Gå til innhold

Ingen tok Christoffer (8 år) på alvor. En dag ble han funnet død.


Kit

Anbefalte innlegg

A-magasinet skrev en artikkel idag som viser et svært stort problem i Norge.

Dette er så hinsides langt utenfor min rekkevidde av noen som helst form for forståelse at jeg blir helt sjokkert.

Hvordan kan dette skje?

Hvordan kan et lite barn blir sviktet av absolutt alle? Hvordan kan alle som kunne ha gjort en forskjell latt være? Naboer som sier de hørte dunkelyder, lærere som så guttens skader hver dag, vennenes foreldre, sfo-ansatte som fikk se skadene og først og fremst rektoren. Hvordan kan han i dag nekte for å ha hørt noe om gutten når samtlige vitner sier han visste det i høstferien, og i hvertfall i vinterferien. Hvordan kan moren ofre sitt eget barn for en mann?? Hvordan kan man tro at alt er ok hjemme, selv om skadene oppstår der? Hvordan kan gutten først beskrives som en som aldri skader seg og har kroppsbalanse, til en som ”faller hele tiden”. Hvordan kan en VOKSEN mann mishandle et barn?? Hvordan kan samtlige leger, sykepleiere og andre på sykehuset tro at en 8-åring skader seg selv?? Og siden de trodde det, hvorfor sa de ikke ifra?? Da er det hvertfall rom for bekymring!

Hvordan kan en liten gutt bli sviktet av samtlige mennesker rundt seg? Hvordan kan alle la være å gripe inn, enda skadene hans i ettertid blir beskrevet som ekstreme og at man ble uvell av å se på han? Når skadene i ansiktet gjør at vennene hans ikke kjenner han igjen?

Hvordan kan saken bli henlagt når gutten ble kvalt av papir, hadde brudd på hodeskallen og kroppen dekket av sår og blåmerker?

Hvorfor er temaet ”når foreldre mishandler barnet sitt” så vanskelig, at ingen gjør noe? Den gutten kunne levd i dag hvis noen, hvem som helst hadde brydd seg.

Hvordan kan man la være å hjelp et lite barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A-magasinet skrev en artikkel idag som viser et svært stort problem i Norge.

Dette er så hinsides langt utenfor min rekkevidde av noen som helst form for forståelse at jeg blir helt sjokkert.

Det skal bli utrolig interessant å høre hva som kommer frem fra de ulike instansene i en rettssak (for jeg regner med at den er i gjær?).

Jeg skal ikke komme med spekulative svar, men kan tenke meg at det rett og slett er snakk om ensidig og total omsorgssvik, fra alle innvolverte parter.

Det er dessuten en byråkratisk tragedie også, at systemet skal være slik at dette ikke blir fanget opp. Eller kanskje er det ikke byråkratisystemet som er feilen, men menneskene som sitter der - såkallet menneskelig svikt.

"Gleder" meg til å lese denne artikkelen i ro og mak i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte faktisk ikke å lese hele artikkelen i A-magasinet i går. Har lest endel om saken tidligere og det gjør faktisk for vondt for meg å lese det. Tror aldrig jeg tdligere har lest noe som har berørt meg så mye som denne saken. Er et voksent, fornuftig menneske, men dette blir for ufattelig for meg!! Håper de involverte får sin straff og at skolen og helsetjenesten tar lærdom av dette. At INGEN reagerte på hans skader og tilbaketrekking er ufattelig. Det jeg frykter er at straffeutmålingen (dersom det blir noen da...) blir lav. Er av den oppfatning at straffenivået her i Norge er alt for lavt. Maksimunstraff på 21 år? Hva er det???? Burde være livstidsstraffer! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man la være å hjelp et lite barn?

Fordi hjelpeapparatet tar med hensyn til de voksne enn til barnet. Tragisk, men det er dessverre slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Det skal bli utrolig interessant å høre hva som kommer frem fra de ulike instansene i en rettssak (for jeg regner med at den er i gjær?).

Stefaren til Christoffer er dømt i tingretten for legemsbeskadigelse med døden til følge. Han har anket dommen, så den er ikke rettskraftig.

Jeg leste også om saken i A-magasinet, og det gjorde sterkt inntrykk på meg. Stakkars, stakkars Christoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror saken skal opp denne uken??

Denne saken gjorde også veldig sterkt inntrykk på meg, og jeg bekymrer meg over at moren og stefaren nå har fått et nytt barn. :(

Selv etter sin død får ikke Christoffer være i fred. Blomstene på graven hans blir ødelagt, lys veltet eller stjålet osv. Dette er politianmeldt flere ganger, men de har ikke funnet ut hvem som gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica
Jeg tror saken skal opp denne uken??

Ja, i lagmannsretten.

Jeg bekymrer meg også over det nye barnet deres. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sån jeg har skjønt det så er systemet idag sån at alle bekjymringsmeldinger skal gå via rektor.

Dette for å skjerme evt.lærere.

Etter det jeg vet så har lærere og sfo ansatte også her meldt til rektor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble fysisk uvel av å lese artikkelen i A-magasinet. At mor og stefar igjen har fått barn er en ytterst skremmende tanke.

Hvordan skal det gå med dette stakkars barnet? Har man virkelig rett til to sjanser når man har vist så stor forakt for et liv som disse menneskene har gjort.

Det er så mye i denne saken som er forferdelig, at en stakkars forsvarsløs gutt skal bli sviktet av alle er faktisk noe jeg trodde var utenkelig i Norge. Det er tydelig at vi har stoooore utfordringer foran oss, jeg håper ikke denne saken blir glemt!

Innlegg redigert.

vimse-mod.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Saken skal opp i dag. Leste om den på nettet, kjenner meg helt kvalm.

Kommer selv fra et hjem med mishandling, kunne komme på skolen med blåmerker og sår, nekte å dra hjem, måtte følges av lærere mens jeg gråt og gråt, naboene ba meg ofte over på kakao slik at jeg skulle slippe å være hjemme og jeg husker jeg spurte besteforeldrene mine om de ikke kunne adoptere meg uten at det hevet noen spørsmål.

Ingen gjorde noe før min far fikk guts nok til selv å ta meg ut av helvetet etter 4 år.

Nå var ikke det like alvorlig som denne saken, men det bare forsterker mine meningen om at folk må tørre å si ifra! Får helt vondt inni meg og kjenner jeg blir sint.

SINNASINNA!!!

Endret av LanaLane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mie_*

Jeg håper stefaren blir dømt i ankesaken, og jeg håper han får en mye strengere straff enn seks års fengsel!

Leste forresten i Dagbladet i dag at moren og stefaren til Christoffer har fått et barn sammen i januar, jeg håper da virkelig at de blir fratatt omsorgen for det barnet når mannen blir dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et bevis på at vi må bry oss litt mer om våre medmenesker. Spesielt de uskyldige små barna i samfunnet, som er så sårbare.

Stakkars alle de som nå sitter med en kunskap om at dette kunne jeg ha stoppet. Ikke tro at andre raporterer inn, dette må vi gjøre selv.

Dette er en sak som virkelig setter oss alle i en tid til ettertankesituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper stefaren blir dømt i ankesaken, og jeg håper han får en mye strengere straff enn seks års fengsel!

Leste forresten i Dagbladet i dag at moren og stefaren til Christoffer har fått et barn sammen i januar, jeg håper da virkelig at de blir fratatt omsorgen for det barnet når mannen blir dømt.

Dette barnet bor hos mor og far. Besteforeldre og ander som har vært urolige , får ikke møte dette barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan dette har kunnet foregå... man leser stadig at barnevernet blir koblet inn for den minste ting, men hva pokker har skjedd her egntlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og den store tøffe mannen som i Tingretten ble dømt for å ha over tid ha skadet et barn så alvorlig at barnet først mistet all livsgnist og så døde, er for dyk til å møte i rettssalen i disse dager.

Snakk om å være tøff. :roll:

Men man er selvfølgelig ikke noe annet enn en patetisk, feig faen når man gjør noe sånt mot et barn, så det er vel ikke mer å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36-åringen, som i oktober i fjor ble dømt til seks års fengsel for å ha drept sin stesønn Christoffer Gjerstad Kihle, nektet straffskyld da han i formiddag møtte i Agder lagmannsrett i Tønsberg

Tømreren fra Sandefjord har hele tiden nektet for å ha noe med 8-åringens død å gjøre, og hevdet at gutten var en notorisk selvskader.

- Jeg hadde et veldig bra forhold til Christoffer, men ADHD-sykdommen gjorde at han kunne bli voldelig og sint, forklarte 36-åringen i retten.

- Var det slik han fikk skadene, spurte lagretteformann Erik Holth.

- Ja, han falt i akebakken og fikk mye juling på skoleveien fordi han var i konflikt med eldre elever, svarte tiltalte.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3037091.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36-åringen, som i oktober i fjor ble dømt til seks års fengsel for å ha drept sin stesønn Christoffer Gjerstad Kihle, nektet straffskyld da han i formiddag møtte i Agder lagmannsrett i Tønsberg

Tømreren fra Sandefjord har hele tiden nektet for å ha noe med 8-åringens død å gjøre, og hevdet at gutten var en notorisk selvskader.

- Jeg hadde et veldig bra forhold til Christoffer, men ADHD-sykdommen gjorde at han kunne bli voldelig og sint, forklarte 36-åringen i retten.

- Var det slik han fikk skadene, spurte lagretteformann Erik Holth.

- Ja, han falt i akebakken og fikk mye juling på skoleveien fordi han var i konflikt med eldre elever, svarte tiltalte.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3037091.ece

Ja, og alle disse skadene oppstod helt plutselig når moren flyttet sammen med stefaren. Vips så var de der, og vips så syntes tydeligvis moren at det var helt normalt at sønnen hennes hadde masse skader. Og vips så passet det å forklare det med at han plutselig ble selvskader da stefaren flyttet sammen med moren. Og vips så forsøkte ikke mor eller den vidunderlige stefaren å få hjelp for gutten når det gjaldt all denne angivelige selvskadingen som plutselig oppstod. Og vips så ville ikke stefaren ha obduksjon av gutten. Og vips så håper jeg aktor har en sterkere sak nå, og at dommerne har nok is i magen til å dømme den som dømmes bør.

Og så får den store tøffe mannen bare holde seg borte fra rettssalen fordi han er for syk til å møte. Så tøff er han. Synd gutten ikke kunne holde seg borte når livet ble for tøft for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...