Gå til innhold

Bortevekkistan

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Krysser fingrene for en billig quick fix! Vi slapp unna meed å bytte bare noen rørdeler hos oss, i det gamle 70-tallskjøkkenet vårt.

Hvis dere MÅ bytte hele underrekka er Ikea fine saker :) Spesielt de 80cm brede skuffeseksjonene!

På 70-tallet hadde de nok i all hovedsak byttet dimensjoner, mampaps kjøkken som de byttet ut i fjor var fra 70-tallet og der hadde dagens standard på de gamle rørene. Problemet her er at alt er av metall - det ligner nesten på støpejern - så det er ikke noe å skru av eller sånt i det som går bort til hovedrøret. Ingen vannlås som kan åpnes, liksom. Det har tydeligvis vært lekk en gang før, for de har for kladda på noe sementaktig tettemasse.... Tidligere eier var Reodor Felgen, tror jeg. :tunge1:

Jepp, Ikea er tingen. :Nikke: Vi skal jo bytte ut kjøkkenet om ikke altfor lenge uansett og det blir nok Ikeakjøkken da, det er bare så kjipt om vi må gjøre det sånn stykkevis og delt... Når vi skal ta alt skal vi også bytte røropplegg i hele huset og ta badet i samme slengen, men det har vi ikke penger til just nu.

Lekker veske! *sikle* Har du navnet på selgeren? :sjenert:

Håper det ikke blir altfor mye styr med kjøkken og rør for dere, men som Schadnfreude sier så er IKEA et godt alternativ :jepp:

The Leather Store. :)

Takktakk! :klemmer:

Så stor hun er! Gleder meg til å se henne igjen. :Nikke: Kjedelig med reaksjon på vaksine. Ganske skummelt med feber selv om man vet hva det kommer av. :(

Jeg var kolikkbaby da jeg var liten, og det at kumelk kunne være skyld i kolikk var ny kunnskap på den tiden. Midt oppi den verste skrikeperioden hørte mamma det tilfeldigvis på radio. Det må ha vært ganske sent på året. :Nikke:

Hehe, ja, vi lager ikke akkurat miniunger her i huset. :ler: Feber er ikke noe gøy, nei, men det ble heldigvis med det lille i går kveld. :)

Da har vel ikke mamma fulgt med i timen når det gjaldt kolikk og melk, for broren min er født tidlig på 90-tallet, og hvis det var kjent da vi var små burde det jo ihvertfall ha vært en kjent sak da han kom. Eller hun har ikke villet kutte det ut, det kan godt hende, det også...

---

Æsj, nå håpet jeg få sitte litt i fred, men der våknet hun igjen, gitt... 20 minuttersdupp. :roll:

Endret av *Joyce*
Videoannonse
Annonse
Skrevet

The Leather Store. :)

Takktakk! :klemmer:

Åh, det var nesten litt farlig å få den linken for der var det mye fint! "Kanskje jeg trenger en i svart, og en i brunt. Og så hadde det jo vært fint med den modellen også" :fnise:

Skrevet

Farlig link, ja! Men så billige skinnvesker? Si i fra hvor fornøyd du er, Joyce, jeg så nemlig også en veske jeg vil ha (har litt dilla, og særlig nå som det ikke frister å handle klær ..)

Skrevet

Åh, det var nesten litt farlig å få den linken for der var det mye fint! "Kanskje jeg trenger en i svart, og en i brunt. Og så hadde det jo vært fint med den modellen også" :fnise:

:ler:

Farlig link, ja! Men så billige skinnvesker? Si i fra hvor fornøyd du er, Joyce, jeg så nemlig også en veske jeg vil ha (har litt dilla, og særlig nå som det ikke frister å handle klær ..)

Hvis jeg har fått den til uka kan du jo få ta en titt da. ;) Men jeg kikket på tilbakemeldingene hennes før jeg handlet, og de var jevnt over veldig positive! Så jeg håper på det beste...

Skrevet

Har ikke fått fatt i rørleggernaboen i dag, så fortsatt i uvisse om lekkasjen. Det er ikke voldsomt mye, altså, men det drypper jevnt og trutt... Dog har den voldsomme panikken min rundt det som kom da vi oppdaget det i går roet seg litt. ;) Heldigvis!

Rare Turnerose, altså... Ungen er svært lite interessert i å tegne, hun gidder ikke å legge noe innsats i det, og lager som regel bare kruseduller. Men skrive, det vil hun! Så i dag fikk vi en "tegning" hjem fra barnehagen - et ark dekket av forbokstavene til oss i familien i forskjellige farger. :ler: Hun skriver disse bokstavene overalt og gjenkjenner dem både i aviser/bøker og i butikklogoer og sånt, og er også interessert i å lære andre bokstaver. Nabogutten sin forbokstav har hun nesten lært seg, og besteforeldrene sine. Ganske artig! Men jeg synes jo godt hun kunne tegne litt også, da. :fnise: Hun kan hvis hun vil, forrige dagen spurte jeg om hun kunne tegne en sol på tavla si og hun fant seg en gul tusj og lagde en riktig fin en. Men interessen for tegning er visst ikke helt tilstede.

Litt lang ettermiddag her, mannen måtte plutselig ta et ettermiddagsmøte på jobben og var ikke hjemme før i 18-tiden. Det begynte ikke akkurat bra da Turnerose slo seg fullstendig vrang før vi i det hele tatt hadde kommet oss ut av barnehagen... Jeg orket ikke å høre på sutringen hennes og ga henne smokken og satte på NRK Super da vi kom hjem. :plystre: Så fikk jeg slengt sammen litt middag med Snorkfrøken i vippestolen på kjøkkenet. Humøret til Turnerose kom seg med litt mat, da, heldigvis.

Nå våknet akkurat Snorkfrøken for litt nattmat (hun har begynt å legge inn et ekstra måltid rundt midnatt), så jeg skal bare amme ferdig og tulle oss i seng...

Skrevet

Heisann! Der trillet hun seg over på magen, gitt! Ingenting som å ha storesøster kasse med treklosser å strekke seg etter. :ler:

Skrevet

Innom og les. Kjedelig om de må ordne mykje på kjøkkenet, sånne større endringar vil ein jo gjerne planlegge litt både på utforming og økonomi.

A er også veldig glad i bokstavar, men har begynt å bli litt interessert i teikning og maling.

Skrevet

Innom og les. Kjedelig om de må ordne mykje på kjøkkenet, sånne større endringar vil ein jo gjerne planlegge litt både på utforming og økonomi.

A er også veldig glad i bokstavar, men har begynt å bli litt interessert i teikning og maling.

Det ser ut til at det går greit å bare lappe på det som er der igjen, så da slipper vi visst unna større oppgraderinger nå. *puh*

Hmm, kanskje jeg må "mase" litt på Turnerose og den tegninga, da. :fnise: Det blir vel uansett litt mer av den typen aktiviteter utover høsten, nå er det ut-ut-ut som gjelder, både etter barnehagen og i helgene. :)

Skrevet

Det ser altså ut som om vi slipper nokså billig unna med den lekkasjen nå, heldigvis! Så kan vi vente enda en stund med storprosjektet vårt.

Fikk vite definitivt i dag at naboen vår skal selge. Trist fordi hun er en super dame, men også forståelig siden hun er på alder med foreldrene våre og alene. Spent på hva slags takst hun får og hva det selges for, og selvsagt også på hva slags folk som flytter inn ved siden av oss. Jeg holder vel en finger på at det blir en barnefamilie. ;) Håper det er allrighte folk, sånn som de øvrige på rekka her. :)

I dag har vi hatt en super dag ute, først her hjemme, så på tur bort til det store klatrestativet på idrettsplassen med sykkel (for Turneroses del, løpesykkel, that is), vogn og bæretøy. Gikk bort sammen med nabogutten og faren hans, samt at vi traff på noen bekjente som har akkurat jevnaldrende barn med oss (ca en mnd mellomrom mellom både Turnerose og deres eldste, og Snorkfrøken og deres yngste). Så det var stor stas for alle parter! Etterpå slang jeg bortom senteret etter en gave og litt annet småtteri, mens mannen og Turnerose gikk hjem og lekte enda mer ute. :ler: Så ble det sen middag (kl 19.30!), så altså kvelds for Turnerose, og begge jentene sluknet raskt rundt 20.30.

Nå skal vi bestille sykkel til Turnerose (via e-post, altså :ler:), som forsåvidt blir en julegave, dvs at vi får litt av pengene hun normalt sett får av svigers + mannens bestemor nå, så det blir spleis mellom dem og oss. Hun får jo selvsagt andre gaver til jul, da, hun er jo for liten til å skjønne konseptet med gaver på forskudd, men siden svigers er svært rause med gavene, blir det absolutt penger igjen til litt annet i desember. :) Hun er så godt på gli med syklingen nå, at vi vil ha med litt tid på slutten av sesongen på "vanlig" sykkel. Det blir en 16", så den vil passe fint til neste år også. Og i tillegg er det en måneds leveringstid på dem, samt at den aktuelle produsenten har så enorm pågang på våren at de visst stenger for utenlandsbestillinger da, så det er bare å få den i hus! Gleder meg til å se hvordan det går på vanlig tohjuling, men hun har helt vanvittig god kustus på løpesykkelen nå - hun er vanvittig kjapp, har stålkontroll på alt fra svinging og bakker opp/ned til (brå-) bremsing, så jeg har håp om at det kan gå veldig fint. :Nikke:

Samtidig er hun litt ung for vanlig sykkel, har jeg inntrykk av, sånn i forhold til de øvrige ungene her. Naboen på 5 har akkurat fått sin første tohjuling med støttehjul nå, en på samme alder som ham har jeg aldri sett på sykkel. Men mannen er over snittet sykkelinteressert, og mener bestemt at støttehjul gjør mer skade en gagn når hun er så stødig på løpesykkelen - noe med vektplassering og sånt i forhold til naturlig bevegelse. Og hun har faktisk uttalt ønske om "stor" sykkel selv. I tillegg til at hun selvsagt er lang, hun er like høy som (om ikke hakket høyere) enn nevnte 5-åring...

Men nå våkner straks Snorkfrøken for litt mat, tror jeg. Får løpe og smøre meg en skive først!

Skrevet

Vi har akkurat kjøpt løpesykkel til snuppa, og hun har så vidt fått prøvd den. Hun er ikke særlig tøff av seg, men er veldig opptatt av sykkelen, så jeg tror nok det går seg til. Hun har allerede en vanlig sykkel (arvet) mes støttehjul, men skjønner ikke konseptet pedaler, selv om hun fikser trehjulssykkelen greit nok.

Jeg tror jeg skal stikke til sengs snart. Jeg har en kar som roper her, og han har vært så urolig om nettene i det siste pga kløe at jeg er alvorlig søvndeprivert. Mannen er på besøk hos en venn som akkurat har flyttet inn i nabolaget, så jeg nyter "freden".

Skrevet

så flink snorkfrøken er som kommer over på magen! Mi lille viser ikke tegn til dette enda, men det er vel individuelt som så mye annet..:) Du kan med andre ord ikke la henne ligge ubevoktet på sofaen osv lenger?

Lar du henne ligge masse på magen i våken tilstand?

Så stas med storesøster som skal få seg sykkel ;)

Skrevet

Vi har akkurat kjøpt løpesykkel til snuppa, og hun har så vidt fått prøvd den. Hun er ikke særlig tøff av seg, men er veldig opptatt av sykkelen, så jeg tror nok det går seg til. Hun har allerede en vanlig sykkel (arvet) mes støttehjul, men skjønner ikke konseptet pedaler, selv om hun fikser trehjulssykkelen greit nok.

Jeg tror jeg skal stikke til sengs snart. Jeg har en kar som roper her, og han har vært så urolig om nettene i det siste pga kløe at jeg er alvorlig søvndeprivert. Mannen er på besøk hos en venn som akkurat har flyttet inn i nabolaget, så jeg nyter "freden".

Turnerose er heller ikke veldig tøff av seg, egentlig, men da det først løsnet med sykkelen, så løsnet det skikkelig!

Uff, håper det går seg til med nattesøvnen snart. Det høres utrolig slitsomt ut sånn som det er nå. (Har selvsagt lest tråden din det andre stedet, men hadde ikke noe særlig å bidra med, følte jeg...)

:klemmer:

så flink snorkfrøken er som kommer over på magen! Mi lille viser ikke tegn til dette enda, men det er vel individuelt som så mye annet.. :) Du kan med andre ord ikke la henne ligge ubevoktet på sofaen osv lenger?

Lar du henne ligge masse på magen i våken tilstand?

Så stas med storesøster som skal få seg sykkel ;)

Turnerose var også tidlig ute med rullingen, men ganske gjennomsnittlig på krabbing og gåing, tror jeg, så de har vel sine greier, ja. :) Jeg må nok passe litt mer på fremover nå, ja!

Hun ligger ikke akkurat masse på magen, litt hver dag, men hun får jo også en god del trening på å holde hodet i bæretøy. Oppi der sitter hun som regel og titter veldig rundt seg når hun er våken. Helsesøster kommenterte på 3-mndkontrollen at hun var usedvanlig sterk i nakken for alderen, men det har hun vært fra fødsel, akkurat som Turnerose. :) De holdt hodet selv da de ble født begge to, og også hun vi var hos mtp låsninger/stivhet påpekte også at Snorkfrøken var veldig sterk i nakken (altså, hun sa det spesielt fordi det visst var styrke, ikke stivhet, som var årsaken).

Skrevet

Det ble ikke noe sykkelbestilling i går, for da vi skulle ordne det hørte vi plutselig et brak oppefra - Turnerose som falt ut av senga (hvordan hun klarte det er fortsatt et mysterium :ler:) - noe som selvsagt også vekket Snorkfrøken, så da var det bare å ta hver sin jente og ordne opp. ;) Og så la vi oss like godt med dem. Nytt forsøk i kveld. ;)

Nå har jeg akkurat tent lys her, i de fiiiine lysholderne mine fra Åhlens. Kjøpte to små i fjor, og i år hadde de fått dem i stor utgave også, så da kjøpte jeg en sånn i tillegg. :tommelsmil: De er så fine med lys oppi! Synes på sett og vis at det begynner å bli litt høstlig ute, selv om det faktisk har vært skikkelig fint sommervær nå i helgen. Koselig å tenne lys, ihvertfall. Jeg er egentlig veldig glad i høsten, det er noe med stearinlys, te og høststormer. :ler: (Og ikke minst nye klær... :fnise:)

I dag hadde vi forresten også en utrolig god middag, som jeg fant i BBC Good Food. Ikke lagt ut på nett, visst, men det var knallgodt! Sånn butterdeigsbunn (sunt, ja...) med fyll av squash, tunfisk, oliven og grillet paprika (sånne på glass) - så det var jo ganske sunt. Og litt fetaost på toppen, det går nemlig bra med små mengder ost.

Mampap var her i noen timer i dag og tok med seg Turnerose ut, så da fikk jeg sjauet litt! Fikk masse kasser med (baby-/barne-) klær og sånt opp på loftet, og satt der oppe en stund og omrokkerte og effektiviserte oppbevaringen. Utrolig godt å få gjort, det har stått et lass med kasser på kontoret de siste par ukene og sperret for alt. Fikk også støvsuget grundig under senga, funnet frem resten av tøybleiene og lagt dem i kasse under senga sånn at de er lettere tilgjengelig etterhvert som vi trenger de ulike størrelsene (pluss at jeg pakket vekk brettisene - opp på loftet, altså), og skiftet sengetøy og sånt. Utrolig deilig å få tid og rom til å gjøre sånt litt grundig, det er ikke så lett hverken når jeg er alene med anti-dagsoveren eller når vi er her alle fire - da blir vi gjerne bundet opp av et barn hver.

Nå bøtter jeg innpå med Farris, det er så klamt og tett i kveld og jeg blir så tørst! Har jo drukket mine sedvanlige litere med vann tidligere på dagen, så det at jeg sitter og heller i meg halvannen liter med Farris nå er litt spesielt. :ler: Men jeg er nå ihvertfall av typen som drikker vann/Farris, det skal jeg vel være glad for. :)

:Gjesp:

Skrevet

Åååh, så sinna hun blir når hun ikke helt får til å vippe seg over på magen... Den armen er stadig litt vanskelig å få kontroll på, altså. :ler:

Skrevet (endret)

Huh! Jeg testet akkurat et sånt kickboksing-program fra yogadownload, det var god trim, gitt! Svetten renner, så nå håper jeg at Snorkfrøken kan være like rolig som hun har vært den siste drøye halvtimen til jeg har fått skylt av meg... :ler: Litt stolt av at jeg prøvde, kjenner jeg, det er ofte lett å tenke at jeg tar det litt senere... Helt til det er leggetid. ;)

Endret av *Joyce*
Skrevet

Åh! Det hadde vært deilig om hun kunne sove i vogna, bare sånn en sjelden gang... Prøvde meg på tur med vogn nå, men ikke snakk om at hun sovner oppi der. Hun burde vært trøtt, men da jeg hadde trillet en halvtime uten suksess begynte hun hyyyle (lå rolig og kikket rundt seg frem til det). Så da var det opp på magen, da. Akkurat da jeg hadde knytt henne på begynte det å regne... :roll: Så da gikk jeg hjem igjen og la henne i slyngevugga - gjett hvem som sovnet på 5 sekunder?

Jeg tror kanskje litt av problemet er at hun er veldig nysgjerrig. Når hun sitter i meitaien kikker hun som regel veldig ivrig rundt seg - hun sover der også, for all del, men ikke så lenge av gangen der heller, og hun sovner uhyre sjeldent før vi har båret i ihvertfall en halvtimes tid. Tror det blir litt det samme i vogna - det er farger og mønstre å kikke på, hun kan se meg og himmel/trær/hva det nå måtte være bak meg. Men forskjellen der er at hun ikke roer seg og sovner etter en stund, sånn som i bæretøy. Snarere tvert imot... Voldsomme protester, vil jeg påstå. Jaja. Jeg burde vel skjønt at vi ikke ville ende opp med noen vognbaby denne gangen heller. :ler: Så da får mannen handle det lille vi trenger til middagen (spinat og nanbrød) på vei hjem fra jobb!

Apropos det er det tid for å skrive ukemeny i dag, målet er å handle mandag kveld. Litt tom for ideer i dag, merker jeg, og GoodFood som jeg venter på at skal dukke opp i Zinio har ikke kommet enda. Hmm... I dag blir det ihvertfall chicken saag.

Den treningsøkta tidligere i dag gjorde utrolig godt! Deilig å få gjort det tidlig på dagen, så kan jeg ha god samvittighet. :tommelsmil: Skal faktisk prøve å få til en yogaøkt i kveld i tillegg, har jeg tenkt, men det blir av den rolige sorten, gentle hatha yoga eller lunar flow eller noe sånt. Må løse litt opp i nakke og rygg. :eeeh: Men når det gjelder trening forøvrig må jeg bare være litt streng med meg selv i noen uker, og så pleier det å gli av seg selv etterhvert. Må bare komme inn i en god rytme. :Nikke:

Nå må jeg si at det egentlig er veldig fristende å slenge seg på sofaen litt mens Snorkfrøken sover... :sjenert:

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du får tid til trening i det hele tatt, jeg. Nærmeste jeg kommer trening blir trilleturene når jeg er desperat etter å få småen til å sovne. For han sovner stort sett i vogna hvis han er trøtt. Mulig det blir litt bedre når ammingen er helt på plass, enn så lenge henger jo småen konstant i puppen.

Må mekke ukesmeny her også. Har heldigvis middagsrester fra i går til etterpå, men resten av uka er helt åpen. Syns generelt middagstid er no herk om dagen, for småen har en tendens til å våkne akkurat når maten er ferdig, sånn at vi må spise på tur :rolleyes: Er ikke så rutinert småbarnsmamma ennå, nei... Men ukesmenyer er generelt fine greier, altså. Veldig greit å ha alt tilgjengelig, da er det bare å hive seg rundt når småen sover og håpe at man rekker å lage maten OG spise den før han våkner igjen.

Skrevet

Frøkna vår har heller ikke vært noen vogn-sover, men i dag sovnet hun utrolig nok etter 5 minutter på tur. Riktignok våknet hun halvveis, lå og kikket og snudde på seg en stund og så ble hun lei og sutrete. Da var det opp på armen noen minutter og så roet hun seg igjen, men var naturligvis ikke med på å sove videre i bagen da vi kom inn.. :roll: Så da var det byssing i en times tid før hun godtok å sove mer. Tror nok frøkna vår også er av den nysgjerrige typen for hun snur hodet etter lyder/lys/farger når vi bærer på henne. Og dermed blir det også mye bæring før hun er fornøyd og klar for søvn.

Ukesmeny skal jeg prøve å innføre - igjen - også! Er så mye enklere (og ikke minst er det mer økonomisk!) når man har en plan og handler 1-2 ganger i uken istedenfor hver dag :jepp:

Skrevet

Her er vognsoving det eneste saliggjørende, i hvertfall på dagtid. Siden han snur døgnet litt (og vi foreløpig ikke gjør så mye med det), kan han godt sove i tre timer ute på verandaen, til tross for at det nå pågår iherdig byggeaktivitet der ute.

Noen sjalbaby er han ikke, for han er varm, og nysgjerrig. Muligens dersom jeg hadde vært tøff nok til å få ham over på rygg, men til det bruket har jeg Becoen. Han sitter gjerne i Becoen hos mannen, som vandrer rundt mens han ser på tv om kvelden. Eller hører på musikk. Jeg har noen morsomme bilder med mannen iført øreklokker og baby på brystet. :hjerte:

Skrevet

Høres spennende ut med sykkel til Turnerose. Eldstejenta her kastet støttehjulene i fjor vår, da hun var drøyt fire. Da hadde hun også øvd litt med naboens løpesykkel. Når hun først lærte å sykle, var det rett over på 16 tommer uten problem. Hun har vært tidlig ute i forhold til nabobarna her.

A sykler på et vrak av en 12-tommers med støttehjul. Vi har prøvd å heise støttehjulene litt opp, men det blir bare tull. Da sykler hun jo bare på ett av støttehjulene, og finner ikke balansen i det hele tatt. Spørs om vi burde satt inn støtet på å øve uten støttehjul. For eksempel med sånn stang bak.

Det er jo lettere å finne balansen på 16 enn på 12 tommer, så det kommer sikkert Turnerose til å fikse :). Løpesykkel er genialt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...