg er ikke så glad i etternavnet mitt, det er et ganske spesielt navn og jeg heter det kun fordi min mor ikke gadd å bytte til sitt gamle etternavn da hun ble skilt fra min far. Jeg kommer nok til å bytte det etterhvert =)
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #56 Skrevet 27. august 2009 Jeg har et av de aller vanligste etternavnene som slutter på -sen, og jeg beholder det ved evt giftermål. Navnet skjemmer ingen, og jeg er hverken mer eller mindre ordinær som person enn alle som er så stolte av sine (eller ektefellens) sjeldne navn. Selv om navnet mitt ikke er noe å være stolt av i seg selv, markerer det slekten jeg kommer fra, og der er det mange jeg er stolt av. Derfor er jeg stolt av mitt kjedelige -sen-navn.
Mischa Skrevet 27. august 2009 #57 Skrevet 27. august 2009 Jeg er ikke så fryktelig glad i etternavnet mitt, og selv om det er få bokstaver blir det alltid stavet feil. Samboer har et etternavn som er veldig vanlig i Sverige, men som det er færre tilfeller av (enn mitt) i Norge, så jeg er i tvil om hva vi skal gjøre om vi gifter oss.. Helst ville jeg kanskje beholdt begge, men de klinger så dårlig sammen at det er nok ikke noe alternativ.. men den tid, den sorg(?)
mha Skrevet 27. august 2009 #58 Skrevet 27. august 2009 Jeg har et altfor vanlig etternavn. Bruker det aldri når jeg presenterer meg, kun fornavnet (noe som har gjort at svært få faktisk vet hva jeg heter til etternavn) Ved ekteskap skal jeg nok ta navnet til samboern, men med bare det etternavnet så bli navnet mitt altfor kort og høres litt "frekt" ut, så jeg skal nok ha bestefar sitt etternavn som mellomnavn.
Sia444 Skrevet 27. august 2009 #59 Skrevet 27. august 2009 Jeg er veldig glad i etternavnet mitt, og jeg er den eneste i verden som heter akkurat det. Men jeg vurderer å ta min mors pikenavn også fordi jeg liker det så godt og fordi det er ett veldig sjeldent navn.
NoAngel Skrevet 28. august 2009 #60 Skrevet 28. august 2009 født og oppvokst med etternavnet mitt. et lokalt navn fra et sted i byen her men jeg gleder meg til å ta gubbens etternavn også, selv om jeg skal beholde mitt som mellomnavn. jeg kommer da til ha ha et skikkelig norsk, men ikke så vanlig navn, og et skikkelig engelsk heller ikke så vanlig navn
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå