Gå til innhold

Matelskere: Ting dere ikke liker


Gjest Paraply

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har store problemer med kjøtt/mat som har store rander av fett på seg, f. eks koteletter, ribbe osv. Klarer heller ikke smør, eller generelt veldig fettete mat, da brekker jeg meg. Noe annet jeg også har store problemer med er rømme, og sterkt krydret mat.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk og sjømat. Og alle former for frukt i maten! Jeg kan godt spise rosiner fra pakken, men ikke i boller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest hele tråden og av alt er det vel innmat jeg ikke lager selv, men har ingen problemer med å spise det om jeg får det servert.

Ellers er det vel slik at jeg unngår rå mat/salater og softis om jeg er langt avgårde (utenfor "vesten") på reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan spise mye jeg ikke liker, men det jeg absolutt ikke klarer å få i meg;

- oliven

- sylteagurk

- purre

- selleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Blå)muggoster, får brekninger bare noen nevner det. Usj. Røkt kjøtt, som i sommerkoteletter, er noe av de værste jeg kan få.

Så har vi lutefisk og gravlaks som ikke er noe særlig det heller, men det klarer jeg å spise hvis det blir servert..

Kan føre en ting til på listen min;

salami :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg eter alt unntatt kjøttpudding, fiskepudding, fiskekaker osv, (tåler en god lakseburger), kjøttkaker med bløt konsistens (jeg eter f eks medisterkaker så lenge de er faste).

Av ting jeg eter og liker så er det stort sett alt av sjømat, alt av rent kjøtt (mye jeg ikke har smakt enda men jeg ser ingen grunn til å ikke prøve det), de aller fleste grønnsaker (jeg misliker faktisk sterkt kokt potet, både pga det er så kjedelig, man eter det 5 dager i uka, og det er så smakløst i seg selv.. jeg eter potetsalat, pommes frites osv... men ikke for ofte).

Elsker å prøve nye ting jeg ser i butikken med sære kombinasjoner av smak, og liker det gjerne også. Så mange synes jeg er kresen første gang de møter meg og ser at jeg står over kokt potet... til de ser hva jeg faktisk VIL spise og ikke har noe imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk

En ting til: oliven.

(Jeg spiser forsåvidt alt på listen min, selv om jeg ikke syns det er noe godt. Eneste er overkokt aubergine - det sliter jeg litt med! Blir ganske ofte beskyldt for å være kresen - noe jeg mener er fryktelig urettferdig - :snurt: - jeg spiser jo alt jeg får servert (og liker det meste), så lenge det er vegetarisk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye av det som er nevnt her man ikke liker så godt, mne kan spise for å være høflig..

Men noe jeg faktisk har problemer med er:

Gele, sjokoladepudding, sjokolademousse og dens like...

Konsistensen som gjør det uspiselig for meg..Ikke kan man tygge det, men det er litt for tykt til at man kan "drikke" det..

Også utgår krem, men det er pga smaken av ekkelt ingenting;)

Var mer jeg ikke likte før, men som jeg sakte driver å venner meg til nå, som f.eks reker, brie og tomater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En ting til: oliven.

(Jeg spiser forsåvidt alt på listen min, selv om jeg ikke syns det er noe godt. Eneste er overkokt aubergine - det sliter jeg litt med! Blir ganske ofte beskyldt for å være kresen - noe jeg mener er fryktelig urettferdig - :snurt: - jeg spiser jo alt jeg får servert (og liker det meste), så lenge det er vegetarisk!)

Jeg kan ikke fordra når for beskylder meg for å være kresen basert på et par småting. Jeg liker for eksempel ikke banan, men jeg spiser alle mulige andre frukter og grønnsaker. Jeg har blitt 'mobbet' av folk som ikke liker brokkoli og bønnespirer om at jeg ikke liker banan. Når jeg da kontrer med at jeg kunne spist brokkoli og bønnespirer hver dag mener de at jeg allikevel er mer kresen enn dem siden banan er mer vanlig å like enn brokkoli. Så hvis jeg liker tofu, sopp og oliven og hundre matvarer andre ikke liker teller visst ikke det så lenge jeg ikke liker syltetøy. Slitsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det samme gjelder ketsjup. Jeg kan ikke fordra ketsjup.

Men jeg liker vanlige tomater, cherrytomater, soltørkete tomater, salsa, tomatpuré, tomatsaus, knuste tomater og tomater i absolutt alt av mat.

Dette gjør meg kresen? Nuvel. Ketsjup er usunt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg ikke spiser i det hele tatt er:

Egg

Reker

Svinekjøtt

Sushi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ting jeg liker mer og mindre selvsagt, men på absolutt nei-listen er crabsticks (er ikke så glad i krabbe generelt, men crabsticks er bare :spy:) , rosiner i bakverk og rakfisk. Det er mat jeg ikke klarer å svelge. Ellers er jeg ikke spesielt glad i uerskolt, men det er nok mest konseptet tror jeg ;)

Edit: Jeg er forsåvidt ikke så gira på kremost med appelsin og ananassmak heller, litt kjipt i og med at alle bruker det som base til gulrotkakeglasur. Men ikke verre enn at jeg kan spise det altså, syns bare det er trist å ødelegge god kake på den måten ;)

Endret av Svipa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som inneholder kardemomme! æsj

dill

mølje

dressing på salaten

diverse innmat

grønn oliven

ellers er jeg stort sett altetende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Emera

På toppen av æsj-lista mi ligger nok smaken av geitemelk (geitost og Gudbrandsdalsost), og svisker. Mye av det jeg ikke likte da jeg var yngre liker jeg nå. Men de to tingene er og blir vonde uansett.

Naturell banan er jeg heller ikke veldig glad i. I fruktsalat, kaker og fritert som dessert er det godt, men ikke rett fra skallet.

Edit: Jeg er forsåvidt ikke så gira på kremost med appelsin og ananassmak heller, litt kjipt i og med at alle bruker det som base til gulrotkakeglasur. Men ikke verre enn at jeg kan spise det altså, syns bare det er trist å ødelegge god kake på den måten.

Det skal jeg være helt enig med deg i. Jeg har aldri brukt annet enn naturell kremost til gulrotkake, altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vrir hodet, men klarer egentlig ikke å komme på noe som jeg bare ikke klarer å få ned så lenge det er tillaget med enn viss omsorg.

Men jeg vil helst slippe risengrynsgrøt. Det er kvalmende. Blodmat har jeg ikke noe særlig godt forhold til, men det er jeg villig til å jobbe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er veldig glad i mat, men er det noe jeg ikke spiser så er det;

majones

rømme

yoghurt

remulade

sennep

og kremen i "oreo cake".. fysj og fysj! Etter en stund i romtemperatur, får jeg brekninger av å spise den.

Er noe med kombinasjonen av ost og melis :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg på relativt vanlig mat og ikke eksotiske rare og (muligens litt ekle) retter man kan finne i andre deler av verden.

- kokt melk

- tunger og lunger (klarer ikke for en eller annen grunn)

- mye fett i mat (type flesk og sånt)

Utover det spiser jeg det meste, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...