Gå til innhold

Flukten fra det to-hodete monsteret


bel

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Avtalegiro = avtale mellom deg og de som sender regningen om at den blir sendt direkte til din nettbank på forfallsdato. Noen sender fortsatt i posten i tillegg, men da er beløpet krysset ut.

Nettgiro = alle betalinger som blir betalt i nettbanken, enten du legger de inn selv eller du får dem som avtalegiro.

Det jeg har gjort (jeg slet alltid med økonomien før - det var aldri nok penger igjen lønningsdag, etc) er å ha en konto for regninger der også lønnen går inn. Hver uke har jeg en fast overføring til den kontoen jeg har kort på og det er da det jeg kan bruke den uken. I tillegg har jeg en konto der jeg overfører et fast månedlig beløp som går til uregelmessige regninger - dvs regninger som ikke kommer hver måned og som har en tendens til å være store og komme i flokk. Dermed har jeg alltid penger til dem også.

Jeg brukte litt tid på å lage budsjett - dvs at jeg samlet alle regninger og skrev dem inn i Excel, delte dem opp i hva som kommer månedlig og hva som kommer hver annen, hver tredje, pr halvår, årlig. Så regnet jeg ut hvor mye disse som ikke kommer pr måned utgjorde i året, delte på tolv og vips - så var månedlig sparebeløp klart.

Pga tidligere dumheter betaler jeg fortsatt på noe forbruksgjeld, derfor har jeg ikke sjans til å spare opp til en bufferkonto, men jeg sparer til ferie hver måned.

Alle som tilbyr avtalegiro og e-faktura har jeg dette på og det irriterer meg de få som ikke tilbyr det. De som fremdeles kommer i post legges inn på forfallsdato den dagen de kommer, så slipper jeg tenke mer på det.

Nøkkelen til å få dette til å gå rundt var budsjettet og et par virkelig stramme måneder. Der jeg jobbet før hadde vi fast forskudd midt i måneden, det har vi ikke der jeg er nå og det er i grunnen greit for det fungerer nå slik som jeg har det med overføring en gang pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk! :)

Det hørtes lurt ut.

Det er sånn jeg vil at økonomien skal se ut i framtiden.

Akkurat nå har vi jo felleskonto, og jeg tør ikke sette inn hele lønnen på en konto han har tilgang til. Jeg skal føre over min del av utgiftene den 20, da han også får lønn og lånet blir trukket. Vi har hver vår private brukskonto, som den andre ikke har tilgang til.

På avtalegiro står kun strøm og bredbånd. Regner med at dette blir mine faste utgifter etterhvert. + Lånet selvsagt.

Grunnen til at jeg lurte på nettgiro er at jeg ser det har blitt trukket forsikring igår via nettgiro. Jeg har ikke fått noen regning.

Da har jeg vært på NAV å sendt inn søknad om utvided barnetrygd.

Får ta med de slunkne kronene man kan få.

Tror jeg får en trang økonomi framover, men bedre å kunne klare seg selv.

I mitt yrke har jeg også muligheten til å jobbe ekstra, så jeg får gjøre det når jeg har barnefri.

Etterhvert vil jeg prøve å få meg en annen jobb!

Har fri i dag og skal på kveldsvakt i morgen.

Tok ikke Sobril i går, og har heller ikke gjort det i dag. Går greit, men er usikker på om jeg skal droppe den i morgen. Tiden får vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ordnet jeg før ferien, da jeg ikke har kort på regningskonto og ikke hadde tilgang til nett.

Før dette gikk hele min lønn inn på regningskonto, så førte jeg over det jeg trengte til kortkonto. Dvs matpenger.

Skal bruke din modell for regnskapet senere, da dette var lurere enn å ha alle penger på brukskonto og føre over til regninger.

Nå har jeg kommet så langt i boken at jeg har begynt med de øvelsene hvor man blåser opp og forminsker minner. Må si det virker, at jeg merker en forskjell. Har vært så stresset i dag og bare rotet rundt meg selv helt fraværene i tankekjør. Nå føler jeg meg mye roligere og har mere kontroll! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sydover :)
Skjønte nesten det! :ler:

Da må du kose deg masse.. Har du tatt med deg bøker?

