Gå til innhold

Kai Arne har ikke vært på skolen på 9mnd


Gjest Wacmoc

Anbefalte innlegg

Gjest Grafica

Jeg fikk helt vondt i hjertet av denne saken. Jeg ble selv mobbet gjennom hele barne-og-ungdomsskolen, men det var pga mitt valg av venner (bestevenninnen min var klassens geek og jeg ble mobbet mest fordi jeg var venn med henne). Jeg er heldigvis en sterk person og greide meg godt. Men det er ikke alle som greier seg så godt. Jeg har en lillebror på 12 år som blir mobbet nå, og han sliter. Innmari.

Ang. utseendet hans så stod det at det var de siste to årene han hadde begynt å kle seg slik.

Jo flere ganger jeg leser gjennom den artikkelen, jo mer vondt får jeg i hjertet. "Kai Arne skal blø"... Herregud. Ingen barn burde oppleve noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han ikke skilte seg veldig ut fra de andre i 1. klasse, hvorfor ble han ertet og mobbet allerede da?

Fordi det å skille seg ut ikke nødvendigvis har noe med mobbing å gjøre. Mobberne plukker ut de svakeste, fordi det er de som ikke kan å ta igjen. Jeg ble mobbet gjennom hele barneskolen og delvis på ungdomsskolen fordi jeg var sjenert og ikke turte ta igjen. Jeg var snill, altfor snill, hadde flere venner, og i tillegg dempet jeg mange av de interessene jeg hadde som betydde mye for meg fordi det ikke var "kult nok" å like sånt. Jeg gjorde alt for å passe inn, likevel falt jeg utenfor fordi det var et par maktsyke drittunger som trengte noen å risikofritt tråkke ned i grusen.

Gothklær begynte jeg først å gå med på videregående, lenge etter at jeg hadde skaffet meg en stor vennekrets og en ny selvtillit ;)

Jeg har klart meg fint fordi jeg hele tiden har hatt venner og noen å være sammen med, og jeg tenker at jeg har kommet sterkere ut av det. Desverre er det ikke slik for alle, og det er fælt å lese slike hsitorier som denne. Noe må tydeligvis gjøres, men jeg aner ærlig talt hva som er det riktige. Noe sier meg at å involvere skolen ikke er nok, mye mobbing kan finne sted i det skjulte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusom sak. Det verste med slike tilfeller er jo at mobbeofrene ofte er helt normale til å begynne med, men så blir de brutt ned så mye at de til slutt får en såpass påfallende oppførsel at enkelte bruker den som et påskudd til å legitimere mobbingen, og så har man den onde sirkelen gående. Mange blir dessverre ødelagte for alltid, enda det ikke var dem det var noe i veien med i utgangspunktet. Og jeg har ganske liten tro på den gamle myten om at mobberne generelt er "tapere med dårlig selvtillit som det bare er å heve seg over" - det stemmer nok i noen tilfeller, men det finnes også en hel del forskning som viser at mobbere er både ressurssterke, populære og selvsikre personer som VET hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen korte innspill på denne, på alle måter, tragiske saken:

- jeg har en lignende elev i min klasse (på ungdomsskolen, og i den grad jeg kan sammenligne med en elev jeg bare kjenner fra en avisartikkel, men legg godviljen til så skjønner du) og det er en herlig elev på alle måter, men med sine "særegenheter".

- det er kvalmende å tenke på at det kanskje er min unge som er årsaken i alle problemene og at denne eleven ikke har vært på skolen...slik ville i alle fall jeg sett det om jeg hadde unger på samme skole.

- når (alvorlig) mobbing forekommer bør selvsagt foreldre varsles fortest mulig, og det bør i første setning gis varsku om at mangel på bedring = flytting av skole. Det er latterlig at mobbeoffer skal flyttes fra en skole til en annen, mens mobberen får briske seg i sitt eget trygge miljø.

- lurer på hva skolen kan dokumetera av tiltak for å få bukt med mobbingen, og hva de kan dokumentere av tilrettelagt undervisning på hjemmebane. Fikk inntrykk av at begge deler var særdeles mangelfull, og det vil overraske meg om det ikke allerede nå ligger gode argument til grunn for en solid erstatningssak for tapt skolegang.

Kunne sikkert skrevet nåde en og flere epistler om dette, men jeg lovte å være kort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva skal man si. Det latterligste er vel dere i tråden som mener at alt han kunne gjort for å slippe å bli mobbet var å ikke skille seg ut.

Jeg ble ertet/mobbet på barneskolen, men skilte meg ikke nevneverdig fra resten av barna. Det var ikke før etter at jeg følte jeg aldri passet inn likevel at jeg bestemte meg for å farge håret svart og gå med svarte klær. Det var vel en måte å stå opp i mot folk på. Og en måte å finne seg selv på vekk fra folk som de som ertet/mobbet.

Har han blitt mobbet siden 1. klasse, så har han nok ikke sett slik ut hele tida. Men, kan være lett å søke til slike subkulturer/stiler om man føler at alle "normale" er i mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det å skille seg ut ikke nødvendigvis har noe med mobbing å gjøre. Mobberne plukker ut de svakeste, fordi det er de som ikke kan å ta igjen. Jeg ble mobbet gjennom hele barneskolen og delvis på ungdomsskolen fordi jeg var sjenert og ikke turte ta igjen. Jeg var snill, altfor snill, hadde flere venner, og i tillegg dempet jeg mange av de interessene jeg hadde som betydde mye for meg fordi det ikke var "kult nok" å like sånt. Jeg gjorde alt for å passe inn, likevel falt jeg utenfor fordi det var et par maktsyke drittunger som trengte noen å risikofritt tråkke ned i grusen. [...]

Slik var det i stor grad for meg også. Jeg ble mobbet fordi min tidligere venninne ble med i "den kule gjengen" og bestemte seg for å ta (høylydt) avstand fra meg, ettersom jeg var en "nerd". Når jeg etterhvert begynte å få meg venner igjen så jobbet jeg hardt for å legge en demper på alle sider ved meg som kunne oppfattes som "nerdete", "annerledes" e.l. og mange av mine interesser måtte jeg vente med til jeg ble gammel nok og turde. På toppen av det hele kalte lærerne inn til flere foreldresamtaler med foreldrene mine fordi karakterene mine gikk ned til gjennomsnittlig, og de mente jeg var lat og i opposisjon... :lete:

Heldigvis hadde jeg støttende foreldre når jeg forklarte meg :) Men det var først andre året på vgs. at jeg fikk "ordentlige" venner igjen - og da byttet jeg skole på eget initiativ. Fram til da hadde jeg masse internettvenner dog (og de har jeg fortsatt).

Og til Gjestdeluxe: Han trenger ikke nødvendigvis være knyttet til avviksgrupper som forherliger satanisme og nekrofili (?! han er 14!). Herrejemini, hva er det du egentlig tror om den svartkledde, langhårede generasjonen med ungdom som har vokst opp de siste årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker ikke mobbere på skolen min som personer som tilhørte saueflokken. Men som alltid lagde bråk med lærere,elever osv. Pøbler som kastet stoler og for det meste aldri hadde respekt for noe eller noen. Tok mye plass.

Det merkelige er at ikke alle mobbere er under denne kategorien, men når man starter med dette i 1.klasse tenker jeg nok at det er slike personer som starter.

Disse har gjort han svak og usikker for de neste sosiale utfordringer han har kommet over, noe en barnehage og skole skal lære barn å fordre!

Og til Gjest på første side; jeg synes absolutt at man kan forvente av ungen sin at de skal ha respekt nok eller bra nok oppførsel til å ikke plage andre. Det er rett og slett disse barna som aldri lærer seg dette som gang på gang har sosiale problemer og trenger hjelp til å tilpasse seg situasjoner hvor mennesker er forskjellige! Barn skal læres at det finnes forskjellige de er nødt til å takle å omgås!

(Om Kai-Arne skulle lese dette håper jeg at du skjønner hvor lite tiltalende slike pøbler og mobbere er. Håper du finner deg glade, vettuge og litt mer positivt innstilte venner i fremtiden!)

Endret av Maps
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal mobbe noen!!! Så såre enkelt er det! At mobbing skjer, ja det vet jeg!

