Gå til innhold

Kai Arne har ikke vært på skolen på 9mnd


Gjest Wacmoc

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestdeluxe
Hvorfor man mobber er irrelevant. Det er galt uansett. I de første innlegg inntok du en forklarende rolle på hvorfor dette skjedde, og at det sikkert ikke ville vært sånn om Kai Arne ikke skilte seg sånn ut. Det du sier blir rett og slett lite gjennomtenkt, da du på en måte legger skylden over på mobbeofferet. Når du sier at virkeligheten er så enkel som du beskriver, så tror jeg ikke du egentlig har noe å bidra med i en mobbedebatt.

Du mener det er irrelevant hvorfor folk mobber?

Jeg skulle tro at "mobbeforskning" synes det er et veldig relevant spørsmål.

Ja, jeg inntok en forklarende rolle. Og når den ble tolket som min personlige innstilling, er det kjekt å si at det kun var ment som en beskrivende forklaring.

Jeg legger i grunnen ikke skylden på offeret, jeg kommer med 1 faktor (kall det gjerne forslag til beskrivende delforklaring) på at en person blir mobbet.

Det betyr på ingen måte at jeg sier at virkeligheten (the one and only) er så enkel. Jeg har like mye å bidra med i denne debatten som enhver annen person. Å hevde noe annet ville være trakassering/mobbing/ekskludering. Å spekulere i hvor mye man tror andre har å bidra med...er det noe du pleier å gjøre?

Det ville kanskje ikke være spesielt heldig i en mobbetråd? Eller hva synes du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du uttalte deg skråsikkert ikke om mobbing generelt men om Kai Arne spesielt. Det virket ikke som du hadde lest artikkelen en gang, før du påsto at han sikkert ble mobbet på grunn av klesbruk, hårfarge og lignende, og at det ikke er rart at han blir mobbet - han som skiller seg sånn ut.

I dette tilfellet ble gutten mobbet siden et tidlig stadie på barneskolen. Da hadde gutten neppe svart langt hår og svart sminke på seg. Ergo: du tok feil. Skjønner du da hvor tåpelig det blir at du liksom sitter på en fasit på hvorfor slike ting skjer, når du åpenbart ikke klarer å uttale deg ordentlig i denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev i innlegget mitt at folk gjerne begynner å skille seg ut i klesstil og interesser nettopp fordi de blir mobbet og ikke føler at de passer inn ("jeg passer jo ikke inn i utgangspunktet, så jeg kan like så godt skille meg ut på utsiden også...").

Men likevel insisterer folk på at han blir mobbet fordi han har en slik stil? Det kan faktisk være omvendt. Det er lov å åpne øynene sine litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestdeluxe
Du uttalte deg skråsikkert ikke om mobbing generelt men om Kai Arne spesielt. Det virket ikke som du hadde lest artikkelen en gang, før du påsto at han sikkert ble mobbet på grunn av klesbruk, hårfarge og lignende, og at det ikke er rart at han blir mobbet - han som skiller seg sånn ut.

I dette tilfellet ble gutten mobbet siden et tidlig stadie på barneskolen. Da hadde gutten neppe svart langt hår og svart sminke på seg. Ergo: du tok feil. Skjønner du da hvor tåpelig det blir at du liksom sitter på en fasit på hvorfor slike ting skjer, når du åpenbart ikke klarer å uttale deg ordentlig i denne saken?

Jeg forstår ikke helt hvordan du kan tolke så mye ut av så lite.

Du spekulerer ved å si "det virker som om...": er spekulasjon å uttale seg "ordentlig"?

Det får jo være din personlige mening, at jeg ikke har evnen til å uttrykke meg "ordentlig" i denne saken.

Det er jo interessant at du blir så kraftig provosert at bidraget i debatten, og trekker fram ord som "fasit", "påsto" og "åpenbart ikke klarer å uttale ordentlig".

Greit at personen i media sannsynligvis ikke hadde langt sort hår (osv.) på barneskolen: men da kan det ha vært andre faktorer tilstede, som bare personen selv og de i miljøet rundt vet om.

Jeg kan ikke se at noen av innleggene i tråden er tåpelige. Antar det er delte meninger om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestdeluxe
Men likevel insisterer folk på at han blir mobbet fordi han har en slik stil? Det kan faktisk være omvendt. Det er lov å åpne øynene sine litt også.

Er det noen i tråden som insisterer på det?

Eller kommer de med forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen i tråden som insisterer på det?

Eller kommer de med forslag?

Jeg synes nok det virker som enkelte insisterer på det ja. Om ikke annet enn indirekte.

Uansett, er det et forslag å si at kanskje han blir mobbet fordi han har en slik stil, så synes jeg den diskusjonen likevel er ganske urelevant. Som andre har sagt før meg; det gir ingen større rett å mobbe noen med annerledes stil enn noen med "normal" stil. Derfor gir det ingen mening å si at kanskje foreldrene hans burde tatt ansvar og latt han kle seg mer "normalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han ikke skilte seg veldig ut fra de andre i 1. klasse, hvorfor ble han ertet og mobbet allerede da?

Dette sier mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråkaa
Jeg synes nok det virker som enkelte insisterer på det ja. Om ikke annet enn indirekte.

Uansett, er det et forslag å si at kanskje han blir mobbet fordi han har en slik stil, så synes jeg den diskusjonen likevel er ganske urelevant. Som andre har sagt før meg; det gir ingen større rett å mobbe noen med annerledes stil enn noen med "normal" stil. Derfor gir det ingen mening å si at kanskje foreldrene hans burde tatt ansvar og latt han kle seg mer "normalt".

Hvor har du lest dette? eller har du valgt å tolke at det var dette noen mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråkaa
Uansett, er det et forslag å si at kanskje han blir mobbet fordi han har en slik stil, så synes jeg den diskusjonen likevel er ganske urelevant. Som andre har sagt før meg; det gir ingen større rett å mobbe noen med annerledes stil enn noen med "normal" stil.

Generelt sett;hvorfor er det urelevant? dette er jo også en årsak til at folk blir mobba så hvorfor ikke sette søkelys på dette vanvittige som foregår?

Er enig i at det ikke gir noen rett til i mobbe noen med annerledes stil,men det gjør det ikke til et mindre problem selv om mange av oss mener dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett;hvorfor er det urelevant? dette er jo også en årsak til at folk blir mobba så hvorfor ikke sette søkelys på dette vanvittige som foregår?

Er enig i at det ikke gir noen rett til i mobbe noen med annerledes stil,men det gjør det ikke til et mindre problem selv om mange av oss mener dette.

I denne saken skjønner jeg ikke hvorfor stilen til mobbeofferet skal være noen sak over hodet. Det som er hårreisende i denne saken er hvordan skolen har vært totalt fraværende, og ikke har tatt tak i situasjonen.

At han "sikkert ble mobba fordi han så rar ut" blir litt plumpt i denne sammenhengen. Jeg vil også kalle det irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestdeluxe
Dette sier mer enn nok.

Jeg synes det er et relevant og betimelig spørsmål.

Det betyr ikke at man fordeler skyld på noen, men jeg synes det må være helt greit å stille spørsmål ved om det kan være et eller annet med moren/foreldrenes oppfølging av barnet, og om barnet skilte seg ut. Mobbegrunnene kan sikkert være flere, men det må være rom for å stille spørsmål i en diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et relevant og betimelig spørsmål.

Det betyr ikke at man fordeler skyld på noen, men jeg synes det må være helt greit å stille spørsmål ved om det kan være et eller annet med moren/foreldrenes oppfølging av barnet, og om barnet skilte seg ut. Mobbegrunnene kan sikkert være flere, men det må være rom for å stille spørsmål i en diskusjon.

Det må være godt å leve i en verden som består av kun svart og hvitt. :filer:

Endret av FoxyFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestdeluxe
I denne saken skjønner jeg ikke hvorfor stilen til mobbeofferet skal være noen sak over hodet. Det som er hårreisende i denne saken er hvordan skolen har vært totalt fraværende, og ikke har tatt tak i situasjonen.

At han "sikkert ble mobba fordi han så rar ut" blir litt plumpt i denne sammenhengen. Jeg vil også kalle det irrelevant.

I alle debatter er det mange aspekter som kan drøftes. Noen vektlegger a, andre vektlegger b og c. Det er ikke monopol på hva som er "hårreisende".

Greit at du mener at det er hårreisende at skolen ikke har tatt tak. Men vi har ikke hørt skolens versjon her. Det kan også være tilfellet, at andre personer vektlegger annerledes enn deg, og mener at noe helt annet er hårreisende.

Er det noen her som har sagt "han ble sikkert mobbet fordi han så rar ut"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjestdeluxe
Det må være godt å leve i en verden som består av kun svart og hvitt. :filer:

Det må være godt å vite hvordan andres verden fortoner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være godt å vite hvordan andres verden fortoner seg.

Og det kommer fra personen som lurte på hva som i alle dager kunne være grunnen til mobbingen om Kai Arne ikke skilte seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestdeluxe
Og det kommer fra personen som lurte på hva som i alle dager kunne være grunnen til mobbingen om Kai Arne ikke skilte seg ut.

Det er et betimelig spørsmål. Jeg lurer fortsatt på hva grunnen er, og det vil jeg fortsette med.

Lykke til videre i en konstruktiv debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I denne saken skjønner jeg ikke hvorfor stilen til mobbeofferet skal være noen sak over hodet. Det som er hårreisende i denne saken er hvordan skolen har vært totalt fraværende, og ikke har tatt tak i situasjonen.

At han "sikkert ble mobba fordi han så rar ut" blir litt plumpt i denne sammenhengen. Jeg vil også kalle det irrelevant.

Jeg tror at grunnen til at stilen blir bragt på banen er at den ikke innbyr til vennskap. Andre barn kan føle seg truet og usikre når de står overfor en person som kler seg så spesielt som Kai Arne gjør.

Ja, han ble mobbet siden 1. klasse, og ja, det er mulig at hans valg av stil reflekterer dette. Det er også mulig at han ville valgt denne stilen uansett, da den ofte er knyttet til musikkpreferanse og miljøet rundt.

[...] Jeg forsvarer det jo ikke, eller sier at jeg synes det er bra (!), men jeg tror nok at enkelte typer atferd og utseende er å be om bråk.

Jeg tror, som Gjestdeluxe, at han ikke gjør ting enklere for seg nå ved å gå sminket slik han gjør. Det er mange måter å få seg venner på: man kan finne noen med samme stil og interesser, man kan finne noen som er sterke nok til å se forbi det ytre og ikke bryr seg, eller man kan integreres i mengden ved å ikke skille seg for sterkt ut. Det siste er nok den enkleste måten, spesielt i tenårene hvor det er vanskelig å finne andre tenåringer som er sterke nok til å støtte deg når andre fryser deg ut.

Det er flere ting som blir debattert her på en gang, og det virker som om disse debattene blir sammenblandet. Har skolene skyld i at Kai Arne har det slik han har det i dag? Hvorfor har det ikke blitt gjort noe? Har foreldrene gjort nok/det riktige? Hvordan skal man hjelpe en tenåring med sosial angst til å få venner, spesielt når han velger en klesstil som kan virke fremmed på andre ungdommer? Har foreldrene et ansvar når barnet deres velger å skille seg ut så sterkt? Klesstilen til Kai Arne kan bli oppfattet som at han tar avstand fra samfunnet, har han da et ansvar selv også? Osv.

Det går ikke an å blande sammen disse debattene ved å si at siden Kai Arne ble mobbet i 1. klasse, og klesstilen hans muligens er en konsekvens av dette, er det nå når han er tenåring kun skolenes ansvar at han blir mobbet. Andre faktorer kan spille inn og kan gjøre det lettere/vanskeligere for Kai Arne å få venner - uten at man mister sympati for ham for det. Men det må nå være lov å debattere flere sider ved saken.

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestdeluxe
Men det må nå være lov å debattere flere sider ved saken.

Et klokt innlegg, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foxyfisk, det jeg tror gjestdeluxe prøver å fremlegge er vel at så lenge ingen av oss har hørt eller interessert til å høre andre historier om kai arne enn den dagbladetreportasjen vi alle har lest, - så vet vi egentlig svært lite.

Ihvertfall for lite til å trakassere og dømme og spekulere i hvorvidt kai arne er selvforskyldt i denne påståtte mobbingen. At en haug med barn samler seg om for å mobbe et offer er vel den naturligste ting i verden?

Og dere som sier at skolen ikke har gjort noe? Hvilken skole? Hvem av de fem skolene er det som ikke hadde gjort noe? som aldri hadde tatt i et tak?

Jeg skulle ønske jeg kunne høre fortellingene til de anklagede før jeg gjorde meg opp en mening, - slik jeg tolker gjestdeluxe er det også noe hun ønsker.

Men ikke resten, - de har jo gruppert seg og er enige seg imellom hvem som er offer og hvem som er overgriper, - og uenige om hvem som skal ansvarliggjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestdeluxe
Jeg skulle ønske jeg kunne høre fortellingene til de anklagede før jeg gjorde meg opp en mening, - slik jeg tolker gjestdeluxe er det også noe hun ønsker.

Det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...