Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #21 Skrevet 27. april 2009 Alle forutsetter at ris ikke er bra. Ofte begrunnes dette med ideologiske argumenter som at "vold avler vold" eller at "det er galt å slå". Men har noen virkelig forsket på dette ? Har man egentlig undersøkt hvordan barn som fikk ris har det i forhold til barn som ikke fikk det. Eller er de tankene man har rundt dette basert på følelser og instinkt. At umotivert vold og aggresjon mot barn er skadelig vet vi. Sinte foreldre som slår skader barna mentalt. Det har det vært forsket på. Men hva med foreldre som hverken er sinte eller ukontrollerte. De bare legger barnet over fanget og riser det grundig på baken en sjelden gang hvis barnet har gjort noe vireklig galt. VET vi at dette er skadelig, eller er det bare slik at vi ønsker å tro at det er det ? Prøv selv hvordan du opplever det om noen gir deg ris ,eks sjefen din, ektefellen din, din far nå når du er blitt voksen. Hva gjør det med psyken, følelser,selvfølelse osv. Barn er mennesker som har samme forutsetninger til følelser som voksne. Vold er overgrep uansatt, og ingen oppegående og reflekterte mennesker trenger å ty til vold overfor andre mennesker. Selvfølgelig er psykisk skade heller ikke bra, antakelig er det verre. Der er nok av mennesker som er blitt utsatt for vold som barn eller voksen. Spør dem.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #22 Skrevet 27. april 2009 Dette er basert på forskning og det er bred enighet blant pedagoger at all form for fysisk avstraffelse gjør at de fleste barn blir mer aggressive og trassige, Tråden gjelder ikke "alle former for fysisk avstraffelse", kun ris på baken. Hvor finner du forskningen du viser til som sier at det er skadelig ? Trådstarters meningen var ikke å finne frem til hva folk "synes" eller føler eller mener. Meningen var å avdekke hva vi faktisk vet. At du mener det er feil påvirker neppe kunnskapen på området.
Gjest ?? Skrevet 28. april 2009 #23 Skrevet 28. april 2009 Tråden gjelder ikke "alle former for fysisk avstraffelse", kun ris på baken. Hvor finner du forskningen du viser til som sier at det er skadelig ? Trådstarters meningen var ikke å finne frem til hva folk "synes" eller føler eller mener. Meningen var å avdekke hva vi faktisk vet. At du mener det er feil påvirker neppe kunnskapen på området. Eeh, etter min oppfatning er også ris på baken en fysisk avstraffelse og går derfor inn under "all former for fysisk avstraffelse".
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #24 Skrevet 28. april 2009 Eeh, etter min oppfatning er også ris på baken en fysisk avstraffelse og går derfor inn under "all former for fysisk avstraffelse". Der tar du nok feil. Debatten gjelder "ris på baken", ikke alle former for fysisk avstraffelse.
Gjest ?? Skrevet 28. april 2009 #25 Skrevet 28. april 2009 Der tar du nok feil. Debatten gjelder "ris på baken", ikke alle former for fysisk avstraffelse. Ris på baken går inn under "alle former for fysisk avstraffelse" uansett om vi kun diskuterer ris på baken.
Gjest eggo Skrevet 28. april 2009 #26 Skrevet 28. april 2009 Nei, bare godta alt vi får servert i media, og aksepter alt myndighetene trer nedover øra på oss..... Vær for all del ikke kritisk til noe, det er farlig! Om du ikke vil diskutere, så er det faktisk helt frivillig å trykke seg inn på tråden...... Hva vet du om om ris på baken er skadelig eller ikke? Siden du mener at vi andre ikke er kritisk nok overfor lovgivere som forbyr vold mot barn så må du jo sitte på et forskningsresultat som sier at vold ikke er skadelig? Når det gjelder forsvar av vold og fysiske avstraffelser i enhver form så er jeg veldig kritisk, men ser ingen grunn til å kritisere en lovgiver som ønsker å beskytte et forsvarsløst menneske. En annen ting, jeg var ikke klar over at man måtte ha samme syn som TS for å få lov til å svare i denne tråden.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #27 Skrevet 28. april 2009 Hva vet du om om ris på baken er skadelig eller ikke? Siden du mener at vi andre ikke er kritisk nok overfor lovgivere som forbyr vold mot barn så må du jo sitte på et forskningsresultat som sier at vold ikke er skadelig? Når det gjelder forsvar av vold og fysiske avstraffelser i enhver form så er jeg veldig kritisk, men ser ingen grunn til å kritisere en lovgiver som ønsker å beskytte et forsvarsløst menneske. En annen ting, jeg var ikke klar over at man måtte ha samme syn som TS for å få lov til å svare i denne tråden. Nei, du trenger ikke ha samme syn som trådstarter. Men det er fint om du holder deg til temaet. Dersom du kjenner til konkret forskning som viser at ris på baken bevislig er skadelig er jeg interessert i referanser til det. At mange mener det er skadelig vet jeg fra før. At vold i enhver form er skadelig er det heller ikke nødvendig å klarlegge. Men det er altså ikke temaet for denne tråden. Vennlig Hilsen Trådstarter
Gjest forskning Skrevet 28. april 2009 #28 Skrevet 28. april 2009 Nei, du trenger ikke ha samme syn som trådstarter. Men det er fint om du holder deg til temaet. Dersom du kjenner til konkret forskning som viser at ris på baken bevislig er skadelig er jeg interessert i referanser til det. At mange mener det er skadelig vet jeg fra før. At vold i enhver form er skadelig er det heller ikke nødvendig å klarlegge. Men det er altså ikke temaet for denne tråden. Vennlig Hilsen Trådstarter NOVA - vold mot barn og unge kartlagt
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #29 Skrevet 28. april 2009 NOVA - vold mot barn og unge kartlagt Denne gjelder vold og seksuelle overgrep. Slike er det mange av, og de er greie å finne. De sier stort sett at vold og seksuelle overgrep er helt feil overfor barn og at barn tar skade av dem. Som sagt, det visste vi. Men finnes det undersøkelser som bare handler om ris på baken ?
Gjest ka Skrevet 28. april 2009 #30 Skrevet 28. april 2009 Denne gjelder vold og seksuelle overgrep. Slike er det mange av, og de er greie å finne. De sier stort sett at vold og seksuelle overgrep er helt feil overfor barn og at barn tar skade av dem. Som sagt, det visste vi. Men finnes det undersøkelser som bare handler om ris på baken ? Ris på baken er VOLD, man bruker samme instrumentet til å rise barnet på baken med som man bruker til å slå barnet i hodet eller resten av kroppen med - nemlig hånda. Vold er vold enten det kalles ris eller ørefik.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #31 Skrevet 28. april 2009 Det er ikke egen forskning på hvert voldstema som ris på baken ørefiker lugging av hår nakkegrep spark mot diverse kroppsdeler slag mot diverse kroppsdeler alt dette går inn i et samlegrep, vold mot barn.
Erle84 Skrevet 28. april 2009 #32 Skrevet 28. april 2009 Jeg forstår ikke spørsmålet til TS. 1. Man har forsket på vold mot barn, og man vet det er skadelig. Linkes jo til det over her. Ris er vold, det er SLAG. SLAG = VOLD. 2. Hva slags spørsmål er det? Er det skadelig...? Man skal jo ikke slå, uansett hva man tror om slagene. Jeg fatter ikke de som synes det er greit å legge barnet over fanget og SLÅ det på rumpa. Det gjør vondt. Barnet vil gråte. Hvem gjør det mot barnet sitt og tenker at det er greit? Jeg kan ikke fatte og begripe. Kunne ALDRI falt meg inn å utøve noe som viser en SÅ stor mangel på empati. Barn er IKKE små mennesker med små følelser og liten innsikt. Barn er MENNESKER med SAMME evne til følelse og innsikt som voksne - om enn pakket inn i barnslige termer.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #33 Skrevet 28. april 2009 jeg vet ikke hva du vil frem til med å sette ris på baken som et eget tema. Grensen for om det er skadelig mentalt for barn ligger i om barnet blir skremt og mindreverdiggjordt av personer i nære relasjoner. Denne skaden er det forsket mye på. Hvor hardt du slår vil gå ut over hvor fysisk hard skadet barnet blir. Dvs at om om du legger et barn koselig på fanget og liksom slår har dette neppe noen skadeeffekt om du ikke har skremt det og jeg tipper det ikke finnes forskning på ris på baken i ulike sammenhenger, om det er voldelig ment eller ikke. Ris på baken som oppdragelse/displin må du nesten spørre deg selv om hva du vil at barnet skal føle og erfare og derpå lære/ikke lære
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #34 Skrevet 28. april 2009 jeg vet ikke hva du vil frem til med å sette ris på baken som et eget tema. Grensen for om det er skadelig mentalt for barn ligger i om barnet blir skremt og mindreverdiggjordt av personer i nære relasjoner. Denne skaden er det forsket mye på. Hvor hardt du slår vil gå ut over hvor fysisk hard skadet barnet blir. Dvs at om om du legger et barn koselig på fanget og liksom slår har dette neppe noen skadeeffekt om du ikke har skremt det og jeg tipper det ikke finnes forskning på ris på baken i ulike sammenhenger, om det er voldelig ment eller ikke. Ris på baken som oppdragelse/displin må du nesten spørre deg selv om hva du vil at barnet skal føle og erfare og derpå lære/ikke lære Jeg mener hverken det ene eller andre jeg, jeg stiller kun et spørsmål. Mange svarer i tråden uten å ha lest det første innlegget mitt. Trådstarter
Gjest spørsmålstegn Skrevet 28. april 2009 #35 Skrevet 28. april 2009 Jeg mener hverken det ene eller andre jeg, jeg stiller kun et spørsmål. Mange svarer i tråden uten å ha lest det første innlegget mitt. Trådstarter Ok. Det har sannsynligvis ikke vært forsket spesifikt på ris på baken, men det har vært forsket på vold mot barn og unge. Og ris er vold siden ris innebærer slag, og derfor går også ris inn under undersøkelsen om vold mot barn og unge som det er linket til i et annet innlegg her. Hva mener du om temaet, er det skadelig eller er du av en annen oppfatning? Noen her har i hvert fall forsøkt å finne forskning på området. Jeg skjønner vel egentlig ikke hva du er ute etter.
Bahia Skrevet 28. april 2009 #36 Skrevet 28. april 2009 Hva tjener dere som gir barna deres ris på baken på det egentlig????? Får dere snillere barn av den grunn? NEI! Vold virker MYE dårligere enn ord! Har dere noen ganger sett pedagoger som jobber med "vanskelige" barn legge disse på fanget og gi de en real omgang ris?? Jeg vil ha respekt av barna mine fordi jeg har FORTJENT denne repekten, IKKE for at jeg har krevd og skremt frem denne respekten!!!! Målet i denne verden er ikke at alle barn skal være skremt til lydighet, men at de skal oppføre seg ok og ha det bra med seg selv! Det oppnår man ikke med vold!
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #37 Skrevet 28. april 2009 Hva tjener dere som gir barna deres ris på baken på det egentlig????? Får dere snillere barn av den grunn? NEI! Vold virker MYE dårligere enn ord! Har dere noen ganger sett pedagoger som jobber med "vanskelige" barn legge disse på fanget og gi de en real omgang ris?? Jeg vil ha respekt av barna mine fordi jeg har FORTJENT denne repekten, IKKE for at jeg har krevd og skremt frem denne respekten!!!! Målet i denne verden er ikke at alle barn skal være skremt til lydighet, men at de skal oppføre seg ok og ha det bra med seg selv! Det oppnår man ikke med vold! Jada, dette er ikke vanskelig å være enig i. Men det bringer oss ikke nærmere svaret på spørsmålet: VET vi at dette er skadelig ? Hva med populasjoner som har blitt utsatt for ris systematisk. Lar det seg påvise at de faktisk har tatt skade av det ? Eller kommer vi ikke lenger enn "Jeg syns" eller "alle skjønner at"
Gjest forskning Skrevet 29. april 2009 #38 Skrevet 29. april 2009 Jada, dette er ikke vanskelig å være enig i. Men det bringer oss ikke nærmere svaret på spørsmålet: VET vi at dette er skadelig ? Hva med populasjoner som har blitt utsatt for ris systematisk. Lar det seg påvise at de faktisk har tatt skade av det ? Eller kommer vi ikke lenger enn "Jeg syns" eller "alle skjønner at" Du får lete etter forskning på området, jeg fant fram forskningen om vold mot barn og unge. Så lenge du ikke kommer med mer enn gjentatte spørsmål om dette er skadelig uansett hva vi andre kommer med så vil ikke diskusjonen komme lenger. Hva mener du, hva tror du og er det noen forskning som eventuelt støtter det synet du måtte ha? Og kanskje du kan presisere hva slags skader du måtte tenke på. Og som sagt tidligere, det finnes ikke forskning spesifikt på ris på baken - det inngår i voldsbegrepet.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #39 Skrevet 29. april 2009 Du får lete etter forskning på området, jeg fant fram forskningen om vold mot barn og unge. Så lenge du ikke kommer med mer enn gjentatte spørsmål om dette er skadelig uansett hva vi andre kommer med så vil ikke diskusjonen komme lenger. Hva mener du, hva tror du og er det noen forskning som eventuelt støtter det synet du måtte ha? Og kanskje du kan presisere hva slags skader du måtte tenke på. Og som sagt tidligere, det finnes ikke forskning spesifikt på ris på baken - det inngår i voldsbegrepet. Forskningen du viser til handlet om seksuelle overgrep og blind vold. Den handlet ikke om ris på baken. Det jeg synes er litt rart er at vi forbyr noe slikt selv om ingen noen gang ser ut til å ha påvist at det er noe farlig, verken psykisk eller fysisk. Dersom noen klarte å vise at de som blir utsatt for det tar skade så er det greit med et forbud. I motsatt fall virker det temmelig meningsløst. Veldig mye vi vet er farlig og skadelig er tillatt i Norge. Hvorfor forby noe som ikke er det ?
Lalle Skrevet 29. april 2009 #40 Skrevet 29. april 2009 Jeg slår ikke min samboer, og jeg slår ikke mine barn. Jeg slår ingen. Ris er ikke bra for noen. Det lager krig. Dette er ikke noe og forske på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå