Gå til innhold

Straff


macdreamy

Anbefalte innlegg

1: Den avskrekkende effekten er veldig overvurdert. Mange land i vesten har mye strengere straffer for drap og narkotikakriminalitet, men fortsatt utgjør det et mye større problem. Ser man utenfor vesten så er det til og med land som har dødsstraff for narkotikakriminalitet, men likevel florerer det.

2. Er egentlig Norge rikt nok? Eneste grunnen til at Norge går på overskudd nå er på grunn av oljeinntektene. Sagt på en annen måte: Det er en ikke-fornybar energikilde som gjør at Norge går med overskudd. Er det da riktig å bruke oljepengene til å sperre mennesker inne i fengsel, når vi allerede vet hvilket pengesluk dette er? Hva med å se på hva som forårsaker problemet istedet?

Nå kan du ikke sammenligne Norge med noen andre land.

hvorfor ? pga norge er unikt på sin egen måte. vi har ikke fattigdommen som mange andre land har. vi driver ikke med mobb tilstand når stortinget går oss i mot(feks hever skatter avgifter) . ( i feks italia. frankrike og store deler. så går folket sterkt i mot staten ved å bruke vold. det gjør en så liten prosent av oss at det merkes ikke) vi har heller ikke våpen lover som andre land. så ikke sammenlign oss for mye med andre.

2:

hvor mye tror du det koster norge å ha 1 person som er krimminell inn å ut av ett norsk fengsel isteden for å hatt han inn feks 1 gang så blitt værende ?

har ikke eksakte tall på en straffe rettsak. men vet en barne fordeling rettsak koster rundt 150 000 kr pluss pluss. så ta en som er inn å ut ca 10 ganger i løpet av ett liv da. det er minimum 1 150 000 kr pluss pluss i bare rettsak.

tror ikke diffen er så stor at det ville blitt krise. om man hadde så lange straffer.

samt er det virkelig ikke verdt å bruke noe av pengene vi har på å skape en trygghet som alle normale ønsker seg????

Man ser hver eneste dag om vold,drap, voldtekter i media.

Alle som har noen de er glad i er redd for at noe skal skje dem.

så siden vi bor i ett av verdens rikeste land. burde vi hatt såpass mye makt at vi setter ned foten å tar ett ansvar for alle de som jobber å lever i dette landet. uten at man skal bry seg om hva alle andre land ville sagt.

Eneste måten til mindre kriminalitet er å rydde opp på en forbanna skikkelig måte. sette ett eksempel!

forestill deg du er en amper person som er ute å leter etter bråk. med dagens straff får du kanskje bare en bot. så om du ser en du ikke liker. så klart du slår han ned. pga konsekvensene er ikke skummle. men handlingen kan være livsfarlig. du kan i værste fall drepe personen.

Men med nye straffer. ville du ofret minimum 20 år av livet ditt pga at du synes en ser dust ut?

har jo vært intervjuet en del innsatte angående dette faktisk. av de som var karaktisert normale. sa alle de ville tenkt seg om 1 gang til før de utførte vold. om straffen hadde vært skremmende nok.

så da hadde man ogs skilt de "normale" fra de "syke" en syk innsatt bryr seg ikke. men med lavere straff vil han tidligere å oftere kunne utføre kriminelle handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Kan du fortelle meg hvorfor kriminaliteten er så lav i en metropol som Dubai hvor en stor andel av befolkningen som leve runder elendige kår? Kan det ha noe med at tortur og død fortsatt brukes som straff i Emiratene?

Godt eks.

bra jobba:)

Det er svært vanskelig å si noe om kriminaliteten i de ulike emiratene, da krimstatistikk ikke offentliggjøres. Men det antas at krimraten er tilsvarende som andre storbyer.

Eksempelvis viser tall fra Interpool at det begås 3 ganger så mange drap per inbygger i emiratene som i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppgitt

Det er riktig at Norge på mange måter er unikt, og at kriminalitet har mange og komplekse årsaker. Det betyr ikke at vi ikke kan sammenlikne oss med andre land. Den økende voldskriminaliteten over hele Europa skyldes ikke fattigdom, men samfunnsendringer som også skjer her i landet. Økt bruke av straffesanksjoner vil gjøre lite for å endre dette.

Generelt er straff et dårlig virkemiddel for å redusere kriminalitet. Spesielt gjelder dette den kriminaliteten de fleste reagerer sterkt på. Den somk blir dømt for overgrep mot barn, vil for eksempel i tillegg til fengselsstraffen oppleve en totaql utestengelse fra samfunnet resten av livet. Selv med en så stor sosial "straff", som overgriperne er klar over, skjer overgrep. Det viser nokså klart at straffen har liten betydning i slike saker.

Et annet eksempel er narkotikapolitikken. Vi har noen av de strengeste straffene for narkotikakriminalitet i hele Europa. Likevel har vi like store problemer med slike forbrytelser som andre land, og på mange områder større problemer. Straff som løser av sosiale vanskeligheter fungerer ikke godt.

De eneste områder straff kan ha noe for seg, er hvor den kriminelle har vett og tid til å vurdere risiko og virkninger av sine handlinger. Typisk er dette økonomisk kriminalitet. Men også her er den sosiale straffen uansett viktigere enn den offentlige. Ingen kan heller hevde vi har lave straffer for slik krim. Finance Credit-Christiansen fikk 9 år, noe som er mer enn både drapsmenn og voldtektsforbrytere får.

Vi trenger en bedre kriminalitetspolitikk - mer politi, mye raskere behandling, mer effektivitet og flere ressurser. Men høyere straffer koster mye og hjelper lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Generelt er straff et dårlig virkemiddel for å redusere kriminalitet.

Straff som løser av sosiale vanskeligheter fungerer ikke godt.

Klart at straff ikke er noe bra.Det blir bare ekkelt for de stakkars forbryterne.Dødsstraff for ofrene er helt ok,men drapsmennene fortjener å bli tatt godt vare på.Rehabiliteres! De har hatt det så vondt i barndommen at et par knuste liv bare er for avbetaling å regne når de raner og dreper.Jamen skal det bli spennende å se Norge i fremtiden gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en som utfører en kriminell handling. har han virkelig rett på tilgivelse?

Kanskje jeg er alene om dette. men om en person bestemmer seg for noe. så får man ta ansvar for handlingen sin.

Hvorfor er det greit å ta ett liv. å la alle som sitter igjen. være berørt resten av livet. og offret foraltid vil være borte.

Hvorfor skal da tiltalte få ca 6 til 21 år så er det i orden.

henger jo ikke på grip.

når det gjelder saker mellom staten og personer, innen svindel. så må jo tiltalte betale tilbake betale hele beløpet pluss litt til.

samme prinsipp burde det være for alt da. eller tar jeg fullstendig feil ?

1 mill er en mill.

1 liv er ett liv.

ser ikke forskjellen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
1 mill er en mill.

1 liv er ett liv.

ser ikke forskjellen jeg.

Nei, du ser ikke, men det er kanskje din feil, og ikke Norges lover? Ja?

Om jeg stjeler 1 mill fra deg, og betaler 1 mill tilbake til deg, så har du ikke tapt noe.

Om jeg dreper datteren din, og du dreper meg, er datteren din fortsatt død.

Hvorfor skal retten bry seg med å tilfredstille din smålige hevngjerrighet? Rettens oppgave er å sikre at gjerningen ikke vil gjenta seg, ikke å ta hevn over folk. Hatet ditt får du ta deg av selv. Jeg har iallefall ingen sympati med deg.

Fortsatt uenig? Flytt til midt-østen. Der får du tatt hevn på folk så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du ser ikke, men det er kanskje din feil, og ikke Norges lover? Ja?

Om jeg stjeler 1 mill fra deg, og betaler 1 mill tilbake til deg, så har du ikke tapt noe.

Om jeg dreper datteren din, og du dreper meg, er datteren din fortsatt død.

Hvorfor skal retten bry seg med å tilfredstille din smålige hevngjerrighet? Rettens oppgave er å sikre at gjerningen ikke vil gjenta seg, ikke å ta hevn over folk. Hatet ditt får du ta deg av selv. Jeg har iallefall ingen sympati med deg.

Fortsatt uenig? Flytt til midt-østen. Der får du tatt hevn på folk så det holder.

Tror du ikke helt skjønte jeg.

har ikke noe med hevn å gjøre. men så lenge ingeting kan erstatte "min datter" hvorfor skal de slippe ut etter maks 21 år og få en ny sjanse?

"min datter" får ikke den sjansen igjen.

personen som utførte handlinen. viste at han tok livet hennes om han gjorde det han gjorde.

Det jeg mener er at man må ta ansvar for sine handlinger. men straffene er for milde. å tenkt om han som "drepte min datter" dreper dine barn, om 7 år. hvorfor skal en morder få en sjansen til. til å drepe igjen.

man sier som regel. engang utro, altid utro.

samme kan man si om krimminelle handlinger. svært svært sjeldent at en ung kriminell. ikke gjentar en kriminell handling.

Les litt fakta. så får du ett skremmende prosent andel som er inn og ut av fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tror du ikke helt skjønte jeg.

har ikke noe med hevn å gjøre. men så lenge ingeting kan erstatte "min datter" hvorfor skal de slippe ut etter maks 21 år og få en ny sjanse?

"min datter" får ikke den sjansen igjen.

personen som utførte handlinen. viste at han tok livet hennes om han gjorde det han gjorde.

Det jeg mener er at man må ta ansvar for sine handlinger. men straffene er for milde. å tenkt om han som "drepte min datter" dreper dine barn, om 7 år. hvorfor skal en morder få en sjansen til. til å drepe igjen.

man sier som regel. engang utro, altid utro.

samme kan man si om krimminelle handlinger. svært svært sjeldent at en ung kriminell. ikke gjentar en kriminell handling.

Les litt fakta. så får du ett skremmende prosent andel som er inn og ut av fengsel.

Din tankegang baseres definitivt på hevn. Hva er det rasjonelle i å holde et menneske bak lås og slå hele livet?

Det er svært sjeldent at tidligere drapsmenn dreper igjen, med mindre det dreier seg om psykisk syke. Slipper en psykisk syk ut, er dette pga en dårlig håndverk fra legers side. Husk at vi også har en ordning i Norge hvor man kan holde personer innesperret resten av liver DERSOM de er en fare for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din tankegang baseres definitivt på hevn. Hva er det rasjonelle i å holde et menneske bak lås og slå hele livet?

Det er svært sjeldent at tidligere drapsmenn dreper igjen, med mindre det dreier seg om psykisk syke. Slipper en psykisk syk ut, er dette pga en dårlig håndverk fra legers side. Husk at vi også har en ordning i Norge hvor man kan holde personer innesperret resten av liver DERSOM de er en fare for andre.

nesten 80 prosent av innsatte er gjengangere. så da er alle psykisk syke da? må være landet med mest psykisk syke folk vi .. .

jeg er ikke utdannet proffesor. men det sier meg at med strengere straffer kan vi bli kvitt 80 prosent av kriminaliteten i norge. 80 prosent.

å med strengere straffer er jeg ganske sikker på at vi hadde halvert de siste 20 prosentene. også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
nesten 80 prosent av innsatte er gjengangere. så da er alle psykisk syke da? må være landet med mest psykisk syke folk vi .. .

Og disse er drapsmenn?

jeg er ikke utdannet proffesor. men det sier meg at med strengere straffer kan vi bli kvitt 80 prosent av kriminaliteten i norge. 80 prosent.

Ja, du har tydeligvis skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke utdannet proffesor. men det sier meg at med strengere straffer kan vi bli kvitt 80 prosent av kriminaliteten i norge. 80 prosent.

å med strengere straffer er jeg ganske sikker på at vi hadde halvert de siste 20 prosentene. også....

Du sier ikke det. :roll:

For øvrig: Er du synsk? Hvis ikke, hvordan kan du vite at nøyaktig 80% av kriminalitet begått i Norge vil "forsvinne" ved bruk av strengere straffer? Såvidt meg bekjent finnes det ingen tilgjengelig forskning på feltet, hverken fra Norge eller andre land, som viser at strenge straffer reduserer kriminalitet i et slikt omfang som du skisserer. Faktisk ikke i det hele tatt.

Venter spent på linker til statistikken du benytter deg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og disse er drapsmenn?

Ja, du har tydeligvis skjønt det.

innsatte. ergo- tyver , voldteksforbrytere, incest, drapsmenn. voldsforbrytere.

snakker ikke om strengere straffer bare for drapsmenn . menn alle

er du ikke interessert i ett tryggere land?

vil du ikke din mor far, besteforeldre,, barn venner osv skal slippe å få ødelagt livet sitt pga kriminelle?

eller er du kriminell.

kanskje jeg er svart hvit. men finner det rart at normale mennesker ikke vil ha vekk møkka fra gatene å bak lås å slå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg er svart hvit. men finner det rart at normale mennesker ikke vil ha vekk møkka fra gatene å bak lås å slå.

Vel, kanskje du burde ta det innover deg, at normale mennesker er uenig med deg, og at det ikke er fordi de ikke ønsker å redusere kriminaliteten, men fordi de mener at strengere-straffer-metoden ikke er egnet til å gjøre det? Du har jo fått noen solide motargumenter å bryne deg på i denne tråden. Uten at du har vært i nærheten av å tilbakevise dem. Alt du bringer til torgs er din egen forestilling om strengere straffers kriminalitetsreduserende effekt.

Kanskje du bør slutte å henge deg opp i en liberalistisk individfokusert forståelse av kriminalitet, og innse at i virkelighetens verden har kriminalitet også kollektive årsaksfaktorer? Slik som for eksempel innvandringspolitikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kanskje du burde ta det innover deg, at normale mennesker er uenig med deg, og at det ikke er fordi de ikke ønsker å redusere kriminaliteten, men fordi de mener at strengere-straffer-metoden ikke er egnet til å gjøre det? Du har jo fått noen solide motargumenter å bryne deg på i denne tråden. Uten at du har vært i nærheten av å tilbakevise dem. Alt du bringer til torgs er din egen forestilling om strengere straffers kriminalitetsreduserende effekt.

Kanskje du bør slutte å henge deg opp i en liberalistisk individfokusert forståelse av kriminalitet, og innse at i virkelighetens verden har kriminalitet også kollektive årsaksfaktorer? Slik som for eksempel innvandringspolitikken?

ja uenige kan de være-. men vis meg hvorfor de er det. finnes jo ingen som har prøvet dette i norge så dermed kan de ikke motbevise at det ikke vil hjelpe.

mine egne tanker ? søk litt på nett angående statestikker og historie om norsk kriminallitet. så kom tilbake å drøft saken med meg. noen sier det ikke er gjengangere i fengsel, hvorfr står det da i vg at nærmest 80 prosent er gjengangere?

kriminalitet har sin årsakfaktor.

det er mange av de.

kan ta ett eks. innvandrere . norge er jo en lekestue for disse som er kriminelle.

tror du virkelig de hadde turt å oppføre seg sånn i sitt hjemland? nei. de er liv redde for der vet de at de ville blitt pisket. torturet. og straffet til døde. for mange av tingene de gjør i dette landet.

norge sliter med ca 50 000 ulovlige innvandrere bare i oslo.kanskej så mye som 100 000 på landsbasis. så årsaksprolemet ligge mye på staten. hvordan skal de fikse opp i dette. ikke har de ressuser til å heve politiet på gatene. så da burde de stenge grensene for mere innvandring til de har kontroll. for sånn det ser ut. så er det fritt fram for alt å alle når det gjelder kriminalitet.

spør meg gjerne ut du. så skal jeg svare på alt du kommer med. alle har sin mening. hvorfor så skummelt å kunne prøvet ut noe nytt. når det gjeldene tydeligvis ikke fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
er du ikke interessert i ett tryggere land?

vil du ikke din mor far, besteforeldre,, barn venner osv skal slippe å få ødelagt livet sitt pga kriminelle?

Jeg vil ikke leve i et land hvor det ikke er rom for å gjøre feil.

Jeg vil ikke leve i et land hvor makta har lov til å ødelegge resten av livet til noen bare fordi de har handlet galt.

Jeg vil ikke leve i et land hvor hat og følelser bestemmer straffen, og ikke fornuft/rasjonalitet.

Osv

Jeg skulle gjerne blitt kvitt gjengangerne, men din metode vil bare yppe til en "gi faen"-holdning i de kriminelle miljøene som ingen av oss er tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke leve i et land hvor det ikke er rom for å gjøre feil.

Jeg vil ikke leve i et land hvor makta har lov til å ødelegge resten av livet til noen bare fordi de har handlet galt.

Jeg vil ikke leve i et land hvor hat og følelser bestemmer straffen, og ikke fornuft/rasjonalitet.

Osv

Jeg skulle gjerne blitt kvitt gjengangerne, men din metode vil bare yppe til en "gi faen"-holdning i de kriminelle miljøene som ingen av oss er tjent med.

gi faen holdning. med minimum 20 år fengsel feks. vold .

tviler det ville gitt faen holdning. å om det gjør så er det jo supert. alle kriminelle havner jo rett i fengsel.

hvordan ville ikke vi blitt tjent med det?

i livet generelt er det ikke rom for mye feil. så ta ansvar for livet ditt selv.men ta straffen også.uansett hva den blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes jo ingen som har prøvet dette i norge så dermed kan de ikke motbevise at det ikke vil hjelpe.

Man trenger ikke prøve det i Norge for å kunne si noe fornuftig om det. Norge er ikke så unikt at erfaringer fra andre land ikke er relevante. Sånn sett er det åpenbart du som har problemer med argumentasjonen. Du operer med en egen forestilling som strider mot faktiske forhold i virkeligheten.

noen sier det ikke er gjengangere i fengsel, hvorfr står det da i vg at nærmest 80 prosent er gjengangere?

Det er ingen som sier at det ikke er gjengangere. Det som sies er blant annet at kriminalitet har kollektive årsaksfaktorer. Hvilket betyr at det er disse kollektive årsaksfaktorene man må gjøre noe med, dersom man har som mål å redusere kriminaliteten. For i virkelighetens verden er strengere straffer lite effektivt som kriminalitetsforbyggende tiltak.

kan ta ett eks. innvandrere . norge er jo en lekestue for disse som er kriminelle.

Da er det i så fall den norske innvandringspolitikken som er problemet. Ikke straffenivået i Norge.

hvorfor så skummelt å kunne prøvet ut noe nytt. når det gjeldene tydeligvis ikke fungere.

Greia er jo den at det du foreslår slett ikke er noe nytt og uprøvd. Dessuten har man også det momentet, at dersom kriminalitet har kollektive årsaksfaktorer, hvilket det beviselig har, vil det være urimelig å pålegge den enkelte kriminalitetsutøver alt ansvar i form av strengere straffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt påfølgende spørsmål demonstrerer du hva som er så vanskelig med det. Strengere straffer er et veldig lite effektivt virkemiddel for å forhindre kriminelle handlinger. Stortinget vil ikke, en gang for alle, få slutt på vold-voldtekter-drap-incest-osv, ved å innføre strengere straffer. Utenfor Norge finnes det klare beviser for dette. USA har vesentlig strengere straffer enn oss. Likevel har de ikke færre tilfeller av vold-voldtekter-drap-incest-osv. Tvert i mot.

Strengere straffer har liten eller ingen kriminalitetsreduserende effekt. Dette fordi kriminalitet i stor grad har kollektive årsaksfaktorer. Ta for eksempel voldtekter. Voldtektsstatistikken viser en klar og tydelig sammenheng med innvandringspolitikken. Hvordan gir det da noen mening å innføre strengere straffer for å løse problemet?

Strengere straffer løser problemet med meningsløshet for ofrene. Når en blir utsatt for urett, må en bearbeide dette og gi det mening. En mening er at gjerningsmannen skal forstå at han har gjort urett og skapt lidelse. Når en slange biter deg, så hogger du hodet av den, selv om du ikke får giften ut av kroppen på den måten. Fordi du da føler deg bedre.

Som Stephen Hawking sier: vitenskapen er deterministisk. Det fins ikke grunnlag for å dele inn verden i kollektivt ansvar eller individuelt ansvar, ettersom alt uansett henger sammen. Det er ingen som kan noe for noe som helst. Derfor kan vi drepe og lemleste voldtektsmenn, dersom det er nok innbyggere som ser seg tjent med dette.

Ettersom lovverket ikke tilpasses den enkeltes svingende behov, alt ettersom hvilke problemer en ser seg best tjent med å ta hensyn til, avhengig av om en er gjerningsmann, bystander, pårørende eller offer, så må en på forhånd bestemme seg for hvilke behov en skal støtte opp om.

Å kvitte seg med problematiske innvandrergrupper, er vel og bra, men uansett om du gjør det eller ei, så vil det allikevel eksistere kriminalitet hvor hver og en må finne ut for seg hva en vil støtte av straffer.

Det fins også positive effekter av lavt straffenivå, og det går på det irrasjonelle, akkurat som behovet for hevn, nemlig behovet for å slippe å la brutalitet bli en del av hverdagen, og heller skyve mer belastning over på offeret, kontra å konfrontere hele samfunnet med institusjonalisert kynisme.

Vi er bare dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...