Gå til innhold

Min Graviditetsdagbok


Rosa76

Anbefalte innlegg

Hei :)

I juli 2009 følte jeg meg endelig klar for å få barn. Jeg hadde i mange år hatt gode forutsetninger for å få barn, men det hadde rett og slet bare ikke fristet enda. Har en fantastisk mann som jeg har vært sammen med i 9 år (giftet oss sommeren 2009), hus og begge i jobb så ingen hindringer på den fronten. Også veldig glad i barn, har bare ikke tidligere følt at det var noe jeg hadde lyst til å få selv. Jeg er nok den personen som ikke liker å kaste meg ut i ting jeg ikke er helt sikker på, spesielt med tanke på at det er tross alt et liv vi snakker om her, og et viktig ansvar for resten av livet. Men juli 2009 så fant vi altså ut at vi endelig var kommet dit i livet hvor vi har lyst å stifte familie, og da ble det mye følelser og spenning og jeg startet da prøverdagbok :)

Det var litt over tre spennende, men også til tider frustrerende måneder med prøving. Var veldig redd for at vi ikke skulle få det til, men heldigvis ordnet det seg forholdsvis raskt for oss likevel.

Oversikt Prøveperioder

PP1: EL 25.07. TR 08.08.

PP2: EL 24.08. TR 08.09.

PP3: EL 20.09. TR 04.10.

PP4: EL 16.10. Positiv graviditets test 28.10 :strix:

Så da er det bare å krysse fingrene på at dette går bra og at vi blir foreldre i juli 2010. Vi gleder oss iallefall utrolig mye :rødme:

velkommen til min dagbok hvor du kan lese både om mine ned og oppturer!

(Hvis du har lyst å hoppe rett til delen jeg ble gravid så er det fra side 17)

Endret av Rosa76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Gratulerer så mye med dagbok! :strix: Det er så utrolig spennende og herlig å være prøvere! Selv er samboeren min og jeg inne i PP3, og krysser fingrene for et lite mirakel snart. :) Lykke til! Håper dere ikke trenger å vente så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gratulerer så mye med dagbok! :strix: Det er så utrolig spennende og herlig å være prøvere! Selv er samboeren min og jeg inne i PP3, og krysser fingrene for et lite mirakel snart. :) Lykke til! Håper dere ikke trenger å vente så lenge!

Hei! Tusen takk :blomst:

Ser du selv er fersk her inne så velkommen til deg også. Håper du lykkes snart :hjerte:

Var inne å tok en liten titt på din dagbok også. Ser du bruker eggløsningstest. Hvilken type og hvordan fungerer det egentlig? Har nok ikke tenkt å benytte meg av det enda, men om jeg ikke har lyktes om noen måneder så blir det nok mer aktuelt. På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge eggløsningskalkulatoren så gjelder følgende dersom jeg har 30 dg syklus (stort sett på 30 dager, men har variert litt innimellom)

Din fruktbare periode er: 26.07.2009 - 31.07.2009 :humpe:

Eggløsningen finner sted: 29.07.2009

Termin: 23.04.2010

Hmm, hvordan legge opp taktikken. Skal jeg satse på kosing hver dag i den fruktbare perioden :ler: eller?? Noen gode ideer der ute?

Har allerede begynnt morroa da. Hender jo at man blir gravid utenfor denne perioden også har jeg hørt, og så er det jo så kooooz å drive på...

Da skal jeg legge meg, er helt skutt i dag. Sliter med sterk forskjølelse som tar på. Får samle krefter til søndag, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :) Satser på at vi slipper å sitte med disse dagbøkene særlig lenge..

Eggløsningstestene jeg bruker har jeg bestilt fra billigtester.no. De er veldig mye billigere enn de du får kjøpt på apoteket, men fungerer like bra. Tror det koster i underkant av 100-lappen for en pakke med 7 stk. I bruksanvisningen er det en tabell hvor du kan lese av hvilken dag i syklusen din du bør begynne å teste. Det kommer jo an på sykluslenge.. Så skal man teste fram til man får positiv test. Så da er det bare å kjøre på noen dager! :sengekos: Fra positiv test vil egget mest sannsynlig løsne en gang mellom 12 og 48 timer.

Det skal visst være nok å ha sex med annenhver dag, spermiene kan jo overleve noen døgn. Dessuten er det kanskje greit med en hviledag i mellom, så får sædcellene litt tid til å samle seg opp på nytt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får håpe vi slipper å være her så lenge Bestee :kgbaby:

Sitter å ler litt av meg selv. Ikke lenge siden jeg var helt avslappet på det med å få barn, og nå har jeg blitt så ivrig.

I følge eggløsnings kalkulatoren på nettet så starter min fruktbare periode først nå på søndag. Satt nå å leste i en annen dagbok at man avogtil kan kjenne stikninger i magen når egget fester seg, og jeg har hatt slike stikninger for noen dager siden... Men det trenger ikke bety noe, vi får se, prøver ikke bli overivrig her...

God helg!! :humpe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man blir jo faktisk helt besatt av dette her.. :fnise: Vi får krysse fingrene for at det du kjente var en liten spire som klorte seg fast! Uansett lærer man kroppen å kjenne mye bedre under disse prøveperiodene. Man kjenner stikk og smerter der man er sikker på at man aldri har kjent det før.. Men på en annen side, kanskje man har det allikevel.. Blir helt gal av å gå sånn... :fnise:

Ha en kjempe good helg! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mykje med prøverdagbok! :strix:

Takk for besøk i dagboka mi! :) Me har også nettopp starta prøvinga denne månaden, så du er hjertelig velkommen innom prøverdagboka mi også!

Dette er spennande tider! Kryssar fingrane for at me blir gravide fort, både du og eg. :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mykje med prøverdagbok! :strix:

Takk for besøk i dagboka mi! :) Me har også nettopp starta prøvinga denne månaden, så du er hjertelig velkommen innom prøverdagboka mi også!

Dette er spennande tider! Kryssar fingrane for at me blir gravide fort, både du og eg. :tommelopp:

Takker!! Jeg kommer til å følge prøverdagboka di med spenning :) Og håpe at du slipper å vente så lenge denne gangen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake på nett, etter vært på fjellet i helgen. Hadde en runde med :sengekos: fredag, og hadde håpet på en ny runde i går. Men istedefor kos ble det krangel :( Ikke alvorlig krangel, men ble litt lei meg og var vel ikke akkurat i stemning for kos etterpå... Håper på bedre stemning mellom oss og litt :sengekos: i dag heller!

Denne prøvingen kan fort gå en på hjernen, så prøver å ikke ta helt av...

I utgangspunktet så har vi jo akkurat bestemt oss for at vi har lyst å starte prøvingen. Hadde blitt kjempe glad om jeg hadde blitt gravid nå, men det må jo ikke skje med engang... (Men håper virkelig ikke at det tar lang tid)

Jeg må være ærlig å si at jeg faktisk også synes tanken på barn er bitte litt skremmende.. Håper det er naturlig å føle det på den måten...? Lever jo en forholdsvis beskymringsfri tilverelse i dag hvor jeg omtrent kan gjøre som jeg vil, til å snart kanskje må la hverdagen styres av et barns behov. Men jeg vet at jeg kommer til å takle det fint og få så myyyye igjen for det, men litt skremmende er det likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Velkommen tilbake, håper helgen har vært fin! :) Så trist å høre at det ble krangling da. Håper det går bedre nå.. :klem:

Uansett merker jeg at det er mye følelser i sving om dagen. I går brøt jeg ut i gråt helt uten grunn. Var så rotete og møkkete rundt omkring i leiligheten. Vi skulle ha handlet mat, noe som straffet seg til middag.. Har et bur som skulle vært skiftet på for lenge siden osv.. I tillegg kommer alle følelsene rundt babylaging, så det ble rett og slett for mye for meg.. :fnise: Må le litt av meg selv altså..

Har også kjent et lite stikk i hjertet når jeg tenker på at det ikke bare blir jeg og sambo lenger. At vi ikke får vært like mye kjærester som vi har vært, og gjøre akkurat som vi vil.. Tror det er helt normale følelser ja.. Hadde vel vært rarere om man ikke hadde hatt noen "motforestillinger" i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bestee, så hyggelig høre fra deg igjen :)

Helgen var veldig fin ellers! Det er mye følelser i sving i forbindelse med prøving, det er bra sikkert... Bra man kan le av det i ettertid da, men ikke bestandig like enkelt når det står på nei. Da er det godt å ha noen å prate med som er i samme situasjon :klem:

En grunn til at jeg har ventet så lenge med prøvingen er nettop fordi jeg og mann min har det så fint sammen bare vi to... Vi har en stor lidenskap for friluftsliv og er mye på farten bare jeg og han. Så jeg har liksom ikke savnet noe for å si det slik... Men jeg kjenner at nå er jeg moden til å ta et skritt videre. Vi vil helt sikkert få mindre kjærestetid sammen når vi får barn, men vi vil jo bli beriket på en annen måte!! Og er vi heldig så får vi et barn som er friskt og som vil ha glede av friluftsliv sammen med oss :) Jeg har brukt mye tid på å komme dit jeg er i dag i forhold til graviditet og barn, og nettop derfor hadde jeg blitt så glad om jeg nå skulle blitt gravid! (helt sikkert livredd noen ganger også, men det takler jeg sikkert).

For min egen del (og mannen min sin) skal jeg forsøke i de første månedene av prøvingen ikke gjøre det til en vitenskap, men bare kose og ha det hyggelig og prøve å ikke tenke for mye!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vet jeg sa at jeg skal prøve å ikke tenke for mye, men kom over denne siden som jeg synes var fin og opplysende - http://pernille.info/

Noterer den så jeg husker den til senere, og kanskje kan den være til hjelp for andre også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom og hilser på! :vinke:

Kjenner meg godt igjen i tankene dine angående det å få barn. Vi har også ventet lenge, er selv 33 år. Godt å lese at det ikke bare er meg som er så treg. :fnise: Syns alt med barn og graviditet har virket veldig skummelt tidligere, men nå føler jeg meg veldig klar og det er en utrolig god følelse. :)

Lykke til med prøvingen. Nyt tiden, så håper jeg at spira sitter snart. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk snakket ut ordentlig med mannen i går, så nå er vi gode venner igjen :rødme:

Var mye å gjøre etter jobb i går, så ble ikke noe kos før leggetid. Hadde litt treg mage så ble slittende på do såpass lenge at mannen hadde sovnet når jeg endelig fikk krøpet meg til sengen. Men han våknet når jeg kom listende, og ble enda mer våken når jeg begynnte kose :fnise:

I følge eggløsningskalenderen så er EL i morgen, men det er jo ikke godt å vite om det er tilfelle. Så satser på mest mulig :sengekos: disse dagene, uten å ta helt av da.... Så får vi se hva som skjer. Har lest at om man treffer akkurat rundt eggløsning, så er sjansen for at alt klaffer 20-25%. Og jeg er jo over 30 år også, så det er vel ikke til min fordel...

Men positiv må man være, samtidig som jeg prøver å ikke ha for store forhåpninger. TA DET SOM DET KOMMER - TA DET SOM DET KOMMER - TA DET SOM DET KOMMER...... (Intill videre)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Innom og hilser på! :vinke:

Kjenner meg godt igjen i tankene dine angående det å få barn. Vi har også ventet lenge, er selv 33 år. Godt å lese at det ikke bare er meg som er så treg. :fnise: Syns alt med barn og graviditet har virket veldig skummelt tidligere, men nå føler jeg meg veldig klar og det er en utrolig god følelse. :)

Lykke til med prøvingen. Nyt tiden, så håper jeg at spira sitter snart. :klemmer:

Takk for hilsen i prøverdagboka mi, hyggelig :)

Har tatt en tid i prøverdagboka di også, og ser vi har veldig mye til felles :)

Godt å høre at det er flere som har ventet lenge før de følte seg klar for barn... Jeg har ofte følt meg alene med det valget, da de fleste av våre venner er godt etablerte og gjerne med flere barn også. Og de siste årene har masingen fra familie og venner tatt helt av, for jeg er jo over 30 år og bare MÅÅÅ starte før det blir for sent sier de :sukk:

Men har prøvd å overse de så godt jeg kan, og gleder meg veldig over at jeg og mannen min endelig er klar for å ta det store steget. Det er en god følelse ja, og så får vi håpe det beste nå når vi endelig har bestemt oss.

Krysser fingrene for deg også, og kommer til å følge med videre i prøverdagboka di.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også omtrent de eneste i vår omgangskrets som har valgt å vente så lenge med barn. Våre venner har både to og tre barn, så føler meg ganske ensom med det valget, så veldig hyggelig å se at det er flere her som er som meg/oss. :)

Åh, jeg er også utrolig lei den masingen! :dåne:

Gleder meg til å følge deg videre! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvor mye jeg ikke vet om kroppen i forbindelse med fruktbarhet / graviditet. Blir helt svimmel av å lese på nettet. Men også interessant å lære mer da, nyskjerrig som jeg har blitt...

Leste akkurat at på det mest fruktbare kan man oppleve at det henger slim ned fra skjedeåpningen og ned i do. Det har jeg opplevd flere ganger, bare sagt æsj og aldri satt meg inn i hvorfor. Hadde ikke hørt om eggløsningsslim jeg... Sist jeg opplevde det var i helgen, tenkte ikke så mye over det da heller. Synd, for hadde jeg visst så skulle jeg absolutt hatt mer :humpe: i helgen.

Nå er endelig arbeidsdagen over. Hjem å spise middagsrester før jeg skal løpe meg en tur, deilig med litt fysisk avkobling.

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ jeg har blitt så ivrig og tenker så mye på denne prøvingen at jeg må le av meg selv nok engang :fnise: Jeg vil virkelig ikke stresse med denne prøvingen, har jo akkurat begynnt, men lettere sagt enn gjort...

Den beste måten for meg å koble av på er trening & turer. Så i går kveld løpte jeg meg en tur, og i dag sykler jeg til og fra jobb. Det gjorde veldig godt!

Ble :humpe: i går også. Ikke så mye pga prøvingen, men fordi jeg rett og slett hadde lyst på han :rødme: Stakkars mannen var ganske sliten og hadde nok mest lyst å legge seg for å sove. Men han er heldigvis lett å "lure" med seg, så fikk da viljen min :fnise: Og han ble veldig fornøyd også!!

Jeg tok en nærmere overblikk over mine TR siden nyttår, og ser at det er litt variert hvor lang syklusene er. (Har ikke gått på p-piller i perioden)

Oversikt over lengde på syklus:

Jan - Feb: 32 dg

Feb - mar: 29 dg

Mar - apr: 31 dg

apr - mai: 29 dg

mai - juni: 27 dg (veldig kort pga stress i forbindelse med bryllupet vårt. Gikk også ned ca 4 kg på et par måneder, og har ikke så mye å gå på...)

Juni - Juli: 35 dg.... (veldig lang pga jeg tok mensutsettende piller pga reise)

Hmm, har ikke tenkt over hvor ustabil syklus jeg har hatt før nå. Gjør det sjangsene mine for å bli gravid dårligere tru? Klart det gjør det litt vanskeligere å beregne når man har EL, men har det ellers så mye betydning?

I følge 30 dg syklus så skulle jeg hatt EL i dag. Men trur den kanskje var for noen dager siden. Har ikke startet noen temperering eller noe, så vet jo ikke sikkert. Bare en følelse utifra hvordan kroppen har vært, men nå er ikke jeg akkurat noen eksptert på dette.

Gleder meg til sykkelturen hjem fra jobb, nå skinner solen også :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...