Gå til innhold

Skravletråd jan/feb 2010

Nótt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan er det med dere andre her inne som ikke har fått vaksine, skal dere vaksinere dere eller lar dere være?

Jeg vaksinerer meg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvorfor? litt interresant å høre :)

Selv heller jeg mot nei foreløpig

Altså, jeg har vært veldig usikker på om jeg skal ta vaksinen eller ikke - men har landet på nei. Vaksiner testes jo, logisk nok, ikke på gravide - og det vil alltid være knyttet usikkerhet til å prøve ut "noe nytt" på gravide. Jeg har ikke lyst til å være prøvekanin :ler:

Verdens Helseorganisasjon anbefaler ikke at gravide får den vaksinen som er tilgjengelig i Norge - de sier samtidig at det er bedre med den vaksinen vi får her (Pandemrix) enn ingen vaksine, men ettersom de i utgangspunktet ikke anbefaler den til gravide er det jo usikkerhetsmomenter med denne vaksinen. Jeg finner veldig lite informasjon om hvordan vaksinen egentlig påvirker fosteret (og det er jo ikke så rart, dette er ikke akkurat godt utprøvd). I flere andre land har myndighetene kjøpt inn annen vaksine til de gravide, men Norge har satset kun på Pandemrix...

Folkehelseinstituttet går jo veldig sterkt ut og anbefaler alle om å vaksinere seg (de kan jo egentlig ikke gjøre så mye annet, de vil vel gjerne ikke si at "her i landet har vi ikke den vaksinen de gravide burde fått, for den har vi ikke bestilt, nemlig" :ler:) - men det er likevel veldig mye skepsis til vaksinen i helsevesenet.

I tillegg så inneholder Pandemrix skvalen fra hailever (til tross for at det finnes vegetabilske alternativer).

Vaksinen er dessuten ikke så voldsomt effektiv - den gir bare ca 70% beskyttelse mot svineinfluensaen. Man kan altså fint få svineinfluensa selv om man har vaksinert seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinen er dessuten ikke så voldsomt effektiv - den gir bare ca 70% beskyttelse mot svineinfluensaen. Man kan altså fint få svineinfluensa selv om man har vaksinert seg.

Dette stemmer ikke helt.

For de personer vaksinen fungerer perfekt på, er den 100% effektiv. Så den har full effekt på 70% av de som har tatt vaksinen. Og de resterende 30% vil antakelig også ha en ganske god beskyttelse, men dersom de har ekstremt dårlig immunforsvar vil de likevel kunne pådra seg influensaen.

Men det er altså 70% sjanse for å få 100% effekt, og 30% sjanse for at effekten ikke er helt optimal, men at man likevel ikke har oppnådd full immunitet. Så dette er gode odds! :jepp:

Endret av LilleRamona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare lest det FHI sier:

"Blir man immun mot sykdommen når man har tatt vaksinen?

- Vi regner med at influensavaksinen gir ca 70 prosent beskyttelse mot å få sykdommen."

Uansett blir konklusjonen at selv om man tar vaksinen er man på ingen måte garantert å ikke få svineinfluensa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nå ville det forresten vært fint om den magen min kunne tenke seg å begynne å vokse :kjefte: Den er fremdeles temmelig liten (puppene stikker lenger ut enn magen :fnise:) og i stedet for at magen vokser UTOVER så kjennes det ut som om babyen bare har okkupert all plassen der inni og forskjøvet alt av innvoller til oppunder ribbeina et sted :kjefte: - jeg føler meg fullstappet!!!

(Sånn, det var dagens utblåsning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg også ganske diger, mens alle andre mener magen min er så liten... men er nok det at jeg kjenner det presser ganske godt på hele tida... men hun ligger jo også på tvers... så det kjennes =)

Har ikke målt symfysen på lenge - legen gjorde det ikke på sin kontroll, så blir spennende å se hvordan jeg ligger an om to uker når jeg skal til jordmor igjen...

Vi skal foressten på svangerskapskurs til uka.. noen andre som skal på det? Er bare en kveld, så syns jo det kanskje var litt lite... vi som har termin i januar må komme nå, for de skal bare ha dette kurset før vi får ungene våre... så er tydeligvis ikke så mange med termin i januar i nærområdet her!

ang det med dekninga av svineinfluvaksina så hørte jeg en fra FHI sa at på de 5000 de testet vaksinen på først så fikk alle 100% dekning, men de gikk aldri ut med så høye tall fordi 5000 ikke var mange nok til å garantere at alle fikk 100% dekning, så derfor modererte de det til 70% ut fra en eller annen mal de hadde... så sikkert derfor det er litt forskjellige svar rundt forbi på det spørsmålet =)

Men jeg vil jo si at selv om jeg har tatt vaksina så stiller jeg meg ikke akkurat rett foran folk som nyser og hoster.... holder meg fortsatt litt unna de største folkemengdene.. vet jo aldri... hver persons immunsystem er jo forskjellig.. veldig individuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

Lenge siden jeg har vært her inne, så en liten oppdatering er vel på sin plass...

-Har desverre fått en bekkenlåsning på venstre side som gjør j.... vondt. Begynte hos kiropraktor på onsdag og skal dit igjen i dag. Får håpe hun klarer å knekke noe på plass, for de to siste dagene har vært grusomme :-(

-Ellers har jeg ikke jobbet siden uke 41 pga farlig arbeid for babyen, så jeg har gått på svangerskapspenger siden da. Og det er bra siden bekkenet oppfører seg som det gjør. Kunne ikke jobbet jeg nå....

-Var å tok vaksinen i dag og tror jeg valgte det riktige:-) Ser det er flere og flere som velger å ta vaksinen.... Men det var ikke lett å bestemme seg, veide lenge for-mot

-Har også vært på 3D-ultralyd og det var jo kjempe spennende, og det var fortsatt ei lita jente heldigvis.. Man ser så mye mer enn ved vanlig ultralyd. Anbefales!!!

-Synes magen min begynner å bli stor.. Uke 25 hadde jeg symfysemål på 25, hva hadde/har dere andre?

Nå må jeg avslutte, skal til "knekker`n" :fnise:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uke 27+4 hadde jeg symfyse mål på 23.5 cm. Nederst på skjema med andre ord.. men heldigvis innenfor normalen da. Skal til jm på mandag (er da 30 uker)blir spennede å se da. Prøvde å måle selv og fikk alt fra 25-27 cm.. så vet ikke helt jeg :ler:

Frosk: Hvor langt er du på vei da? er først nå jeg har fått mer synlig mage.. og faktisk så har et par av kollegaene mine først fått vite det (vite det ja.. ikke sett det) i løpet av den siste uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosk: Hvor langt er du på vei da? er først nå jeg har fått mer synlig mage.. og faktisk så har et par av kollegaene mine først fått vite det (vite det ja.. ikke sett det) i løpet av den siste uka.

Er 24 1/2 uke :) Jeg har litt mage, da - men ser egentlig mest småtjukk ut, ikke gravid :ler: Vil gjerne ha ordentlig gravidmage, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 24 1/2 uke :) Jeg har litt mage, da - men ser egentlig mest småtjukk ut, ikke gravid :ler: Vil gjerne ha ordentlig gravidmage, takk!

Du kan få litt av meg. Jeg ligger over gjennomsnittet og deler gladelig ut.

Har vondt i symfysen fortsatt jeg da. Gjør ekstremt vondt å snu meg i sengen, og faktisk innimellom å clutche når jeg kjører bil :fnise:

Skal på ny kontroll til tirsdag, så jeg blir vel vaksinert da. Tror det er riktig for meg, selvom jeg syns det er litt vanskelig å vite 100%. Har jo ikke lest all informasjon som finnes.

Noen som har innredet barnerom? Jeg trenger litt inspirasjon som ikke koster all verden. Er jo begrenset hvor lenge ungen vil ha rommet sånn som vi liker.

God helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få litt av meg. Jeg ligger over gjennomsnittet og deler gladelig ut.

Har vondt i symfysen fortsatt jeg da. Gjør ekstremt vondt å snu meg i sengen, og faktisk innimellom å clutche når jeg kjører bil :fnise:

Skal på ny kontroll til tirsdag, så jeg blir vel vaksinert da. Tror det er riktig for meg, selvom jeg syns det er litt vanskelig å vite 100%. Har jo ikke lest all informasjon som finnes.

Noen som har innredet barnerom? Jeg trenger litt inspirasjon som ikke koster all verden. Er jo begrenset hvor lenge ungen vil ha rommet sånn som vi liker.

God helg :klemmer:

Jeg skal til jordmor 9 nov igjen, blir spennende å se hvordan jeg ligger an da.. har ligget 1 cm under den røde streket til nå.. men hos meg ligger ungen veldig langt nede... merker når jeg går i trapper og sånn at jeg dulter borti magen... :fnise: Jeg sliter også litt med å komme ut og inn av bilen.. hehe.. Jeg syns jeg har hatt synlig mage lenge da.... men nå er jeg jo ganske kort og slank også... er ganske lenge siden folk på gata begynte å smile fårete til meg og magen :fnise:

Jeg har begynt på barnerommet ja... lilla gardiner, og malt en kommode lilla og satt på diamantknotter i stedet for treknottene som var på... skal male 3 av veggen lyyyys lilla, og en vegg samme lilla farge som gardinene og kommoden... Har kjøpt hvit seng, med hvit sengekant, og hvitt "myggnetting"himmel (blir nok ikke brukt før til sommeren for å holde fluer og mygg unna) - og kjøpte noen rosa kurver på Jysk til å ha leker og diverse i.. Har ei stor IKEA hylle som dekker hele den ene veggen - så fyller denne med plastkurver til å ha ting og tang i...

Så hos meg går det i lillatoner med litt rosa kurver, og møbler i hvitt og eik (ikea hylla er eikefarget) Har også kjøpt ei "lysekrone" på Ikea.. og ei lampe som ser ut som en blomst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kommer til og ta vaksinen.

Har lest all informasjon osv i håp om og vippe til ja siden,men nei..

Samme hvor mye jeg har lyst til at vaksinen skal virke positiv tror jeg at jeg har kommet fram til at jeg rett og slett ikke tør og ta vaksinen.

prater på mage begynner jeg og bli ganske stor.Venninner som ikke har sett meg på ett par uker synes jeg har vokst noe fælt.

Enkelte mener dem ser forskjell ifra dag til dag.

Jeg ligger helt etter målene.er 26+1 nå idag.

Hvordan er det med intimbarberingen da jenter?Holdt det ved like? (dere som er vant til og barbere seg da)

Jeg har kuttet det ut.Ganske rart etter og ha barbert seg i alle år.men litt alright og slippe det der også :fnise: .

jeg stusser det da,så det ikke blir urskog der nede.

Derfor jeg kuttet det ut var pga magen begynner og være i veien,og når jeg barberte meg begynte jeg bare og blø.

Tydlighvis mer ømfintlig der nede ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei jenter!

Lenge siden jeg har vært her inne, så en liten oppdatering er vel på sin plass...

-Har desverre fått en bekkenlåsning på venstre side som gjør j.... vondt. Begynte hos kiropraktor på onsdag og skal dit igjen i dag. Får håpe hun klarer å knekke noe på plass, for de to siste dagene har vært grusomme :-(

-Ellers har jeg ikke jobbet siden uke 41 pga farlig arbeid for babyen, så jeg har gått på svangerskapspenger siden da. Og det er bra siden bekkenet oppfører seg som det gjør. Kunne ikke jobbet jeg nå....

-Var å tok vaksinen i dag og tror jeg valgte det riktige:-) Ser det er flere og flere som velger å ta vaksinen.... Men det var ikke lett å bestemme seg, veide lenge for-mot

-Har også vært på 3D-ultralyd og det var jo kjempe spennende, og det var fortsatt ei lita jente heldigvis.. Man ser så mye mer enn ved vanlig ultralyd. Anbefales!!!

-Synes magen min begynner å bli stor.. Uke 25 hadde jeg symfysemål på 25, hva hadde/har dere andre?

Nå må jeg avslutte, skal til "knekker`n" :fnise:

:klemmer:

Hvordan går det med bekkenlåsningen din? Er det ille? Hjelper det med kiropraktor?

Jeg har også bekkenlåsning, og har pga den fått låsninger i ryggen helt opp til nakken... :kjefte: har gått til behandling to ganger, og kiropraktoren var fornøyd med fremgangen.. men jeg har det ikke akkurat godt om dagen.. må nok opp på 100% sykemld nå enten jeg vil eller ikke.. skikkelig surt og et stort nederlag.. men nå har jeg ligget flatt på ryggen hele helga... klarer ikke å sitte.. :tristbla: Skal til kiropraktor igjen til tirsdag, så håper det blir en endring da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde først bestemt meg for å ikke ta vaksinen, men så ble pappa plutselig alvorlig syk og de anbefalte meg å ikke besøke han pga jeg kunne bli smittet, da det gikk svineinfluensa på det sykehuset. Så da bestemte jeg meg for å ta den likevel, både fordi at jeg skulle kunne besøke pappa på sikt og at faren for smitte plutselig ble veldig aktuell. Dessverre mistet vi pappa, og jeg glemte helt av vaksinen. Fikk etter en fryktelig vond og tung uke mannet meg opp til å dra for å ta den på fredag,men da var de tomme! Nå er jeg usikker igjen...

Det har vært en tung uke og det har til tider vært veldig vanskelig å være gravid. Jeg har ikke greid å glede meg over lijta og det har igjen gitt meg fryktelig dårlig samvittighet ovenfor mageboern min. Dessuten ble jeg bekymret for om sorgen og stresset ville påvirke henne. Jeg fikk heldigvis en ekstra hastetime til JM som hjalp masse. Alt står bra til i magen, og hun har begynt å roe seg ned etter noen urolige dager pga mitt stress og blodtrykk. JM hadde satt av en hel time og det var til stor hjelp å få pratet med henne, både for kjære (han er alltid med) og meg. Fikk streng beskjed om at jeg først og fremst er gravid og må ta hensyn til det.

Jeg var forresten 28 cm ved 26+6. Litt over streken, men innefor normalen. Har vokst hele 3 cm på to uker, men også lagt på meg litt over ett kilo på samme tid (4 kg totalt).

Bekkenet er ikke værst, bare litt vondt på den ene siden. Har oppdaget en knekkelyd på den vonde siden i bekkenet, som jeg skal få undersøkt etterhvert.

Det blir ikke det samme med intimstellet nei. Greier jo ikke å se skikkelig!

Barnerommet høres fint ut, Thumblina. Her vil det gå i lilla og hvitt også. Har to vegger i hvitt og to vegger med lilla tapet fra før av, så det skal vi ikke gjøre noe med. Blir hvite møbler, med lilla og rosa pynt, etterhvert. Har en plan, men orker ikke å tenke på å begynne med det nå. Heldivis er det ikke mye som må gjøres. Det viktigste er å sy gardiner, himmel til vogga og noe sengeklær. Resten kan strengt tatt vente til senere, da rommet stort sett er møblert.

Endret av Missiw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da Missiw! Det var forferdelig trist lesning! Håper det går bra med deg :klemmer: Kan bare tenke meg hvor fælt det må være.. har en far som er kronisk alvolig syk selv, og vet at det i grunn kan skje noe som gjør det verre når som helst... men må være tungt å oppleve det midt i graviditeten i tillegg. Godt du fikk snakket med jordmor og at hun fikk beroliget deg. Går nok kjempebra med med lillejenta di oppi dette - er jo tross alt en normal kroppslig reaksjon. Masse klemmer til deg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missiw - tenker på deg. Jeg mistet selv min far for snart 2 år siden pga en grusom sykdom og vet hvor vondt det er. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...