Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #81 Skrevet 16. mai 2010 Man kan ikke ut ifra statistikk alene hevde at barn får lavere IQ av å få ris. Statistikken sammenligner to gruipper som er forskjellige langs flere variabler. dermed er det umulig å vite hvilken variabel man har målt. Skal man bruke statistikk til å analysere problemstillingen må man operere med to grupper som er identiske innen alle andre variabler enn ris. Først da får man et meningsfylt resultat.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #82 Skrevet 16. mai 2010 Skal man bruke statistikk til å analysere problemstillingen må man operere med to grupper som er identiske innen alle andre variabler enn ris. Først da får man et meningsfylt resultat. Nei ikke alltid. Hvis en ikke kan det, er mye av forskningen ugyldig. En tar hensyn til variablene, men ser likevel tendensene. Det som Straus sin forskning viser er at barn både i USA og ellers i verden som fikk ris hadde lavere IQ enn de som ikke hadde fått ris. Er det tilfeldig? http://www.unh.edu/news/cj_nr/2009/sept/lw25straus.cfm : IQ and Spanking in America Straus found that children in the United States who were spanked had lower IQs four years later than those who were not spanked. Straus and Mallie Paschall, senior research scientist at the Pacific Institute for Research and Evaluation, studied nationally representative samples of 806 children ages 2 to 4, and 704 ages 5 to 9. Both groups were retested four years later. IQs of children ages 2 to 4 who were not spanked were 5 points higher four years later than the IQs of those who were spanked. The IQs of children ages 5 to 9 years old who were not spanked were 2.8 points higher four years later than the IQs of children the same age who were spanked. “How often parents spanked made a difference. The more spanking the, the slower the development of the child’s mental ability. But even small amounts of spanking made a difference,” Straus says. IQ and Spanking Worldwide Straus also found a lower national average IQ in nations in which spanking was more prevalent. His analysis indicates the strongest link between corporal punishment and IQ was for those whose parents continued to use corporal punishment even when they were teenagers.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #83 Skrevet 16. mai 2010 Nei ikke alltid. Hvis en ikke kan det, er mye av forskningen ugyldig. En tar hensyn til variablene, men ser likevel tendensene. Det som Straus sin forskning viser er at barn både i USA og ellers i verden som fikk ris hadde lavere IQ enn de som ikke hadde fått ris. Er det tilfeldig? Nei, det er ikke tilfeldig, men du kan ikke vite hva som er målt. Det kan være variasjoner i utdanningsbakgrunn eller andre kulturelle faktorer mellom gruppene som faktisk er målt. Skal du være sikker må du operere med to grupper som er identiske når det gjelder alle andre variabler. Dette er forøvrig ikke forskning i det hele tatt. Det oppfyller ikke kravene til forskning når det gjelder metodevalg og publiseringsmåte. Veldig mye rart statistisk materiale publiseres som forskning nå om dagen uten å være det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #84 Skrevet 16. mai 2010 Nei, det er ikke tilfeldig, men du kan ikke vite hva som er målt. Det kan være variasjoner i utdanningsbakgrunn eller andre kulturelle faktorer mellom gruppene som faktisk er målt. Skal du være sikker må du operere med to grupper som er identiske når det gjelder alle andre variabler. Dette er forøvrig ikke forskning i det hele tatt. Det oppfyller ikke kravene til forskning når det gjelder metodevalg og publiseringsmåte. Veldig mye rart statistisk materiale publiseres som forskning nå om dagen uten å være det. Har du lest forskningsrapporten og hvilke variabler det har blitt tatt hensyn til? Straus tok hensyn til blant annet foreldrenes sosiale og økonomiske status, deriblandt utdanning og inntekt. Straus er en anerkjent forsker, og kjenner til hva som trengs for at forskningen skal bli godkjent.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #85 Skrevet 16. mai 2010 Parental Physical Discipline Through Childhood Linked to Behavior Problems in Teens - http://www.childandfamilypolicy.duke.edu/pdfs/news/2009_9_15_Lansford.pdf
Gjest Hans72 Skrevet 16. mai 2010 #86 Skrevet 16. mai 2010 (endret) Man kan ikke ut ifra statistikk alene hevde at barn får lavere IQ av å få ris. Statistikken sammenligner to gruipper som er forskjellige langs flere variabler. dermed er det umulig å vite hvilken variabel man har målt. Bevares, alle med basic innsikt i biologi/genetikk vet da at IQ er medfødt! Det er likevel mulig at barn som får ris har lavere snitt-IQ enn andre, da det selvsagt ikke kan utelukkes at ressurssvake foreldre riser barna sine i større grad enn ressurssterke foreldre. Edit: Selv om det er høyst elementær kunnskap at IQèn er medfødt, legger jeg ved en link: http://www.no.iqtester.eu/iq-tester/medfodt-intelligens.html Ønsker noen flere artikler som bekrefter det, kan man google "Medfødt intelligens". Endret 16. mai 2010 av Hans72
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #87 Skrevet 16. mai 2010 Bevares, alle med basic innsikt i biologi/genetikk vet da at IQ er medfødt! Det er likevel mulig at barn som får ris har lavere snitt-IQ enn andre, da det selvsagt ikke kan utelukkes at ressurssvake foreldre riser barna sine i større grad enn ressurssterke foreldre. Edit: Selv om det er høyst elementær kunnskap at IQèn er medfødt, legger jeg ved en link: http://www.no.iqtester.eu/iq-tester/medfodt-intelligens.html Ønsker noen flere artikler som bekrefter det, kan man google "Medfødt intelligens". Du kan ha en medfødt iq som kan bli påvirket av f.eks. ris. Ifølge Straus kan stress i forbindelse med fysisk avstraffesle påvirke hjernens funksjon.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #88 Skrevet 16. mai 2010 Bevares, alle med basic innsikt i biologi/genetikk vet da at IQ er medfødt! Det er ingen som har sagt her at iq ikke er medfødt. Hvor står evt. det? Det som er sagt er at den mentale utviklingen kan skades som følge av stress. Her kan du f.eks. lese om stress og traume og dens påvirkning av hjernen - fra http://www.sfm.no/Arkiv-2005/Art-Sep-05/STRESS-TRAUMER1.pdf Forskere over hele verden begynner nå å forstå deler av samspillet mellom psykologiske hendelser og hjernens biologiske funksjon. Et innviklet samspill mellom barnets tidlige persepsjon og utviklingen av sentrale deler av hjernen avtegner et meget sammensatt og komplisert system der opplevelser, emosjoner og persepsjoner knyttes til vekst og utvikling gjennom kjemisk-hormonelle prosesser i kroppens endokrine (hormonelle) system.
Gjest Marisa Skrevet 16. mai 2010 #89 Skrevet 16. mai 2010 Det er ingen som har sagt her at iq ikke er medfødt. Hvor står evt. det? Det som er sagt er at den mentale utviklingen kan skades som følge av stress. Her kan du f.eks. lese om stress og traume og dens påvirkning av hjernen - fra http://www.sfm.no/Arkiv-2005/Art-Sep-05/STRESS-TRAUMER1.pdf Du må få en av meg for å a lenket til denne. Jeg nøster opp min barndoms opplevelser for å sette dem i sammeheng med min psykisk tilstand i dag og denne forskning var meg helt ukjent. Takk! Ha en strålende dag!
Mann 42 Skrevet 16. mai 2010 #90 Skrevet 16. mai 2010 Bevares, alle med basic innsikt i biologi/genetikk vet da at IQ er medfødt! Det er likevel mulig at barn som får ris har lavere snitt-IQ enn andre, da det selvsagt ikke kan utelukkes at ressurssvake foreldre riser barna sine i større grad enn ressurssterke foreldre. Edit: Selv om det er høyst elementær kunnskap at IQèn er medfødt, legger jeg ved en link: http://www.no.iqtester.eu/iq-tester/medfodt-intelligens.html Ønsker noen flere artikler som bekrefter det, kan man google "Medfødt intelligens". Dette med medfødt IQ er ikke så veldig interessant i denne sammenhengen, for om man kontrollerer for bakgrunnsvariablene og balanserer utvalget sitt, så sitter man igjen med to grupper mennesker som skiller seg på den interessante variblen: fysisk avstraffelse versus ikke fysisk avstraffelse, med målt IQ som resultatvariabel.
Rime Skrevet 16. mai 2010 #91 Skrevet 16. mai 2010 Alle forutsetter at ris ikke er bra. Ofte begrunnes dette med ideologiske argumenter som at "vold avler vold" eller at "det er galt å slå". Men har noen virkelig forsket på dette ? Har man egentlig undersøkt hvordan barn som fikk ris har det i forhold til barn som ikke fikk det. Eller er de tankene man har rundt dette basert på følelser og instinkt. At umotivert vold og aggresjon mot barn er skadelig vet vi. Sinte foreldre som slår skader barna mentalt. Det har det vært forsket på. Men hva med foreldre som hverken er sinte eller ukontrollerte. De bare legger barnet over fanget og riser det grundig på baken en sjelden gang hvis barnet har gjort noe vireklig galt. VET vi at dette er skadelig, eller er det bare slik at vi ønsker å tro at det er det ? Jeg har i hvert fall tatt skade av det!! :@
gompen Skrevet 16. mai 2010 #92 Skrevet 16. mai 2010 Jeg for min del synes det er dumt å si at barn ikke kan føle seg nedverdiget. Jeg hadde den følelsen hver gang etter at jeg hadde fått ris på baken som liten. Jeg følte meg liten, ubetydelig, skamfull, flau, nedverdiget og fikk som følge av det, meget lav selvfølelse, og liten evne til å hevde meg. Hvis du virkelig ikke forstår at barn tar skade av gjentatte straffemetoder som inkluderer vold, er det bare å spørre de som selv har opplevd dette. Jeg gjetter på at 90% har tatt skade av det.
gompen Skrevet 16. mai 2010 #93 Skrevet 16. mai 2010 (endret) Legger til noen linker til forskning på temaet gjentatt mishandling/vold (som ris på baken er) og ettervirkninger av det. http://www.frittforum.info/blog/uncategorized/hemmet-hjerneutvikling-barnemishandling/ http://www.reassess.no/asset/3059/1/3059_1.pdf http://www.sinnetshelse.no/artikler/barnemishandling.htm http://www.scribd.com/doc/12417495/The-Adverse-Childhood-Experiences-ACE-Study også kan du lese denne og sjekke opp alle referansene i den, selv. http://www.ub.uit.no/munin/bitstream/10037/1602/1/thesis.pdf Endret 16. mai 2010 av gompen
Monica1968 Skrevet 16. mai 2010 #94 Skrevet 16. mai 2010 (endret) Dette med medfødt IQ er ikke så veldig interessant i denne sammenhengen, for om man kontrollerer for bakgrunnsvariablene og balanserer utvalget sitt, så sitter man igjen med to grupper mennesker som skiller seg på den interessante variblen: fysisk avstraffelse versus ikke fysisk avstraffelse, med målt IQ som resultatvariabel. Jeg velger å svare, til tross for at kommentaren ikke var rettet mot meg. Jeg er muligens treg, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det er uinteressant at IQ-en er medfødt? Den IQ en har, ble ferdigdannet allerede før en ble født(da intelligensen ens er et resultat av foreldrenes gener), og det blir dermed feil å si at barn får lavere intelligens av å bli riset. Variabelen er dog selvsagt interessant, og tilsier at ressurssvake foreldre er mer tilbøyelige enn andre foreldre til å rise barna sine. Endret 16. mai 2010 av Rachel1968
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #95 Skrevet 16. mai 2010 Jeg er muligens treg, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det er uinteressant at IQ-en er medfødt? Den IQ en har, ble ferdigdannet allerede før en ble født(da intelligensen ens er et resultat av foreldrenes gener), og det blir dermed feil å si at barn får lavere intelligens av å bli riset. Variabelen er dog selvsagt interessant, og tilsier at ressurssvake foreldre er mer tilbøyelige enn andre foreldre til å rise barna sine. Har du hørt om hjerneskade? Selv om du har medfødt iq, så har forskning vist at stress kan føre til at den mentale utviklingen skades.
Monica1968 Skrevet 16. mai 2010 #96 Skrevet 16. mai 2010 Har du hørt om hjerneskade? Selv om du har medfødt iq, så har forskning vist at stress kan føre til at den mentale utviklingen skades. Og jeg tviler igrunnen ikke på at vold(i ordets rette forstand)mot barn kan skade dem i så stor grad. Hadde ris som sådan gjort det, burde derimot alle som levde i tidligere tider vært hjerneskadete og trumatiserte(for ikke å snakke om at innbyggerne i land som Frankrike, Tsjekkia, USA osv. burde vært det). Generelt: Når man snakker om fysisk avstraffelse av barn, er det vikrig å skille mellom å gi en ørefik e.l. når h*n virkelig har gjort noe galt, og å utdøve vold/skade barnet/straffe barnet for noe det ikke er skyld i(det som har skjedd som følge av uhell).
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #97 Skrevet 16. mai 2010 Og jeg tviler igrunnen ikke på at vold(i ordets rette forstand)mot barn kan skade dem i så stor grad. Hadde ris som sådan gjort det, burde derimot alle som levde i tidligere tider vært hjerneskadete og trumatiserte(for ikke å snakke om at innbyggerne i land som Frankrike, Tsjekkia, USA osv. burde vært det). Generelt: Når man snakker om fysisk avstraffelse av barn, er det vikrig å skille mellom å gi en ørefik e.l. når h*n virkelig har gjort noe galt, og å utdøve vold/skade barnet/straffe barnet for noe det ikke er skyld i(det som har skjedd som følge av uhell). Straus forklarte sin forskning vedr. ris og iq med at stress kan påvirke den mentale utviklingen. En blir ikke hjerneskadet i den forstand som vi tenker på(var mer ment som en "morsom" kommentar i forhold til at det virket som dere tenker at det som er medfødt beholdes). Det er den mentale utviklingen som har blitt forstyrret. Og de som levde tidligere kan godt ha fått lavere iq som følge av ris, for det vi vet. Det forskningen til Straus viste var iallefall en sammenheng mellom ris og lavere iq - både i USA og ellers i verden. Håper dermed det er avklart at selv om iq er medfødt, så kan den mentale utviklingen forstyrres, slik at en kan få lavere iq enn potensialet. Jeg snakker forresten kun om ris. For min del som har opplevd det, er det alvorlig og skadelig nok, for handlingen stod aldri i forhold til det jeg hadde gjort - ingen barn kan gjøre noe i mine øyne som kan fortjene ris. Personlig er jeg helt imot fysisk avstraffelse. Jeg er heldigvis i stand til å oppdra barna mine uten. Og det på en slik måte at de er bedre oppdratt enn hva jeg ble med ris. Det jeg husket best jeg lærte var: Lyve, for å unngå straff. Hat og sinne, for det de gjorde mot meg. Være redd dem, men mangle respekt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #98 Skrevet 16. mai 2010 Straus forklarte sin forskning vedr. ris og iq med at stress kan påvirke den mentale utviklingen. En blir ikke hjerneskadet i den forstand som vi tenker på(var mer ment som en "morsom" kommentar i forhold til at det virket som dere tenker at det som er medfødt Straus har ikke bevist noen sammenheng mellom ris og IQ. El heller har den relativt uformelle rundspørringen han karakter av forskning. Den er da heller ikke tatt inn i noe forskningstidsskrift. Straus la fram statistikken sin første gang under et møte hvor det nesten bare var meningsfeller av ham tilstede. Slikt blir det gjerne applaus av men veien til forskning er lang. Straus har ikke redegjort for de metodiske problemene med å IQ teste så små barn. Han har ikke operert med kontrollgrupper og heller ikke forklart hvorfor tidligere forskning som viser at IQ er medfødt utover en privat teori han har om temaet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #99 Skrevet 16. mai 2010 Dette med medfødt IQ er ikke så veldig interessant i denne sammenhengen, for om man kontrollerer for bakgrunnsvariablene og balanserer utvalget sitt, så sitter man igjen med to grupper mennesker som skiller seg på den interessante variblen: fysisk avstraffelse versus ikke fysisk avstraffelse, med målt IQ som resultatvariabel. Problemet er at Straus ikke har gjort noe i retning av det. Han har bare sammenlignet de som fikk ris med de som ikke gjorde det. Han har ikke tatt hensyn til variasjoner i utdanningsnivå, kosthold, kulturell bakgrunn og heller ikke redegjort for ulike metodevalg i forbindelse med selve testingen. Inntil noen faktisk forsker rundt dette kan vi i grunnen ikke slutte oss til noe som helst ut ifra Straus rapport.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2010 #100 Skrevet 17. mai 2010 Jeg fikk ris på rumpa når jeg gjorde noe galt da jeg var liten. I voksen alder klandrer jeg ikke min far (det var han som gjorde det), for han fikk tross alt en annen oppdragelse enn jeg, og mener sikkert at han kom styrket ut av det. Men resultatet av dette var jo at jeg gledet meg til hver gang pappa skulle ut og reise (han var sjømann) da jeg var liten og av og til fantaserte om at familien bare skulle bestå av meg og mamma. Ikke misforstå meg, mamma kunne også bli sint og hadde de samme grensene som pappa, men hun gav meg jo ikke ris, så jeg hadde allerede som barn mer forståelse av hennes måte å gjøre sakene på. Derfor ville jeg aldri, ALDRI slått mine barn, for jeg ønsker absolutt ikke at de skal ligge og fantasere om at jeg ikke var i livet deres lengre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå