Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 23. april 2009 #41 Skrevet 23. april 2009 Det var en som skrev om en annen tråd der en jente hadde skrevet om hvordan hun hadde det eller noe. Jeg har prøvd å søke, men jeg finner det ikke. Noen andre som har funnet det kanskje? Så vidt jeg vet så har ikke jeg store problemer med å følge med i en samtale, og jeg forstår ironi, metaforer sarkasme og alt det der. Jeg faller ofte ut av en samtale om det er ting som ikke interesserer meg, men det er ikke pga vanskelig ord og sånt, men på grunn av innholdet. Ordtak er ofte litt værrre, men jeg husker betydningen om jeg har blitt forklart det en gang. Jeg leser veldig mye, og har gjort det helt siden jeg lærte det, så jeg har vel lært mye gjennom det.. Har fantasi, og har også evnen til å tenke abstrakt. Har også veldig bra motorikk, både fin og grov motorikk. De hadde meg riktignok inne til flere sjekker da jeg var mindre, men det var mer fordi jeg nektet å gjøre øvelsene. jeg husker ikke noe av dette, man er vel 2-3 år på disse sjekkene, men endte med at mamma måtte filme meg når jeg gjorde det hjemme istedet. Det var vist fire uker til jeg skal på den undersøkelsen, skal holde dere oppdatert om hva som skjer om dere vil det. Jo mer jeg leser, jo mer finner jeg ut at adhd og asperger ofte henger veldig sammen, og at diagnosene kan skli litt inn i hverandre.. Dessuten er det jo mange av symptomene på begge diagnosene som folk kan ha til en hvis grad, uten at det er noe unormalt. en ting som faktisk har hjulpet meg veldig er at de gangene jeg blir sint, frustrert, fortvilet osv, at jeg da går vekk og tenker over saken, istedet for å gjøre noe dumt som jeg angerer på etterpå. Enten gå helt vekk, eller bare telle til ti.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 23. april 2009 #42 Skrevet 23. april 2009 Man blir engasjert i en tråd når man ønsker å vite mer, og å lære. Alle mennekser er jo forskjellige, og folk med en dignose vil jo være helt ulike selv om diagnosen er lik. Var det noen av dere som så en sesong med Top Model Usa, hvor en av deltakerne hadde Aspergers? Hun var jo helt annerledes enn for eksempel han som Curious Incident handler om. Som et eksempel. Hvilken sesong var det? Hva slags symptomer var det hun hadde da?
Gjest KateW Skrevet 23. april 2009 #43 Skrevet 23. april 2009 Hei igjen, anonym. Nå må jeg logge av her, har en avtale, men jeg gir deg generell link http://www.google.no/search?hl=no&q=he...sa=N&tab=iw Så kan du se hva du finner. (telle til ti er forøvrig mitt triks også...)
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 23. april 2009 #44 Skrevet 23. april 2009 Må gså legge til at personer med aspergers ikke er dumme!! De mestrer noen ting bedre enn andre, men er svakere på andre områder. Min bror er en reser på alt som har med tall og logikk å gjøre. Kunne regne kompliserte mattestykker i hodet da han var 10. Er så fint du sier det.. Fleste med asperger høy intelligens jo. Jeg feks gått 6 år på høyskole. Har førerkort. Men.. Mamma sagt ikke syns jeg mentalt moden. Og det som så trist når asperger. At er normalt smart. Så ser meg speilet. Og det blir deprimert av. Non ganger lyst rømme langt bort bare. Men at aspergeren bare følge etter jo.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 23. april 2009 #45 Skrevet 23. april 2009 Vi må ikke eksemplifisere for mye, og vi må ikke snakke ved hjelp av metaforer, dette kan være en talemåte/skrivemåte som mennesker med asperger har problemer med. Metaforer vanskelig jo En gang jeg snakket om hest litt mye så mamma sa at nesten mast hull i hode henne nå. Trodde nesten drept mamman min. Ble livredd. Husker ikke nøyaktig gammel var. Men tror var i ungdomskolen. Bare for mamma si liten metafor.. så fikk gråtende tenåring med panikkangst. Metafor, ironi og sarkasme bare til misforstå jo. Lært non faste som husker når tenker litt om.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #46 Skrevet 23. april 2009 Har alltid likt menn bedre enn damer, aner ikke hvorfor. Da jeg var liten nektet jeg å snakke med damene i barnehagen, skolen osv. Satt heller på fanget til min morfar enn mormor for eksempel. Veldig pappajente. Det er litt interessant Samboern min jobber på en arbeidsplass med mange kvinnelige ansatte, og med ulike brukere (folk med tilrettelagt arbeid, folk under ulike former for utredning og arbeidskvalifisering), og han kommer veldig mye lettere i prat med de av brukerne som har aspergers, enn det de kvinnelige ansatte gjør. Det har i hans tilfelle noe å gjøre med interesser, men også væremåte, tror jeg - han er mer direkte og tydelig enn kanskje mange av oss jenter er. Vi bruker litt for mye antydninger og kroppsspråk til at det er noe særlig lett å forholde seg til? Også er det mulig vi trenger fler sånne "ukonkrete" tilbakemeldinger også som ikke alltid en med asperger gir - så vi som er "normale" kanskje avviser for fort eller tror det er manglende interesse. Sier ikke at dette gjelder "alle" med aspergers, at det er lettere å forholde seg til menn, men det er tydelig der i hvert fall. Det er jo også noen som mener at menn generelt har flere aspergerliknende trekk enn kvinner - innenfor det som regnes som normalt. Jeg synes det er et spennende område, uten at jeg har noe særlig greie på det. Det at mange med asperger fungerer så bra i jobb, faglig og på mange områder gjør jo at i hvert fall jeg tenker at det er mye positivt med syndromet, det er ikke bare et handicap, for noen er det sikkert ikke et handicap i det hele tatt. Også tenker jeg at det kan være en fordel å ha en diagnose når det gjelder hvordan man skal ta tak i problemer man har, som sannsynligvis er relatert til diagnosen. Men om man fungerer godt på de viktige områdene i livet, er fornøyd, er det kanskje ikke så viktig å få diagnose - det kan jo også være en belastning å ha en diagnose om folk rundt en, lege osv alltid skylder på diagnosen. Nå har jeg sikkert formulert meg uklart mange steder her, beklager. l
Gjest KateW Skrevet 23. april 2009 #47 Skrevet 23. april 2009 Mye fornuftig der, siste gjest. Det du sier om diagnose var det jeg tenkte inne i hodet mitt, men ikke klarte å skrive. Og at menn er lette å forholde seg til på mange måter, er jeg meget enig i.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #48 Skrevet 23. april 2009 Hvilken sesong var det? Hva slags symptomer var det hun hadde da? Ble nysjerrig så jeg googlet litt http://www.nytimes.com/2007/12/04/health/04well.html
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #49 Skrevet 23. april 2009 Og at menn er lette å forholde seg til på mange måter, er jeg meget enig i. Det må jeg også si meg enig i. Har selv alltid kommet bedre overens med menn enn damer. Broren min har AS og når jeg snakker med han så merker jeg at jeg forandrer litt på væremåten min. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det egentlig. Jeg snakker mer direkte og sånt. Egentlig ganske behagelig. Vi kommer veldig godt overens og det er jeg kjempeglad for Han er kjempesmart på områder jeg ikke kan noe om så hvis jeg lurer på noe teknisk, for eksempel ting som har noe med data å gjøre så vet jeg at jeg kan spørre ham!
Gjest KateW Skrevet 23. april 2009 #50 Skrevet 23. april 2009 Det var enorm læring for meg å bli kjent med han ene med AS, da måtte jeg snakke tydelig, ikke pakke inn ting eller bruke metaforer som Heidi nevnte, og det er utrolig godt å kunne være så direkte også.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #51 Skrevet 23. april 2009 Metaforer vanskelig jo En gang jeg snakket om hest litt mye så mamma sa at nesten mast hull i hode henne nå. Trodde nesten drept mamman min. Ble livredd. Husker ikke nøyaktig gammel var. Men tror var i ungdomskolen. Bare for mamma si liten metafor.. så fikk gråtende tenåring med panikkangst. Metafor, ironi og sarkasme bare til misforstå jo. Lært non faste som husker når tenker litt om. Ja, du har helt rett i at metaforer, ironi og sarkasme er veldig vanskelig å forstå! Jeg synes også det kan være fryktelig lett å misforstå
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #52 Skrevet 23. april 2009 Det var enorm læring for meg å bli kjent med han ene med AS, da måtte jeg snakke tydelig, ikke pakke inn ting eller bruke metaforer som Heidi nevnte, og det er utrolig godt å kunne være så direkte også. Ja,ikke sant. Jeg synes det er fint å kunne være så direkte. Man kan si ting som det er og så får man et konkret svar tilbake også. Uten misforståelser Men det er klart at det tar jo litt tid å lære seg det da når man er vant til å snakke mer indirekte.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #53 Skrevet 23. april 2009 Det var enorm læring for meg å bli kjent med han ene med AS, da måtte jeg snakke tydelig, ikke pakke inn ting eller bruke metaforer som Heidi nevnte, og det er utrolig godt å kunne være så direkte også. Det er sant Man tenker jo gjerne ikke over ordvalg og formuleringer til vanlig, så det kan være kjempefint å bli bevisst på det på den måten. Selv kan jeg være ganske tvetydig og "morsom", noe som til tider sikkert plager folk som ikke har asperger eller problemer med å forstå dobbeltbetydningene også I sånne sammenhenger kan det være greit å vite om diagnosen, for det gjør meg mer bevisst. Til vanlig tenker jeg jo for lite over det...
Timmelim Skrevet 24. april 2009 #54 Skrevet 24. april 2009 Her er en interessant ny vinkling i synet på Aspberger, autisme, ADHD og Tourettes for den som måtte være interessert i det. http://www.rdos.net/eng/asperger.htm
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 24. april 2009 #55 Skrevet 24. april 2009 Her er en interessant ny vinkling i synet på Aspberger, autisme, ADHD og Tourettes for den som måtte være interessert i det. http://www.rdos.net/eng/asperger.htm Neandertaler liksom.. Er ikke non huleboer. Syns respektløst si.
Gjest KateW Skrevet 24. april 2009 #56 Skrevet 24. april 2009 Jeg skjønte ikke noe av den teorien. (I linken) Og den virket usannsynlig og dum.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #57 Skrevet 24. april 2009 Neandertaler liksom.. Er ikke non huleboer. Syns respektløst si. Ja, det er veldig respektløst. Han har sikekrt ikke greie på hva asperger er id et hele tatt, men kjeda seg og googlet frem en link han ikke forstår innholdet av. Ikke bry deg om det Heidi. Er mange folk som ikke forstår hva de egentlig driver med. Jeg synes det er så fint at du skriver i denne tråden, og at du kommenterer det du synes er feil.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #58 Skrevet 24. april 2009 Og den virket usannsynlig og dum. Ja, den er dum og viser med all tydelighet at han som la den inn ikke har den minste peiling på hva asperger er. Taktfullhet er en fin bil.
Gjest KateW Skrevet 24. april 2009 #59 Skrevet 24. april 2009 Det jeg husker best fra han ene jeg kjenner med Aspergers var da han skulle holde tale for mamma i femtiårsdagen hennes. Alle andre hadde snakket om hvor pen og flott og ung hun var. Nå er ikke det helt sant, en femtiåring er ikke egentlig ung. Så da hans tale kom sa han: "Selv om du er gammel i skinnet, er du ung i sinnet!" Det syns jeg var en strålende kommentar, og mamma har spart på det sitatet.
Timmelim Skrevet 24. april 2009 #60 Skrevet 24. april 2009 Jeg skjønte ikke noe av den teorien. (I linken) Og den virket usannsynlig og dum. Vel, det er ikke så rart. Dette er en vitenskapelig avhandling. Det er ikke alle forunt å forstå slikt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå