Gå til innhold

Straff


macdreamy

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_macdreamy_*
De fleste tenker faktisk ikke på konsekvensene i gjerningsøyeblikket. Er man ung og dum og havner i feil miljø, kan en slosskamp fort gå ille, og plutselig er 20 år av livet borte... Det gir ikke mye rom for å havne på rett kjør igjen, eller?

Det er ingenting supert i å sperre inne medmennesker. Det er kun et nødvende. Jeg synes holdningene dine er alarmerende. Du viser en klar mangel på empati.

mangel på empati. pga jeg har en holdning som forsvarer de som er ofrene her?

hvis du blir voldtatt. han som gjorde det får 6 mnd fengsel.

hvordan vil livet ditt bli?

ikke bare 6 mnd med psykisk ødleggelse. men for resten av livet ditt!

eller noen dreper barne ditt.

12 år fengsel på mordere. du da. 12 år så er alt greit? tviler. 12 år med psykisk problemer. samt enda værre når du vet han er løslat igjen. å det varer helt til du er død selv.

alle har forskjellig psykisk helse.

om du er en tilbaketrukket person . som blir utsatt for blind vold på byen. 10 timer samfunnstraff til den som gjorde det. men kanskje den personen som ble utsatt for det. ikke tør bevege seg ut igjen. altid i frykt pga han/henne er ikke like sterk psykisk som andre. syke meldinger osv. mye koster det staten(siden mange her er opphengt i penger)

Hvorfor skal vi akseptere at personer som utfører kriminelle handlinger. de er 110 prosent klar over kan gi varig men, en sjanse til.

jeg har ikke sett ett logisk svar på hvorfor de skal få angre seg, på noe som er for sent til å angre på. man kan ikke skru av å på en bryter når det kommer til psykisk helse etter man har opplevet en kriminell handling.

empati har man til de som er uskyldig i dette og får revet vekk frihetsfølelsen sin.

synd dere som ikke ser det , må oppleve noe sånt selv på nørhold for å forstå.

men samtidig så er det vell av samme grunnen som at mange drapsdømte får frier brev i fengsel fra kvinner og menn som dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_macdreamy_*
De fleste tenker faktisk ikke på konsekvensene i gjerningsøyeblikket. Er man ung og dum og havner i feil miljø, kan en slosskamp fort gå ille, og plutselig er 20 år av livet borte... Det gir ikke mye rom for å havne på rett kjør igjen, eller?

Det er ingenting supert i å sperre inne medmennesker. Det er kun et nødvende. Jeg synes holdningene dine er alarmerende. Du viser en klar mangel på empati.

det du skrev først:

de som havner i feil miljø. ville de havnet i feil miljø om de viste straffene var strengere?

har du ett fasit svar på det. ?

jeg vet jeg ikke ville turt å havne i ett miljø som besto av mye vold om jeg viste straffene var så strengere. hadde jo skjønt at jeg kom til å ødelegge livet mitt om jeg tok det valget.

så da har man det med valg. hvis du er "tøff" nok til å drite i lover og regler, så er du tøff nok til å ta straffen også. og om den er 20 år. så fikk du deg livets lærepenge.

virker som om mange her har akseptert at ,ok sånn er verden så da er det vell greit .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
det du skrev først:

de som havner i feil miljø. ville de havnet i feil miljø om de viste straffene var strengere?

har du ett fasit svar på det. ?

jeg vet jeg ikke ville turt å havne i ett miljø som besto av mye vold om jeg viste straffene var så strengere. hadde jo skjønt at jeg kom til å ødelegge livet mitt om jeg tok det valget.

så da har man det med valg. hvis du er "tøff" nok til å drite i lover og regler, så er du tøff nok til å ta straffen også. og om den er 20 år. så fikk du deg livets lærepenge.

virker som om mange her har akseptert at ,ok sånn er verden så da er det vell greit .

Er det generelt mer gjenkriminalitet i de vestlige land som har høyere straffer enn Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det generelt mer gjenkriminalitet i de vestlige land som har høyere straffer enn Norge?

vestlige land har med saken å gjøre da? norge er norge , eller er du en av de som tror vi er usa ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor streng burde vi hatt på motbydelig atferd som for eksempel utroskap da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor streng burde vi hatt på motbydelig atferd som for eksempel utroskap da?

Hmm si det du..

mitt syn er vell

om man er gift og har felles ekteskaps opplegg.

Eiendom

inventar

bil

om det står i kontrakten at dette eies i fellesskap .

så vil jeg si jeg mener det er rett å miste retten til dette om man er utro.

da lærer man til neste gang hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med for eksempel en kone som er utro og ligger med naboen uten at ektemannen vet det. I norges lover står det at "morens ektemann alltid er faren". Men i andre land, - for eksempel i saudia-arabia så er det moren som er den skyldige. I norge er det den utro moren som er uskyldig.

I norge får man bot dersom man kjører uten kjørelys på bilen på dagtid. I spania får man bot dersom man kjører med kjørelys på bilen på dagtid.

Så hva som er lov og ikke lov er aldri bestemt utifra logiske grunner. For eksempel er det lov å sette en femtenåring på glattcelle dersom han røyker hasj. I fremtiden vl det mest sannsynlig forbudt å putte barn på glattcelle.

Vi mennsker har alltid ment at vår generasjon har vært den mest humane, - tror du ikke mennesker på 1800-tallet mente at 1800-tallet var sivilasjonen aller mest utviklet? - Og da det ikke gikk an å lage nye fremskritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
vestlige land har med saken å gjøre da? norge er norge , eller er du en av de som tror vi er usa ...

Man trekker vanligvis inn erfaringer fra andre slik at ikke alle trenger å finne opp hjulet på nytt, eller er du en av de som tror at dine tanker er mye bedre enn forskningen som er på området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dagens straffenivå hadde vært ok om alle kriminelle hadde måttet stå til spott og spe i ett døgn i gapestokk på Rådhudplassen uten mat før selve straffen eksekveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_macdreamy_*
Man trekker vanligvis inn erfaringer fra andre slik at ikke alle trenger å finne opp hjulet på nytt, eller er du en av de som tror at dine tanker er mye bedre enn forskningen som er på området...

ja men problemet her er jo nettopp at man trekker inn erfaring som ikke kan sammenlignes pga en del fakter. sier ikke at mine tanker er bedre enn forskning. men hvorfor synker ikke kriminaliteten om de har forsket så utrolig mye?

Det enkle er oftest det beste.

Ta statoil hydro. hvor mye penger og tid brukte de på og komme opp med navnet statoilhydro. ? flere millioner og mnd.

Hadde ikke du kunnet funnet opp dette selv gratis?

bare ett eksempel på hvor komplisert alle skal gjøre ting.

(hadde jeg vært sjef i selskapet ville jeg funnet opp på ett navn mens jeg jobbet med andre ting. så foreslått det på ett møte som ikke hadde noe med det å gjøre. pga å spare tid og penger.)

når det kommer til forskning så er det ikke altid det har rett. sikkert mye du leser hverdag som du tenker. "det viste da jeg også "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_macdreamy_*
Hva med for eksempel en kone som er utro og ligger med naboen uten at ektemannen vet det. I norges lover står det at "morens ektemann alltid er faren". Men i andre land, - for eksempel i saudia-arabia så er det moren som er den skyldige. I norge er det den utro moren som er uskyldig.

I norge får man bot dersom man kjører uten kjørelys på bilen på dagtid. I spania får man bot dersom man kjører med kjørelys på bilen på dagtid.

Så hva som er lov og ikke lov er aldri bestemt utifra logiske grunner. For eksempel er det lov å sette en femtenåring på glattcelle dersom han røyker hasj. I fremtiden vl det mest sannsynlig forbudt å putte barn på glattcelle.

Vi mennsker har alltid ment at vår generasjon har vært den mest humane, - tror du ikke mennesker på 1800-tallet mente at 1800-tallet var sivilasjonen aller mest utviklet? - Og da det ikke gikk an å lage nye fremskritt?

hmmm.. skjønte ikke helt den med utroskap.

men ser det med andre tingene du skriver.

forskjellen fra 1800 tallet til nå dagen er vell enkel. 1800 tallet så tenkte de nok at altsom er funnet opp er funnet opp. men hvertfall jeg og de jeg kjenner har en oppfatning av at alt vil bli videre utviklet flere skritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
ja men problemet her er jo nettopp at man trekker inn erfaring som ikke kan sammenlignes pga en del fakter. sier ikke at mine tanker er bedre enn forskning. men hvorfor synker ikke kriminaliteten om de har forsket så utrolig mye?

Det enkle er oftest det beste.

Ta statoil hydro. hvor mye penger og tid brukte de på og komme opp med navnet statoilhydro. ? flere millioner og mnd.

Hadde ikke du kunnet funnet opp dette selv gratis?

bare ett eksempel på hvor komplisert alle skal gjøre ting.

(hadde jeg vært sjef i selskapet ville jeg funnet opp på ett navn mens jeg jobbet med andre ting. så foreslått det på ett møte som ikke hadde noe med det å gjøre. pga å spare tid og penger.)

når det kommer til forskning så er det ikke altid det har rett. sikkert mye du leser hverdag som du tenker. "det viste da jeg også "

Det er vanskelig å trekke konklusjoner innen dette emnet, da det er så mange faktorer som virker inn. Men se eksempelvis på voldtektsstatistikken, for en del år siden gikk straffenivået betydelig opp, men man fikk ikke en tilsvarende nedgang for antall voldtekter i Norge.

Enkelte typer kriminalitet vil påvirkes lite av straffenivået. Eksempelvis familiedrap og seksualforbrytelser. Dette er ofte fortvilte/syke personer som ikke beregner hvor mange år en må sone før en begår forbrytelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_macdreamy_*
Det er vanskelig å trekke konklusjoner innen dette emnet, da det er så mange faktorer som virker inn. Men se eksempelvis på voldtektsstatistikken, for en del år siden gikk straffenivået betydelig opp, men man fikk ikke en tilsvarende nedgang for antall voldtekter i Norge.

Enkelte typer kriminalitet vil påvirkes lite av straffenivået. Eksempelvis familiedrap og seksualforbrytelser. Dette er ofte fortvilte/syke personer som ikke beregner hvor mange år en må sone før en begår forbrytelsen.

så med livstid på sexualforbrytelser vil ikke slå ned på de?

som regel er det gjengangere.

men man må jo også bli dyktigere innen psykologien. så man kan fange opp disse. få stopp på taushetsplikt angående dette også.

familietragedier er nok noe man aldri kan kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har seg sånn at straffenivåene våre er nøye kalkulert ut fra to preventive hensyn:

- hensynet til allmennprevensjon (skremsel)

- hensynet til individualprevensjon (rehabilitering)

Så hver straff er beregnet ut fra den tid den straffede burde få for å få tid til "å tenke seg om", samt ut fra den tiden man anser som skremmende for befolkningen rundt. I tillegg er det selvsagt et oppgjør mellom staten og gjerningsmannen, men dette går inn under allmennprevensjonen: Hvor lang straff man skal sette for ulike forbrytelser er bestemt delvis på grunnlag av hva samfunnet har ment man "fortjener".

Det kan forøvrig være interessant for macdreamy å lese litt kriminologi. Det er alltid noen som bestemmer hva som er urett, det er ikke en naturens moral som bor i oss alle. Og disse 'noen' er ofte øvre middelklasse eller overklasse.

I tillegg er det et vedvarende problem at innsatte kommer inn i et miljø som fremhever myndighetene som noe negativt. Dette miljøet er ofte direkte årsak til videre forbrytelser og at man driter i hva slags straff man får. Kriminalitet blir i såfall et slags oppgjør mot myndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg sånn at straffenivåene våre er nøye kalkulert ut fra to preventive hensyn:

- hensynet til allmennprevensjon (skremsel)

- hensynet til individualprevensjon (rehabilitering)

Så hver straff er beregnet ut fra den tid den straffede burde få for å få tid til "å tenke seg om", samt ut fra den tiden man anser som skremmende for befolkningen rundt. I tillegg er det selvsagt et oppgjør mellom staten og gjerningsmannen, men dette går inn under allmennprevensjonen: Hvor lang straff man skal sette for ulike forbrytelser er bestemt delvis på grunnlag av hva samfunnet har ment man "fortjener".

Det kan forøvrig være interessant for macdreamy å lese litt kriminologi. Det er alltid noen som bestemmer hva som er urett, det er ikke en naturens moral som bor i oss alle. Og disse 'noen' er ofte øvre middelklasse eller overklasse.

I tillegg er det et vedvarende problem at innsatte kommer inn i et miljø som fremhever myndighetene som noe negativt. Dette miljøet er ofte direkte årsak til videre forbrytelser og at man driter i hva slags straff man får. Kriminalitet blir i såfall et slags oppgjør mot myndighetene.

" Så hver straff er beregnet ut fra den tid den straffede burde få for å få tid til "å tenke seg om"

Virker det? rartde kommer tilbake til fengsel da.

samt ut fra den tiden man anser som skremmende for befolkningen rundt.

skremmende for befolkningen? ingen rekrutering innen kriminalitet da? siden det er skremmende?

Det kan forøvrig være interessant for macdreamy å lese litt kriminologi. Det er alltid noen som bestemmer hva som er urett, det er ikke en naturens moral som bor i oss alle. Og disse 'noen' er ofte øvre middelklasse eller overklasse.

Hmmm. Ta blikket ditt opp fra boka du. så ser du sannheten.

Du kommer med 2 punkter her.

Ingen av de virker !

Hvordan ellers kan du si de ikke lærer. og at det stadig rekruteres.

du har nok lite sidesyn. ser akkurat det du vil se selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan forøvrig være interessant for macdreamy å lese litt kriminologi. Det er alltid noen som bestemmer hva som er urett, det er ikke en naturens moral som bor i oss alle. Og disse 'noen' er ofte øvre middelklasse eller overklasse.

På den annen side er det ofte øvre middelklasse og overklasse som opponerer mot det øvre middelklasse og overklasse har bestemt. Sånn sett tror jeg Macdreamy er best tjent med å lese kriminologi på egenhånd. Det er iallfall en grei metode for å oppdage sine egne rasjonelle klasseinteresser. Sett i lys av verdibataljen mellom ulike representanter fra over- og middelklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
" Så hver straff er beregnet ut fra den tid den straffede burde få for å få tid til "å tenke seg om"

Virker det? rartde kommer tilbake til fengsel da.

samt ut fra den tiden man anser som skremmende for befolkningen rundt.

skremmende for befolkningen? ingen rekrutering innen kriminalitet da? siden det er skremmende?

Det kan forøvrig være interessant for macdreamy å lese litt kriminologi. Det er alltid noen som bestemmer hva som er urett, det er ikke en naturens moral som bor i oss alle. Og disse 'noen' er ofte øvre middelklasse eller overklasse.

Hmmm. Ta blikket ditt opp fra boka du. så ser du sannheten.

Du kommer med 2 punkter her.

Ingen av de virker !

Hvordan ellers kan du si de ikke lærer. og at det stadig rekruteres.

du har nok lite sidesyn. ser akkurat det du vil se selv.

Men når vi ser fra andre land som har betydelig strengere straffer enn Norge at tidligere straffedømte faller tilbake i samme mønster er det vel en mulighet for at straffens lengde ikke virker inn?

Bør vi ikke da se på alternative behandlingsmetoder? Kanskje lavere straffer? Kanskje ordninger hvor de straffedømte gis en sjanse til å komme tilbake i samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ganger er tilgivelse bedre enn straff også, har dere ikke lest les miserables av victor hugo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side er det ofte øvre middelklasse og overklasse som opponerer mot det øvre middelklasse og overklasse har bestemt. Sånn sett tror jeg Macdreamy er best tjent med å lese kriminologi på egenhånd. Det er iallfall en grei metode for å oppdage sine egne rasjonelle klasseinteresser. Sett i lys av verdibataljen mellom ulike representanter fra over- og middelklassen.

hmm har det gått over til diskusjon hvor jeg skal lese kriminologi p åegenhånd for å finne min klasseinteresse?

hmmm...

må si jeg er imponert hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når vi ser fra andre land som har betydelig strengere straffer enn Norge at tidligere straffedømte faller tilbake i samme mønster er det vel en mulighet for at straffens lengde ikke virker inn?

Bør vi ikke da se på alternative behandlingsmetoder? Kanskje lavere straffer? Kanskje ordninger hvor de straffedømte gis en sjanse til å komme tilbake i samfunnet?

les hele tråden du. du kan ikke sammenligne norge med andre land. uansett hva trangsynte sier her inne.

Du forstår vell at det er vesentlige fakter som spiller inn. som gjør at det ikke kan sammenlignes?

lavere straff osv ... hvordan tror du det vil innvirke på ofrene og ofrenes familie osv?

Ta en familie som har mistet barnet sitt i 15 års alderen . å gjerningspersonen får 2 års straff for handlingen. ville ikke det øke sjansen for at de etterlattet tar saken i egne hender? siden de vet de maks får 2 år?

jeg hadde gledelig sittet 2 år inne for noe sånt men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...