Sol og varme er balsam for kropp og sinn!

Tror jeg skal spandere på ungene og meg en tur til høsten.. Etter at huset er solgt!

Hun synes det var fremgang siden sist. Jeg fortalte at jeg hadde lest om psykopater, og hun lurte på hva jeg følte da. Jeg sa at jeg fikk frysninger først, men at jeg er glad jeg er kvitt han.

At jeg føler meg dum og lurt, men hun snudde det til at jeg har lurt meg selv for å klare leve med han.

Vi pratet om jobb, og hun mener at vi ikke får noen fremgang der, siden jeg fortsetter å kjøpe meg tid. Jeg har bare 5 vakter igjen før jeg har en uke ferie, og det var på samme nivå som jeg var før sommeren, telte vaktene før ferien.. hehe!

Jeg spretter litt fram og tilbake mellom konfliktene.

Men da jeg satt der tenkte jeg at målet må jo bli å få monsteret med to hoder- til å bli en smurf med to hoder :)

Hun var bekymret for vekten min, og når jeg kom hjem så jeg at jeg har gått ned 3kg til. Tror det er fordi kropp og hjerte føles som det løper maraton. Spiste masse brød med nugatti og nå skal jeg på besøk til søsteren min på grill! Spiser og spiser!

Endret av bel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Se personlig melding så ser du hvor jeg drar :)

Godt at det går fremover.

Prøv å spise regelmessige måltider - frokost, lunsj, middag, kvelds. Selv om du ikke skulle ha så voldsomt matlyst, det er godt å få i seg mat. Du trenger energien. Spis etter klokken og ikke etter sultfølelsen/lyst på mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal prøve det, hver 3 time ca.

Problemet er at maten (spesielt brød og knekkebrød) vokser i munnen, så blir halsen for trang. Så det har gått mye i sjokolade, gelegodt, pasta og pålegg.. Så det blir ikke spesielt sunt eller næringsrikt, og ganske uregelmessig.

Skal lage meg noen salater med pasta, kylling og masse annet godt i som jeg kan ha stående og ha med på jobb.

Ellers så tar jeg B-vitaminer, nattlysolje, udo's choice og floradix fast, så jeg håper jeg ikke får noen mangel på noe.

I fjor så mistet jeg håret, og DET akter jeg ikke gjøre denne gangen. :ler:

Alt skal programeres om! :)

Nå har jeg vært hos søsteren min, det var koselig. Jeg har vært litt sliten og anspent i dag, men jeg har det bra nå..

Skal snart legge meg å lese litt i boken min. Tror jeg må lese den flere ganger for å få alt inn. Hittils er jeg veldig fornøyd. :)

Jeg føler det går den rette veien, selv om jeg har et skritt tilbake iblant, men som terapeuten min sa; "Jeg har aldri møtt noen som bare går framover, uten noen skritt tilbake iblant, du prøver hardt og du er på riktig vei."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er helt enig med terapeuten din. Det er ikke det at det av og til går bakover som er problemet. Det er når man lar manglende fremgang eller tilbakeslag måle suksessen.

F.eks. hvis man er på diett og så skjeier man ut en lørdag med en stor kake og potetgull - ja man har rett og slett en ete dag. Da kan man jo bare gi opp, sant? De 8 ukene man har vært flink på forhånd teller jo ikke noe ...? Feil. Man starter bare på nytt - fra nå. Man starter ikke en gang på nytt - man går inn på stien igjen der man glapp den - det er ikke slik at man rykker tilbake til start.

Sånn er det med din fremgang også. Tilbakeslag kommer, men gå videre. For videre er virkelig den eneste veien.

Når det gjelder mat: Har du prøvd andre alternativer? Hva med havregrøt, youghurt med musli eller lignende. Ting som sklir litt lettere ned en brød som må tygges ihjel. Hva med en fruktsalat eller en smothie. Masse næring og ikke fullt så mye som kan vokse i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha en riktig god tur i dag Blondie!!

Kos deg masse!

Så får vi andre sitte her i regnet, og drømme om et deilig sted med varme og sol! :)

Jeg skal prøve smothie og yoghurt, men er ikke spesielt glad i syrlige ting. Hehe.. Må være salt, krydret eller søtt.

I dag har jeg vært litt deppa, følt savn. Sikkert helt normalt. Det er mest lukter, varmen og nærheten av han jeg savner. Vi hadde da tross alt noen gode stunder også. Klarer ikke helt å gi slipp, men jeg vet jeg må..Det var ikke sånn som dette mesteparten av livet vårt sammen var. Prøver å vekke opp de vonde minnene, men det er vanskelig. Kjeftingen, negativiteten, tiltaksløsheten, rusen, sinne, dumheten, kritikken.

Så lurer jeg på om han savner meg iblant? Eller ungene? Mest sannsynlig ikke. Han er ikke skapt sånn.

Han er mest sannsynlig på vei inn i et nytt forhold som er altoppslukende, slik som vårt var i begynnelsen.

Han er bare ikke den mannen jeg innbilder meg at han var, han er ikke den mannen jeg savner, og den mannen som jeg vil ha i livet mitt. Eller ungenes.

Jeg tror jeg bare må banke det inn i hodet mitt.

Jeg har tenkt at jeg kjøper meg tid til å bygge meg opp, ved å la være møte han, og utsette prossesen litt. Tenker at det er feil, sorgprssesen blir kanskje lengre fordi vi ikke er ferdige med alt! Prøver å tenke meg han død. Vi skal aldri sees igjen. På mange måter hadde kanskje det vært lettere. Sørg og ferdig med det, jeg hadde ikke kunnet gjøre noe med det. På en annen side, kan jeg jo ikke gjøre det nå heller, han kommer aldri til å forandre seg.

På menge måter er det lettere når jeg er sint på han. Eller glad jeg er kvitt han.

På en annen side får jeg vare glad jeg er i stand til å føle savn selv om han ikke er verdt savne. Jeg er ihvertfall helt normal. :)

Og så får jeg være glad vi ikke har barn, jeg får frysninger på ryggen av tanken på å skulle sendt et barn til han annehver helg. Antagelig hadde han blitt lei av å være far også, så ansvaret hadde nok hvilt helt alene på meg. Som alt annet.

Jeg skal faktisk få slippe den psykiske mishandligen han drev med. Som faktisk var værre enn den fysiske.

Skal på jobb i kveld. Det går bra! :)

I dag har jeg tenkt til å sminke meg litt, fikse håret og prøve føle meg litt fresh, til tross for at jeg er en god kopi av "Skriket" til Munch.

Jeg skal også vaske ferdig badet, og fortsette med klesvasken. Har surret for lenge rundt min egen akse nå.

Skal lese litt i boken, og fortsette med øvelsene. :)

En venninne vil ha meg med ut på byen på lørdag, akkurat nå har jeg ikke lyst, føler meg så sliten.

Det blir en alkoholfri kveld på oss begge, men har ikke lyst til å møte masse mennesker akkurat nå.

Det kan jo heldigvis forandre seg innen lørdag.

Yngste reiser til faren sin i dag, og eldste er fortsatt på svømmeleir.

Endret av bel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er naturlig

- å savne nærhet og ømhet

- å være lei seg for det som verken var eller kan bli. Tross alt søkte du jo kjærlighet og fikk noe annet.

- at følelsene svinger

Og selvsagt var det jo også gode stunder.

Leser jeg deg litt rett når du har litt dårlig samvittighet eller litt sånn "hvorfor er jeg så teit" tanker om deg selv når du savner og sørger? Det er helt normalt vet du. Du må ta deg tid og lov til det.

Men du kan kanskje øve deg i å tenke over hva det er du sørger over og savner: er det han eller er det godhet, ømhet, nærhet? Er det sorg over et forhold med den ekle lille følelsen av at du ikke lyktes nok en gang eller er det sorg over forholdet til han?

Uansett - det er bare uker siden det ble slutt så det er naturlig å sørge.

La "ut på lørdag" "ligge i luften" og ta avgjørelsen ut fra dagsformen på lørdag. Det er mitt tips. Du kan jo forsåvidt alltids til og med gå hjem igjen hvis det ikke ble noe stas. Mitt lille tips er at det gjør godt å komme ut blant folk for noen timer og "henge" litt med venninnen din. Man jakter ikke på nytt forhold bare fordi man hygger seg på byen :)

Når det gjelder det forestående "oppgjøret": jeg er enig i at det er godt å få det i land fortere enn svint. Nå er det vel liten fare for at han kommer til å skru på den store sjarmen for å vise hva du har mistet - mest sannsynlig kommer han vel til å oppføre seg som et barn i trassalderen på speed. Når delingen er gjort kan du få han ut av ditt liv for godt og da blir det satt noen endelige punktum. Akkurat nå er det en del ting som er veldig midlertidige og det er ikke noe godt å leve med i lengden.

Ja det at dere ikke har felles barn er et stort pluss. Det betyr at når punktum er satt er han ute av ditt liv. Han er som du sier ikke istand til å ta seg av barn heller så det er godt at han ikke må det og at du skal bekymre deg for dette annenhver helg.

Det er en god ide å stelle seg og sminke seg selv om man ikke skal noe spesielt. Det er utrolig hva ens ytre har å si for følelsen i ens indre. Som jeg skrev tidligere - når jeg ser bilder av meg selv fra de siste årene av mitt ekteskap så ser jeg hvor miserabel jeg var. Riktignok var jeg ikke så flink å kle meg den gangen, men likevel ... Så velstelt og fresh - i tilfelle du skulle treffe han så kan jo han se hva han har sagt frivillig nei til også. ;)

Da gjenstår her bare den siste pakkingen, litt selvpleie og så er jeg avsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo Blondie! Tenkte du hadde reist.. :)

Jeg vet ikke helt hva jeg savner jeg.. Den gode siden hans antakelig, selv om den ikke var framme så ofte.

Da han sa han ville skilles, sa han at jeg ikke gjorde han lykkelig, at det var derfor han slo, truet og var sur. Han sa han aldri hatt vært slik i noe annet forhold før, så det var jo helt klart at det var meg det var noe galt med!

Jeg prøvde forklare at lykke aldri er konstant, og at han var jo også ansvarlig for sin egen lykke og sine egne handlinger.

Da ville han ikke prate mer om det, kunne gjøre det en annen gang, sa han.

Det er antakelig den følelsen jeg sitter igjen med denne gangen også. At alt er min skyld. Selv om jeg prøvde så hardt jeg kunne, så mislyktes jeg igjen.. Jeg prøver å skyve denne tanken vekk, men den ligger alltid på lur. Det er derfor den psykiske volden er hardest å takle. Alle de onde ordene får å trykke meg ned.

Jeg ser jo helt klart at han ikke tar ansvar for egne handlinger i det hele tatt. At han skyver all skyld over på meg. Og at han faktisk tror det er sånn selv. Jeg ser også at jeg ikke har en normal person å forholde meg til..

Og da kommer jeg tilbake til at hvordan kunne jeg være så dum? Godta og godta.. Gi og gi.. Og enda ikke gjøre det bra nok!

Mistet den lille selvrespekten jeg hadde..

jeg skal prøve se framover i stedet for bakover, jeg har noen tøffe tak i vente. Pusse opp huset. Advokat-styret.

Regner med å få et brev i posten når som helst, at han krever meg for husleie.

Vet ikke hvorfor jeg er så redd for det brevet.

Nå må jeg virkelig skjerpe meg litt!

Se brevet som et framskritt i prossesen, det går framover. veien til å bli fri fra grepet hans, for det har ha så lenge vi har ting uoppgjort. Ikke føle at jeg bare sitter å venter på det, hver eneste dag uten at jeg får gjort noe fornuftig.

Jeg går på jobb, det gjorde jeg ikke forrige gang, og jeg gruer meg ikke såå mye

Takk for svaret Blondie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg på jobb!

Og det går strålende..

Møtte sjefen med en gang jeg kom inn, og jeg tvang meg til å tenke henne som en smurf.

Siden hun var litt solbrent på nesa, ble jeg nesten litt lattermild, så det gikk kjempebra!

Veldig fornøyd nå:)

Har fått sms fra "M"

Skriver mer om det når jeg kommer hjem.

Der er ihvertfall beviset for meg at det ikke er jeg som er gal...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sms dialog med "M"!

"M": Hei.

Får jeg snart invetar lista?

Jeg vil også vite hva som skjer med huset mitt

"M.B"

Undertegnet med initialene hans (diktet opp av meg her da)! :ler:

Meg: Ja.. bare send meg den på mail så skal jeg sjekke den.. mailer deg sånn jeg tenker meg framdriften på huset senere i dag.

"M":Jaja.. Jeg sender alt pr post.

Du kan jo faen ikje si hva jeg har hos foreldrene dine engang.

Desuten så svarer du ikke på det med skittentøys kurven.

Er du vanskelig så skal jeg være dobbelt så vanskelig. Så får vi

se fremtiden for huset.

Skittenstøyskurven ble nevnt i forrige uke, og jeg sa han skulle få den, koster forøvrig 50kr på Ikea.

Han har 2 skjorter hos foreldrene mine. Som han vet om.

Meg: Du har som sagt bare noen klær, jeg setter skittentøyskurven din utenfor huset , så du kan hente de på lørdag før kl 12.00

Meg: Er det noe mer du trenger?

"M": Ja. Halvparten.

Meg: Halvparten av hva? Huset? Det kommer til å ta litt lengre tid desverre..

"M": NEI!!!

Endret av bel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj, for en hyggelig tone!! Jeg møtte eksen i dag, han ga meg nøklene til leilighetene i Bulgaria! Han ønsket meg til og med en goood ferie! Ikke dårlig.

Lurer på hva han har spist? ;) Eller kanskje bare glad for å være kvitt meg :ler:

I morra kommer mr x fra Sverige.. spennende! Ikke sett han på snart 4 år.

Nå er det natta, tenker på deg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, for en hyggelig tone!! Jeg møtte eksen i dag, han ga meg nøklene til leilighetene i Bulgaria! Han ønsket meg til og med en goood ferie! Ikke dårlig.

Lurer på hva han har spist? ;) Eller kanskje bare glad for å være kvitt meg :ler:

I morra kommer mr x fra Sverige.. spennende! Ikke sett han på snart 4 år.

Nå er det natta, tenker på deg! :klem:

Hei Lissi! :)

Ååå! Ikke lenge til du reiser nå! Så deilig, med sol og varme, og ikke minst en kjekk fyr ved din side! ;)

Vet eksen din at du skal ha med mr x til Bulgaria?

Det var egentlig litt godt med de meldingene fra "M". Da ble jeg minnet om hvordan han er.

Det savner jeg ikke! Skrikingen, kjeftingen, at alt skal være på hans måte eller så klikker han..

At jeg ikke , uansett hvordan jeg ordlegger meg, får sagt noe på riktig måte hvis han har bestemt seg for "kamp".

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor han er så sint på meg. Alt har jo gått etter hans ønske.. Bortsett fra at jeg ba om en uke for å få oversikten, og jeg synes ikke det er urimelig?

Etter meldingene i går fikk jeg dårlig smak i munnen av hele han.

Heldigvis så var søsteren min her, og hun fikk sjokk, trodde ikke han var så ille.

Vi pratet om at noen ganger er det bedre å bare vende det andre kinnet til. At sinne og bitterhet bare går ut over en selv.

Jeg føler meg ikke sint på han nå.. Nå føler jeg at det er deilig å være kvitt han!

