Gå til innhold

Jeg er gravid


letme

Anbefalte innlegg

Det var sikkert bare strekksmerter! Jeg hadde også noen sånne sist :)

Takk. Det var et betryggende og enkelt svar. :o)

Men dersom jeg plutselig skulle være gravid utenfor livmoren så ville vel smertene fortsatt? Og dersom jeg går gjennom spontanabort så blir det blødning og mye mye smerter ettersom jeg forstår. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Håper smertene har avtatt nå og at det bare var slike strekksmerter de mer erfarne over her snakker om! :) Vi satser i allefall på at det ikke er noe alvorlig! Håper du føler deg frisk og rask ellers :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Håper smertene har avtatt nå og at det bare var slike strekksmerter de mer erfarne over her snakker om! :) Vi satser i allefall på at det ikke er noe alvorlig! Håper du føler deg frisk og rask ellers :klemmer:

Hei Miam.

Jeg satt akkurat å tenkte at jeg føler jeg syter og klager mye her inne, og egentlig ellers og om dagene når jeg føler meg skikkelig kvalm og dårlig. Men for de rundt meg så skinner det fortsatt gjennom at jeg er veldig lykkelig gravid og at jeg trives med følelsen. Man regner jo ikke med at det skal være helt enkelt og smertefritt :o)

Jeg må velge å tenke positivt og ikke stresse med ting så derfor legger jeg bekymringene til siden av og til.

Takk for hilsen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei, jeg synes ikke du syter i det hele tatt! :) Du er jo tross alt førstegangsgravid, så jeg synes det er HELT lov å være usikker og ha mange spørsmål. Det er jo noe totalt nytt som skjer med kroppen din, og det er mye som skal skje før bebisen skal ut. Synes du er flink jeg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei, jeg synes ikke du syter i det hele tatt! :) Du er jo tross alt førstegangsgravid, så jeg synes det er HELT lov å være usikker og ha mange spørsmål. Det er jo noe totalt nytt som skjer med kroppen din, og det er mye som skal skje før bebisen skal ut. Synes du er flink jeg :jepp:

Det var betryggende. Takk for det:o) Takk for støtte, Miam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det var et betryggende og enkelt svar. :o)

Men dersom jeg plutselig skulle være gravid utenfor livmoren så ville vel smertene fortsatt? Og dersom jeg går gjennom spontanabort så blir det blødning og mye mye smerter ettersom jeg forstår. Eller?

Hun jeg kjenner som var gravid utenfor livmoren, eggstokken (tror jeg det var) hadde hatt nokså kraftige vedvarende smerter i noen dager, før det plutselig ble så ille at hun ikke klarte å puste tilslutt.. Og da ble det sykehus.

Dette er selvfølgelig forskjellig fra person til person vil jeg tro.

Disse strekksmertene er temmelig vonde, men dette var nok mye verre. Det er vel i slike tilfeller man burde kontakte lege. Hvis det varer i flere dager og/eller man har hatt fryktelig vondt.

Og spontanabort vil føre til masse blødning ja, andre får vondt i magen og kan oppleve missed abortion (MA) og da dør fosteret, kroppen registrerer det og man får vondt, men det blir ikke støtt ut. Man må på sykehuset og ta en utskrapning.

I ditt tilfelle håper jeg de kraftige smertene ikke var så kraftige som jeg tolket de som, og at det er normale strekksmerter! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun jeg kjenner som var gravid utenfor livmoren, eggstokken (tror jeg det var) hadde hatt nokså kraftige vedvarende smerter i noen dager, før det plutselig ble så ille at hun ikke klarte å puste tilslutt.. Og da ble det sykehus.

Dette er selvfølgelig forskjellig fra person til person vil jeg tro.

Disse strekksmertene er temmelig vonde, men dette var nok mye verre. Det er vel i slike tilfeller man burde kontakte lege. Hvis det varer i flere dager og/eller man har hatt fryktelig vondt.

Og spontanabort vil føre til masse blødning ja, andre får vondt i magen og kan oppleve missed abortion (MA) og da dør fosteret, kroppen registrerer det og man får vondt, men det blir ikke støtt ut. Man må på sykehuset og ta en utskrapning.

I ditt tilfelle håper jeg de kraftige smertene ikke var så kraftige som jeg tolket de som, og at det er normale strekksmerter! :jepp:

Takk for veldig godt svar.

Og så er det nå det med smerter da, når smertene er over så husker man ikke hvordan det var. Så nå husker jeg kun at det var en ekkel opplevelse på lørdags morgen, men husker ikke smertene - så jeg går ut i fra at det ikke var så galt som jeg tror. Det var en grusom opplevelse, men jeg velger også å tro at min tolkning rett etter opplevelsen var mye verre enn sannheten :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig godt svar.

Og så er det nå det med smerter da, når smertene er over så husker man ikke hvordan det var. Så nå husker jeg kun at det var en ekkel opplevelse på lørdags morgen, men husker ikke smertene - så jeg går ut i fra at det ikke var så galt som jeg tror. Det var en grusom opplevelse, men jeg velger også å tro at min tolkning rett etter opplevelsen var mye verre enn sannheten :o)

Gratulerer med graviditeten. Håper det går smertefritt og at alt går bra.

Litt skummelt når man plutselig får vondt, når man blir redd så blir det verre. Bra det er over og vi håper det ikke skjer noe med deg og den lille.

Jeg har lavt stoffskifte selv og håper på å bli gravid. Har prøvd i 6 måneder. Denne perioden prøvde vi med dong quai, wild yam og damiana som er urter som skal hjelpe.

Jeg skulle etter mine beregninger fått tanta i dag, men hun har ennå ikke kommet.

Håper hun ikke kommer!

Når det hjelder stoffskifte så må det følges nøye med, jeg anbefaler en henvisning til endokrinolog så fort som mulig. Fastlegen er ikke like flink til å avgjøre dose for deg og barnet inni deg.

Når barnet er født bør du sørge for å sjekke stoffskifte en gang i året på han/henne.

Jeg fikk det som 18 åring, men tror jeg var syk lenger. Jeg sov ca 16-17 timer i døgnet.

Nå fungerer jeg mye bedre og sover i 8- 10 timer i stedet.

Uansett så ønsker jeg deg LYKKE TIL! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten. Håper det går smertefritt og at alt går bra.

Litt skummelt når man plutselig får vondt, når man blir redd så blir det verre. Bra det er over og vi håper det ikke skjer noe med deg og den lille.

Jeg har lavt stoffskifte selv og håper på å bli gravid. Har prøvd i 6 måneder. Denne perioden prøvde vi med dong quai, wild yam og damiana som er urter som skal hjelpe.

Jeg skulle etter mine beregninger fått tanta i dag, men hun har ennå ikke kommet.

Håper hun ikke kommer!

Når det hjelder stoffskifte så må det følges nøye med, jeg anbefaler en henvisning til endokrinolog så fort som mulig. Fastlegen er ikke like flink til å avgjøre dose for deg og barnet inni deg.

Når barnet er født bør du sørge for å sjekke stoffskifte en gang i året på han/henne.

Jeg fikk det som 18 åring, men tror jeg var syk lenger. Jeg sov ca 16-17 timer i døgnet.

Nå fungerer jeg mye bedre og sover i 8- 10 timer i stedet.

Uansett så ønsker jeg deg LYKKE TIL! :goodbye:

Hei Mizlis.

Takk for gratulasjoner og omtanke.

Jeg håper mensen din uteblir lenge. Du må holde meg oppdatert på hvordan det går. Det er fantastisk når mensen ikke kommer når den skal, i alle fall dersom du er vandt til regelmessighet. Jeg krysser fingrene for deg.

Fastlegen min ser ikke noe poeng i å henvise meg til endokrinolog, og hun har ingen plan om å ta nye stoffskifteprøver før uke 12 når jeg skal til legen neste gang. Men det skal sies at jeg føler at stoffskiftet er bedre enn det har vært. Og så langt jeg forstår så er det kun farlig for fosteret dersom det er ubehandlet stoffskifte. Det skal visst være fint mulig å gå gjennom et svangerskap med behandlet stoffskifte. Men for all del, hadde det vært en mulighet så ville jeg ønsket å gå til endokrinolog, men det er jo ikke mulig uten henvisning?!? Er det noen måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mizlis.

Takk for gratulasjoner og omtanke.

Jeg håper mensen din uteblir lenge. Du må holde meg oppdatert på hvordan det går. Det er fantastisk når mensen ikke kommer når den skal, i alle fall dersom du er vandt til regelmessighet. Jeg krysser fingrene for deg.

Fastlegen min ser ikke noe poeng i å henvise meg til endokrinolog, og hun har ingen plan om å ta nye stoffskifteprøver før uke 12 når jeg skal til legen neste gang. Men det skal sies at jeg føler at stoffskiftet er bedre enn det har vært. Og så langt jeg forstår så er det kun farlig for fosteret dersom det er ubehandlet stoffskifte. Det skal visst være fint mulig å gå gjennom et svangerskap med behandlet stoffskifte. Men for all del, hadde det vært en mulighet så ville jeg ønsket å gå til endokrinolog, men det er jo ikke mulig uten henvisning?!? Er det noen måte å gjøre det på?

I medlemsbladet Thyra nr. 2/09 er det en artikkel om stoffskifte og oppfølging av gravide blant annet. Det er Inger Duckler ved volvat Thyreoideapoloklinikken i Oslo som har interessert seg i dette. Hvis du bor i nærheten så kan du dra dit?

Der trenger du ikke henvisning.

Fastlegen min er og sånn som ikke gir meg henvisning med det første, men da sier jeg at dette er viktig og jeg går ikke før jeg får henvisningen. Det er min kropp og jeg bestemmer!

Tror du får dra legen i ørene eller gå til en turnuslege, de sender deg alltid til spesialister. hehe!

Stå på krava.

Fastlegene har oftest ikke peiling på stoffskifte, de bare leser av resultatet på blodprøven, mens endokrinologen kan finne ut om dosen må finjusteres, om det er hevelse(struma) eller jodmangel.

For deg og fosterets del ville jeg for å være sikker, fått en spesialist til å se å det.

Sykdommen er mer enn medisinering. Har du nok energi, konsentrasjon, hukommelse, håravfall, hudlidelse, depresjon, overvekt, temperaturforandringer osv.

Legen overser dette som oftest.

Når jeg blir gravid så SKAL jeg på Aker til hormonklinikken der.

Jeg ville ikke tatt sjansen på at legen tror det skal gå bra....

Har ei venninne som fikk høre at hun ikke burde bli gravid for det var fare for misdannelser på fosteret. Hun har lavt stoffskifte og tar ganske høy dose levaxin hver dag i forhold til hennes kroppsvekt.

Nå går det som oftest fint med mor og barn selv om mor har denne sykdommen, men sjekk ofte og få en spesialist til å finjustere dosen din.

Dette går nok bra.

Lykke til med å si fra til legen!! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I medlemsbladet Thyra nr. 2/09 er det en artikkel om stoffskifte og oppfølging av gravide blant annet. Det er Inger Duckler ved volvat Thyreoideapoloklinikken i Oslo som har interessert seg i dette. Hvis du bor i nærheten så kan du dra dit?

Der trenger du ikke henvisning.

Fastlegen min er og sånn som ikke gir meg henvisning med det første, men da sier jeg at dette er viktig og jeg går ikke før jeg får henvisningen. Det er min kropp og jeg bestemmer!

Tror du får dra legen i ørene eller gå til en turnuslege, de sender deg alltid til spesialister. hehe!

Stå på krava.

Fastlegene har oftest ikke peiling på stoffskifte, de bare leser av resultatet på blodprøven, mens endokrinologen kan finne ut om dosen må finjusteres, om det er hevelse(struma) eller jodmangel.

For deg og fosterets del ville jeg for å være sikker, fått en spesialist til å se å det.

Sykdommen er mer enn medisinering. Har du nok energi, konsentrasjon, hukommelse, håravfall, hudlidelse, depresjon, overvekt, temperaturforandringer osv.

Legen overser dette som oftest.

Når jeg blir gravid så SKAL jeg på Aker til hormonklinikken der.

Jeg ville ikke tatt sjansen på at legen tror det skal gå bra....

Har ei venninne som fikk høre at hun ikke burde bli gravid for det var fare for misdannelser på fosteret. Hun har lavt stoffskifte og tar ganske høy dose levaxin hver dag i forhold til hennes kroppsvekt.

Nå går det som oftest fint med mor og barn selv om mor har denne sykdommen, men sjekk ofte og få en spesialist til å finjustere dosen din.

Dette går nok bra.

Lykke til med å si fra til legen!! Stå på!

Takk for godt svar.

Saken er den at jeg skal ikke til legen før i uke 12 nå. Blir det for sent? Det er om 6 uker. Jeg har prøvd å ringe og si at jeg ønsker henvisning til endokrinolog og fikk høre at det var ikke noen vits. Jeg tar ikke høye doser medisin ettersom mitt stoffskifte ikke er så lavt. OG nå for tiden så føler jeg meg veldig bra. Jeg kan konsentrere meg, jeg husker ting, jeg er lykkelig og vekten er stabil selv om jeg er gravid. Dersom dosen er god for meg så er den vel god for den lille også?

Eller finnes det en endokrinolog i Stavanger man kan gå til uten henvisning?

Fikk du mensen eller er den borte enda forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar.

Saken er den at jeg skal ikke til legen før i uke 12 nå. Blir det for sent? Det er om 6 uker. Jeg har prøvd å ringe og si at jeg ønsker henvisning til endokrinolog og fikk høre at det var ikke noen vits. Jeg tar ikke høye doser medisin ettersom mitt stoffskifte ikke er så lavt. OG nå for tiden så føler jeg meg veldig bra. Jeg kan konsentrere meg, jeg husker ting, jeg er lykkelig og vekten er stabil selv om jeg er gravid. Dersom dosen er god for meg så er den vel god for den lille også?

Eller finnes det en endokrinolog i Stavanger man kan gå til uten henvisning?

Fikk du mensen eller er den borte enda forresten?

Hei

Jeg vet ikke om det finnes en endokrinolog i Stavanger som du slipper henvisning til.

Bra at du føler at formen er bra. Jeg ville krevd av legen å komme til en endokrinolog som også kan gi deg veiledning videre. Sykdommen er jo arvelig.

Mensen er ennå ikke kommet. Har tatt en test, men den var negativ.

Har ikke no symptomer på graviditet bortsett fra press nede i magen og litt forstoppa... Er aldri det....

Jeg lever i håpet!

Hadde blitt glad om testen ble positiv......

Om ikke tanta kommer nå så er den på overtid.

Hadde positiv EL test for 14 dager siden.

Vanskelig med denne ventingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vet ikke om det finnes en endokrinolog i Stavanger som du slipper henvisning til.

Bra at du føler at formen er bra. Jeg ville krevd av legen å komme til en endokrinolog som også kan gi deg veiledning videre. Sykdommen er jo arvelig.

Mensen er ennå ikke kommet. Har tatt en test, men den var negativ.

Har ikke no symptomer på graviditet bortsett fra press nede i magen og litt forstoppa... Er aldri det....

Jeg lever i håpet!

Hadde blitt glad om testen ble positiv......

Om ikke tanta kommer nå så er den på overtid.

Hadde positiv EL test for 14 dager siden.

Vanskelig med denne ventingen.

Ventingen er virkelig det verste. Jeg misunner deg ikke, men støtter deg og er med deg i ventingen. Bare prøv å få dagene til å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært hos legen nå og sa at jeg ville henvises til endokrinolog. Legen var ikke særlig villig, og sa at jeg mest sannsynligvis ikke får tid der uansett, men hun skulle sende henvisningen til sykehuset og så skulle jeg få svar i posten. Hun la med at TSH var 2,9 og FT4 var 12 ved siste testing, og at jeg er i uke 6.

Hun sa at det var en fantastisk lege hun henviste meg til, men trodde ikke at det var nødvendig.

Nå får vi bare vente å se om jeg får en time i posten, og om den faktisk er tidlig nok til at det er noe poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Lilith.

Og til alle sammen - jeg har funnet ut hvordan man skal få en fantastisk svangerskapstid. Jeg har vært konstant kvalm i 3 uker nå, men i går kjøpte jeg meg slike reisesykearmbånd som jeg tok på meg med en gang, og jeg har ikke vært kvalm siden. Tok de av i natt og kjente at jeg ble litt kvalm, men med en gang jeg tok de på igjen ble det helt fint. I går var også den første dagen jeg ikke trengte å sove etter jobb - jeg tror det kan være fordi jeg ikke går med vondt hele dagen og dermed ikke blir så sliten. Jeg er endelig tilbake til å være lykkelig og glad i stedet for å være dårlig hele dagene. Kom dere på apoteket folkens, dette er så bra:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Supert at du fant noe som funket på kvalmen :jepp: Gleder meg med deg :)

Ellers så har jeg ingen huleboer innabords lenger :tristbla: det ble en SA på meg gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at du fant noe som funket på kvalmen :jepp: Gleder meg med deg :)

Ellers så har jeg ingen huleboer innabords lenger :tristbla: det ble en SA på meg gitt.

Ånei. Nå i helgen? Hvordan går det med deg? Hvor langt var du på vei igjen?

Jeg er så bekymret for slikt, men vet jo at det ikke er noe jeg kan gjøre. Håper jo bare at de voksende puppene og kvalmen betyr at alt er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk SA for en uke siden men oppdaget det ikke før i slutten av denne uke da jeg tok en graviditetstest som viste ikke gravid :( Jeg mistet i uke 5.

Jeg er sikker på at alt er vel med din lille spire :) Jeg hadde jo heller ingen graviditetssymptomer så derfor testet jeg på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk SA for en uke siden men oppdaget det ikke før i slutten av denne uke da jeg tok en graviditetstest som viste ikke gravid :( Jeg mistet i uke 5.

Jeg er sikker på at alt er vel med din lille spire :) Jeg hadde jo heller ingen graviditetssymptomer så derfor testet jeg på nytt.

Så trist. Det var leit å høre. Men da er det jo helt klart at du kan bli gravid og at du vet hvordan du gjør det (for å si det på en rar måte:o)) så det er bare til å sette i gang igjen.

Vil jeg fortsette å ha symptomer dersom jeg mister?

Var ikke SA-en vond? Trodde det skulle gi ekstreme smerter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...