Gå til innhold

Kai Arne har ikke vært på skolen på 9mnd


Gjest Wacmoc

Anbefalte innlegg

Gjest strykebrett

Av alle de elevene som står og ser på tror jeg det er mange som egentlig syns mobbingen er forferdelig. De tør nok bare ikke si fra i frykt for at de selv skal bli neste offer.

Tror man får gjort mye ved å flytte gjenglederne, det er ikke sikkert alle i gjengen er så helhjerta med på det akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg tenker tilbake på ting som har skjedd meg og andre opp i gjennom årene, er konklusjonen min at enkelte folk bare er onde. At de ganske enkelt ønsker andre vondt.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg der, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med utenfor skolen? Selv om mobberen bytter skole så er det ikke sikkert at han flytter, og da kan han jo fortsette hevnen sin på fritiden - og fortsette å påvirke den samme gruppen utenfra. Selv om de kanskje oppfører seg eksemplarisk på skolen, så er det jo mulig at problemet bare blir flyttet til et sted der det er enda færre voksenpersoner rundt som kan observere oppførselen deres.

edit: det skal sies at jeg er enig i at mobberen skal flyttes og ikke offeret. ;)

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med utenfor skolen? Selv om mobberen bytter skole så er det ikke sikkert at han flytter, og da kan han jo fortsette hevnen sin på fritiden - og fortsette å påvirke den samme gruppen utenfra. Selv om de kanskje oppfører seg eksemplarisk på skolen, så er det jo mulig at problemet bare blir flyttet til et sted der det er enda færre voksenpersoner rundt som kan observere oppførselen deres.

edit: det skal sies at jeg er enig i at mobberen skal flyttes og ikke offeret. ;)

Flyttes mobberen står han fremdeles fritt til å mobbe på fritiden ja, gjerne med gamlegjengen. Dette er derimot ikke sikkert, i og med at han har brutt med de som (passivt) backet han opp, og han er således litt satt ut av spill. Men sjansen er der jo selvsagt...

...på den andre siden gjelder jo det du sier om offeret bytter skole også, så dersom eventuell mobbing på fritiden skal være hinder for å flytte mobber ser jeg det som et omtrent like stort hinder for å flytte offer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Hvis mobberen flyttes får han/hun i alle fall merke at det har konsekvenser. Slik som det er nå kan de jo bare ture fram uten at noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bambi_25

Jeg blir litt forundret over hvor i norge folk bor.

Hos meg er det rundt 50/50 med mennesker med "vanlig" klesstil og svart klesstil.

Selv på ungdomsskolen, faktisk helt ned til de siste årene på barneskolen.

Hvem er det foresten som bestemmer hva som er vanlig klesstil?

For alt vi vet kan jo faktisk halvparten av Kai Arne sin klasse kle seg som han.

Så derfor blir det helt feilt av oss og si at stilen til Kai Arne kan ha hatt noe å gjøre med hvorfor han ble mobbet.

Selv har jeg venner som faktisk har spilt Wow med Kai Arne, og han er en oppgegående gutt som har mye mer i toppen enn det man ser andre i dette spillet har.

Det som er tragisk med denne situasjonen er hvordan de voksne menneskene innblandet har håndtert den.

Noe jeg tror er grunnen til at han og moren har valgt og gå ut med historien på den måten de gjør.

Barna/ungdommen som mobber på denne måten trenger og få vite at det er konsekvenser på hvordan de oppfører seg. Om de ikke lærer det som barn tørr jeg ikke tenke på hvordan voksenlivet deres vil fortone seg. Skremmende!

Samtidig så sitter jeg med tanken om at siden historien nå er ute, så kanskje det sitter et barn eller ti der ute og tenker "å nei, nå skammer jeg meg for hvordan vi oppførte oss mot Kai Arne på barneskolen!". Jeg har ihvertfall et lite håp om at ingen kan være så onde at de sitter og ler av dette og tenker "hahahaha" og vet de selv har vært en av mobberne.

At et mobbeoffer må bytte skole 5 ganger er helt uakseptabelt.

Men hvem sin feil er egentlig dette? Barna, eller de voknse som ikke grep inn?

Om mobberne hadde blitt utvist i en uke og fått beskjed at om det skjedde igjen ville de bli utvist en gang til, kunne vært en av tingene rektor og lærere gjorde.

Ja, det er alltid faren for at de blir så sinte at de tar igjen enda mer, men om de igjen da hadde blitt utvist for en periode kunne ikke dette klart og fortsette så lenge som det har gjort i denne situasjonen.

Jeg legger størstedelen av skylden på de voksne her.

Ja barn mobber, men uten at de får beskjed om at det er galt hvordan skal de da vite det?

Endret av bambi_25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

---

Veldig bra innlegg! Du sier mye av det jeg også tenker rundt denne saken. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Helt fra jeg var ganske ung skilte jeg meg ut som stille og beskjeden samt at ting rundt min person gjorde meg til et helt naturlig mobbeoffer.

Så da er det selvsagt min egen feil at fysiske "feil" og ikke selvvalgt livsstil gjorde meg til mobbeoffer i mange år?

Man blir ikke videre utadvendt og selvsikker av å bli mobbet. Det er faktisk en ekstremt vond sirkel man kommer inn i der man blir mer og mer innesluttet og får sosial angst og tilhørighets problemer pga mobbingen.

At de voksne her - foreldre (til mobberne) og lærere - ikke har vært i stand til å hindre at mobbingen fortsatte er helt uhørt. Men det viser dessverre at vi ikke er kommet lenger i 2009 enn vi var i 70-årene da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen.

Hvorfor mobber noen barn andre? Det er et veldig godt spørsmål. En av grunnene er at de selv ikke tør å skille seg fra gjengen eller bli sett på som en feiging. Det er tøft å mobbe, det er feigt å ta offerets parti. Helt bakvendt, for i virkeligheten er det helt omvendt. Noe av det tøffeste jeg har opplevd i mitt liv er å få en helhjertet beklagelse fra flere av mobberne. Noe av det jeg beklager mest er de jeg aldri ble kjent med selv som barn og ung fordi de var klassens "ekling" eller "svekling". Den gangen var jeg ensom og alene og turde ikke å menge meg med "feil" personer av frykt for å bli mobbet enda mer.

Når dette er sagt så var den mobbingen jeg opplevde kun verbal, aldri på trusselstadiet og aldri voldelig. Nå er verbal mobbing selvsagt også ille, og spesielt når det går på persontrekk som man ikke kan få gjort noe som helst med. Likevel synes jeg det denne gutten opplever langt overgår det jeg selv opplevde og jeg stiller meg totalt uforstående til at lærere, rektorer og skolevesen ikke har vært istand til å stoppe dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sinnsykt at folk mobber fordi man skiller seg litt ut.. jeg vil gå i de klærene JEG ønsker uten å bli mobbet for det!

Kai Arne bør drite langt i mobberne, de som har problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Kai Arne bør drite langt i mobberne, de som har problemer!

Ja, det er så lett å drite i at de i klassen din i 4.klasse løper etter deg med en planke med spiker i og roper " Du skal blø"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kai Arne bør drite langt i mobberne, de som har problemer!

Tipper han allerede driter godt i de, men han er likevel nødt til å forholde seg til de. Sitatet over er uansett ikke akkurat et spesielt konstruktivt bidrag til diskusjonen - uten at jeg skal dømme noen for meningene sine

Endret av Snill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har ansvar for å forebygge, avdekke og stoppe mobbing, og det er ikke tvil om at mye av mobbingen norske barn og unge opplever foregår i skoletida. Det er helt tydelig at de skolene Kai Arne har gått på, har noen unnlatelsessynder å svare for. Med bakgrunn i avisartikkelen er det ikke lett å si hvorfor mobbingen av han startet, og hvorfor ingen "så" det og tok tak. Men jeg vil tro han har en god sak for å søke erstatning for ødelagt skolegang.

Trist at det generelt er altfor lite tid til mobbeforebyggende arbeid i skolen, særlig etter alt peset med testing og konkurranse om best resultater. Men man MÅ ta seg tid til å snakke om mobbing, og gjøre noe mer enn å heve pekefingeren og si fy-fy. En ting er holdningene foreldrene påvirker med hjemmefra. Mange snille elever som VET det er galt å mobbe, er tause tilskuere til både verbal og fysisk trakassering av medelever - og den som tier samtykker, ikke sant? Gruppepress er ikke lett å motstå.

Hva gjør man så?

først må man hjelpe han med selvtilliten, deretter hjelpe han med å få seg egne venner, deretter må man inkludere ham, for å tilslutt bruke av sin egen fritid for å bli venn med denne gutten.

Jeg tror faktisk det kan være like bra å ta det i omvendt rekkefølge, waco. Det er utrolig vanskelig å bygge opp selvtillit som har fått en knekk.

Først må mobbeofferet få noen som tror på h*n og støtter h*n. EN person kan være utslagsgivende, for eksempel en lærer som har evnen til å SE elevene sine og gidder å stille opp, eller en annen person som offeret har tillit til. Så må h*n inkluderes, MED sin aparte stil/sære interesser/røde hår/stygge briller/ukule klær/settinndetsompasser. Her er det en haug klassemiljøtiltak som er enkle og virker. I dag har mine 22 sjetteklassinger for eksempel gjort en øvelse som endte opp med at alle gikk rundt med en papptallerken i snor på ryggen og tusj i hånda og skrev positive ting på tallerknen til hverandre. Samtlige s t r å l t e da de leste det etterpå!

(Hvem ville ikke like å få 22 tilbakemeldinger av typen: Du er kul, du er snill, jeg liker humoren din, du er god i fotball, fin på håret i dag osv)

Inkludering (her er alle likeverdige og respekterer hverandres egenart) og kjennskap (mange øvelser og "leiker" for at elevene skal våge å vise hvem de er) legger grunnlaget for gryende vennskap, og med voksne som ser og følger med, pluss jevnaldrende venner, DA vil jeg tro at klimaet ligger til rette for at selvtilliten kan vokse etter hvert.

Det er enhver lærers fordømte plikt å gripe fatt i selv den minste mistanke om at noen blir mobbet (utsatt for negativ atferd som h*n ikke kan forsvare seg mot).

Mennesker blir menneskelige bare ved å bryne seg på andre og få tilbakemeldinger på sin oppførsel. (Sosialisering, kalles det!) Norsk skole tusser av elever som ikke eier folkeskikk eller empati, oppfører seg egoistisk, ødelegger andres læringsmiljø og får støtte på det hjemme. Men jamen er det mange greie og flinke elever også. Den klassen jeg har nå, er eksempel på det. Men hvis ikke elevene mine får gode nok resultater på kunnskapstestene fordi vi har brukt for mye tid på å lære dem å være medmennesker, får jeg vel høre at det er "den sosialistiske trivselsskolen" vi driver med, eller hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_tenker_*
Jeg synes hele saken er helt grusom, men er ikke helt enig i at moren har prøvd alt. Det kommer jo frem fra artikkelen at han har nettvenner. Kanskje det hadde vært en ide og flyttet i nærheten av en eller flere av de. Det kunne hjulpet om han kjente noen.

Jeg forstår det også sånn at han ikke har blitt direkte mobbet på de siste to skolene han har gått på, men at han ikke har taklet det. At man ikke får mange venner når man foretrekker å sitte å tegne fremfor å være med på det alle andre gjør synes jeg heller ikke er rart. Ingen grunn til å mobbe selvfølgelig, men jeg kan forstå at man blir ensom av det.

Denne saken har mange sider...og mye som ikke kommer frem, og det er faktisk en del faktafeil i dagbladets reportasje. Utrolig at de ikke har sjekket opp morens påstander... Vet mye om denne saken, og jeg blir kvalm av å se hva moren lar sønnen gjennomgå. Hvor er hans personvern??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bambi_25
Denne saken har mange sider...og mye som ikke kommer frem, og det er faktisk en del faktafeil i dagbladets reportasje. Utrolig at de ikke har sjekket opp morens påstander... Vet mye om denne saken, og jeg blir kvalm av å se hva moren lar sønnen gjennomgå. Hvor er hans personvern??

Siden du vet saa mye kan jo du opplyse hos andre om dette.

Personlige tror jeg ikke saa mye paa en anonym bruker som sier h*nvirkelig har masse innsikt i dette uten og kunne bygge opp paastandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hankjønn
http://www.dagbladet.no/2009/05/25/magasin.../skole/6351236/

Helt sykt at ingen andre enn moren har gjort noe. Gutten er 14(!!!!), og har blitt mobbet siden 1.klasse..

For å være helt ærlig. Jeg leste den saken der, og han har blitt flyttet fra forskjellige skoler og det har alltid skjedd det samme: Gutten blir mobbet.

Om han har blitt flyttet rundt og kommer i helt nye klasser med nye elever og alltid blir mobbet så bør det være en ide for personen å gå inn i seg selv. Hva er det han gjør som alltid ender opp med at han tiltrekker seg denne oppmerksomheten?

Forøvrig er mobbing helt forkastlig, men i denne saken syntes jeg det virker rart at han klarer alltid å tiltrekke seg denne uønskede oppmerksomheten fra sine klassekamerater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor er hans personvern??

Har spurt meg om det samme. Vær varsom-plakaten skal vel også beskytte barn, noe jeg ikke er helt sikker på om denne artikkelen gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har blitt flyttet rundt og kommer i helt nye klasser med nye elever og alltid blir mobbet så bør det være en ide for personen å gå inn i seg selv. Hva er det han gjør som alltid ender opp med at han tiltrekker seg denne oppmerksomheten?

At han er usikker, ensom, beskjeden, sårbar og derfor et lett offer? Tenk om det hadde vært så lett som å "gå inn i seg selv", men nå bidrar ikke akkurat denne mobbingen til å være en åpen og selvsikker person tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dere i denne tråden bør også tenke litt over språket deres: enkelte bruker stadig ordet "drite/driter". Det passer dårlig inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hankjønn
At han er usikker, ensom, beskjeden, sårbar og derfor et lett offer? Tenk om det hadde vært så lett som å "gå inn i seg selv", men nå bidrar ikke akkurat denne mobbingen til å være en åpen og selvsikker person tenker jeg.

Jeg kjenner mange som var "lette offer", men vet du de ble ikke mobbet. Psykologen burde jo være i stand til å hjelpe han med disse problemene. Det virker rart at dette skal ha gjentatt seg gang på gang på skolene han har havnet på. Om han alltid blir mobbet uansett hvor han havner, så kan en ikke hele tiden forvente at verden skal forandre seg i forhold til han. Det ville rett og slett ikke gå. Da er det bedre å finne ut hva er det med hans oppførsel, væremåte, sosialisering med andre osv som gjør til at han kommer i konflikt og får andre til å hakke på han fordi de snur seg mot han.

Forøvrig så kan det jo være at det ikke er han som er problemet men en overbeskyttende og overnervøs mor som ikke ser noe problem med å slå denne saken opp i en riksdekkende avis med bilder og fullt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...