Gå til innhold

Ingen tok Christoffer (8 år) på alvor. En dag ble han funnet død.


Kit

Anbefalte innlegg

Gjest Gjeste Blondie65

I etterkant av denne saken har sykehuset endret sine rutiner - de har nå laget en prosedyre på at man alltid skal mistenke barnemishandling.

Etter å ha lest artikkelen i Aftenposten som det var linket til her samt utdrag fra rettsbehandlingen i dag slår det meg mer og mer hvor totalt verden rundt sviktet dette barnet totalt.

Det taler også så til de grader i mot stefar og mor at de på tross av at de hevdet at de hadde med et vanskelig barn å gjøre så vendte de seg vekk fra alle de resursene de hadde tilgjengelig for avlastning. Etter at barnet hadde laget en epsidoe etter å ha kommet hjem fra samvær med sin far fikk ikke far se barnet mer. Ja det kan man jo lett forestille seg grunnene til: barnet ville vel tilbake til far og dessuten ville vel far etterhvert stilt spørsmål ved mishandlingen som bare skjedde i hjemmet, om natten når stefar var alene med barnet.

Og hvem er det egentlig som gir et barn med ADHD rent sukker (bruspulver)? Eller var det en stor overdose ritalin knust til pulver?

Det er jo nokså beleilig å sende mor ut på tur angivelig fordi hun trengte luft stakkars etter å ha våket over sitt forslåtte barn, noe som ga stefar all den tid han trengte til å stenge barnets luftveier med papir.

Og på sykehuset med et barn så forslått og så ødelagt at det ikke klarer å lese en gang - nei det gjør vi i morgen.

Dette barnet døde ikke som følge av mishandling. Det døde etter et målrettet og helt bevist langvarig tortur med den hensikt å drepe barnet.

Og disse skal ha ansvaret for et lite barn som de midtvinters bor med i en campingvogn. Hjelpes ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvem er det egentlig som gir et barn med ADHD rent sukker (bruspulver)? Eller var det en stor overdose ritalin knust til pulver?

Det er jo nokså beleilig å sende mor ut på tur angivelig fordi hun trengte luft stakkars etter å ha våket over sitt forslåtte barn, noe som ga stefar all den tid han trengte til å stenge barnets luftveier med papir.

Dette barnet døde ikke som følge av mishandling. Det døde etter et målrettet og helt bevist langvarig tortur med den hensikt å drepe barnet.

Tenk at i utgangspunktet ble det sagt at mor og sønn hadde veldig tette bånd... hva var det som skjedde med disse båndene da denne mannen kom inn i bildet?

Jeg har lest at det finnes to typer mødre; de som setter barnets behov

først, og de som setter sin manns behov først. Jeg tror vi kan plassere den moren uten å tenke lenge.

Det eneste som er positivt i denne saken er at stakkars Christoffer slipper å føle denne redselen, følelsen av at moren ikke bryr seg om han lenger, og smertene mer. Han har unsluppet... stakkars lille vennen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det taler også så til de grader i mot stefar og mor at de på tross av at de hevdet at de hadde med et vanskelig barn å gjøre så vendte de seg vekk fra alle de resursene de hadde tilgjengelig for avlastning. Etter at barnet hadde laget en epsidoe etter å ha kommet hjem fra samvær med sin far fikk ikke far se barnet mer. Ja det kan man jo lett forestille seg grunnene til: barnet ville vel tilbake til far og dessuten ville vel far etterhvert stilt spørsmål ved mishandlingen som bare skjedde i hjemmet, om natten når stefar var alene med barnet.

Det kan hende at barnets biologiske far også mishandlet gutten fysisk eller psykisk, og at gutten derfor ikke ville til han heller. Slik jeg tenker det er moren til denne gutten vant med å bli overkjørt av menn, og at hun også har opplevd mishandling i tidligere forhold. Det kan derfor hende at guttens biologiske far heller ikke var en ressurs for barnet. Jeg mener at barnevernet burde kommet inn og fulgt familien tett. Evt. funnet en ny familie til gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heidrun
Jeg har lest at det finnes to typer mødre; de som setter barnets behov

først, og de som setter sin manns behov først. Jeg tror vi kan plassere den moren uten å tenke lenge.

Jeg følger saken og prøver å se ting fra en nøytral synsvinkel. (Bortimot umulig, forøvrig)

Hvis det er tilfelle at moren visste hva som foregikk, hva får henne til å forsvare sin mann med nebb og klør i retten? Hva hindret henne i å gripe inn da det skjedde? Frykt? Underdanighet? Kjærlighet? Ønsket om en tilgjengelig far til barnet sitt?

Ikke for at noen her kan svare på det, men dette er spørsmål som jeg lurer veldig på. Er dette noe som lett kan skje under de rette omstendighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornektelse kanskje? Jeg MÅ tro at han er uskyldig ellers er jeg medskyldig i min egen sønns død. Jeg vil heller leve i lykkelig uvitenhet om hva som foregår. Stikke hodet i sand, ser ikke, hører ikke, og har det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maksimunstraff på 21 år? Hva er det???? Burde være livstidsstraffer! :kjefte:

Maksimumstraff burde være livsstid. 120 år. Slik at du ikke kommer deg ut igjen.

Veldig rart med den saken at moren og stefaren påstår at de ikke husker noe eller vet noe om hva som har skjedd med gutten, men en gutt på 8 år kan ikke selv få til et 17 cm langt brudd i hodeskallen ved å dunke hodet i veggen...Det er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maksimumstraff burde være livsstid. 120 år. Slik at du ikke kommer deg ut igjen.

Jeg er ikke enig. Da må jeg være med på å fø på dem. Vi burde drept folk, istedenfor å bure dem inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hmm..._*
Det kan hende at barnets biologiske far også mishandlet gutten fysisk eller psykisk, og at gutten derfor ikke ville til han heller. Slik jeg tenker det er moren til denne gutten vant med å bli overkjørt av menn, og at hun også har opplevd mishandling i tidligere forhold. Det kan derfor hende at guttens biologiske far heller ikke var en ressurs for barnet. Jeg mener at barnevernet burde kommet inn og fulgt familien tett. Evt. funnet en ny familie til gutten.

Har du lest noe som helst om at far ikke behandlet gutten bra, eller driver du bare med ren spekulasjon?? Ingen steder har jeg lest noe om at far ikke behandlet gutten bra, tvertimot var det mor som sa nei til videre samvær og det skjedde etter at hun ble sammen med tiltalte, før det samarbeidet foreldrene godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest noe som helst om at far ikke behandlet gutten bra, eller driver du bare med ren spekulasjon?? Ingen steder har jeg lest noe om at far ikke behandlet gutten bra, tvertimot var det mor som sa nei til videre samvær og det skjedde etter at hun ble sammen med tiltalte, før det samarbeidet foreldrene godt.

Hele denne saken er bygget på spekulasjoner. Det finnes heller ikke ett eneste bevis på at stefaren har påført gutten skadene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele denne saken er bygget på spekulasjoner. Det finnes heller ikke ett eneste bevis på at stefaren har påført gutten skadene!

Hvordan kan du si det når han er blitt dømt for dette? Mener du det er justismord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er sjokkert over hvordan legene umiddelbart slukte historien til moren og stefaren om at gutten skal ha tatt 100 tabletter ritalin. Når han i tillegg var forslått. Jeg ville vært veldig skeptisk til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si det når han er blitt dømt for dette? Mener du det er justismord?

Det blir sagt fordi at det er sant. Stefaren er dømt på indisier. Samme prosedyre som Orderud saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36-åringen, som i oktober i fjor ble dømt til seks års fengsel for å ha drept sin stesønn Christoffer Gjerstad Kihle, nektet straffskyld da han i formiddag møtte i Agder lagmannsrett i Tønsberg

Tømreren fra Sandefjord har hele tiden nektet for å ha noe med 8-åringens død å gjøre, og hevdet at gutten var en notorisk selvskader.

- Jeg hadde et veldig bra forhold til Christoffer, men ADHD-sykdommen gjorde at han kunne bli voldelig og sint, forklarte 36-åringen i retten.

- Var det slik han fikk skadene, spurte lagretteformann Erik Holth.

- Ja, han falt i akebakken og fikk mye juling på skoleveien fordi han var i konflikt med eldre elever, svarte tiltalte.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3037091.ece

Jeg blir så sint så sint!! Av å lese moren og spesielt stefarens uttalelser.

En ADHD diagnose gjør ikke et menneske automatisk til en selvskader eller klumse slik de påstår!! Dumme uintelligente vesner!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for min del er sjokkert over hvordan legene umiddelbart slukte historien til moren og stefaren om at gutten skal ha tatt 100 tabletter ritalin. Når han i tillegg var forslått. Jeg ville vært veldig skeptisk til dette.

Hvis det faktisk er sant så burde de jo tiltales for å ha latt medisiner ligge så ungen kan ha fått tak i dem.

Ellers må jeg si at det lille jeg har lest av uttalelsene til moren og stefaren så slår det meg at de må være temmelig uintelligente. Husker ikke skader, og fjerner bamser og blomster på graven og så videre.. er det rasjonelle voksne mennesker det eller?

Putt begge to inn, sier jeg, og ta for all del fra dem den nye babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Hvis det faktisk er sant så burde de jo tiltales for å ha latt medisiner ligge så ungen kan ha fått tak i dem.

Ellers må jeg si at det lille jeg har lest av uttalelsene til moren og stefaren så slår det meg at de må være temmelig uintelligente. Husker ikke skader, og fjerner bamser og blomster på graven og så videre.. er det rasjonelle voksne mennesker det eller?

Putt begge to inn, sier jeg, og ta for all del fra dem den nye babyen.

Det med medisinene er grovt - "bruspulver" i følge stefaren. Jaudå.

Når barnet er så skadet at det ikke kan fokusere og ikke kan holde sitt eget hode oppe og 100 rhitalin tabletter mangler - hvordan kan det da ha seg at denne "selvskaderen" ikke ble tvangsinnlagt på institusjon for utredning? At mor og stefar mest sannsynlig lyger så det renner av dem angående hendelsesforløp, dører, akebakker, unger i gaten og bruspulver for så være (det er deres magre forsvar). Men hvor i alle dager var helsevesenet hen med en unge som hadde så store skader og så store psykiske problemer at han spiste 100 rhitalin tabletter?

Når barnet skader seg selv og mor og stefar åpenbart ikke er i stand til å hindre det, da burde barnet vært fjernet derfra. Tenk hvis de hadde gjort det? Tenk hvis de hadde latt gutten få den oppfølgingen og behandlingen han skulle hatt i en lukket institusjon borte fra farene i hjemmet? Tenk hvis de da hadde opplevd en unge som sov natten igjennom uten å gå på dører, vegger og skap og skade seg selv?

Tenk om ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele denne saken er bygget på spekulasjoner. Det finnes heller ikke ett eneste bevis på at stefaren har påført gutten skadene!

Ikke et eneste bevis?? Et barn blir funnet mishandlet til døden i sin egen seng hjemme hos mor og stefar.. Hva tror DU egentlig skjedde med gutten?! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elastica
Hele denne saken er bygget på spekulasjoner. Det finnes heller ikke ett eneste bevis på at stefaren har påført gutten skadene!

Det er stor forskjell på indisier og spekulasjoner. :ler:

Retten har funnet det bevist (på tross av at all rimelig tvil skal komme tiltalte til gode) at det er stefaren som har tatt livet av Christoffer. Det finnes ingen tekniske bevis, det er riktig, men det betyr ikke at retten ikke har funnet det bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meling understreket at dette er en sak hvor også politiet har vært i tvil. To ganger har de innstilt på at saken skulle henlegges fordi bevisene ikke holdt.

I nesten to timer tirsdag ettermiddag forsøkte Meling å bygge opp igjen bildet av 36-åringen fra Sandefjord som en snill stefar som ønsket alt det beste for 8-åringen han er tiltalt for å ha drept:

- Ingen har noen gang sett tiltalte kromme ett hår på guttens hode, bruke vold mot eller slå Christoffer. Tvert i mot har vi fått beskrevet en stefar som engasjerte seg i sin nye familie og ønsket dem alt det beste, sa Meling i sin prosedyre.

Stavangeradvokaten brukte også mye tid på å understreke at juryen måtte la all forstandig tvil komme tiltalte til gode:

- I denne saken har vi ingen bevis i form av DNA-spor, vitner som har observert mistandling, eller noe realbevis om hvordan Christoffer kunne få et 17 cm langt brudd på hjerneskallen. Derfor er det viktig at juryen ser hva som er igjen av bevis når vi skreller vekk alle tårer, selvbebreidelser og etter-på-klokskapens lys før de svarer "ja" eller "nei" på skyldspørsmålet, sa Meling.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3050194.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor kan ikke fraskrive seg ansvaret uansett hvor plaget hun måtte være. Jeg gråter bare av å lese om denne saken. Hadde noen plaget en av mine sønner, hadde jeg pakket og dratt uansett hvor truet jeg måtte føle meg. Det er med disse saker som i saker med seksuelle overgrep. Den andre parten vet om det, men gjør ingenting. Dermed er de medansvarlige. Uff, dette gjør meg dårlig å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si jeg syns jurien har en fæl oppgave. Hvem klarer å dømme et menneske man ikke er sikker på er skyld i disse forferdelige handlingene? Jeg hadde ikke klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...