Gå til innhold

Ingen tok Christoffer (8 år) på alvor. En dag ble han funnet død.


Kit

Anbefalte innlegg

En forferdelig sak og jeg gråt da jeg leste historien.

Men jeg spør, har de noen fellende bevis for at stefaren er skyldig? Eller KAN skadene skyldes selvskading og medisineringen. Slik jeg forstår det har man allerede pekt ut stefaren som skyldig uten å ha entydige bevis.

Jeg håper inderlig de finner sannheten i hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En forferdelig sak og jeg gråt da jeg leste historien.

Men jeg spør, har de noen fellende bevis for at stefaren er skyldig? Eller KAN skadene skyldes selvskading og medisineringen. Slik jeg forstår det har man allerede pekt ut stefaren som skyldig uten å ha entydige bevis.

Jeg håper inderlig de finner sannheten i hva som skjedde.

Ja, saken er så ille at jeg rett og slett ikke klarer å ta det innover meg. Tanken på at det er mange barn som lidetr på denne måten er helt grusom.

Bevisene har vel til nå glimret med sitt fravær - dessverre.

Det de vet:

- er at alle skadene oppstod etter at moren flyttet sammen med stefaren. dette kan dessverre bortforklares med at sønnen fikk den type reaksjon på forandringer i hverdagen sin.

- er at mønster i tapeten på guttens mønster skal stemme overens med avtrykk på guttens hode. Noe som visstnok kan tyde på at guttene r slengt i veggen.

Håper det er mye mer de vet også, for nå må aktor virkelig kjøre på.

Brynjar Meling er forsvarer, og han er kjent for å gå veldig langt for å få frikjent sine klienter. For ham gjelder det ikke å få frem hva som har skjedd og få en mest mulig rettferdig dom utfra det, men her skal klientene frikjennes om de er aldri så skyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forferdelig sak og jeg gråt da jeg leste historien.

Men jeg spør, har de noen fellende bevis for at stefaren er skyldig? Eller KAN skadene skyldes selvskading og medisineringen. Slik jeg forstår det har man allerede pekt ut stefaren som skyldig uten å ha entydige bevis.

Jeg håper inderlig de finner sannheten i hva som skjedde.

Jeg vet jo ikke, men det er i alle fall konkludert klinkende klart at dette er skader som har vært så massive og voldsomme at de ikke kan være selvpåført. Bla. hadde han et 17 cm langt brudd i hodeskallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Brynjar Meling er forsvarer, og han er kjent for å gå veldig langt for å få frikjent sine klienter. For ham gjelder det ikke å få frem hva som har skjedd og få en mest mulig rettferdig dom utfra det, men her skal klientene frikjennes om de er aldri så skyldige.

Nå synes jeg altså denne historien er grusom, men dette må jeg bare kommentere.

Brynjar Meling gjør ikke annet enn det en forsvarsadvokat skal gjøre, nemlig tale tiltaltes sak i slike ordelag som tiltalte ville gjort selv dersom han hadde vært juridisk kyndig. De aller, aller fleste forsvarsadvokater går ikke rundt med kunnskap om tiltaltes skyld, de tar heller ikke stilling til tiltaltes skyld og det er heller ikke deres oppgave. Det er overhodet ikke Brynjar Melings oppgave å få frem det som skjedde, det er påtalemyndighetens oppgave. Brynjar Meling er tiltaltes forsvarer, han er hverken dommer eller påtalemyndighet. Heldigvis for det.

Og ikke glem at det er domstolen som dømmer, hverken forsvareren eller påtalemyndigheten.

En annen ting. Stefaren er allerede dømt i tingretten. Det betyr at domstolen anser det bevist at han har gjort det. At det ikke finnes tekniske bevis er noe annet.

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 14:16
Jeg vet jo ikke, men det er i alle fall konkludert klinkende klart at dette er skader som har vært så massive og voldsomme at de ikke kan være selvpåført. Bla. hadde han et 17 cm langt brudd i hodeskallen.

Men hvem er det som har kommet med denne konklusjonen. Var det fagfolk? Hvor står det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg altså denne historien er grusom, men dette må jeg bare kommentere.

Brynjar Meling gjør ikke annet enn det en forsvarsadvokat skal gjøre, nemlig tale tiltaltes sak i slike ordelag som tiltalte ville gjort selv dersom han hadde vært juridisk kyndig. De aller, aller fleste forsvarsadvokater går ikke rundt med kunnskap om tiltaltes skyld, de tar heller ikke stilling til tiltaltes skyld og det er heller ikke deres oppgave. Det er overhodet ikke Brynjar Melings oppgave å få frem det som skjedde, det er påtalemyndighetens oppgave. Brynjar Meling er tiltaltes forsvarer, han er hverken dommer eller påtalemyndighet. Heldigvis for det.

Og ikke glem at det er domstolen som dømmer, hverken forsvareren eller påtalemyndigheten.

En annen ting. Stefaren er allerede dømt i tingretten. Det betyr at domstolen anser det bevist at han har gjort det. At det ikke finnes tekniske bevis er noe annet.

Dette endrer ingenting på min oppfattelse av den forsvareren. Han begynner å ha fått noen mediasaker nå, og ageringen hans er ganske tydelig.

Og nei da, jeg har ikke glemt hvem som dømmer, har jeg skrevet det noe sted.

At akkurat han er forsvarer sier meg at dette blir en stygg sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvem er det som har kommet med denne konklusjonen. Var det fagfolk? Hvor står det?

Står i en av de mange artiklene om saken. Dvs. det står vel bare noe i retning av at det reises tvil om at skadene kan være selvpåført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem er det som har kommet med denne konklusjonen. Var det fagfolk? Hvor står det?

Jeg husker ikke konkret navn eller kan sitere ordrett, men det er sykehuset som har konkludert med dette. Husk at når han døde hadde han skader av stort omfang fra fot til isse.

Jeg tror dette sto i fredagens A-Magasin. Jeg husker ikke nøyaktig, da jeg har lest masse om denne saken, men hvis du ønsker det kan jeg prøve å finne det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i lagmannsretten.

Jeg bekymrer meg også over det nye barnet deres. :(

Forhåpentligvis mister både stefaren til Christoffer og moren foreldreretten til det nye barnet, uavhengig om moren tok del i mishandlingen eller ikke så mener jeg hun er fullstendig uegnet til å ta seg av et levende menneske, eller et dyr for den slags skyld, fordi hun grep aldri inn og jeg har svært vanskelig for å forstå at hun ikke merket det når det var så tydelig og gikk over så lang tid.

Og en 8-åring kan ikke drive med så alvorlig selvskading eller være så "klumsete" at han får brudd på hodeskallen, går rundt med alvorlig skader osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneombud Reidar Hjermann sier på generelt grunnlag: – Hvis en kvinne blir funnet død i hjemmet med store skader, gjør politiet alt de kan for å oppklare. Når offeret er et barn, blir saken ofte henlagt, gjerne etter mangelfull etterforskning.

Påtalemyndigheten tror fortsatt på myten om at foreldre ikke vil sine barn noe ondt.

– Mishandlingssaker er tunge og krevende, og med få vitner. Min erfaring, gjennom stiftelsen, er at politiet har dårlig tid og dårlig kompetanse, og at mange vegrer seg for å mistenke foreldrene, for de kan jo være uskyldige

Mens man i saker hvor en voksen drepes, straks mistenker nærmeste pårørende.

A-magasinet har bedt flere kilder, blant annet Riksadvokaten, om tall på hvor mange mishandlingssaker som ender i rettsapparatet. Og hvor mange som henlegges. Men ingen vet. For i Norge finnes ikke egen statistikk for barn. De havner i den store «voldsstatistikken». Og døde barn havner svært sjelden i drapsstatistikken. Fordi tiltalen ofte lyder legemsbeskadigelse med døden til følge. Ada Austegard spør: – Hvor mange barnedrap har statsadvokatene egentlig henlagt?

Tingretten skriver i dommen i oktober: «Det er ikke snakk om en enkeltstående voldshandling, men om alvorlig vold begått mange ganger over tid, og som til slutt endte med døden (...) Avdøde hadde i praksis ingen mulighet til å forsvare seg overfor volden fra en voksen mann – særlig når han så at han heller ikke fikk hjelp fra moren. Han var forsvarsløs.»
:tristbla:

Ny far.

Christoffers mor opplever mye i sønnens siste leveår. Fra januar 2004 til februar 2005, møter hun en ny mann (stefaren), hun forlover seg, flytter fra gården der hennes foreldre bor, gifter seg og hun gravlegger sitt eneste barn.

Så denne forandringen hos Christoffer har altså skjedd i løpet av en så kort periode som ett år, samme periode som stefar har vært i bildet overhodet? Allikevel så presterer de å henlegge saken? Hva faen??

Godt at noen hylte såpass høyt at de måtte reåpne.

Herregud, nå har jeg lest hele artikkelen og jeg er helt lammet og målløs...

Min instinktive tanke er at stefar har ønsket livet av guttungen fra han kom inn i livet deres - sjalusi eller hva pokker, og at det er han som skjender graven også.

Ren spekulasjon selvfølgelig, men...

Den mannen bør antakelig sperres inne på livstid, systemet med meldeplikt for de forskjellige instanser bør gjennomgås, og regler bør endres slik at lista legges høyere for ikke å melde fra enn for å melde fra. Heller melde en mistanke for mye enn en for lite.

Stakkars, arme, redde, forlatte lille guttunge som opplevde et så totalt svik og fravær fra sin mor da denne fremmede mannen kom inn i livet hans og gjorde det siste året hans til et sant helvete.

Stefar bør sperres inn for livet, moren bør fratas sin nye baby, og besteforeldrene bør også få en eller annen form for reprimande etter dette her. Absolutt alle rundt denne stakkars gutten har sviktet på det groveste. Det er ikke ofte jeg gråter av ting jeg leser på nett, men nå gjør jeg det. Dette er simpelthen for jævlig på alle mulige tenkelige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heidrun

Jeg vil at de skyldige for dette skal straffes.

Jeg vil at systemet for å fange opp slike ting skal endres.

Jeg vil ha strengere straffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes saken er helt forferdelig!! leste i dag at den dagen barnet døde, var han veldig dårlig. Mor og stefar hadde sett til han mens han lå på rommet sitt, men han ble bare dårligere. Moren gikk seg en tur ut (??!!) i en times tid og overlot ansvaret til stefar. Da hun kom tilbake var han enda dårligere. Kontakta de lege?? Nei da :kjefte: De lot han ligge alene og plages og tilslutt døde han. Som mamma selv så forstår jeg ikke dette. Skal vi ikke se til at våre små får den legehjelp de trenger?? dersom barnet den siste tiden han levde stadig ble sykere, mer og mer tilbakesluttet, med stadige skader- hadde ikke vi som ansvarsfulle foreldre gjort noe med dette?? Her er det jo snakk om total omsorgssvikt fra BEGGE!! Og begge må straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica

Jeg reagerte også på at moren gikk tur. En tur ut når ungen din er syk og dårlig? Nesten så man skulle tro at hun gikk ut for å unngå å høre enkelte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Jeg kan heller ikke forstå at et barn som angivelig skader seg selv så voldsomt at det gang på gang må på sykehus og blir dårlig ikke blir utredet automatisk. Hvis vi ser litt stort på det og for et øyeblikk later som det ikke er mishandling med i bildet fra noen andre enn barnet selv så er det jo allerede omsorgssvikt at ikke foreldrene får barnet utredet og gjør noen større tiltak for å hindre barnet i å skade seg så voldsomt?

Ja her var det mange som sviktet. Alt fra sykehus, lærere til besteforeldre og foreldre. Stakkars gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne forandringen hos Christoffer har altså skjedd i løpet av en så kort periode som ett år, samme periode som stefar har vært i bildet overhodet? Allikevel så presterer de å henlegge saken? Hva faen??

Godt at noen hylte såpass høyt at de måtte reåpne.

Saken ble ikke henlagt. Faren ble dømt til fengsel i tingretten, men anket saken til lagmannsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjeste Blondie65
Saken ble ikke henlagt. Faren ble dømt til fengsel i tingretten, men anket saken til lagmannsretten.

Saken ble forsøkt henlagt to ganger av politiet - da grep Riksadvokaten inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Saken ble ikke henlagt. Faren ble dømt til fengsel i tingretten, men anket saken til lagmannsretten.

Kanskje Mysan mener at saken ble henlagt i begynnelsen? Den ble gjenåpnet etter påtrykk fra Riksadvokaten etter at den ble henlagt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken ble forsøkt henlagt to ganger av politiet - da grep Riksadvokaten inn.

Ok, takk for opplysningen. Hadde ikke fått med meg det. Virkelig ille at de henla saken. Men det var vel fordi det manglet beviser og at det er uvanlig å dømme noen kun på grunnlag av indisier? Politiet eller statsadvokaten regnet kanskje med at han ikke ville bli dømt, og derfor ikke tok ut tiltale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Mysan mener at saken ble henlagt i begynnelsen? Den ble gjenåpnet etter påtrykk fra Riksadvokaten etter at den ble henlagt først.

:Nikke: Nettopp

Ok, takk for opplysningen. Hadde ikke fått med meg det. Virkelig ille at de henla saken. Men det var vel fordi det manglet beviser og at det er uvanlig å dømme noen kun på grunnlag av indisier? Politiet eller statsadvokaten regnet kanskje med at han ikke ville bli dømt, og derfor ikke tok ut tiltale?

Man har vondt for å tro at foreldre kan skade barna sine, det er det som er problemet. Barna tør ikke fortelle hva som skjer og man velger å tro på foreldrene som selvfølgelig juger både overbevisende og hjertelig.

Burde man ikke være like pågående i saker som omhandler barn som man er med voksne? I saker ang voksne dødsfall blir de pårørende regnet som mistenkte fra dag én, og ofte tror jeg man lar være å lete etter andre gjerningsmenn også, slik at det muligens skjer at folk blir uskyldig dømt.

Det i seg selv er jo ingen god løsning, men kanskje etterforskerne her i landet burde skoleres litt bedre men hensyn til ikke å la sine egne forutinntatthet få bestemme løpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...