Gå til innhold

Matelskere: Ting dere ikke liker


Gjest Paraply

Anbefalte innlegg

Gjest Paraply

At det er mange matsære nordmenn er det ikke til å legge skjul på, men det er først og fremst trist. Når det gjelder 'altetende' matelskere som har et par vanlige matvarer de ikke takler er det mer morsomt/underlig. Ting man ikke liker bare fordi det er usunt teller ikke.

Noen som vil dele sine quirks?

Jeg har en venn som er kokk som ikke liker pepper (!) og personlig har jeg store problemer med couscous, enda jeg liker alle andre grynsorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er stort sett altetende, og jobber som kokk, men noe jeg ikke klarer å like er sopp og blåmuggost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Jeg takler ikke smaken av egg. Speilegg, eggerøre, omelett eller kokt egg, liker ikke smaken uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg takler ikke dill, og kan dermed merke enhver svak antydning til dill i fiskeretter. Fysj!

Også liker jeg ikke majones, remulade, smør som ikke er blandet ut og smeltet og andre sånne myke, fete ting. Er noe med konsistens og munnfølelse som jeg ikke får til. Rømme og kesam derimot går helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg spiser stort sett det aller meste, men det er tre ting jeg virkelig ikke liker:

-Bestemor sine hjemmelagde leverkaker. Vanligvis så blir leverkaker spedd ut med annet kjøtt, men bestemor bruker KUN lever. Huff!

-Sursøte kineske sauser. Jeg spiser f.eks oksebibringe i (hvit) sursøt saus, men takler ikke kinesiske sweet&sour-sauser.

-Aspargesbønner. Klarer hverken smaken eller konsistensen.

Edit: Kom på et par ting till. Den ene er karamell og den andre er kokos! Jeg elsker karamellpudding og karamellsaus, men ikke ting som smørbukk, toffee, drillo's comback is osv. Det smaker direkte jævlig! For ikke å snakke om kokos! Jeg blir kvalm av lukta, og hater smaken.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke makrell i tomat, kaviar, soet lakris og brunost. Tykke lag med smoer og kinesisk sweet & sour er heller ikke saa godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliven, blåskimmelost, ruccola og soltørkede tomater er æsj!

Ja, og Bacalao er det verste i hele verden. Jeg HATER Bacalao! hehe

Edit: Kom på en ting til: Sweet&sour saus er ikke noe godt det heller.

Endret av Ms.Blaise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins mat jeg foretrekker å ikke spise fordi jeg ikke synes det er spesielt godt, men som jeg uten problemer kan spise likevel. Jeg tror faktisk det eneste jeg ikke på noen måte orker å spise, ihvertfall som jeg kan komme på nå, er gammelost, samt torskelever og -rogn.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Morsom tråd! Hos meg er det oliven og tunfisk på boks som gir avsmak, både smak og konsistens stemmer liksom ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

"ladies fingers" en groennsak fra midtoesten. Man lager en slags suppe av den (molokhia) enten med kylling eller kanin. Og konsistensen er som groent slim....helt sant.

Man spiser retten med skje, og plutselig er det du har paa skjeen svuppet tilbake paa tallerkenen. Forferdelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Jeg fikser ikke asparges på glass. Sånne hvite som ligger i lake. Konsistensen er så grufull.

Også har jeg problemer med banan. Jeg liker både smaken og konsistensen, og jeg synes banan er godt sammen med andre ting. Feks. fruktsalat, på is osv..

Men om jeg prøver meg på å bare skrelle en banan å spise som den er så klarer jeg noen biter - også brekker jeg meg. Jeg har prøvd og prøvd, for det hadde vært så praktisk, men jeg får det ikke til. Det er noe med at konsistensen stapper seg og vokser i munn så jeg føler jeg blir kvalt. Merkelig greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rita_*

Jeg er altetende, jeg også. En søppelkvern, så og si, men jeg kommer på to ting som ikke går ned hos meg:

Bønnespirer i salater smaker pføy og overdøver dessverre alle andre smaker totalt.

Baconcrisp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke så glad i pepper, ofte jeg dropper det.

Jeg liker ikke dill, og er ikke så glad i konsistensen på varmebehandlet squah(går fint om den er i veldig små biter). Rosnier i kaker, boller ol er det verste jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elfrida

Levergryte/stekt lever etc er ikke godt, hverken smaken eller konsistensen på kjøttet. Leverpostei og pateer derimot, liker jeg

Så har jeg EN gang fått smake østers som faktisk var gode, så jeg liker de hvis de er sylferske, fra Ston i Kroatia...

Også sliter jeg litt med tunge, mest på grunn av at det ser ut som tunge. Godt på smak forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
"ladies fingers" en groennsak fra midtoesten. Man lager en slags suppe av den (molokhia) enten med kylling eller kanin. Og konsistensen er som groent slim....helt sant.

Man spiser retten med skje, og plutselig er det du har paa skjeen svuppet tilbake paa tallerkenen. Forferdelig!

Okra! Jeg er heller ikke spesielt begeistret.

Dessuten liker jeg ikke nøtter, dessverre. En annen ting jeg ikke takler overhodet, er ost eller syrnede meieriprodukter som yoghurt, rømme, crème fraîche osv, i kombinasjon med sukker og/eller frukt. Dermed utgår fruktyoghurt, ostekake, vafler med syltetøy og rømme, tiramisù, og et utall andre desserter. Jeg er imidlertid veldig glad i (sikkert til og med mer enn de fleste) både ost, yoghurt og rømme i alle mulige andre sammenhenger - det er når det kombineres med noe søtt at jeg ikke klarer å spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Rosnier i kaker, boller ol er det verste jeg vet.

Jeg også. Det glemte jeg å ta med! Jeg er med andre ord ikke spesielt enkel å ha med å gjøre på dessertfronten. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke så glad i pepper, ofte jeg dropper det.

Jeg liker ikke dill, og er ikke så glad i konsistensen på varmebehandlet squah(går fint om den er i veldig små biter). Rosnier i kaker, boller ol er det verste jeg vet.

Og jeg brekker meg bare ved tanken på rått kamskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...