Ella_Grey Skrevet 14. august 2009 #41 Skrevet 14. august 2009 Vel, det er en kjennsgjerning at det kan gå med sivile liv i en hektisk kaprersituasjon. Også ved såkalt "friendly fire". Joda men det er forskjell på at man uheldigvis treffer en sivil, og at man skyter ned en person fordi h*n står i veien slik at man ikke har fri sikt til kapreren. Jeg mener at Israel gjør det siste. Jeg har også en viss forståelse for at bygninger der folk er beordret ut tømmes ved hjelp av granater, og ikke ved å risikere livet til egne soldater. Når granatene avfyres, skulle jo bygningene i realiteten være tomme. Jeg er egentlig usikker på om jeg syns dette er greit, jeg tror jeg mener at i en krigssituasjon bør man være villig til å ofre egne soldater, hvis alternativet er tap av sivile liv. Det er klart det blir en av-veiing mht antall etc, men allikevel. En annen ting er at Gaza var helt avsperret, slik at de sivile ikke hadde noe sted å gjøre av seg. I "vanlig krig" er det som oftest mulig for deler av sivilbefolkningen å komme seg unna, selv om det blir mer og mer vanlig i dag at kriger foregår i sivile områder - i motsetning til før da det var mye krig-på-slagmark. Det er heller ikke å komme ifra at enkeltindivider kan begå irrasjonelle handlinger. Hørte noen amerikanske soldater (befal) gikk bananas i My Lai - ei vietnamesisk landsby. De hadde ingen høyere ordre om å gjøre det, og hanlingen var nok et resultat av soldatmatco testosteon, rasisme og krigstretthet. Myndighetene i USA stilte seg ikke bak disse soldatenes overgrep og maktmisbruk. Handlingene ble utført av enkeltindivider. Og da kommer vi til det jeg syns er det verste med krig, at man slutter å se på motstanderen som mennesker og heller ser FIENDEN. Som man kan gjøre hva man vil med fordi de ikke er oss. Det som skjedde i My Lai, har skjedd utallige ganger opp gjennom historien, fordi "oss mot dem" tankegangen har bikket alt for langt. En krig er en så ekstrem situasjon at mennesker presses til ytterpunktet, alle føler sikkert et behov for å ta ut aggresjon og frykt. Og forsvarsløse sivile er et lett offer for dette behovet. Aner vi en parallell? Akkurat som at hun hatske dama på åsen, i en annen tråd, ikke uttaler seg som en offisiell representant for israel, eller det israelske folk, for den saks skyld? Når det aksepteres å si sånt (selv om hun ikke representerer alle), kan neste steg kan bli at overgrep mot palestinerne blir akseptert, også at man selv begår overgrep. Hvis soldater beordres til handlinger som strider mot deres genevekonvensjonen, har de plikt til å nekte å utføre ordre. Bør ikke norge sørge for å arresterre disse "foredragsholderne" for krigsforbrytelser? Soldater er ansvarlige for sine handlinger, dette er forlengst opplest og vedtatt. Soldater er ansvarlige for sine handlinger, og bør straffes. Og jo, Norge kan gjerne ta en aktiv del i arrestasjonene av krigsforbrytere.
KR-øst Skrevet 14. august 2009 #42 Skrevet 14. august 2009 En av grunnene til at Israel trakk seg ut var vel at Obama-administrasjonen skulle tre til, og de hadde grunn til å tro at han ville reagere om Israel enda bombet Gaza. En annen grunn (slik jeg ser det, bare min mening ) er at det kan være taktisk lurt å la en kjerne av hamas være igjen, som kan fungere som samlingspunkt for alt hatet mot Israel som garantert blomstrer opp i Gaza. Ved å la Gazas befolkning trekke mer mot hamas, vil kanskje verden til slutt se hele Gazas befolkning som hamas-aktivister og terrorister. Og da vil Israel få aksept til å gjøre stort sett hva de vil i sin egen kamp mot terror Det hjelper ikke å varsle om at nå kommer vi til å bome det kvartalet sønder og sammen, hvis man samtidig sperrer befolkningen inne. Det lå krigsskip utenfor kysten, Egypt stengte grensen og Israel kontrollerte resten. Det var ingensteder å flykte. Mener å huske at USA slipper flygeblad for å advare sivile før de bomber... For det første så vil jeg anbefale deg å ta informasjon fra flere hold enn bare NRK, TV2 og andre pro-arabiske kilder. Jeg forstår godt hvor grunnlaget for dine uttalelser kommer fra. Hva mener du er grunnlaget for at hatet i Gaza, mot jødene, garantert skulle blomstre opp, etter at de hadde fått sin vilje med etnisk rensing i hele Gaza. Med verdens hyllest eller fortielse ble jødene kastet ut av sine hjem. Men ingen snakk om menneskelige lidelser da. Dette er eneste gang at ingen har protestert eller nevnt ordet etnisk rensing, noe som alle og enhver raser mot ellers. Hva om vi begynte med det her i Norge? Hvem ville være tause da? Når det gjelder Israels bombing av terroristreder i Gaza, så er det i ettertid blitt bevist fra flere hold at dette dreide seg om presisjonsbombing. Dette er det blitt protestert mot, men ikke mot at terroristene tvang masser av sivile til stedet hvor bombemålene var annonsert. Når du av mediene er påvirket til å tro at innbyggerne i Gaza ikke hadde noen steder å flykte til, da påstår du samtidig at hele Gaza ble bombet samtidig. Hvor har du den opplysningen fra? Ikke engang NRK har ymtet om noe slikt, men selvfølgelig har denne jødehateren av en lege som var der nede som NRK-reporter, sagt at de ikke hadde noen steder å flykte. Da kommer et naturlig spørsmål: Hvorfor måtte da de sivile hentes til bombemålene, hvis de allikevel ville bli drept der hvor de var? Forstår du løgnene som ble presentert om dette da?
Far til 2 Skrevet 14. august 2009 Forfatter #43 Skrevet 14. august 2009 Du bør ikke kritisere noen du som er tilhenger av at araberne bomber skoler og barnehager sønder og sammen. Aldri har du kommet med kritikk av hverken bombing eller selvmordsdrap på israelske barn eller andre sivile. jeg tror neppe noen går på den stadige bløffen din. Du ordlegger deg feil det burde stått: "Du bør ikke kritisere noen som er tilhenger av at noen bomber skoler og barnehager sønder og sammen". Først da blir din uttalelse troverdig. Vi vet at Israelske soldater sendt inn kamphelikopter og bombet skoler og barnehager sønder og sammen på Gaza. Kan vi møtes på midten og si at INGEN skal ha lov til dette uten at de skyldige straffes ??? Sansynligvis ikke ettersom du mener at Israel skal ha lov til alt de ønsker å gjøre.
Far til 2 Skrevet 14. august 2009 Forfatter #44 Skrevet 14. august 2009 Ta deg heller en tur dit hvor disse "relativt mislykkede" bombene faller ned, og bli der en tid. 1 av 4 i disse områdene lider av psykiske problemer. Mange er skadd og noen er døde. Men selvsagt, dette er jo bare jøder. Dette ser ut til å være en gjengs tankegang hos dere, som bare kommer med innlegg mot Israels forsvar av sine innbyggere. I de 10 årene bombingen har foregått med mange bomber daglig, det har dere aldri fordømt. Så du mener altså at det er lov å henrette barn med kaldt blod ved å skyte dem på 5060 meters avstand ??? selv om de står og vidter med hvit flagg, FORDI NOEN AV DERES NABOER KAN HA SKAPT PSYKISKE PROBLEMER FOR NOEN ISRAELERE ???
Gjest Gjest_Rona_* Skrevet 14. august 2009 #45 Skrevet 14. august 2009 Jeg sliter litt med å mobilisere den helt store sympatien for en håndfull døde arabere gitt. Men for all del, hver sin smak.
Far til 2 Skrevet 14. august 2009 Forfatter #46 Skrevet 14. august 2009 ... Men hvem var det da som brukte sivilbefolkningen som skjold? Og hvilke av muslimene var det da som drepte andre muslimer i Gaza? Du har sikkert svaret på alt dette også du? Ja fortell meg gjerne hvem som stengte grensen not Israel slik at Palestinske sivile ble et slags skjol. FORTELL MEG DET !
Far til 2 Skrevet 14. august 2009 Forfatter #47 Skrevet 14. august 2009 Så du sier at Milorg under 2.Verdenskrig brukte befolkningen som skjpld ??? Når Israel gikk inn på Gaza stripen møtte de så godt som ingen motstand. De eneste som var igjen var sivilbefolkningen som var totalt forsvarsløse mot den Israelske krigsmaskinen. Når Israelske militære velger å skyte små barn ned til 6-7 år (som dessuten bar på hvite flagg) kan en ikke forsvare drapene. Det er heller ikke å bruke sivilbefolkningen som skjold. Sivile ble kjaget ut av sine boliger ved at de militære skjøt granater inn gjennom vinduene på boligblokkene. Når barna kom stormende ut med hvite flagg valgte Israelske soldater å skyte barna med kaldt blod. Det er sånne handlinger som viser hvor "macho" de Isaraelske gutta er. Tøffinger ??? Nei ikke i mine øyne. Hvorfor må du alltid vise hvor barnslig du er hver gang du kommer med alle disse gjentagelsene av dine egne oppfundne løgner om Israel? Du forstår det jo ikke, selv om det er flere som ellers er enige med deg, men som sier de er lei for alle reprisene dine, heller. Det der er vel ikke et argument for å forsvare overgrepene ? Kan du ikke helle imøtegå påstandene mine og si hva som er feil ?
KR-øst Skrevet 14. august 2009 #48 Skrevet 14. august 2009 Joda men det er forskjell på at man uheldigvis treffer en sivil, og at man skyter ned en person fordi h*n står i veien slik at man ikke har fri sikt til kapreren. Jeg mener at Israel gjør det siste. Men du ser altså ingen forskjell på at en sivil person tilfeldigvis kommer i skuddlinjen, og at man henter dem for å bruke dem som skjold? Både barn kvinner og andre? Jeg er egentlig usikker på om jeg syns dette er greit, jeg tror jeg mener at i en krigssituasjon bør man være villig til å ofre egne soldater, hvis alternativet er tap av sivile liv. Det er klart det blir en av-veiing mht antall etc, men allikevel. Men du forstår ikke at en soldat er like mye menneske som sivile personer, kanskje med både kone og barn? En annen ting er at Gaza var helt avsperret, slik at de sivile ikke hadde noe sted å gjøre av seg. Dette er bare tull. Prøv å bruke egen tankegang, og ikke bare la deg bløffe av jødehaterne i mediene. Det bemerkelsverdige med dere er at her er det forsvarerne dere hele tiden går til angrep på. Ellers er det slik at normale mennesker kritiserer angriperne. Hvor tror du denne galskapen kommer fra?
Far til 2 Skrevet 14. august 2009 Forfatter #49 Skrevet 14. august 2009 Far til to, det er faktisk forbudt å starte samme temaer om og om igjen her på forumet. Forumet er ikke et sted for å drive med propaganda av dine meninger. Du kan skaffe deg en blogg, kanskje? Forskjellen mellom meg og "de andre" som starter "samme tema" er at jeg beholder mitt nick og unngår anonyme innlegg. Jeg står for mine meninger uten å gjemme meg for at jeg har flere innlegg om samme problemstilling. Dessuten må jeg vite hva som defineres som "om og om igjen". Er det 2 ganger i året, 4 ganger i året eller 8 ganger i året ? Og hva er samme tema ? Kunne jeg valgt å si at soldater skyter barn og sivile med håndvåpen, og deretter si at soldater kommer med sine kamphelikopter og lager blodbad. Deretter fortsette med at militære krigsskip utsletter sivilbefolkningen og avslutte med et 4. tema som sier at militære benyttet ulovlig fosfor som skapte ekstreme lidelser for de barna som døde av fosfor skadene ? I så tilfelle hadde det vært 4 forskjellige tema.
KR-øst Skrevet 14. august 2009 #50 Skrevet 14. august 2009 (endret) Du ordlegger deg feil det burde stått: "Du bør ikke kritisere noen som er tilhenger av at noen bomber skoler og barnehager sønder og sammen". Først da blir din uttalelse troverdig. Vi vet at Israelske soldater sendt inn kamphelikopter og bombet skoler og barnehager sønder og sammen på Gaza. Kan vi møtes på midten og si at INGEN skal ha lov til dette uten at de skyldige straffes ??? Sansynligvis ikke ettersom du mener at Israel skal ha lov til alt de ønsker å gjøre. Hvis israelske soldater bombet skoler og barnehager i Gaza, da var det fordi dine morderiske venner rent strategisk og menneskefiendtlig brukte disse som utskytningsramper. Simplere mennesker kan vel neppe finnes, og da sammen med deres sympatisører. Du nevner ikke at Israel alltid ga beskjed i god tid før bombing. Men da benyttet dine ynkelige og stakkarslige menneskefiendtlige feiginger, sjansen til å ofre noen kvinner og barn, for å vinne mediekrigen. Dette greide de i første omgang, takket være alle menneskene som ikke er i stand til å tenke selv. Endret 15. august 2009 av Nigo-san
KR-øst Skrevet 14. august 2009 #51 Skrevet 14. august 2009 (endret) Så du mener altså at det er lov å henrette barn med kaldt blod ved å skyte dem på 5060 meters avstand ??? selv om de står og vidter med hvit flagg, FORDI NOEN AV DERES NABOER KAN HA SKAPT PSYKISKE PROBLEMER FOR NOEN ISRAELERE ??? Jeg mener at det er lov for alle å komme med sannheten, og ikke bare spy ut løgner i årevis om enkelte hendelser, og bare tie med hvorfor et helt folk må forsvare seg. Alltid så slås det stort opp om hva Israel har gjort, og til sist i enhver reportasje en liten antydning til årsaken. Endret 15. august 2009 av Nigo-san
KR-øst Skrevet 14. august 2009 #52 Skrevet 14. august 2009 Ja fortell meg gjerne hvem som stengte grensen not Israel slik at Palestinske sivile ble et slags skjol. FORTELL MEG DET ! Hvor dumme og stakkarslige kan et folk bli? Hvem andre er så stakkarslige og dumme at de må ha åpne grenser mot sine verste fiender, og være avhengige av disse fiendene for å kunne overleve? Og attpå til skyte raketter på dem hver dag, i håp om å drepe flest mulig av barna deres? Og hva slags mennesker er det som hyller disse?
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #53 Skrevet 14. august 2009 (endret) Jeg mener at det er lov for alle å komme med sannheten, og ikke bare spy ut løgner i årevis om enkelte hendelser, og bare tie med hvorfor et helt folk må forsvare seg. Alltid så slås det stort opp om hva Israel har gjort, og til sist i enhver reportasje en liten antydning til årsaken. Enig i dette. Jeg har langt større sympati for israelerne enn den terroristorganisasjonen som palestinerne velger skal representere dem. De bruker med kaldt blod sivile palestinere som skjold, så feige er de. Endret 15. august 2009 av Nigo-san
Ella_Grey Skrevet 14. august 2009 #54 Skrevet 14. august 2009 For det første så vil jeg anbefale deg å ta informasjon fra flere hold enn bare NRK, TV2 og andre pro-arabiske kilder. Jeg forstår godt hvor grunnlaget for dine uttalelser kommer fra. Hvillke nøytrale kilder anbefaler du? Hva mener du er grunnlaget for at hatet i Gaza, mot jødene, garantert skulle blomstre opp, etter at de hadde fått sin vilje med etnisk rensing i hele Gaza. Med verdens hyllest eller fortielse ble jødene kastet ut av sine hjem. Men ingen snakk om menneskelige lidelser da. Dette er eneste gang at ingen har protestert eller nevnt ordet etnisk rensing, noe som alle og enhver raser mot ellers. Hva om vi begynte med det her i Norge? Hvem ville være tause da? Hatet blomstrer opp grunnet traumet som alle som befant seg i Gaza lever med. De trenger å føle at de blir sett, at noen bryr seg. Og hvis de eneste som er der og bryr seg er hamas, så.... ender vel folk i Gaza opp med å faktisk bli hamas-medlemmer. Skjedde det en etnisk rensing av jøder i Gaza, så har jeg ikke hørt om det. Snakker vi om kaste ut av hjemmet eller drept? Når det gjelder Israels bombing av terroristreder i Gaza, så er det i ettertid blitt bevist fra flere hold at dette dreide seg om presisjonsbombing. Dette er det blitt protestert mot, men ikke mot at terroristene tvang masser av sivile til stedet hvor bombemålene var annonsert. Kan du vise meg de bevisene? Når du av mediene er påvirket til å tro at innbyggerne i Gaza ikke hadde noen steder å flykte til, da påstår du samtidig at hele Gaza ble bombet samtidig. Hvor har du den opplysningen fra? Ikke engang NRK har ymtet om noe slikt, men selvfølgelig har denne jødehateren av en lege som var der nede som NRK-reporter, sagt at de ikke hadde noen steder å flykte. Gaza-stripen er ikke voldsomt stor, og tett befolket. Så vidt jeg vet var det frontlinjer flere steder etter at Israel sendte inn hæren. Ikke lett for sivilbefolkningen å krysse disse. For så å komme seg tilbake dersom andre delen ble bombet. Da kommer et naturlig spørsmål: Hvorfor måtte da de sivile hentes til bombemålene, hvis de allikevel ville bli drept der hvor de var? Forstår du løgnene som ble presentert om dette da? Jeg har ikke sagt eller hørt at sivile ble hentet for å bli brukt som skjold. Om noen tilfeldigvis havner i skuddlinja eller de blir plassert der som skjold, skal vel ikke være avgjørende for om det er greit å skyte dem. I den grad det kan unngås skyter man ikke sivile uansett Forøvrig - folk dør i krig, jeg ser helst at det er soldater, og ikke sivile. I denne konflikten ser jeg på Israel som angriperen. De er verdens fjerde? (må gjerne rette hvis det er feil) største militær makt, har stort sett alltid hatt USA i ryggen. Jeg syns Israel overdriver sin reaksjon noe så sinnsykt, og må vel så lov til å mene det. Det betyr ikke at jeg hater jøder, ei heller betyr det at jeg nødvendigvis vet hvem som har rett på hvilke landeområder der nede.
waco Skrevet 14. august 2009 #55 Skrevet 14. august 2009 Med tanke på at jødene har sekshundre checkpoints inne på okkupert gaza og vestbredden, så skjønner jeg godt at muslimene vil ha jødene vekk. Hvis alle slags folkeslag hadde fått lov til å bo i israel, - og ikke bare jøder så hadde jeg vært mer for staten israel. Men siden staten israel forutsetter jødisk flertall så er det jo ikke rart at jødene jager muslimene vekk slik de for eksempel gjør i øst-jerusalem. Hadde det ikke vært for den betongmuren som sperrer gaza inne, den ble påbegynt i 2003 og underverket betongmuren ble ferdig å omkranse gaza i 2005, - så kanskje jeg kunne vært litt enig med jødene, - men det er et faktum at fra et nøytralt holdt så er det jødene som ta hovedansvaret. Israelske jøder er kule folk egentlig de, - de reiser rundt på ferie til alle verdens steder og lever ett glad liv, med avreise tel-aviv til bortreise thailand og sør amerika og overalt på kloden. Det er værre med palestinerne på gaza, -gaza international airport ble som kjent bulldosert av jødene slik at menneskene i gaza verken kunne fly inn eller fly ut. Som et spøkelse fra fortiden har de jammen meg nettsiden opp enda! med bestillingssida med beskjed om "site under construction". http://www.gazaairport.com/
KR-øst Skrevet 14. august 2009 #56 Skrevet 14. august 2009 (endret) Det der er vel ikke et argument for å forsvare overgrepene ? Kan du ikke helle imøtegå påstandene mine og si hva som er feil ? Feilen er at du tror på alle løgnene som blir servert om Israel. Du undersøker tydeligvis aldri om det er ulike framstillinger i forskjellige medier om det som skjer. Dessuter ser det ut som du fryder deg hver gang du ser eller hører noe negativt om Israel. Endret 15. august 2009 av Nigo-san
Far til 2 Skrevet 14. august 2009 Forfatter #57 Skrevet 14. august 2009 (endret) Ikke på ETT ENESTE PUNKT forsøker du å møte min argumentasjon. Hvordan i all verden mener du jeg skal ta argumntasjonen din seriøst ? Endret 15. august 2009 av Nigo-san
KR-øst Skrevet 14. august 2009 #58 Skrevet 14. august 2009 Hvillke nøytrale kilder anbefaler du? Hatet blomstrer opp grunnet traumet som alle som befant seg i Gaza lever med. De trenger å føle at de blir sett, at noen bryr seg. Og hvis de eneste som er der og bryr seg er hamas, så.... ender vel folk i Gaza opp med å faktisk bli hamas-medlemmer. Skjedde det en etnisk rensing av jøder i Gaza, så har jeg ikke hørt om det. Snakker vi om kaste ut av hjemmet eller drept? Kan du vise meg de bevisene? Gaza-stripen er ikke voldsomt stor, og tett befolket. Så vidt jeg vet var det frontlinjer flere steder etter at Israel sendte inn hæren. Ikke lett for sivilbefolkningen å krysse disse. For så å komme seg tilbake dersom andre delen ble bombet. Jeg har ikke sagt eller hørt at sivile ble hentet for å bli brukt som skjold. Om noen tilfeldigvis havner i skuddlinja eller de blir plassert der som skjold, skal vel ikke være avgjørende for om det er greit å skyte dem. I den grad det kan unngås skyter man ikke sivile uansett Forøvrig - folk dør i krig, jeg ser helst at det er soldater, og ikke sivile. I denne konflikten ser jeg på Israel som angriperen. De er verdens fjerde? (må gjerne rette hvis det er feil) største militær makt, har stort sett alltid hatt USA i ryggen. Jeg syns Israel overdriver sin reaksjon noe så sinnsykt, og må vel så lov til å mene det. Det betyr ikke at jeg hater jøder, ei heller betyr det at jeg nødvendigvis vet hvem som har rett på hvilke landeområder der nede. Jeg vil ikke bruke tid på å diskutere med deg om dette, siden du viser at du ikke er informert om noe av det som har skjedd i dette området, bortsett fra at du har plukket opp et og annet fra et medie. Det er jo alltids noen som blir syke om de ikke har noe nytt negativt å skrive om Israel, så da gjør de som "Far til 2" og maler omigjen på gamle løgner. Jeg vil anbefale deg å iallfall ikke komme med kritikk av noen av partene, før du får satt deg inn i hva som virkelig skjer der nede. Jeg vet ikke om det finnes nøytrale medier i denne konflikten, men prøv iallefall å få informasjon fra begge parter, om du virkelig er interessert. Mange løgner er lette å gjennomskue.
KR-øst Skrevet 14. august 2009 #59 Skrevet 14. august 2009 Med tanke på at jødene har sekshundre checkpoints inne på okkupert gaza og vestbredden, så skjønner jeg godt at muslimene vil ha jødene vekk. Hvis alle slags folkeslag hadde fått lov til å bo i israel, - og ikke bare jøder så hadde jeg vært mer for staten israel. Men siden staten israel forutsetter jødisk flertall så er det jo ikke rart at jødene jager muslimene vekk slik de for eksempel gjør i øst-jerusalem. Hadde det ikke vært for den betongmuren som sperrer gaza inne, den ble påbegynt i 2003 og underverket betongmuren ble ferdig å omkranse gaza i 2005, - så kanskje jeg kunne vært litt enig med jødene, - men det er et faktum at fra et nøytralt holdt så er det jødene som ta hovedansvaret. Israelske jøder er kule folk egentlig de, - de reiser rundt på ferie til alle verdens steder og lever ett glad liv, med avreise tel-aviv til bortreise thailand og sør amerika og overalt på kloden. Det er værre med palestinerne på gaza, -gaza international airport ble som kjent bulldosert av jødene slik at menneskene i gaza verken kunne fly inn eller fly ut. Som et spøkelse fra fortiden har de jammen meg nettsiden opp enda! med bestillingssida med beskjed om "site under construction". http://www.gazaairport.com/ Du har selvfølgelig enda ikke forstått at disse folkene du synes så synd på, og som du mener bør få innvadere Israel som de ønsker, de kommer til å terrorisere og drepe jødene for fote, den dagen de ser seg sterke nok til det. Det er utrolig hvor ensidige uttalelser som kommer ut av de som bare tar til seg informasjon fra den ene parten.
KR-øst Skrevet 14. august 2009 #60 Skrevet 14. august 2009 (endret) Ikke på ETT ENESTE PUNKT forsøker du å møte min argumentasjon. Hvordan i all verden mener du jeg skal ta argumntasjonen din seriøst ? Bare slapp av. Du har ikke evner til å ta noen argumentasjon alvorlig uansett. Du bare maler videre på din hatpropaganda hele tiden. Endret 15. august 2009 av Nigo-san
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå