Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #21 Skrevet 23. april 2009 Så var det å forklare ting i halvsøvne Først av alt, jeg har trolig ikke asbergers, men har vært innom tanken på det lenge pga at jeg har endel trekk som minner sterkt. Men siden jeg har funnet mine måter å takle livet på føler jeg ikke jeg trenger en bås fra leger el. Uansett, mye av det har jeg plukket opp ved å lese om asbergers, og modifisere det til mitt eget bruk. Når det gjelder syn har det ikke sammenheng med nærsynhet ol. Det er mer en form for behandlingsfeil. Kan kanskje minne svakt om fargeblindhet? Nærmere det enn nærsynt i det minste, men jeg har faktisk lite kunnskap om hva det faktisk er. Kontrast er et vanlig problem. Mange med dysleksi ol får hjelp med fargede brilleglass, eller plast"flak" til å ha over bøker, litt det samme gjelder faktisk for asbergers og ansiktsutrykk. Sol er en annen klassiker. Jeg går alltid med solbriller ute om sommeren, selv om jeg faktisk merker at jeg klarer "trene" meg opp til å tolerere mer og mer skarpt lys. Googlet frem en rask liste her: http://www.templeclinic.com.au/irlen.htm Overfølsom hud er så vidt jeg vet heller ikke uvanlig (har ikke det selv, så har naturlig nok begrenset kunnskap der). Hørsel, der sliter jeg. Jeg blir fysisk dårlig av endel lyder, musikk osv. Så fester begrenser seg. Går greit, så lenge jeg enten kan gå, eller be om musikkbytte. Toleransen min der varierer ekstremt på dagsform. Kino? Ørepropper Fant et sitat: “I had always known that the world was fragmented. My mother was a smell and a texture, my father a tone, and my older brother was something which was moved about. Nothing was whole except the colours and sparkles in the air. The lack of integration of my senses became the lack of integration of my emotions with my body and my mind. These (Irlen) glasses would have changed all that. Faces and body parts and voices would have been whole and understood within the context of equally conjoined surroundings.” Donna Williams Ting oppleves som "oppdelt". Mener å huske at hun også beskriver at hun kun oppfattet bit for bit av et ansikt. Altså, hun så et øye, så en munn, så en nese. Hun fikk aldri en helhet i det før brillene satte ting på plass. Der fant jeg den linken jeg så etter! http://irlen.com/index.php?id=25 Den er lang, men utrolig intressant. Selv om det kun gjelder syn, så synes jeg den illustrerer hele konseptet med fordreide sanser godt. Mer klarer jeg ikke vri ut av hodet nå tror jeg, men du har endel å google på i det minste kikker innom når jeg blir litt mer våken
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #22 Skrevet 23. april 2009 Til deg ts: Jeg har lest hele tråden her nå og det er mange som lager lange lister med symptomer etc. som er typisk for både autisme og aspergers syndrom. Det er viktig å huske på at ingen her er kan være internett leger eller psykologer, men kun gi råd og noen ganger blir det kanskje i det meste laget. Vent og hør hva legene/psykologene har å si til deg. Det viktigste er faktisk å ta inn over seg at dette faktisk ikke er en sykdom som jeg ser at noen har skrevet her, men et syndrom. Du er ikke syk, det er ikke noe mer galt med deg enn med de fleste andre mennesker og det finnes ingen grunn til å være redd for en slik diagnose selv om det kan være en forferdelig tanke for deg akkurat nå. Dersom du skulle få den kan det til og med bli bedre for da vet du hva det er. Jeg har ikke lyst til å si noe om jeg tror du har aspergers eller ikke for det blir som sagt ikke riktig over internett. Lykke til med utredning! Og til dere andre her inne som har skrevet såmangt av fordomsfulle ting, så finnes det muligheter for å holde det inne i seg noen ganger!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #23 Skrevet 23. april 2009 Jaa.. At mange som misforsår "empati". Når har AS da har ikke empati. Når ikke har sympati da er psykopat. Empati er forstå åssen andre føle og tenke. Sympati er medfølelse og omsorg. Ikke lyst såre andre. Er bare at ikke forstår når gjør. Jeg tror du har empati Du hjelper til så andre forstår her, og det er også en form for empati. Men jeg vet at det er lett å bli misforstått.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 23. april 2009 #24 Skrevet 23. april 2009 MBD-diagnose, er det det samme som ADHD? Bare gammelt navn på ADHD. Sa MBD på 80 tallet jo.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 23. april 2009 #25 Skrevet 23. april 2009 Jeg har lest hele tråden her nå og det er mange som lager lange lister med symptomer etc. som er typisk for både autisme og aspergers syndrom. Det er viktig å huske på at ingen her er kan være internett leger eller psykologer, men kun gi råd og noen ganger blir det kanskje i det meste laget. Unnskyld ikke meningen jo.. Bare at trodde det spurte om. Men at ikke jeg som sa fordomsfulle ting vel?
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #26 Skrevet 23. april 2009 Unnskyld ikke meningen jo.. Bare at trodde det spurte om. Men at ikke jeg som sa fordomsfulle ting vel? Det er veldig fint at du skriver så mye her Heidi. Siden du selv har asperger, så vet du mye mer enn mange andre hvordan det er, og kan fortelle om det så det blir lettere for oss å forstå folk med asperger. Den gjesten som kommenterte mente det sikkert bare godt, men hvis vedkommende hadde hatt litt peiling på asperger, hadde kanskje vedkommende ordlagt seg litt annerledes. Bare fortsett å skrive du Heidi, det er veldig fint at du gjør det.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 23. april 2009 #27 Skrevet 23. april 2009 Det er veldig fint at du skriver så mye her Heidi. Siden du selv har asperger, så vet du mye mer enn mange andre hvordan det er, og kan fortelle om det så det blir lettere for oss å forstå folk med asperger. Den gjesten som kommenterte mente det sikkert bare godt, men hvis vedkommende hadde hatt litt peiling på asperger, hadde kanskje vedkommende ordlagt seg litt annerledes. Bare fortsett å skrive du Heidi, det er veldig fint at du gjør det. Okej Må si liten ting.. At ikke forstår va skal si, va skal ikke si.. når er for mye, når er for lite.. va som såre, va som gjøre verre... Er det som er ha Asperger jo. Mye lettere skrive i sånt forum enn samtale når ha AS. For at skjermen skjule autismen min. Ikke må se kroppspråk og sånn. Men at gjør feil her åsså. Er helt blind når er sosiale ting. Ikke har "bremser" eller "sunn fornuft" liksom. Og lett si bort ting ikke vil andre vite. Når lese "Og til dere andre her inne som har skrevet såmangt av fordomsfulle ting, så finnes det muligheter for å holde det inne i seg noen ganger!" så lei meg bare. For ikke kan vite når holde inne meg .. har asperger jo.. Åsså ikke lyst si fordomsfulle ting vel. Om meg selv da?
Cowgirl22 Skrevet 23. april 2009 #28 Skrevet 23. april 2009 Forteller bare litt av mine erfaringer, håper det er til nytte: Jeg har en bror som fikk diagnosen Aspergers syndrom for et par år siden. Han er nå 19. Tidligere diagnoser har vært MBD/ADHD. Men ingen i nær famile har noen gang kunnet stå for denne diagnosen da vi ikke kjenner igjen symptomene hos broren min. Da han nå fikk Aspergers-diagnosen satte jeg meg ned å surfa litt på nettet etter info. Det var nesten som å lese om han. Han er helt typisk for diagnosebeskrivelsene. Det som irriterer meg og gjør meg sint er at diagnosen ble satt såpass sent i livet hans. Vi har alltid visst at det var noe spesielt med han, men oppfølgingen han har fått har vært helt feil i forhold til diagnosen han har. F.eks. bare det at han ble tatt ut i skoletimene fordi han bråkte/ikke klarte å henge med i skriftlige fag. Skolesystemet fokuserte veldig på å lære han å skrive og lese og lite på det å lære/trene han i sosial omgang og oppførsel. Det at han nå har diagnosen sliter også på han til en viss grad. Han er blitt veldig opphengt i diagnosen (leser masse!!!) og analyserer også sine egne og andres fakter og oppførsel. Lager sine egne teorier om hvorfor ting er som de er. All denne tenkingen resulterte i et sammenbrudd på jobben for noen uker siden. Etter dette har han åpnet seg til meg og fortalt meg mange ting om hvordan han føler seg sammen med andre. Han er veldig opptatt av bestemte episoder der han vet han har oppført seg "typisk". Noen punkter: -Han snakker om et emne, er gjerne den eneste som snakker, lenge etter at de fleste har gått lei. Kan også ta opp ting som ikke passer seg i anledningen (f.eks. fortelle om en gang han drakk seg dritings og måtte bli henta av foreldre (i detalj!!) i familieselskap med besteforeldre, onkler, tanter og søskenbarn) -Snakker høyt! -Empati: Mangel på empati i dette tilfellet betyr ikke at personen ikke bryr seg! De vet rett og slett bare ikke hvordan de skal håndtere dette. -Liker ikke kroppskontakt. Liker ikke å blit tatt på, klemt.. Stivner til.. Må gså legge til at personer med aspergers ikke er dumme!! De mestrer noen ting bedre enn andre, men er svakere på andre områder. Min bror er en reser på alt som har med tall og logikk å gjøre. Kunne regne kompliserte mattestykker i hodet da han var 10.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #29 Skrevet 23. april 2009 Må si liten ting.. At ikke forstår va skal si, va skal ikke si.. når er for mye, når er for lite.. va som såre, va som gjøre verre... Er det som er ha Asperger jo. Ja, jeg vet det - og derfor er det så veldig fint at du skriver her inne så andre kan lære om dette og bli flinkere når det gjelder å forstå folk med asperger. Når lese "Og til dere andre her inne som har skrevet såmangt av fordomsfulle ting, så finnes det muligheter for å holde det inne i seg noen ganger!" så lei meg bare. For ikke kan vite når holde inne meg .. har asperger jo.. Åsså ikke lyst si fordomsfulle ting vel. Om meg selv da? Prøv å ikke bry deg om det den personen skrev. Antageligvis har ikke den personen greie på noe særlig om asperger, for de som har greie på det vet at man ikke ordlegger seg på en sånn måte der hvor mennesker med asperger er deltagere. ** Det er av stor verdi at du skriver om dine erfaringer her inne Heidi. Ikke bare for de som skriver i tråden har nå, men også for folk som senere googler på internett for å finne info om asperger for å lettere forstå folk med den diagnosen. Stå på Heidi, det er helt superflott at du forteller oss alt det du gjør.
Gjest KateW Skrevet 23. april 2009 #30 Skrevet 23. april 2009 Heidi! Tusen takk for det du delte. I oppveksten hadde vi en gutt med Aspergers boende hos oss en helg i måneden, og jeg syns ofte det var så vanskelig å forstå ham. Siden han var yngre enn meg var det ikke naturlig å spørre ham så mye om hvordan han hadde det. Du forklarte meg masse nå, som jeg har lurt på. Jeg anbefaler forøvrig dere som er interessert i emnet å lese: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Curious_I..._the_Night-time Altså boken denne linken handler om. Den fikk meg også til å forstå masse syns jeg. Til dere som hisser dere opp over hva folk skriver, ikke gidd a. Aspergers har enormt mange fasetter, ikke to er like. Til TS, føler du det vil hjelpe deg med en diagnose? Eller tror du at du da vil bli som broren til hun over her? Jeg har en liten avasjon mot diagnostisering.... Men det er bare meg...
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 23. april 2009 #31 Skrevet 23. april 2009 Jeg har ikke oppfattet noe fordomsfullhet i denne tråden, mulig jeg har oversett det. Jeg liker heller ikke kroppskontakt, bortsett fra om det er fra kjæresten min, eller veldig gode venner. Resten av familien går ikke, selv om jeg liker dem. Har alltid likt menn bedre enn damer, aner ikke hvorfor. Da jeg var liten nektet jeg å snakke med damene i barnehagen, skolen osv. Satt heller på fanget til min morfar enn mormor for eksempel. Veldig pappajente. Sliter en del med at jeg ødelegger vennskap for meg selv, ved at jeg finner en detalt/ting ved den personen som jeg syns er rar/ekkel/teit, og så henger jeg meg helt opp i den. Klarer ikke snakke med personen lengre. Jeg vet jo selv at det er teit av meg, men klarer ikke gjøre noe med det, ender med at jeg slutter å ta kontakt med personen. Kan være noe så banalt som at personen uttaler noen ord på en rar måte, har en føflekk der osv. Noen som vet hva de gjør på en sånn undersøkelse forresten? Jeg har fått vite at det tar to fulle dager. Har allerede kjørt opp dit en gang for å finne ut hvor det ligger og sånt. Gruer meg noe sykt. Får bare se hvordan det går da Uansett interessant å lære mer om denne diagnosen.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 23. april 2009 #32 Skrevet 23. april 2009 Til TS, føler du det vil hjelpe deg med en diagnose? Eller tror du at du da vil bli som broren til hun over her? Jeg har en liten avasjon mot diagnostisering.... Men det er bare meg... Hva er avasjon? Akkurat nå er jeg så lei at jeg kanskje tror det vil hjelpe med en eller annen diagnose.. Samtidig er jeg sånn at jeg henger meg ekstremt opp i detaljer, men jeg nå når jeg er obs på det så tror jeg at det blir bedre. Vet ikke egentlig, kanskje de kan gi meg noen tips og sånt. Har aldri fått noe hjelp noen steder, uten at jeg skylder på noen for det. Kan være glad jeg har vært såpass flink på skolen, hvis ikke hadde jeg falt helt ut for lenge siden. Har lært meg alle fagene selv, og ved hjelp av mine foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #33 Skrevet 23. april 2009 Hva er avasjon? Akkurat nå er jeg så lei at jeg kanskje tror det vil hjelpe med en eller annen diagnose.. Samtidig er jeg sånn at jeg henger meg ekstremt opp i detaljer, men jeg nå når jeg er obs på det så tror jeg at det blir bedre. Vet ikke egentlig, kanskje de kan gi meg noen tips og sånt. Har aldri fått noe hjelp noen steder, uten at jeg skylder på noen for det. Kan være glad jeg har vært såpass flink på skolen, hvis ikke hadde jeg falt helt ut for lenge siden. Har lært meg alle fagene selv, og ved hjelp av mine foreldre. Ikke gi opp. Når du lærer mer om dette, så blir det lettere for deg å forstå hvorfor du reagerer som du gjør. Det blir også lettere for deg å fortelle folk du omgås om hvorfor du reagerer som du gjør. Jeg tror det er veldig lurt at folk med asperger er åpen om det, for det gjør det mye enklere for alle oss andre å forstå hvordan vi skal forholde oss til dette.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #34 Skrevet 23. april 2009 Jeg har en liten avasjon mot diagnostisering.... Men det er bare meg... Men en diagnose kan jo hjelpe den det gjelder og menneskene rundt til å forstå hvordan man skal forholde seg til det som kan være et problem. -- Til de som skriver i denne tråden: Som dere kanskje har forstått, så er det klokt å ordlegge seg tydelig ovenfor folk med asperger - det vil nok bli mest konstruktivt hvis man gjør det også i denne tråden.
Gjest KateW Skrevet 23. april 2009 #35 Skrevet 23. april 2009 (endret) Hva er avasjon? Akkurat nå er jeg så lei at jeg kanskje tror det vil hjelpe med en eller annen diagnose.. Samtidig er jeg sånn at jeg henger meg ekstremt opp i detaljer, men jeg nå når jeg er obs på det så tror jeg at det blir bedre. Vet ikke egentlig, kanskje de kan gi meg noen tips og sånt. Har aldri fått noe hjelp noen steder, uten at jeg skylder på noen for det. Kan være glad jeg har vært såpass flink på skolen, hvis ikke hadde jeg falt helt ut for lenge siden. Har lært meg alle fagene selv, og ved hjelp av mine foreldre. Motforestilling, skepsis, var det jeg la i ordet. Grunnen til at jeg nevnte det er at jeg kjenner folk som har fått en diagnose, som da har hengt seg opp i den, i alle detaljene osv, og kanskje man da ikke ser variasjonene i det som bare er mennesklig. Og ikke lenger blir "janne", men ser på seg selv som "asperger-janne" Jeg er ikke i mot terapi, utredninger eller annet. Bare så det er sagt! Og jeg forstår at folk rundt lettere forstår, som jeg nevnte i mitt innlegg til Heidi. Uvitenhet er jo det som skaper misforståelser og mobbing. (endret litt for å bli tydeligere, jeg har alltid så mange ord inni meg) Endret 23. april 2009 av KateW
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #36 Skrevet 23. april 2009 Synd at du siterte det... Ja. Jeg blir også veldig ivrig i denne tråden, og er så glad for at de som har asperger skriver her. Takk til dere, og takk til de som har kunnskap om asperger uten å ha det selv, men som likevel skriver om det her.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #37 Skrevet 23. april 2009 Unnskyld ikke meningen jo.. Bare at trodde det spurte om. Men at ikke jeg som sa fordomsfulle ting vel? Hei! Nei, det gjør du ikke Heidi! Du skriver veldig fint Hilsen gjesten som skrev det innlegget.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #38 Skrevet 23. april 2009 Til Heidi: Tror jeg skal klargjøre dette litt bedre. Det var ikke ditt innlegg jeg refererte til, det var veldig fint. Du er veldig flink til å forklare, og jeg likte innlegget ditt veldig godt Til andre også forsåvidt: Jeg kan også beklage at jeg ble litt irritert. Det kunne jeg latt være å si. Og jeg ble nok litt tråkket på tærne av andre her inne på visse punkter uten at jeg har lyst til å si noe mer om det.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #39 Skrevet 23. april 2009 Jeg anbefaler forøvrig dere som er interessert i emnet å lese: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Curious_I..._the_Night-time Kan absolutt anbefales ja! Det er en veldig fin bok
Gjest KateW Skrevet 23. april 2009 #40 Skrevet 23. april 2009 Man blir engasjert i en tråd når man ønsker å vite mer, og å lære. Alle mennekser er jo forskjellige, og folk med en dignose vil jo være helt ulike selv om diagnosen er lik. Var det noen av dere som så en sesong med Top Model Usa, hvor en av deltakerne hadde Aspergers? Hun var jo helt annerledes enn for eksempel han som Curious Incident handler om. Som et eksempel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå