Timmelim Skrevet 24. april 2009 #61 Skrevet 24. april 2009 Ja, den er dum og viser med all tydelighet at han som la den inn ikke har den minste peiling på hva asperger er. Taktfullhet er en fin bil. Hva er det som gjør den dum? Forfatteren av avhandlingen, som har brukt noen år på forstudier og forskning ber nemlig sesifikt om at de som synes den er dum kommer med begrunnet kritikk av den. Hun vil nok sette stor pris på dine synspunkter og analyse av hennes funn.
Gjest KateW Skrevet 24. april 2009 #62 Skrevet 24. april 2009 Det er ikke en vitenskaplig avhandling, det er et stort bilde av et neandertal-menneske, med masse tekst om ADHD, Tourettes og Aspergers. Hvordan ville du likt å bli sammenlignet med en neandertal?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #63 Skrevet 24. april 2009 Vel, det er ikke så rart. Dette er en vitenskapelig avhandling. Det er ikke alle forunt å forstå slikt. Greit nok at du forstår hva asperger er Timmelimm, men kan du forsøke å bruke nok vett til å holde deg unna denne tråden når du ikke har noe mer konstruktivt å komme med? Synes du det er ok å skape mer forvirring og ubehag for folk?
Gjest ingen Skrevet 24. april 2009 #64 Skrevet 24. april 2009 Jeg anbefaler å tenke deg godt igjennom før du får diagnosen om dette er noe du og de rundt deg har godt av. I mange tilfeller er det det, men det kan også skje det motsatte... Det er ikke meningen å skremme, men jeg har en veldig vanskelig bakgrunn(ble diagnostisert da jeg var rundt 8, nå er jeg sent i tenårene, så jeg har levd i diagnosens "trend-tiår") knyttet til dette og jeg tror jeg er en av de veldig få som hadde hatt det mye bedre uten noen form for diagnose. Det eneste jeg har "fått ut av" diagnosen er noen psykologtimer og gratis drosje noen få ganger, ellers er det bare sorgen. Jeg har tvertimot ikke blitt behandlet med forståelse og tålmodighet, men både voksne og barn har igjennom oppveksten min gått inn for å behandle meg som om jeg var treg i hodet og mindre verdt enn andre, det er veldig få personer som behandler meg som et menneske i stedet for et handikapp. Selvinnsikt har det heller ikke brakt, jeg er mer og mer usikker på meg selv og føler at ikke har noen identitet, jeg er for gal til å være vanlig, men for "normal" til å være autistisk. Jeg veksler mellom å hate de menneskene som har behandlet meg dårlig og å hate meg selv for at jeg mislykkes i alt. Nå er jeg til utredning for depresjon og ønsker også en ny vurdering eller retesting av Asperger, siden det har plaget meg mye i livet. Jeg er sosialt usikker, men ikke på "Asperger-måten" føler jeg. Det eneste som egentlig stemmer er det med å være redd for å ta kontakt med andre og at jeg er opptatt av å lære så mye som mulig om mange emner, så jeg tror diagnosen har blitt stilt på dårlig grunnlag. På mange av de andre feltene er jeg det helt motsatte av Asperger. Jeg ønsker deg lykke til og håper at det går bra med deg uansett om du blir utredet eller ikke
Gjest KateW Skrevet 24. april 2009 #65 Skrevet 24. april 2009 Han er noe kort i hodet kate W, forsøk å ikke la deg dra opp. Jeg er helt rolig, men syns det var en latterlig link og poste. Den var forvirrende, ikke bevist, og dette er en tråd som handler om å lære mer om det som ER aspergers, ikke hva det kan være-
Gjest KateW Skrevet 24. april 2009 #66 Skrevet 24. april 2009 Ingen: Jeg ville bare gi deg en klem...
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #67 Skrevet 24. april 2009 Jeg er helt rolig, men syns det var en latterlig link og poste. Den var forvirrende, ikke bevist, og dette er en tråd som handler om å lære mer om det som ER aspergers, ikke hva det kan være- Ja, og det viser at han ikke har det minste peiling på hva dette handler om - og det er for så vidt greit, men at han da ikke har vett nok til å holde seg unna tråden er ugreit.
Timmelim Skrevet 24. april 2009 #68 Skrevet 24. april 2009 Det er ikke en vitenskaplig avhandling, det er et stort bilde av et neandertal-menneske, med masse tekst om ADHD, Tourettes og Aspergers. Hvordan ville du likt å bli sammenlignet med en neandertal? Ja. Og om du hadde tatt deg tid til å lese avhandlingen så ville du sett at hverken Asberger, ADHD, eller andre syndromer blir sammenlignet med neanderthalere, men at man ser på det som et utslag av genspleis mellom fortidens mennesker og våre slektninger Neanderthalene. Grunnen er utbredelsen av disse syndromene i vår folkegruppe i forhold til andre folkegrupper i verden og flere genetiske og fysiologiske fellestrekk mellom neanderthalene og dagens europeere. I den sammenheng sees det ikke på som noe problematisk at vi er et resultat av "interbreeding" mellom våre urforfedre og neanderthalerne, men snarere en suksessfaktor. En mulig årsak til ADHD, Aspberger, Tourettes, Autisme samt endel autoimmune sykdommer kan være inkompatible gener som noen ganger krangler og avstedkommer disse symptomene. Altså: Jeg sammenlignes også med neanderthalene, og i lys av det sluttresultatet denne spleisen har gitt så har jeg ikke noe problem med en slik sammenligning. Neanderthalene var smarte folk med en overlegen teknologi. De hadde dog ingen forståelse for balistikk, noe våre urforfedre hadde.
Timmelim Skrevet 24. april 2009 #69 Skrevet 24. april 2009 (endret) Her er forøvrig hovedsiden der avhandlingen er hentet; en side bare om asperger, websider laget av aspergere og forskjellige studier av syndromet. http://www.rdos.net/eng/ Det gjelder å lese litt mer enn overskrifter.. Endret 24. april 2009 av Timmelim
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #70 Skrevet 24. april 2009 Det gjelder å lese litt mer enn overskrifter.. Og det gjelder å kjenne sin besøkelsestid.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #71 Skrevet 24. april 2009 Og det gjelder å kjenne sin besøkelsestid. Den er jeg forsåvidt enig i, for nå kommer debatten til å spore av her... Men artikkelen og siden ser intressant ut. Jobber med autister selv, og har et vennepar med en tungt autistisk sønn, så jeg er intressert i temaet.
Timmelim Skrevet 24. april 2009 #72 Skrevet 24. april 2009 Den er jeg forsåvidt enig i, for nå kommer debatten til å spore av her... Men artikkelen og siden ser intressant ut. Jobber med autister selv, og har et vennepar med en tungt autistisk sønn, så jeg er intressert i temaet. Det gjør jeg og. Og artikkelen ER interessant. Det er helt klart på gennivå vi en gang vil kunne finne svaret på denne gåten og forstå hvordan denne tilstanden fungerer. Savanter for eksempel strider jo mot all logikk. De er noen ganger 100% hjelpetrengende, språkløse, kognitivt svake, men samtidig matematiske, kunstneriske eller musikalske genier. Hvordan kan noen rom være lukket mens de andre steder kan hente ut ressurser vi andre bare kan drømme om?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #73 Skrevet 24. april 2009 Det gjør jeg og. Og artikkelen ER interessant. Det er helt klart på gennivå vi en gang vil kunne finne svaret på denne gåten og forstå hvordan denne tilstanden fungerer. Savanter for eksempel strider jo mot all logikk. De er noen ganger 100% hjelpetrengende, språkløse, kognitivt svake, men samtidig matematiske, kunstneriske eller musikalske genier. Hvordan kan noen rom være lukket mens de andre steder kan hente ut ressurser vi andre bare kan drømme om? Kan du ikke be om å få delt av diskusjonen? Hadde trolig blitt bedre flyt med en tråd om autisme og forskning generelt, og en mer på individnivå. Og når du nevner savants: Denne er ganske så intressant og kanskje for et bredere publikum. For den artikkelen du linket til er lang, og jeg har lagt den på lager til senere lesing. Virker bra, men jeg har ikke fokus nå til å få oversikt over den.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #74 Skrevet 24. april 2009 Det gjør jeg og. Da blir jo bare din opptreden i denne tråden veldig, veldig merkelig. Er det mulig for deg å være så taktfull å starte en ny tråd?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #75 Skrevet 24. april 2009 Dette har jo sporet helt av... Men jeg bare lurer på om det er andre her som reagerer på måten AS blir omtalt her? Helt ærlig så synes jeg det er litt frekt å referere til mennesker med en diagnose som f.eks. en asperger eller en dyslektiker. Det er virkelig ikke sånn jeg omtaler mennesker. "Laget av aspergere". Det synes jeg var litt dumt sagt.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 24. april 2009 #76 Skrevet 24. april 2009 Føler blir sagt huleboere tilbakestående vesen. Og autister mongo i hode så litt neandertaler vi sikkert. Blir for domt. Orker ikke diskutere neandertalere. Ingen som vet åssen var neandertalere. Og ikke TS spurt om dem!!! Og forvirre sikkert bare. Når TS spurte om asperger da!!! Si no om asperger/autisme heller jeg For første er få autister som "geni" eller "savant". Er veldig få. Er jo "NT" folk som ikke er autister som kunstner og matematiker åsså. Rainman helt feil bilde av autister jo. Er få som er sånn!!! Men vanlig for autisme/asperger er skjev evneprofil. (Er fint ord som autismeforeningen lært meg.) Eksempel. Om jeg alene hel dag. Da lest masse og sett tv. Når mamma fra jobb jeg i pysjamasen enda. Ustelt. Hodepine for ikke spist mat. Må hjelp organisere enkle ting. Men.. klarte studere. Klarte kjøre opp. Klarer skrive her fortelle. Såå... Ikke misforstå når har "normale evner".. Når flink en ting så ikke må flink alt liksom. Er det som forkjellen. Normale voksne ikke trenger mamma som si gå vaske deg når 29 år. Da passe hygiene selv jo. Når autist ikke selvfølge sånt. Ikke tro er savanter alle. Ikke er "sosialt" problem bare. Ikke at aspergere bare litt nerd liksom. Er sånn misforståelser som irritere meg. Ikke viktig leser på kvinneguiden sånt. Men høre på NAV kontoret så blitt problem jo. Årsaken non bli autist ingen som vet jo. Er arvelig da. Og non som mistenke vaksiner. Og non tror magen viktig. Reaksjon på melk og gluten feks. Mange med autisme ont i magen sin. Og bedre når får diett. Ikke bare mageproblemene. Men at autismen bedre og. http://24022.vgb.no/?p=400491 http://www.helsedirektoratet.no/vp/multime...1412_13414a.pdf
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 25. april 2009 #77 Skrevet 25. april 2009 Jeg anbefaler å tenke deg godt igjennom før du får diagnosen om dette er noe du og de rundt deg har godt av. I mange tilfeller er det det, men det kan også skje det motsatte... Det er ikke meningen å skremme, men jeg har en veldig vanskelig bakgrunn(ble diagnostisert da jeg var rundt 8, nå er jeg sent i tenårene, så jeg har levd i diagnosens "trend-tiår") knyttet til dette og jeg tror jeg er en av de veldig få som hadde hatt det mye bedre uten noen form for diagnose. Det eneste jeg har "fått ut av" diagnosen er noen psykologtimer og gratis drosje noen få ganger, ellers er det bare sorgen. Jeg har tvertimot ikke blitt behandlet med forståelse og tålmodighet, men både voksne og barn har igjennom oppveksten min gått inn for å behandle meg som om jeg var treg i hodet og mindre verdt enn andre, det er veldig få personer som behandler meg som et menneske i stedet for et handikapp. Selvinnsikt har det heller ikke brakt, jeg er mer og mer usikker på meg selv og føler at ikke har noen identitet, jeg er for gal til å være vanlig, men for "normal" til å være autistisk. Jeg veksler mellom å hate de menneskene som har behandlet meg dårlig og å hate meg selv for at jeg mislykkes i alt. Nå er jeg til utredning for depresjon og ønsker også en ny vurdering eller retesting av Asperger, siden det har plaget meg mye i livet. Jeg er sosialt usikker, men ikke på "Asperger-måten" føler jeg. Det eneste som egentlig stemmer er det med å være redd for å ta kontakt med andre og at jeg er opptatt av å lære så mye som mulig om mange emner, så jeg tror diagnosen har blitt stilt på dårlig grunnlag. På mange av de andre feltene er jeg det helt motsatte av Asperger. Jeg ønsker deg lykke til og håper at det går bra med deg uansett om du blir utredet eller ikke Takk, det er viktig å bli minnet på at man er seg selv uansett, og man er den samme personen man var før man fikk en diagnose. Det er derfor jeg aldri forteller folk at jeg har ADHD, rett og slett fordi jeg tror folk kan bli mer dømmende da, eller overanalysere ting. Tenke at jeg bare gjør sånn fordi jeg har adhd..
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 25. april 2009 #78 Skrevet 25. april 2009 Føler blir sagt huleboere tilbakestående vesen. Og autister mongo i hode så litt neandertaler vi sikkert. Blir for domt. Orker ikke diskutere neandertalere. Ingen som vet åssen var neandertalere. Og ikke TS spurt om dem!!! Og forvirre sikkert bare. Når TS spurte om asperger da!!! Si no om asperger/autisme heller jeg For første er få autister som "geni" eller "savant". Er veldig få. Er jo "NT" folk som ikke er autister som kunstner og matematiker åsså. Rainman helt feil bilde av autister jo. Er få som er sånn!!! Men vanlig for autisme/asperger er skjev evneprofil. (Er fint ord som autismeforeningen lært meg.) Eksempel. Om jeg alene hel dag. Da lest masse og sett tv. Når mamma fra jobb jeg i pysjamasen enda. Ustelt. Hodepine for ikke spist mat. Må hjelp organisere enkle ting. Men.. klarte studere. Klarte kjøre opp. Klarer skrive her fortelle. Såå... Ikke misforstå når har "normale evner".. Når flink en ting så ikke må flink alt liksom. Er det som forkjellen. Normale voksne ikke trenger mamma som si gå vaske deg når 29 år. Da passe hygiene selv jo. Når autist ikke selvfølge sånt. Ikke tro er savanter alle. Ikke er "sosialt" problem bare. Ikke at aspergere bare litt nerd liksom. Er sånn misforståelser som irritere meg. Ikke viktig leser på kvinneguiden sånt. Men høre på NAV kontoret så blitt problem jo. Årsaken non bli autist ingen som vet jo. Er arvelig da. Og non som mistenke vaksiner. Og non tror magen viktig. Reaksjon på melk og gluten feks. Mange med autisme ont i magen sin. Og bedre når får diett. Ikke bare mageproblemene. Men at autismen bedre og. http://24022.vgb.no/?p=400491 http://www.helsedirektoratet.no/vp/multime...1412_13414a.pdf Takk for linker :D Jeg visste ikke dette med mageproblemer og sånt. Jeg er allergisk mot egg og melk, har det noen sammenheng med adhd og aspergers og slike ting?
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 25. april 2009 #79 Skrevet 25. april 2009 Takk for linker :D Jeg visste ikke dette med mageproblemer og sånt. Jeg er allergisk mot egg og melk, har det noen sammenheng med adhd og aspergers og slike ting? Vet ikke om allergier da. Men intoleranse for melkeprotein/kasein og gluten sammenheng vanlig vertfall. Og vet ikke om intoleranse for egg. Men at mageproblem og diagnose som ADHD, AS, PDD, TS henge sammen ja. Neurozym kan teste se om trenger diett. Du sett forumet på bokstavbarna.com da? Mange som kan svare jo. http://www.neurozym.com/
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 25. april 2009 #80 Skrevet 25. april 2009 Nei, har ikke sett på det forumet. Skal gå inn der. Er du medlem der også?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå