Gjest ittno Skrevet 29. april 2009 #41 Skrevet 29. april 2009 Forskningen du viser til handlet om seksuelle overgrep og blind vold. Den handlet ikke om ris på baken. Det jeg synes er litt rart er at vi forbyr noe slikt selv om ingen noen gang ser ut til å ha påvist at det er noe farlig, verken psykisk eller fysisk. Dersom noen klarte å vise at de som blir utsatt for det tar skade så er det greit med et forbud. I motsatt fall virker det temmelig meningsløst. Veldig mye vi vet er farlig og skadelig er tillatt i Norge. Hvorfor forby noe som ikke er det ? Hvordan vet du at det ikke er farlig og skadelig? Har du noen forskning som bekrefter det du sier? Det forskes ikke på eksplisitt på ørefiker, på ris på bakken, ris på ryggen, spark - alt dette inngår i samlebegrepet fysisk vold. Og i undersøkelsen ble barna spurt om direkte fysisk vold fra egne foreldre. Ris på baken er fysisk vold og det kommer nok ikke til å bli forsket på om ris på baken er mer eller mindre skadelig enn f.eks. ørefiker.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #42 Skrevet 29. april 2009 Hvordan vet du at det ikke er farlig og skadelig? Har du noen forskning som bekrefter det du sier? Det forskes ikke på eksplisitt på ørefiker, på ris på bakken, ris på ryggen, spark - alt dette inngår i samlebegrepet fysisk vold. Og i undersøkelsen ble barna spurt om direkte fysisk vold fra egne foreldre. Ris på baken er fysisk vold og det kommer nok ikke til å bli forsket på om ris på baken er mer eller mindre skadelig enn f.eks. ørefiker. Det du sier er egentlig at ettersom både Ferrari og Skoda er biler er en Ferrari det samme som en Skoda.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #43 Skrevet 29. april 2009 Jeg husker at jeg som barn fikk ris på rompa 2 ganger av min far. Han er normalt sett en veldig tålmodig og snill mann, men der å da så det "Klikk". Var jo ikke så veldig hardt, og jeg har bærer absolutt ikke nag til ham av den grunn. Vi har et svært godt forhold, og jeg ser min egen rolle i hvorfor jeg fikk ris. Joda, det er ikke greit å slå, men jeg har hvertfall ingen varige men av dette. Har et godt selvbide, god selvtillitt og en grei familie=)
Bahia Skrevet 29. april 2009 #44 Skrevet 29. april 2009 Jeg husker at jeg som barn fikk ris på rompa 2 ganger av min far. Han er normalt sett en veldig tålmodig og snill mann, men der å da så det "Klikk". Var jo ikke så veldig hardt, og jeg har bærer absolutt ikke nag til ham av den grunn. Vi har et svært godt forhold, og jeg ser min egen rolle i hvorfor jeg fikk ris. Joda, det er ikke greit å slå, men jeg har hvertfall ingen varige men av dette. Har et godt selvbide, god selvtillitt og en grei familie=) Så bra for deg da Men det finnes faktisk andre som HAR tatt skade! Hvorfor risikere at det er DERES barn som tar skade???? Alle reagerer ulikt.... Selv har jeg møtt flere barn uten respekt for foreldre som ble rist på baken eller fikk ørefiker som barn! Ja, det finnes sikkert "solskinnshistorier" der ute om barn som ble slått som ikke har problemer med det i dag..... Men hva med de som har det?????????? Mitt syn på saken er at det er foreldre som ikke har mer VETT i hodet og som har det så dårlig med seg selv som de er nødt å slå forsvarsløse barn... PATETISK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #45 Skrevet 29. april 2009 Så bra for deg da Men det finnes faktisk andre som HAR tatt skade! Hvorfor risikere at det er DERES barn som tar skade???? Alle reagerer ulikt.... Selv har jeg møtt flere barn uten respekt for foreldre som ble rist på baken eller fikk ørefiker som barn! Selvfølgelig reagerer alle ulikt. Jeg ville bare fortelle min versjon om at JEG ikke tok skade av litt ris. Jeg mener på ingen måte at det er greit å slå barna sine, men jeg mener også at ikke nødvendigvis skaper usikre og sint mennesker senere. Ja, det finnes sikkert "solskinnshistorier" der ute om barn som ble slått som ikke har problemer med det i dag..... Men hva med de som har det?????????? Mitt syn på saken er at det er foreldre som ikke har mer VETT i hodet og som har det så dårlig med seg selv som de er nødt å slå forsvarsløse barn... PATETISK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! På samme måte som barn reagerer forskjellig på å bli slått, så er ikke alle foreldre som slår 1-2 ganger i løpet av deres barns barndom vettløse, dårlige mennesker heller. Min far er en klok, snill og hyggelig mann. Impulsproblemer? Ja, kanskje det, men ikke norn dårlig person av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #46 Skrevet 29. april 2009 Kjære trådstarter Du begynner å provosere meg og det virker som om du ikke er intressert i å høre på andres argumentasjon og avfeier kort med at vi ikke har lest innlegget ditt. Det provoserer og jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare deg noe mer på temaet. Du spør om ris på baken er farlig og om det finnes forskning på området. Jeg svarer deg at, ja, dersom barn blir skremt under rising fordi foreldrene/nære relasjoner blir sinte og tyr til vold, så ja, de tar skade av det og dette er det forsket mye på. Og hvor fant du egentlig at det var blind vold i forskningen det ble relatert til her??? Hilsen dyktig lei gjengrodde ører
Gjest Papirkurven Skrevet 29. april 2009 #47 Skrevet 29. april 2009 Alle forutsetter at ris ikke er bra. Ofte begrunnes dette med ideologiske argumenter som at "vold avler vold" eller at "det er galt å slå". Men har noen virkelig forsket på dette ? Har man egentlig undersøkt hvordan barn som fikk ris har det i forhold til barn som ikke fikk det. Eller er de tankene man har rundt dette basert på følelser og instinkt. At umotivert vold og aggresjon mot barn er skadelig vet vi. Sinte foreldre som slår skader barna mentalt. Det har det vært forsket på. Men hva med foreldre som hverken er sinte eller ukontrollerte. De bare legger barnet over fanget og riser det grundig på baken en sjelden gang hvis barnet har gjort noe vireklig galt. VET vi at dette er skadelig, eller er det bare slik at vi ønsker å tro at det er det ? Du slår ikke voksne som ikke er enig med deg, du slår ikke mannen din, foreldrene eller søskene dine når dere krangler, eller tilfeldige folk som slenger stygge kommentarer eller ikke oppfører seg. Hvorfor skal det da være greit å slå dine egne barn? De det er meningen du skal være mest glad i av alle, og de som skal være mest glad i deg? Har aldri blitt slått, men har fått streng beskjed om hva som er rett og galt og fått kjeft når jeg har gjort noe galt. Jeg oppfatter meg selv som et godt, moralsk menneske som er opptatt av at folk rundt meg skal ha det bra og med en oppfatning av at folk hadde hatt det så mye bedre om de bare kunne prate mer om de vanskelige følelsene. Hvis et barn blir fortalt hva som er forventet av det og får tydelig beskjed når det gjør noe galt, vil det skjønne det. Det er ikke nødvendig å slå. Jeg tror barn som blir slått (eller blir staffet på harde psykiske måter) blir redde og sinte og mister selvtilliten. De lærer ikke å prate om følelsene sine på samme måte og har lettere for å miste kontrollen når de blir sinte, istedenfor å snakke ut og bli enige i konflikter. For å svare helt konkret: Det er faktisk bevist at fysisk avstraffelse har motsatt effekt enn ønsket. Barn blir ikke bedre av det, de blir vrangere, sintere og mister lettere kontrollen over sinnet sitt.
Bahia Skrevet 29. april 2009 #48 Skrevet 29. april 2009 Bra sagt Blir så utrolig provosert av TS!!! Enn at det finnes slike mennesker med et slikt uintellektuellt syn på oppdragelse????????? *Håper virkelig ikke du har barn eller noen sinne får barn*
sunflower87 Skrevet 29. april 2009 #49 Skrevet 29. april 2009 http://reddbarna.no/forstyrr/ http://www.nova.no/asset/3059/1/3059_1.pdf Linken til Redd Barna viser en kampanje som blir kjørt nå, som bygger på forskning gjort på vold mot barn og unge. Der finnes også en oversikt over vold og overgrep. Nova rapporten er en selvrapporteringsstudie gjennomført av 7033 elever på siste året på vgs. her har man vist konsekvensene av vold, både gjengangsvold og enkelthendelser. Er dette tilfredsstillende nok?
Bahia Skrevet 29. april 2009 #50 Skrevet 29. april 2009 (endret) http://reddbarna.no/forstyrr/ http://www.nova.no/asset/3059/1/3059_1.pdf Linken til Redd Barna viser en kampanje som blir kjørt nå, som bygger på forskning gjort på vold mot barn og unge. Der finnes også en oversikt over vold og overgrep. Nova rapporten er en selvrapporteringsstudie gjennomført av 7033 elever på siste året på vgs. her har man vist konsekvensene av vold, både gjengangsvold og enkelthendelser. Er dette tilfredsstillende nok? Vi får håpe at det synker inn til de foreldrene som har et så tragisk liv at de er nødt å hevde seg ovenfor uskyldige barn for å føle seg bedre.... Fy faen! Innlegget er endret iht KGs regler. -jolie, mod Endret 30. april 2009 av jolie
sunflower87 Skrevet 29. april 2009 #51 Skrevet 29. april 2009 (endret) Vi får håpe at det synker inn til de foreldrene som har et så tragisk liv at de er nødt å hevde seg ovenfor uskyldige barn for å føle seg bedre.... Fy faen! Thank you! Det er dette som er mitt arbeidsområde, og jeg kjenner blir så utavdenneverden provosert av dette! Jeg synes synd på foreldrene som må ta i bruk vold i oppdragelsen, uansett hvor "ubetydelig" den er, men jeg må si at jeg kjenner hjertet mitt knuse litt hver gang jeg hører et barn si at mor eller far slår dem når de har vært slem... :cry: Sitat endret. -jolie, mod Endret 30. april 2009 av jolie
Bahia Skrevet 29. april 2009 #52 Skrevet 29. april 2009 Thank you! Det er dette som er mitt arbeidsområde, og jeg kjenner blir så utavdenneverden provosert av dette! Jeg synes synd på foreldrene som må ta i bruk vold i oppdragelsen, uansett hvor "ubetydelig" den er, men jeg må si at jeg kjenner hjertet mitt knuse litt hver gang jeg hører et barn si at mor eller far slår dem når de har vært slem... :cry: Så enig Jeg har selv en samboer som er utdannet innenfor barn og pedagogikk (hmmm... Han har aldri tatt en unge over fanget og gitt ris for å få det barnet til å forstå, tro det eller ei alle dere som mener dette er veien å gå innenfor oppdragelse). Jeg har også et lite barn selv og kunne ALDRI i verden tenkt tanken på å slå!!!! Enn så ydmykende det må være????? Og ikke minst respektløst ovenfor barnet! Uff og uff... Trodde ikke folk hadde slike gammeldagse holdninger i dag når vi alle vet bedre!
sunflower87 Skrevet 29. april 2009 #53 Skrevet 29. april 2009 Så enig Jeg har selv en samboer som er utdannet innenfor barn og pedagogikk (hmmm... Han har aldri tatt en unge over fanget og gitt ris for å få det barnet til å forstå, tro det eller ei alle dere som mener dette er veien å gå innenfor oppdragelse). Jeg har også et lite barn selv og kunne ALDRI i verden tenkt tanken på å slå!!!! Enn så ydmykende det må være????? Og ikke minst respektløst ovenfor barnet! Uff og uff... Trodde ikke folk hadde slike gammeldagse holdninger i dag når vi alle vet bedre! Der ligger min utdannelse også Jeg har opplevd å fått ris på baken flere ganger, men har ikke tatt skade av det. (men mitt tilfelle kan jo være litt spesielt da, siden jeg ble utsatt for psykisk mishandling senere, så ris på rumpa kom litt langt ned på bekymringslista mi) Men med all den kunnskapen jeg har fått, både gjennom arbeid og utdannelse, for å ikke glemme en liten dæsj menneskelig medfølelse og respekt, så kan jeg ikke tenke meg at jeg en gang i fremtiden skal miste besinnelsen så heftig at jeg tyr til vold. *krysser fingre* Men når det er sagt, så vil jeg ikke dømme foreldrene som mister besinnelsen på den måten. Det må være veldig vondt for dem når det skjer. Jeg synes heller ikke at jeg (eller noen andre for den saks skyld) har retten til å sette meg til doms over disse, men heller prøve så godt jeg kan å hjelpe foreldrene, og på den måten hjelpe barna..
Gjest mais Skrevet 30. april 2009 #54 Skrevet 30. april 2009 Der ligger min utdannelse også Jeg har opplevd å fått ris på baken flere ganger, men har ikke tatt skade av det. (men mitt tilfelle kan jo være litt spesielt da, siden jeg ble utsatt for psykisk mishandling senere, så ris på rumpa kom litt langt ned på bekymringslista mi) Men med all den kunnskapen jeg har fått, både gjennom arbeid og utdannelse, for å ikke glemme en liten dæsj menneskelig medfølelse og respekt, så kan jeg ikke tenke meg at jeg en gang i fremtiden skal miste besinnelsen så heftig at jeg tyr til vold. *krysser fingre* Men når det er sagt, så vil jeg ikke dømme foreldrene som mister besinnelsen på den måten. Det må være veldig vondt for dem når det skjer. Jeg synes heller ikke at jeg (eller noen andre for den saks skyld) har retten til å sette meg til doms over disse, men heller prøve så godt jeg kan å hjelpe foreldrene, og på den måten hjelpe barna.. Å hjelpe foreldrene forutsetter at de selv er klar over at det de gjør er galt, noen foreldre er dessverre av den oppfatning at fysisk avstraffelse må være en del av oppdragelsen for at ungene skal bli skikkelige folk og ser derfor ikke noe galt i det. Mine foreldre er fortsatt av den oppfatning at ørefik og ris på baken eller direkte juling over hele kroppen må til, de ser på andre løsniner som fri barneoppdragelse og det er fy fy. Noen har dessverre denne grunnholdningen og det er nok disse som vil være vanskeligst å "hjelpe", men man må selvfølgelig gjøre sitt beste og prøve av hensyn til barna likevel.
Gjest ?? Skrevet 30. april 2009 #55 Skrevet 30. april 2009 http://reddbarna.no/forstyrr/ http://www.nova.no/asset/3059/1/3059_1.pdf Linken til Redd Barna viser en kampanje som blir kjørt nå, som bygger på forskning gjort på vold mot barn og unge. Der finnes også en oversikt over vold og overgrep. Nova rapporten er en selvrapporteringsstudie gjennomført av 7033 elever på siste året på vgs. her har man vist konsekvensene av vold, både gjengangsvold og enkelthendelser. Er dette tilfredsstillende nok? Denne undersøkelsen har det blitt linket til tidligere og TS fant den ikke tilfredsstillende nok for det sto ikke spesielt om ris på baken der. Underlig hvor opptatt TS er av ris på baken og underlig hvordan man ikke ser sammenhengen med ris og annen vold?
Gjest Fytte... Skrevet 30. april 2009 #56 Skrevet 30. april 2009 Der ligger min utdannelse også Jeg har opplevd å fått ris på baken flere ganger, men har ikke tatt skade av det. (men mitt tilfelle kan jo være litt spesielt da, siden jeg ble utsatt for psykisk mishandling senere, så ris på rumpa kom litt langt ned på bekymringslista mi) Men med all den kunnskapen jeg har fått, både gjennom arbeid og utdannelse, for å ikke glemme en liten dæsj menneskelig medfølelse og respekt, så kan jeg ikke tenke meg at jeg en gang i fremtiden skal miste besinnelsen så heftig at jeg tyr til vold. *krysser fingre* Men når det er sagt, så vil jeg ikke dømme foreldrene som mister besinnelsen på den måten. Det må være veldig vondt for dem når det skjer. Jeg synes heller ikke at jeg (eller noen andre for den saks skyld) har retten til å sette meg til doms over disse, men heller prøve så godt jeg kan å hjelpe foreldrene, og på den måten hjelpe barna.. Hos meg var det en kombinasjon av fysisk avstraffelse og psykisk avstraffelse, og jeg fatter ikke hvordan slike foreldre forventer at vi skal gå ut i verden som normale oppegående mennesker fulle av selvtillit etter noen sånt?
sunflower87 Skrevet 30. april 2009 #57 Skrevet 30. april 2009 Å hjelpe foreldrene forutsetter at de selv er klar over at det de gjør er galt, noen foreldre er dessverre av den oppfatning at fysisk avstraffelse må være en del av oppdragelsen for at ungene skal bli skikkelige folk og ser derfor ikke noe galt i det. Mine foreldre er fortsatt av den oppfatning at ørefik og ris på baken eller direkte juling over hele kroppen må til, de ser på andre løsniner som fri barneoppdragelse og det er fy fy. Noen har dessverre denne grunnholdningen og det er nok disse som vil være vanskeligst å "hjelpe", men man må selvfølgelig gjøre sitt beste og prøve av hensyn til barna likevel. Det er jeg helt enig i! Det er vel her problemet ligger, man kan ha alternative oppdragelsesmetoder til man blir grønn, men så lenge foreldrene ikke er klar over at det de gjør er galt, så kommer man ikke så veldig langt. Hos meg var det en kombinasjon av fysisk avstraffelse og psykisk avstraffelse, og jeg fatter ikke hvordan slike foreldre forventer at vi skal gå ut i verden som normale oppegående mennesker fulle av selvtillit etter noen sånt? Nei du kan spørre... Det tar tid å klare å komme over noe slikt, lære seg å leve med det. Min måte er frivillig arbeid med barn og lønna arbeid med vanskeligstilte barn. Funker som bare det for meg. Denne undersøkelsen har det blitt linket til tidligere og TS fant den ikke tilfredsstillende nok for det sto ikke spesielt om ris på baken der. Underlig hvor opptatt TS er av ris på baken og underlig hvordan man ikke ser sammenhengen med ris og annen vold? Se der ja, nå trodde jeg at jeg hadde vært lur å funnet en som TS ikke kunne finne så mye feil med. :gjeiper: Men når det er sagt: TS den rapporten dreier seg ikke kun om blind vold og seksuelle overgrep! Hvis du hadde tatt deg tid til å lese de "200 og et eller annet" sidene, hadde du sett at mesteparten av voldsdelen dreier seg om vold i nære relasjoner. DVS blant annet foreldre!
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2009 #58 Skrevet 2. mai 2009 Jeg tror ikke ris på rumpa er skadelig i det hele tatt. Ikke så lenge det skjer i kontrollerte former. Dersom det hadde vært skadelig så ville jo hele generasjoner av mennesker gått rundt med psykiske problemer. For 100 år siden fikk faktisk så godt som alle barn ris uten at det ser ut som om de tok noe skade av det. Det klart mest stupide argumentet hittil er fra et par damer som sidestiller ris med seksuelle overgrep og forklarer oss at ettersom det ene er skadelig er også det andre det. De må gjerne mene det, men særlig logisk er det jo ikke.
Bahia Skrevet 2. mai 2009 #59 Skrevet 2. mai 2009 Jeg tror ikke ris på rumpa er skadelig i det hele tatt. Ikke så lenge det skjer i kontrollerte former. Dersom det hadde vært skadelig så ville jo hele generasjoner av mennesker gått rundt med psykiske problemer. For 100 år siden fikk faktisk så godt som alle barn ris uten at det ser ut som om de tok noe skade av det. Det klart mest stupide argumentet hittil er fra et par damer som sidestiller ris med seksuelle overgrep og forklarer oss at ettersom det ene er skadelig er også det andre det. De må gjerne mene det, men særlig logisk er det jo ikke. Javel.... Det er forskjell på å TRO og VITE Selv om jeg tror noe ut av uvitenhet så betyr det vel ikke at jeg har rett for det? Ja, det finnes vel sikkert mange barn som har fått ris som ikkke har tatt skade av det, men det fines også de som HAR det! Så jeg lurer på: *Har du forskning som viser at det IKKE er skadelig? *HVORFOR i all verden skal man trenge å rise barn??
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2009 #60 Skrevet 2. mai 2009 Alle forutsetter at ris ikke er bra. Ofte begrunnes dette med ideologiske argumenter som at "vold avler vold" eller at "det er galt å slå". Men har noen virkelig forsket på dette ? Har man egentlig undersøkt hvordan barn som fikk ris har det i forhold til barn som ikke fikk det. Eller er de tankene man har rundt dette basert på følelser og instinkt. At umotivert vold og aggresjon mot barn er skadelig vet vi. Sinte foreldre som slår skader barna mentalt. Det har det vært forsket på. Men hva med foreldre som hverken er sinte eller ukontrollerte. De bare legger barnet over fanget og riser det grundig på baken en sjelden gang hvis barnet har gjort noe vireklig galt. VET vi at dette er skadelig, eller er det bare slik at vi ønsker å tro at det er det ? Om vi vet at det er skadelig? spørsmålet er vel da: vet vi at det har noen gunstig effekt? Hva gjør det med selvtilitt og selvfølelse generellt? Kan bare forestille meg hvor nedverdigende det føles. Ta heller barnet foran deg, og bruk det øyeblikket til en prat istedet for. Man skal ha respekt for foreldrene sine, men ikke føle seg nedverdiget. Og den respekten man veldig billig får som foreldre med å gi barna ris, den er borte så fort barnet blir eldre og er istand til å forstå hvor galt det var.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå