Gå til innhold

Bortevekkistan

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Kjøkkenvasken blir fikset i dag, forresten - jeg gleder meg noe helt enormt til å få den på plass igjen! Har vært uten siden lørdag formiddag... Til alt hell hadde jeg akkurat kjørt oppvaskmaskinen da mannen satte i gang, så vi hadde fulle skap og har nå akkurat fylt opp maskinen igjen. Så det blir bra å få kjørt den i ettermiddag. Rørleggeren var innom i går, det hadde vært tomt for vannlåser, men de skulle få flere i dag. Pluss at det visst var litt mer omstendelig enn han hadde trodd, siden han rett og slett må skjære av den gamle vannlåsen som er av metall, og så bygge ut utløpsrøret fra vasken så en standard, moderne vannlås av plast kan monteres på. Spent på når han dukker opp, mannen skal komme tidlig hjem så jeg slipper å forholde meg til både rørlegger og to jenter hjemme alene.

Jeg er litt imponert over hvor fint det har gått å være hjemme med både Turnerose og Snorkfrøken, førstnevnte har virkelig vært veldig grei, og vi har i grunnen kost oss! Det begynner nok også å bli litt enklere i det at Snorkfrøken er litt mer selvgående etterhvert, og kan ligge en stund på gulvet og skravle med seg selv, sånn at jeg kan ha fokus på Turnerose. I går kjøpte vi boller på bakeriet og hadde det til lunch (bestikkelser, hehe!), og i dag skal vi vel bort på biblioteket en tur, ihvertfall.

I morgen håper jeg virkelig Turnerose er i bhg, for da er det første runde med babysvømming! Det blir spennende å se hvordan Snorkfrøken liker det. I dag må jeg finne frem badeslynga og sånt, samt grave frem den minste badebleia... Jeg tror jeg vet hvor den er, heldigvis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...eller ikke. Kjøkkenvasken ble ikke helt ferdig likevel, for det viste seg at han trengte noen skruer han ikke hadde tilgjengelig, siden denne vasken knapt nok følger dagens standard. De får han ikke skaffet før i morgen, siden butikken som fører dem stengte i det han ringte dem kl 16 eller deromkring. De hadde skruene inne, da, så det var bare å hente dem i morgen. (Rørlegger er en nabo som er snill nok til å ta dette etter normal arbeidstid.) MEN han fikk koblet på oppvaskmaskinen, så den durer og går nå! Det løser mye av logistikkproblemene! :jepp: Han hadde dessuten med seg minstejenta si mens han holdt på, hun er omtrent like gammel som Turnerose. De har ikke vært så mye sammen tidligere, men lekte så fint sammen i dag!

Vi har forøvrig funnet ut at vi skifter blandebatteriet i samme slengen, har snakket om det lenge siden det som er der nå er fryktelig upraktisk - det er veldig i veien hvis vi skal vaske store kjeler/panner o.l., og han kunne gjerne ta det for oss i samme slengen. Så da blir det dette - spurte ham hva han anbefalte sånn siden vi ikke skal ha det så lenge (har jo planer om å ta kjøkkenet + badet + røropplegget i hele huset i løpet av et par år eller så), og til den bruken anbefalte han oss å dra på Ikea i kveld og kjøpe der, heller enn å kjøpe et til 2500 av ham. Så da gjør vi det. Må ha med vannstengeventil, og da hadde ikke den godeste Kamprad så mange å velge mellom.

Selv om det har vært litt knotete å være uten vask såpass lenge, må jeg si at det er godt å få byttet ut det gamle rælet som har vært der. Det var helt sikkert supert da huset var nytt på 50-tallet (og er det fortsatt i nabohuset, der det har blitt tatt skikkelig vare på), men det som var her var bare rustent og fælt. Nå får vi en vannlås vi faktisk kan åpne, liksom. :fnise:

Nå sover Snorkfrøken på magen min, mens mannen og Turnerose er borte etter en pizza. Det ble takeaway i dag, gitt. ;) Regnet pøser ned ute, glad vi fikk vært ute en tur på dagen, Turnerose, Snorkfrøken og jeg. Var en tur på biblioteket, kjøpte en bolle på kaféen, kjøpte "ullblomsterhjertetights" som Turnerose ønsket seg - jeg kjøpte trøye til henne (fra NameIt) for et par uker siden, og hun har bedt sååå pent om matchende tights. Og i tillegg fant jeg den perfekte løsningen på skjerfoppbevaring i gangen, til den nette sum av 15 kr på Åhlens. :ler: Fant noen grunne metallhyller med kroker under - litt vanskelig å beskrive dem, men ganske smart patent - til 5 kr stykket på et restebord. Satt ned fra 169 kr stykket! :hakeslepp: Har hengt dem opp, og det ble enormt mye bedre enn det rotet som var der. Nå pynter skjerfene opp heller enn å fortstyrre i øyekroken. :tommelsmil:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Bra det går så fint å ha begge hjemme! Har prøvd meg ett par dager jeg også etter sommeren og det er utvilsomt mye lettere enn før sommerferien :jepp: nå "leker" de t.o.m sammen :)

Den kranen har vi også forresten. Noe av det jeg har vært fornøyd med på kjøkkenet vårt.

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å få fungerende kjøkken igjen! Vi flyttet jo i begynnelsen av desember, og trodde vi ikke skulle gjøre noe med kjøkkenet, men det viste seg at det ikke var nok skapplass pga. ymse. Derfor bestemte vi oss raskt, og bestilte Ikea-kjøkken (hvit høyglans Abstrakt), la gummigulv i mørkegrått (helt pyton å holde rent), og fikk en generell oppgradering. Vi byttet også til induksjonstopp og innebygget stekeovn, samt ny kjøkkenvifte. Alt kostet oss nok ca. 50-60000 for et kjøkken på 10 kvm, så det var ikke så ille. Elektriker måtte også inn og legge flere kurser, samt omarbeide eksisterende kurser, men akkurat den biten kom på 11-12000, som var halvparten av det vi hadde trodd. Positivt overrasket, for en gangs skyld. :ler: Vi har dette kjøkkenbatteriet, forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O'lykke! Fungerende kran og kum på kjøkkenet er fantastisk! Man verdsetter det ikke nok til vanlig. :ler:

Unknown: Ja, det har definitivt skjedd litt over sommeren. Sikkert en kombinasjon av at babyene blir større og storesøstrene mer vant med baby! Deilig, ihvertfall!

Fornøyd med kranen så langt, jeg også!

Honesty: Hehe, det har lett for å balle på seg... ;) Høres veldig fint ut, da! Det er vel noe sånt vi ender opp med her også, vil jeg tro - hvite fronter og sånt. Akkurat kjøkken og bad kan godt være litt nøytralt, synes jeg, så får jeg heller putte inn fargene mine i detaljer. :Nikke: Vi hadde nok gjort noe sånt vi også, om det ikke hadde vært for at vi vil ta hovedrøret i samme slengen, og da er det litt dumt å klatte på det gamle opplegget før vi gjør det skikkelig. Så da blir det alt i ett, og en utgift på opp mot 300 000.

---

Utrolig deilig å ha fungerende kjøkken igjen! Og den nye krana er super, mye mer funksjonell enn den gamle. Flotte greier! Godt å få vasket opp litt kniver og fjøler og sånt som ikke går i oppvaskmaskinen, selv om vi har brukt det minst mulig de siste dagene, nettopp for å unngå oppvask som hoper seg opp. Søppelbøttene er inne i skapet igjen, også , veldig greit å ikke sparke i dem hele tiden. :ler:

Ellers var Snorkfrøken og jeg på babysvømming i dag, og hun storkoste seg! Det gikk i det hele tatt veldig bra, både med busstur til og fra, garderobe/dusjing og ikke minst i vannet. Snorkfrøken syntes visst det var den naturligste ting i verden å være i bassenget med 8 andre babyer. :fnise: Hun var den eneste babyen som begynte å gråte da vi gikk opp av vannet. ;) Fikk også beskjed av instruktør om at hun var usedvanlig trygg til å være der første gang, og fikk skryt for at jeg var flink med henne. *kry* Men jeg har jo da også gjort det før. Gøy var det ihvertfall for både liten og stor!

Nå har jeg såååå lyst på sjokkis, men prøver å dy meg. Sitter og grubler på om jeg kan lage meg noe annet sjokoladete... Hmm. Kan ihvertfall rydde opp etter meg om jeg lager meg noe. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med babysvømming!! Jeg sier iallfall det, selv om jeg personlig ikke er så glad i vann, iallfall ikke klorvann og svømmehall! MEN, jeg kan tenke meg fløtepusen hadde likt det, derfor høres det gøy ut. En annen ting er at jeg ikke synes noe særlig om å duppe den nydelige, uskyldige kroppen til fløtepus nedi det "skitne" kjemikalpoolen der... er det bare jeg som er rar??

Er det så flink at du klarer å motstå sjokkis du da?? det er ikke jeg... men nå som jeg er igang med trening, så får jeg mer bevissthet rundt kaloriinntaket.. har flere plater av iherb sjokkis i kjøleskap, med havsalt og mandler. YUMMY!!

Gøy at du fikk skryt av instruktøren da.... flinke Joyce mammaen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der vi går har de delvis UV-rensing, Pasjonsblomst, så det er ikke så veldig kloret. Og det er et behandlingsbasseng på et eldresenter, så det er ikke åpent for så mange. Jeg er ikke spesielt glad i klorvann selv, tåler det dårlig (atopiker), men det går veldig fint der vi går med jentene. Ikke stinker det klor av håndklær og sånt etterpå, heller. Undersøkte det nøye før vi begynte med Turnerose. ;) Og jeg synes det er viktig at de blir trygge i vannet. Jeg gikk på babysvømming selv (!), og var med i vannet da broren min gikk på det, og det er virkelig helt tydelig at babyer elsker å være i vannet! Ideelt sett skulle jeg tatt dem med og badet i saltvann, men det er lite forenelig med Norge. :ler: Jeg elsker å bade selv, da, men altså helst i saltvann.

Jeg har litt av den iherb-sjokkisen du nevner i en pakke på posten, tror jeg. Men det hjelper jo fint lite nå. :lol:

Schaden: Sjokolade-te... Hmm. Nei. Tro'kke det. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_ler.gif' alt=':ler:'> Dog kan faktisk en kopp sterk Assam-te med h-melk og en teskje sukker dempe søtsug ganske bra. Kanskje det er tingen? (Har altså klart meg med en liten kjærelighet i kveld, og er veldig stolt av det! ;))

---

Jeg driver forresten og gearer opp til introduksjon av fast føde. Blir nok ikke ren BLW på Snorkfrøken, tror vi må ha henne over på fast føde litt raskere enn hva vi måtte med Turnerose. Turnerose var jo i praksis fullammet til hun var 8-9 mnd. Men uansett, fikk denne i posten i dag. Kuuul, og virker veldig smart! Har også kjøpt et par pakker Holle-grøt som jeg fant til halv pris på helsekosten fordi eskene hadde fått seg en dult (!). Jeg gleder meg litt til å lage babymat... Weird. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver forresten og gearer opp til introduksjon av fast føde. Blir nok ikke ren BLW på Snorkfrøken, tror vi må ha henne over på fast føde litt raskere enn hva vi måtte med Turnerose. Turnerose var jo i praksis fullammet til hun var 8-9 mnd. Men uansett, fikk denne i posten i dag. Kuuul, og virker veldig smart! Har også kjøpt et par pakker Holle-grøt som jeg fant til halv pris på helsekosten fordi eskene hadde fått seg en dult (!). Jeg gleder meg litt til å lage babymat... Weird. :fnise:

Den så jo riktig så genial ut! Bestilte du den fra den nettsiden? Ser for meg at det blir fullamming frem til 6 mnd ihvertfall, men gleder meg til å lage babymat jeg også! Har planer om å lage mest mulig selv slik at hun får i seg alle de gode vitaminene og mineralene hun trenger, uten for mye salt og annet tullball.

Sjokolade er aaaaltfor vanskelig å holde seg helt unna! Klarte det i 5 dager, men så ble fristelsen for stor. At noe så enkelt som melkesjokolade kan være så godt! :sikle: Iherb har sikkert mange gode alternativer da, men jeg er litt kresen på akkurat melkesjokoladen. Det MÅ være Freia. Nidar duger slett ikke :fnise:

Så bra at kjøkkenet er "på plass" igjen! Det er først når noe så grunnleggende blir "ute av drift" at man merker hvor avhengig man er! :Nikke: Jeg levde 3 år uten oppvaskmaskin for noen år siden, og aldri mer! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom med en :klem: til fineste *Joyce*, jeg er snart tilbake :)

Godt å "se" deg, vennen! :klemmer: Håper alt er bra!

Den så jo riktig så genial ut! Bestilte du den fra den nettsiden? Ser for meg at det blir fullamming frem til 6 mnd ihvertfall, men gleder meg til å lage babymat jeg også! Har planer om å lage mest mulig selv slik at hun får i seg alle de gode vitaminene og mineralene hun trenger, uten for mye salt og annet tullball.

Sjokolade er aaaaltfor vanskelig å holde seg helt unna! Klarte det i 5 dager, men så ble fristelsen for stor. At noe så enkelt som melkesjokolade kan være så godt! :sikle: Iherb har sikkert mange gode alternativer da, men jeg er litt kresen på akkurat melkesjokoladen. Det MÅ være Freia. Nidar duger slett ikke :fnise:

Så bra at kjøkkenet er "på plass" igjen! Det er først når noe så grunnleggende blir "ute av drift" at man merker hvor avhengig man er! :Nikke: Jeg levde 3 år uten oppvaskmaskin for noen år siden, og aldri mer! :ler:

Squirt'en (fantastisk navn :ler:) kjøpte jeg på eBay. Kom på et-par-og-tjue dollar med frakt. Turnerose var vel 5,5 mnd da vi prøvde med litt fast føde, men i praksis fikk hun ikke i seg noe særlig før hun var en drøy måned eldre, tror jeg. Bare suttet/slikket på ting den første tiden - hun fikk ting som agurkstaver, biter av avocado, gulrotstaver og brokkolibuketter kokt myke osv. Jeg kommer også til å lage mye selv. En ting er jo sunnhetsaspektet, en annen ting er at det lille jeg har vært borti av mat på glass har smakt høgg. :ler: Kokte litt grøt til Turnerose innimellom, da ble det stort sett hirse- eller havregrøt, siden det er naturlig jernrike kornsorter. Men kjøper ting som Ella's Kitchen-smoothiene og rene fruktpuréer fra Hipp/Småfolk, de er så "rene" ingrediensmessig at jeg synes det er helt allright. Økologisk er det stort sett også. (Er ikke så glad i Nestlé, jeg...)

Jeg blir særs upopulær om jeg spiser melkesjokolade om dagen, så jeg spiser mørk sjokkis... Favoritten er den med fransk nougat fra Freia Premium. :sikle: Men når det gjelder melkesjokolade er jeg litt sær - jeg synes nemlig Cadbury har den beste. Dog er den ikke særlig tilgjengelig i Norge, dessverre!

Oppvaskmaskin savnet jeg ikke før vi fikk det, men nå tror jeg det hadde vært helt forferdelig å være uten. :ler: Hadde ikke de første 3-4 årene etter at jeg flyttet hjemmefra. Vi har f.eks. ikke micro - det har jeg aldri bodd i hus med, faktisk, så jeg vet vel kanskje ikke hva jeg går glipp av. Savner det ikke, da. Men akkurat vann i kjøkkenkrana, det er kjekt å ha. :ler: Og strøm til komfyren... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barseltreff i dag, kjempekoselig! :jepp: Vi spiste lunch hos en av de andre først, og etterpå gikk vi en totimers tur. Slettes ikke galt! Veldig allright å ha noen å gå tur sammen med, blir litt kjedelig å gå alene i lengden. Sliiiiten i beina nå, da, for jeg var ikke helt forberedt på gåtur og hadde på meg ballerinasko... Og bar hele veien, det gir jo litt mer tyngde på meg, det også.

Nå ser jeg i grunnen frem til en rolig dag hjemme i morgen, det har ikke blitt så mange av dem denne uka. Turnerose var jo hjemme mandag og tirsdag, så var det svømming i går og treff i dag, pluss at ettermiddagene har vært fylt opp av rørlegger m.m. Må rydde litt, ser jeg. En smule kaotisk her nå.

Turnerose får visst ikke sove i dag, hører stadig en liten stemme som prøver å engasjere pappa'n i samtale. :ler: Snorkfrøken ble vippet over i vugga for en 20 minutter siden. Burde egentlig rydde og ordne litt før Gok, men det var veldig godt å sitte i stolen nå. Sitte litt til. :Nikke: QI er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Då får ikkje eg slag, i alle fall!

Så kjekt med babysvømming og treff! Og hurra for 'nytt' kjøkken, eg hadde ikkje greidd meg lenge uten spring og oppvaskmaskin...

Den skeia; er den ok? Ser smart ut, men om dei små får tak i den, blir det då klin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med barseltreff! Sporty du som bærer så mye... holder hun seg alltid like rolig i bæretøyet? Mi blir ofte litt lei etter ei stund, men trives bedre og bedre føler jeg...

God helg til deg og dine!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://m.nrk.no/m/ar...art_id=18302849

Sjokolade er bra, visste jeg det ikke ;)

:tommelsmil:

Då får ikkje eg slag, i alle fall!

Så kjekt med babysvømming og treff! Og hurra for 'nytt' kjøkken, eg hadde ikkje greidd meg lenge uten spring og oppvaskmaskin...

Den skeia; er den ok? Ser smart ut, men om dei små får tak i den, blir det då klin?

Hehe, jeg har jo ikke allverdens erfaring med skjemating, så kanskje jeg har kjøpt katta i sekken? :vetikke: Men jeg tenkte at den var kjekk til å ha med på tur og sånt. Fylle opp før vi drar og spise på veien.

:kose:

Kjekt med barseltreff! Sporty du som bærer så mye... holder hun seg alltid like rolig i bæretøyet? Mi blir ofte litt lei etter ei stund, men trives bedre og bedre føler jeg...

God helg til deg og dine!!

Hun er rolig i bæretøyet, ja, det er vår panacea. Altså, hun vil jo utav hvis hun er sulten eller bleia plager, men ellers roer hun seg helt suverent i bæretøy. Jeg blir riktig fascinert av babyer som sover i vogn. :ler:

God helg til deg også! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært skikkelig utafor. Forkjølelsen har blusset litt opp igjen, sikkert fordi det har vært mye på programmet. Sliten og sånn "syk" i kroppen - kaldsvette og sånt. Jaja. Men etter bhg gikk Turnerose og jeg en tur alene bort på posten etter noen pakker + gave til mannens bursdag, som er nært forestående, og det var veldig allright. Godt med bittelitt babyfri, rett og slett. Hun fikk også velge seg et antrekk til å pynte seg med i bursdagen til pappa'n, og gikk for en rødorange cardigan med katt på og et blått skjørt. Mamma betalte villig vekk når ungen ønsket seg noe som ikke var roooosa. :ler:

Ellers hentet vi stoff til å sy vognpose av, de er så fine! Dette til ytterstoff og dette til innsiden. De skal få seg en vask, og så håper jeg å få sydd ganske snart - det blir jo ikke akkurat varmere ute.

Ettermiddagen ble brukt til å lage bursdagskort, det er så gøy å drive med formingsaktiviteter med Turnerose! Vi var innom Nille og plukket opp litt glitterlim og lilla, prikkete scrapbookpapir med glitter på, hun mente bestemt at det var det pappa helst ville ha kortet laget av. :lol:

Snorkfrøken har sovet på fanget i kveld, det var visst der det var best å være, så jeg sitter nå her i stolen min. Helt greit, det. Lille, vakre babyen min. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke akkurat ut som du tok det med ro i går, til tross for laber form! Så kjekt med litt shopping og aktiviteter, gleder meg til å pysle litt på med fløtepusen når hun blir eldre. Synes det er kjempekjekt å klippe og lime osv osv!

Håper formen din er bedre idag! Skal dere feire pappaens bursdag i helga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...