Etter dette, skal jeg aldri mer måtte gå på tåhev for å ikke bli skreket til, etter dette må jeg aldri mer finne meg i hersingen hans, etter dette må jeg aldri mer bli pratet til i en nedlatende tone, jeg må aldri mer godta ting jeg ikke liker fordi han bestemmer.

Etter dette må jeg aldri mer beskytte ungene fra en sint mann. som vi ikke vet når klikker.. Etter dette skal jeg slippe å slite meg ut for å gjøre han til lags, noe han aldri blir uansett.

Etter dettte skal jeg slippe å ha all den negativiteten rundt meg.

Etter dette skal jeg slippe å måtte forholde meg til rus hver dag, løgner og skuffelse...

Etter dette skal jeg slippe gå rundt å være redd for å ha glemt noe, redd for å bli skjelt ut for bagateller.

Etter dette skal jeg slippe å grue meg til hvilke problemer som dukker opp i dag.

Etter dette skal jeg kunne smile og le, uten at jeg får dårlig samvittighet.

Etter dette skal jeg sminke meg og pynte meg, uten å bli kritisert for utseende etterpå.

Og jeg skal ihvertfall ikke føle savn etter noe som aldri har vært! Jeg må lære meg å se han hvordan han virkelig er!

Endret av bel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bel :)

Joda han vet det, men han bryr seg ikke. At han ville låne ut leiligheten til oss viser jo hvor uberørt han er av hele greia, og at han på en måte vil være venn med meg. Det må jeg stå over. Jeg kan ikke ha han i livet mitt! De er slimåler og det kan være farlig for meg. Om jeg gir han tillatelse til å være i livet mitt, snike seg inn sakte med sikkert på å være superhyggelig... nei jeg tørr ikke, rett og slett. Jeg MÅ 110% videre med livet! Uten han! Han har tatt sine valg, de må han leve med. Jeg orker heller ikke ta imot noe som kan bli brukt mot meg senere! Best å ha ryggen fri!

Du sier mye fornuftig i siste innlegg her, du tenker på alt du slipper fremover, og det er ikke rent lite! Jeg skal love deg at når sinnet og bitterheten slipper taket så føler du deg bare letta og fri, enda mer enn du gjør nå! Du føler det. Jeg kan sette på tvprogram han hatet at jeg så på å smile for meg selv, samtidig som jeg tenker: aaaaaaahh så deilig, jeg kan se på hva jeg vil uten å høre kritiseringen hans :) Herlig!

Neste gang kommer ikke dette til å skje. Vi vil kjenne igjen signalene å fjerne oss fra situasjonen. Vi skal ikke ha en ny sånn fyr. Sånn er det bare! :)

Grensesetting!! :)

Ha en fin dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Lissi!

Og hvem vil vøre venner med en som behandler en sånn?

Nei, venner skal være noen man liker og trives omgåes, ikke noen som dem!

ÅÅÅ.. Nå er det ikke lenge til ferie for deg Lissi!

Har jobbet i dag, sammen med sjefen! Jada.. Hehe. Liker henne ikke, og føler ubehag da hun er i nærheten, men det går helt greit!

Skal ikke bo sammen med henne så noen timer holder jeg ut.

Er supersliten, men har litt å gjøre her hjemme.. Skal støvsuge og rydde, får besøk av en venninne - se på film - så kanskje en liten tur ut!

Blandete følelser for "M", skjønner ikke hvorfor han er sint på meg. Regner med at det er fordi jeg ikke hopper når han sier hopp! Så blir jeg sint! Sint fordi han fortsetter å behandle meg som dritt.. Sint fordi han fortsatt har overtaket på meg! Arrrgh. Hvorfor kan jeg ikke bare være helt likgyldig?

Ikke har jeg tatt Sobril på 4 dager! :) Så da ble jeg ikke narkoman denne gangen heller! ;)

I morgen når "M" kommer for å hente tingene drar jeg ut en tur og shopper. har litt å ordne før bursdagen til yngsteberta.

Lørdag kommer også eldstemann hjem, og da blir det bare kos! :)

Endret av bel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...