Om noen vil kle seg annerledes, være annerledes, oppføre seg annerledes mm. så er det opp til dem!!! INGEN skal bli mobbet av den grunn!

Mobbing er stygt og veldig feigt og blir som oftest utført avmennesker som selv føler seg dumme på en eller annen måte!

En mobber har det ikke bra selv, derfor så skal dem "hevne" seg på andre som skiller seg ut!

Så dersom DU er en mobber så vet vi at du ikke har det bra med deg selv og sikkert griner deg i søvn om kvelden......Ikke morsomt det heller!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele saken er helt grusom, men er ikke helt enig i at moren har prøvd alt. Det kommer jo frem fra artikkelen at han har nettvenner. Kanskje det hadde vært en ide og flyttet i nærheten av en eller flere av de. Det kunne hjulpet om han kjente noen.

Nå som han allerede sliter med mye angst, så er det nok uansett vanskelig å skulle starte på en ny skole, selv om han skulle kjenne noen.

I tilegg er det viktig å huske på at det er snakk om flere søsken i dette tilfellet, kan ikke være lett å bare skulle flytte disse rundt hele tiden heller. Så jeg forstår at moren heller ønsker å ta opp kampen der de er, i alle fall når flytting er forsøkt flere ganger tidligere uten hell.

Når det gjelder mobbing, så tror jeg ofte dette kan være litt tilfeldig. Barn kan være ganske utspekulerte, og de aller fleste blir ertet for et eller annet. Når de merker at noen ikke tåler ertingen godt, og at de ikke tar igjen, så er det kanskje enklere å ta alt noen skritt videre. Og da er de jo inne i en ond sirkel, da den som blir mobbet blir mer og mer nedbrutt, og dermed finner mobberne mer å mobbe for.

Forferdelig sak, og særlig nå etter jeg ble mor selv tenker jeg mye på dette. Hvor lite som skal til for at noen skal utstøtes, og hvor enorme konsekvenser dette får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del holdninger i denne tråden som gjør at jeg skjønner hvorfor enkelte som mobber - både barn og voksne - slipper unna med atferden sin. Ganske trist!

Hvis han ikke skilte seg veldig ut fra de andre i 1. klasse, hvorfor ble han ertet og mobbet allerede da?

Tuller du?

Du har skremmende liten kunnskap om mobbing og hva som kan utløse det.

Hva har foreldrene hans gjort da? Har de byttet skole og flyttet flere ganger?

Har du i det hele tatt lest artikkelen?

Ja, de har både flyttet og byttet skole flere ganger. Men husk at denne familien bstår ikke bare av mor og sønn. Hun har fire barn. I dag har to flyttet hjemmefra, men de har jo alle bodd sammen tidligere.

Jeg synes hele saken er helt grusom, men er ikke helt enig i at moren har prøvd alt. Det kommer jo frem fra artikkelen at han har nettvenner. Kanskje det hadde vært en ide og flyttet i nærheten av en eller flere av de. Det kunne hjulpet om han kjente noen.

Flytte til nettvenner? Så du mener at moren ikke har gjort nok siden hun ikke har tatt med barna og flyttet til et tilfeldig sted der han har funnet en nettvenn? Du skjønner vel at for det første kan nettvenner befinne seg hvor som helst i verden og for det andre er det jo ikke sikkert at disse har spesielt sammenfallende interesser IRL.

Jeg forstår det også sånn at han ikke har blitt direkte mobbet på de siste to skolene han har gått på, men at han ikke har taklet det. At man ikke får mange venner når man foretrekker å sitte å tegne fremfor å være med på det alle andre gjør synes jeg heller ikke er rart. Ingen grunn til å mobbe selvfølgelig, men jeg kan forstå at man blir ensom av det.

Ja, det er klart at Kai Arne burde aktivt oppsøkt de andre barna. År med avvisning og mobbing setter sikkert ikke spor dypere enn at man kan ta seg sammen og være en sosial motor. :ironi::roll:

- når (alvorlig) mobbing forekommer bør selvsagt foreldre varsles fortest mulig, og det bør i første setning gis varsku om at mangel på bedring = flytting av skole. Det er latterlig at mobbeoffer skal flyttes fra en skole til en annen, mens mobberen får briske seg i sitt eget trygge miljø.

Halleluja!! :enig:

- lurer på hva skolen kan dokumetera av tiltak for å få bukt med mobbingen, og hva de kan dokumentere av tilrettelagt undervisning på hjemmebane. Fikk inntrykk av at begge deler var særdeles mangelfull, og det vil overraske meg om det ikke allerede nå ligger gode argument til grunn for en solid erstatningssak for tapt skolegang.

Moren har i alle fall heldigvis systematisk tatt vare på korrespondanse og brev - virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke skilte seg veldig ut fra de andre i 1. klasse, hvorfor ble han ertet og mobbet allerede da? Det er jo ikke hans skyld uansett, han burde ha sluppet selvsagt! Ingen fortjener å bli mobbet - men vi vet jo at det skjer overalt: på skoler og arbeidsplasser.

Hva har foreldrene hans gjort da? Har de byttet skole og flyttet flere ganger?

Unnskyld meg, men er du en mobber selv? Nei, jeg beskylder deg ikke for å være det selvom jeg spør!Er du det?

Om denne personen skilte seg ut er ikke det noen grunn for at han skal bli mobbet!Hvorfor det egentlig?

Jeg spør fordi du skriver i øverste siterte setning at dersom han: "ikke skilte seg ekstremt ut" så trengte han ikke å bli mobbet! - mener du med det at dersom han skilte seg ekstremt ut var det grunn til å mobbe da eller????

Hva slags innstilling er det?

Joda, vi vet at mobbing foregår overalt - på skolen og på arbeidsplassen - men vi er nødt til å gjøre noe med det for å stoppe det!!!Ikke sant? Damå vi ta tak i mobbing der mobbingen starter!

Mobbing er så feigt og blir oftest utført av de som selv føler seg mobbet av en eller annen dustete årsak!

Trist? Ja!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja!!

Var hallelujaen ironi, eller?

Moren har i alle fall heldigvis systematisk tatt vare på korrespondanse og brev - virker det som.

Ja, det har hun, noe som kan føre til at visse kasser må blø tusenlapper om noen år, og ikke minst at ansvarspersoner må svare for manglende innsats. Ansvarsfraskrivelse er noe de kommer til å måtte leve med, og jeg blir forbauset om det ikke sitter et ti-talls person som har en veldig dårlig følelse i magen, for JEG hadde i alle fall hatt det dersom jeg som voksen hadde vært innvolvert - det være seg forelder, lærer, rektor, sakbehandler etc.

For øvrig er jeg enig i Ellevill sine kommentarer over, uten at jeg føler for å kommentere de ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hallelujaen ironi, eller?

På ingen måte! Den ble tilogmed etterfulgt av en smiley som heter 'enig' : :enig:

Men jeg skjønner det kan misforståes, beklager! :)

Endret av Ellevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian
Var hallelujaen ironi, eller?

¨

Tipper ikke det var ironi, forslaget er kanskje det beste jeg har hørt.

Det burde absolutt være adgang til å tvangsflytte mobbere til andre skoler om alt annet feiler.

Edit: så ikke at du allerede hadde fått svar,men uansett: Godt forslag!

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen burde forvente å bli mobbet, eller å bli mobbet fordi de skiller seg ut. At det skjer, vet vi jo, men måten å stoppe mobbing er ikke å at mobbeofferet skal endre utseende eller adferd. Da skyver man ansvaret over på den som blir mobbet, i stedet for på mobberne. Det er mobberne som må endre sin adferd, ikke omvendt. Mobbing er så absolutt personlig, og jeg synes skolen her så absolutt burde ha gått på mobberne og foreldrene deres personlig. Generelt tilsnakk som "dere må ikke mobbe" til hele skolen hjelper ingenting. Unger kan være grusomme, og da må man være tøff tilbake, kose-mosing hjelper ikke, og ikke fortjener mobberne det heller. All støtte til Kai-Arne og familien hans!

Ellers er det ofte de som skiller seg ut det blir noe av i verden ... takk Gud for de som går i mot strømmen!

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkfolk er de som mobber andre!!!!

Må samtidig IGJEN si at jeg tror at mobbere ikke har det så bra selv!

For å få bukt med mobbing må vi også hjelpe mobberne!

Husk på det neste gang du mobber noen: ALLE vet at du gjør det fordi du selv ikke føler deg bra!!! Det er bare kjempeleit at det er sånn......................SLUTT MED DET!!!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen burde forvente å bli mobbet, eller å bli mobbet fordi de skiller seg ut. At det skjer, vet vi jo, men måten å stoppe mobbing er ikke å at mobbeofferet skal endre utseende eller adferd. Da skyver man ansvaret over på den som blir mobbet, i stedet for på mobberne. Det er mobberne som må endre sin adferd, ikke omvendt. Mobbing er så absolutt personlig, og jeg synes skolen her så absolutt burde ha gått på mobberne og foreldrene deres personlig. Generelt tilsnakk som "dere må ikke mobbe" til hele skolen hjelper ingenting. Unger kan være grusomme, og da må man være tøff tilbake, kose-mosing hjelper ikke, og ikke fortjener mobberne det heller. All støtte til Kai-Arne og familien hans!

Ellers er det ofte de som skiller seg ut det blir noe av i verden ... takk Gud for de som går i mot strømmen!

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt (og til en viss grad generaliserende) grunnlag ser jeg derimot problemene skolen står over for ved å skulle utestenge en mobber. (altså at han må skifte skole)

Dersom et mobbeoffer skal få en bedre situasjon er det å bytte skole et enkelt tiltak. Om man derimot forlanger at mobberen (og da gjerne i flertal) skal skifte skole ser jeg for meg en armada av foreldre som rasler med sablene. "Det er skolen sin ansvar...blablabla"

Jeg vil være så pass krass at dersom ikke foreldrene kan holde styr på at ungen lar andre elever i fred, så har de selv "signert" overflyttingen. Selvsagt skal skolen spille på lag og ta sin del av ansvaret, men dersom ikke initiativ til holdningsendring hos eleven blir tatt opp på hjemmebane så er skolens innsats mer eller mindre fånyttes.

Har en mobber så mye personlige problemer enten med seg selv eller på hjemmebane, er det spørsmål om ikke barnevern eller andre instanser bør involveres. (Og nei, barnevernet sine tiltak og metoder er ikke et tema, siden det ideelt skal være til alles hjelp. Hva faktum er er i så måte irrelevant.)

Man bør kort og godt velte hele børa over på mobber (med innsats fra skolen også) og hans foreldre, og i størst mulig grad opprettholde en normalisert skoledag for offeret. Tar man ut offeret synliggjør man jo "taperen" i mye større grad.

...personlig hadde det blitt månelyst om min unge var skyld i at noen ikke var på skolen rett nok, uansett hvilke signal som blir synliggjort ved å utebli fra skolen.

Det som er like trist er selvsagt at voksne folk oppfører seg på samme vis i arbeidslivet...uten at det trenger bli et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkfolk er de som mobber andre!!!!

Må samtidig IGJEN si at jeg tror at mobbere ikke har det så bra selv!

For å få bukt med mobbing må vi også hjelpe mobberne!

Husk på det neste gang du mobber noen: ALLE vet at du gjør det fordi du selv ikke føler deg bra!!! Det er bare kjempeleit at det er sånn......................SLUTT MED DET!!!

Selvfølgelig finnes det sikkert nok av mobbere som selv sliter, men det er ikke alltid sånn! Folk kan slite med så mangt, men det er da utrolig mange som ikke mobber og trakasserer andre av den grunn? Jeg synes IKKE man skal gå inn med en "stakkars mobberne også daaah"-holdning når det er snakk om å totalt ødelegge et annet menneske gjennom mange år. Selv om man "sliter" med ting så bør både barn og foreldre ha vett nok til å vite forskjellen mellom rett og galt, og kunne stå til ansvar for sin egen jævelskap!

Det er virkelig ingenting som legitimerer mobbing! At mobberen føler seg ensom på nattestid og gråter en skvett i skjul er INGEN grunn til å oppføre seg som man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal vi gjøre dette her, - straffe førsteklassingene for syv år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...