Gå til innhold

Matelskere: Ting dere ikke liker


Gjest Paraply

Anbefalte innlegg

Er mye jeg ikke liker, men kan nok servere dem under kategorier

Røkt mat. Liker ingenting som er røkt

Syltet mat. Sylteagurk og syltechampignong er så heslig..

Gammelsei er heller ikke noe å skryte av.

Og søte sauser. Særlig Sweet'n'sour.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frosk
Ganske morsomt - jeg er nemlig ikke-vegetarianer som elsker aubergine i alle former, og du som er veggis (= automatisk aubergineelsker i følge alle restauranter som ikke er vegetariske,) sliter med det. :)

Ja det er sant, veldig mange restauranter har aubergine i en eller annen variant som det eneste vegetariske på menyen!

Det var nok pga typen tofu. Du finnes i både fast og løsere form. Den faste er sikkert den vennene dine har brukt.

Og den du fikk i kina var garanter den løsere (såkalt silketofu) -den oppfører seg i munnen akkurat slik du beskriver. Silketofu funker ikke i matlaging overhodet synes jeg. Men den er sikkert fin å kjøre i kjøkkenmaskin og lage krem, sauser, ost ol. av.

:jepp: Silketofu er glimrende å kjøre i blender til å lage allslags dipper, puddinger osv. Fikk silketofubiter i en pastarett på en ellers bra restaurant en gang, det var bare merkelig - kunne slurpet bitene i meg med sugerør!

Kom forresten på at jeg ikke syns sjampinjong på boks egner seg spesielt godt til mat, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på fler ting som er æsj!

Krem som noen før meg nevnte. Jeg brekker meg av krem! Både konsistens og smak er helt forferdelig! Og rømme! Greit i mat og dip ol, men ikke under noen omstendigheter på vafler og slikt.

Og asparges på glass er en absolutt vederstyggelighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig altetende, men det jeg virkelig ikke klarer er salt uer, det synes jeg er helt skrekkelig (jeg er ikke så glad i annen salt fisk heller, men det går an).

Ellers er det en del ting som er nevnt her jeg kan styre min begeistring for, men som jeg ikke har problemer med å spise, som okra, grønn salat i store mengder, tunge og grøt. Og selvfølgelig alt av halvfabrikata og ferdigmat, det spiser jeg kun om jeg absolutt må.

Mat er stort sett veldig godt! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. artig tråd :)

Er nok altetende, men som flere andre altetende her inne, så har også jeg "mine" ting som jeg ikke takler.

1) Risengrynsgrøt. Blir rett og slett kvalm av det og får kjempevondt i magen. Konsistensen er ikke noe særlig (det vokser i munnen på meg) og bare lukten av det gjør meg kvalm.

2)Rosiner. Forspiste meg på det når jeg var lita, så nå plukker jeg det ut hvis det dukker opp i for ex en bolle. (men får jeg det servert hos folk, så spiser jeg det. Vil ikke framstå som uhøflig).

3)Ananas på boks. Takler det bare ikke. Og iallefall ikke på pizza! Usj.. Men igjen som over: hvis jeg får det servert hos andre så spiser jeg det. Det merkelige er at jeg eeeelsker fersk ananas... hmm..

4)Aubergine. Er ett eller annet med konsistensen som jeg ikke liker. Så i stede for aubergine i moussaca bruker jeg fløtegratinerte poteter. (Ikke spes sunt, men det smaker bedre :sjenert: ).

5)Havergrynsgrøt. Samme som med risengrynsgrøten, det vokser i munnen på meg. Ikke noe særlig..

Hmm.. ble visst plutselig litt... Men utenom disse tingene spiser jeg alt.. Trøster meg med at alle har lov til å ikke like enkelte ting :fnise:

Endret av Nika_83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Tomatsuppe med egg... Det ser ut som blod. Og smakker pose.

Tunge, når man har flere kilo okse, hvorfor i all verden skal man spise tunga? Det er så ekkelt at jeg får fullstendig angst. Har aldri smakt det, og ikke skal jeg helelr....

Ellers sitter jeg og fniser av tråden og tenker at alle er så kresne. Men må vel bite i gresset, for jeg vet jo at "alle" liker tomatsuppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten blod- og innmat så liker jeg ikke salt eller røkt "middagsfisk" (spiser røkelaks). Og så liker jeg ikke sardiner, jeg takler ikke å spise små fisker med skinn og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærmest altetende, men to ting spiser jeg ikke.

Det ene er torskelever. Elsket det som barn, men tror jeg forspiste meg på det, og hvis jeg prøver meg på det nå, så gulper jeg tran i evigheter etterpå. Rogn, derimot, er noe av det beste jeg vet :spise:

Det andre er mølsa - en spesialitet fra de trange fjorder på vestlandet. Det er skikkelig ekkelt på konsistens og smaker ikke noe bedre :tristbla: Liker veldig godt gomme, dravle og alt annet melkemat, men mølsa får du billig av meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig altetende, men det jeg virkelig ikke klarer er salt uer, det synes jeg er helt skrekkelig (jeg er ikke så glad i annen salt fisk heller, men det går an).

Ååhh, salt uer er noe av det aller beste jeg vet. Med poteter, gulrøtter, smeltet smør og flatbrød :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg virkelig ikke liker er innmatspølse fra sau. Fikk servert det i frankrike en gang, og det smakte akkurat sånn jeg innbiller meg at litt tørr og illeluktende bærsj smaker. Heldigvis ikke en rett jeg må takke nei til så mange ganger da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg også synes ananas på pizza er en skikkelig uting! Hvorfor skal man ha frukt på pizza? Synes det passer skikkelig dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soltørkede tomater - det er et eller annet med smaken som gir meg tilløp til brekninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alt jeg får servert, selv om det ikke er det beste jeg vet utenom to ting..

Mais og paprika! Kan ikke fordra det! Brekker meg når jeg får det i munnen... Ellers kan det nevnes at jeg elsker "Rar" mat som sushi og snegler:D

Irriterer meg at mais er så smått, er så vanskelig å få vekk fra maten... Skulle ønske jeg ikke likte tomat f.eks... Mye mer praktisk:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dora Flanica

Er vel altetende. Men kan bare ikke fordra røkt kolje, eplekake og fårikål. Problemet er ofte at folk som serverer fårikål gjerne serverer varm eplekake med krem til kaffen etterpå. Klarer å tvinge i meg fårikålen, men ingenting trigger spyrefleksene som eplekake. :spy: :spy: :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Jeg tåler ikke å få noen form for fett i munnen, som majones, remulade, krem etc. Det er konsistensen jeg ikke greier, bløtt, ekkelt. Hjemmelaget bløtkake som ser så deilig ut, går ikke. Jeg kan spise et lite stykke (kjøpe-)valnøttkake. Det går bra. Agurk, squash, rødbeter liker jeg heller ikke. Det er bedre å la være å forsøke å spise slikt enn å risikere å spy. Folk får heller bli fornærmet. En kollega sa en gang at jeg var så kresen, jeg foretrekker å si at jeg er enkel i matveien. Heller et knekkebrød med ost og paprika enn et stæsja smørbrød :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kommer på som jeg ikke liker er innmat som lever, nyrer ol.l. Likte innmat før jeg ble tolv år, da ødela heimkunnskapen innmat for alltid. Unntakene er faktisk lungemos og leverpostei/patèer.

Er heller ikke så glad i sukat, men spiser hvis jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan spise mye jeg ikke liker om jeg 'må', men majones kan jeg ikke svelge en gang. :eeeh: :eeeh: :eeeh:

Skjønner heller ikke hvordan det er mulig å like artisjokker, ekkelt, ekkelt, ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner meg som relativt altetende. Elsker blåmuggost og andre sære oster, oliven, sushi osv.

Men jeg liker ikke:

- Kokte poteter (spiser jo når jeg må, heldigvis er det mer og mer akseptert å ikke spise så mye av det)

- Mais (det ødelegger virkelig en salat)

- Dill

- Persille

- Kaviar (sånn på tube, fersk kaviar er godt)

- Leverpostei

- Makrell i tomat :spy:

- Alt som smaker tomatpuré

- Paprikachips

- Jarlsberg

- Marsipan

Jøss, det ble en ganske lang liste... :sjenert: Så er nok relativt altetende, med trykk på relativt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...