Gå til innhold

Asperger syndrom


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet
Nei, har ikke sett på det forumet. Skal gå inn der. Er du medlem der også?

m,m..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vet ikke om allergier da. Men intoleranse for melkeprotein/kasein og gluten sammenheng vanlig vertfall. Og vet ikke om intoleranse for egg. Men at mageproblem og diagnose som ADHD, AS, PDD, TS henge sammen ja. Neurozym kan teste se om trenger diett. Du sett forumet på bokstavbarna.com da? Mange som kan svare jo.

http://www.neurozym.com/

Jeg vet heller ikke om allergier har en direkte sammenheng, men jeg vet at medisiner generelt kan gi problemer med allergier. Har selv en diagnose som gjør at jeg går på medisiner fast og jeg har blitt hyperallergisk :sukk:

Skrevet
Neandertaler liksom.. Er ikke non huleboer. Syns respektløst si.

Jeg er helt enig med deg Heidi! For en tullete ting å sammenlikne med! :kjefte:

Er veldig glad for at broren min, som har AS, ikke har sett linken til den artikkelen, og håper han aldri gjør det. Egentlig synes jeg den burde bli flyttet til en annen tråd for spesielt interesserte eller fjernet.

Håper det går bra med deg Heidi :) Skjønner grunnet det du har skrevet at du i alle fall har lest litt av artikkelen. Må innrømme at jeg selv ikke gadd å lese hele. Synes den ble for dum.

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet
Jeg er helt enig med deg Heidi! For en tullete ting å sammenlikne med! :kjefte:

Er veldig glad for at broren min, som har AS, ikke har sett linken til den artikkelen, og håper han aldri gjør det. Egentlig synes jeg den burde bli flyttet til en annen tråd for spesielt interesserte eller fjernet.

Håper det går bra med deg Heidi :) Skjønner grunnet det du har skrevet at du i alle fall har lest litt av artikkelen. Må innrømme at jeg selv ikke gadd å lese hele. Synes den ble for dum.

Bare så på starten åsså bladde fort nedover. Bare ble sintere og sintere jo.. Syns moderator slette linken for er ondskapsfull bare. Og TS ikke spurt om sånn tull jo. Bare fordomme tråden liksom. Sikkert no han fant på Google bare. Men når ikke vet så syns holde kjeft om. TS sa skal utredning for AS og spurte om det. Glad TS gjorde som sa jeg og spurt på bokstavbarna. For at fått fine svar nå.

AS er funksjonshemming og ikke bare "sosial orblind". Derfor AS og autisme hete "gjennomgripende utviklingsforstyrrelse" (PDD). For at er mye problemer jo. Er sosialt ordblind og ikke har venner. Men åsså jeg snakke urent, misforstår mye, ikke forstå kroppspråk, øyne ikke tåle lys, tisser på meg, ikke tåle lys, syns gjør ont dusje, distre, naiv, døgnvill, angst, veldig umoden, mageproblem, ikke skjønne hygiene.. Er mye forskjellig jo. Men at er AS alt sammen. Derfor at heter "gjennomgripende". Så at ville si AS ikke bare er være "litt sånn nerd" liksom. Være nerd er personlighet. AS er alvorlig psykisk funksjonshemming. Blir ikke arbeidsufør av være nerd liksom. Men at fleste voksne som fått AS diagnose er ufør. Vet for at en som er på autismesiden.no skrev brev til NAV spurt om. Og var det svarte fra NAV jo. Så at to myter lyst avlive bare. At autister er sånn genier som Rainman. Og at AS er være nerd bare. For er ikke sant det.

Skrevet
Bare så på starten åsså bladde fort nedover. Bare ble sintere og sintere jo.. Syns moderator slette linken for er ondskapsfull bare. Og TS ikke spurt om sånn tull jo. Bare fordomme tråden liksom. Sikkert no han fant på Google bare. Men når ikke vet så syns holde kjeft om. TS sa skal utredning for AS og spurte om det. Glad TS gjorde som sa jeg og spurt på bokstavbarna. For at fått fine svar nå.

AS er funksjonshemming og ikke bare "sosial orblind". Derfor AS og autisme hete "gjennomgripende utviklingsforstyrrelse" (PDD). For at er mye problemer jo. Er sosialt ordblind og ikke har venner. Men åsså jeg snakke urent, misforstår mye, ikke forstå kroppspråk, øyne ikke tåle lys, tisser på meg, ikke tåle lys, syns gjør ont dusje, distre, naiv, døgnvill, angst, veldig umoden, mageproblem, ikke skjønne hygiene.. Er mye forskjellig jo. Men at er AS alt sammen. Derfor at heter "gjennomgripende". Så at ville si AS ikke bare er være "litt sånn nerd" liksom. Være nerd er personlighet. AS er alvorlig psykisk funksjonshemming. Blir ikke arbeidsufør av være nerd liksom. Men at fleste voksne som fått AS diagnose er ufør. Vet for at en som er på autismesiden.no skrev brev til NAV spurt om. Og var det svarte fra NAV jo. Så at to myter lyst avlive bare. At autister er sånn genier som Rainman. Og at AS er være nerd bare. For er ikke sant det.

Det er så fint du skriver her heidi, for da kan vi andre få lære mer. :)

Det jeg lurer litt på er om det ikke er forskjellige grader av asperger? Sånn at alle f.eks. ikke har like tydelige symptomer på alle områder? Altså sånn at noen har sterkere asperger enn andre?

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet
Det er så fint du skriver her heidi, for da kan vi andre få lære mer. :)

Det jeg lurer litt på er om det ikke er forskjellige grader av asperger? Sånn at alle f.eks. ikke har like tydelige symptomer på alle områder? Altså sånn at noen har sterkere asperger enn andre?

Ja er grader av asperger og autisme.. Non nesten helt normalt liv, andre sterkt pleietrengende. Er flere "høyfungerende" blant aspergere enn barneautister da. Spesielt når er barn. Barneautister ofte mer funksjonshemmet som barn enn aspergerbarn. Men når voksne så blir ganske like. Men voksne med barneautisme og asperger er stor variasjon på ja. Non trenge daglig hjelp. Andre normalt liv og familie og barn selv. Men NAV sagt tror fleste voksne med AS ufør. Så er få som klare seg helt bra da. Eller kan være voksne med AS som klare seg bra ikke fått diagnose. Åsså strever med AS'en alene liksom.

Skrevet

Kanskje noe av dette kan hjelpe?

# How to Win Friends & Influence People, by Dale Carnegie

# Getting to Yes: Negotiating Agreement Without Giving In, by Roger Fisher, William L. Ury, Bruce Patton

# First Impressions : What You Don't Know About How Others See You, by Ann Demarais, Valerie White

# Body Language Secrets: A Guide During Courtship & Dating, by R. Don Steele

# Teach Yourself Body Language, by Gordon R. Wainwright

# Unmasking the Face; A Guide to Recognizing Emotions from Facial Clues, by P. Ekman and W. Friesen

# Emotions Revealed: Recognizing Faces and Feelings to Improve Communication and Emotional Life, by Paul Ekman

# What the Face Reveals, by P. Ekman and E.L. Rosenberg

# Metatalk: How To Uncover The Hidden Meanings In What People Say, by G. Nierenberg and H. Calero

# How To Read A Person Like A Book: The Classic Guide To Interpreting Body Language, by G. Nierenberg and H. Calero

http://www.coachingasperger.com/books01.htm

http://www.amazon.com/Succeeding-College-A...ions/1843102013

Denne tror jeg er potensielt veldig, veldig nyttig:

http://www.paulekman.com/products/interact...training-tools/

charismaatips.com flørting, sjekking og sosiale evner for kvinner og menn. Tilbyr coaching på tlf og IRL

Charismaarts.com sjekking og sosiale evner for menn

Skrevet

Pusteøvelsen alternate nostril breathing skaper balanse mellom aktiviteten i hjernehalvdelene og mellom "fronthjernen" og den bakra delen av hjernen. Jeg vil tro den kan være veldig nyttig for folk med asperger. Sjekk den på nettet. Gjør den i så fall kunn i den enkleste varianten uten noen form for holding av pusten.

Skrevet

Tråden er ryddet i henhold til reglene

Pasha mod

Skrevet

Tusen takk, Katew og trådstarter :)

Skjønner, dessverre tror fortsatt mange at folk med ADHD er "bråkmakere", men tvert i mot er mange av dem koselige og sjarmerende. Å ikke fortelle noen om det, hadde jeg også valgt å gjøre hvis jeg hadde muligheten, men det er ikke så lett for en konfrontasjonsredd 8-9-åring å protestere mot de voksne og si høyt "Dette føles ikke riktig" eller "Jeg vil holde dette hemmelig."

Jeg har egentlig følt helt fra jeg var liten at jeg ikke helt har passet under merkelappen jeg fikk, og nå blir jeg mer og mer sikker på at jeg ikke har noen autismelidelse, men jeg vet ikke helt hvem jeg er. De eneste som passer på meg av det som har blitt beskrevet er vel angst for å ta kontakt med andre og distre(spesielt i perioder hvor jeg er mer depressiv). Så innlegget mitt var vel kanskje å advare litt hvis noen søker en diagnose for seg selv eller barna sine for en hver pris, mens jeg skulle gitt utrolig mye for å ikke ha en. Det er viktig å tenke i gjennom hvor mye tilrettelegging som trengs og hvilken tilrettelegging man kan få med en diagnose.

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet
Så innlegget mitt var vel kanskje å advare litt hvis noen søker en diagnose for seg selv eller barna sine for en hver pris, mens jeg skulle gitt utrolig mye for å ikke ha en.

Blir jo feil uansett. Gikk i 20 år med autismelidelse uten ble oppdaget. Du fått feil diagnose kanskje. Men vet åsså er folk med AS som nekter for har det. Selv om de helt autistiske.

Ikke forstår foreldre som på død og liv ha diagnose på ungen liksom. Selv om helt helt frisk. Da er foreldrene som problem med. Men er åsså foreldre som nekte at ungen sliter. Selv om har sterk autisme eller ADHD. For at syns eget barn perfekt liksom.

Skrevet

I sist fredags A-magasin var det en artikkel om folk med Asperger, som bl.a. omtalte denne arbeidsplassen - et firma som utelukkende tilsette folk med diagnoser innen autismespekteret. Veldig interessant!

Skrevet

Nå skrev jeg ikke at man aldri skulle søke en diagnose, men feil diagnose, enten det er den ene eller andre veien(som f.eks å kalle autister schizofrene eller deprimerte autister) kan skade et menneske utrolig mye mer enn det hjelper. Og jeg snakket om de som "vet" at barnet er autistisk før de i det hele tatt har snakket med noen lege eller psykolog. Det kan være nesten like ille å gå rundt med en feilsatt diagnose som å ikke ha noen.

Jeg sa jo at man bør tenke i gjennom om virkelig har asperger/autismeproblemer før man diagnostiserer og tenke på hvilken hjelp man kan få med en diagnose og hvilken hjelp man får uten, da mente jeg også at de som er sikre på hva de sliter med og at de kan få støtte og gode tiltak, bør gjerne søke en diagnose. Jeg føler meg som et "offer" for trenddiagnoser siden alt jeg har fått ut av det er hån og behandling som har vært helt feil i forhold til mine problemer.

Skrevet
Nå skrev jeg ikke at man aldri skulle søke en diagnose, men feil diagnose, enten det er den ene eller andre veien(som f.eks å kalle autister schizofrene eller deprimerte autister) kan skade et menneske utrolig mye mer enn det hjelper. Og jeg snakket om de som "vet" at barnet er autistisk før de i det hele tatt har snakket med noen lege eller psykolog. Det kan være nesten like ille å gå rundt med en feilsatt diagnose som å ikke ha noen.

Jeg sa jo at man bør tenke i gjennom om virkelig har asperger/autismeproblemer før man diagnostiserer og tenke på hvilken hjelp man kan få med en diagnose og hvilken hjelp man får uten, da mente jeg også at de som er sikre på hva de sliter med og at de kan få støtte og gode tiltak, bør gjerne søke en diagnose. Jeg føler meg som et "offer" for trenddiagnoser siden alt jeg har fått ut av det er hån og behandling som har vært helt feil i forhold til mine problemer.

Det er veldig trist at du har opplevd det du har gjort 'ingen'. Feildiagnoser skjer dessverre innenfor alle områder når det gjelder medisin, men heldigvis så skjer det ikke så ofte. Ikke at det er til noen hjelp for de som rammes, men det viser nok at vi ikke kan forholde oss til det som sjelden skjer når vi skal forsøke å løse et problem som gjelder en større gruppe. Derfor tror jeg bare man gjør vondt verre hvis man nærmest anbefaler folk å ikke oppsøke legehjelp av frykt for å få en feil diagnose. - stort sett er de riktige.

En diagnose vil i de fleste tilfeller hjelpe både den det gjelder og omgivelsene til å bedre forstå hvordan man skal forholde seg. At du hadde negativ opplevelse fra omgivelsene er trist og så sjeldent at andre ikke bør bruke det som mal.

Det at Heidi bruker sin tid her inne på å fortelle om dette med asperger er veldig fint, da kan vi andre lære. Noen av oss har kanskje et menneske med asperger i nærheten av oss også, og ved at Heidi skriver som hun gjør, så kan vi bedre lære å forstå dette menensket.

Du skriver man må tenke gjennom hvilken hjelp man kan få ved at det stilles en diagnose. Hensikten med en diagnose er å avhjelpe/løse problemet, og sørge for informasjon.

Skrevet
Nå skrev jeg ikke at man aldri skulle søke en diagnose, men feil diagnose, enten det er den ene eller andre veien(som f.eks å kalle autister schizofrene eller deprimerte autister) kan skade et menneske utrolig mye mer enn det hjelper.

Det tror jeg nok vi alle forstår.

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet
Det at Heidi bruker sin tid her inne på å fortelle om dette med asperger er veldig fint, da kan vi andre lære. Noen av oss har kanskje et menneske med asperger i nærheten av oss også, og ved at Heidi skriver som hun gjør, så kan vi bedre lære å forstå dette menensket.

Huske på mange som ikke diagnose da. Eller ikke lyst si om den. Men en person som stille og sjenert da. Ikke har venner. Ikke tar blikkontakt. Tar ting bokstavelig. Raserianfall kanskje. Kanskje er klossete. Kan ha særinteresser. Eller ingen interesser. Overfølsom sanser. Ikke har empati.. Når nån sånn så kan prøve ta litt hensyn?

Skrevet

Veldig godt poeng der, Heidi.

Jeg tror at vi i møte med alle våre medmennekser godt kunne hatt litt mere tålmodighet, og litt bedre tid.

Når noen kommuniserer litt ulikt en selv, så er det utrolig lett å ignorere og gå videre, uten å ta seg tid til å forstå.

Hjertesukk, bare.

Skrevet

Jeg synes generelt at mennesker kan prøve å være mer tolerante ovenfor hverandre. Hadde kanskje blitt litt annerledes da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...