Gå til innhold

Prosjekt ned i vekt!

Gjest Problematique

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så flink du er! :hoppe:

Vil du forresten at jeg skal sende deg Fedon-boka? Da trenger jeg nemlig en adresse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Åja, det hadde jeg nesten glemt :klaske: Sender PM nuh!

----------

Noen som har noen spennende forslag til hva jeg kan gjøre med rosenkål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delmål 1 nådd

Idag stod vekta på 80.0 :bolledeig:

Så moro :bolledeig: Tidlig oppe du var i dag forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grafica

Jaja, denne "nye livsstilen" min startet jo strålende! Jeg eier ikke matlyst whatsoever og har overhodet ikke lyst på mat. Perfect... Jaja. Også må jeg greie å finne på flere middagsting, sånn at jeg kan planlegge resten av uka! :sur: Det irriterer meg hvor håpløs jeg er på det altså! Når jeg må komme opp med sånt så greier jeg ikke komme på en eneste ting som er "sunn". At det går ann; ududgelig deluxe.

I tillegg så har jeg gått opp igjen. Fuck, så mye for å nå delmål. Jeg kommer aldri til å greie å krabbe meg under 80. Feit for alltid. Skjønner ikke hvorfor jeg gidder engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å bare veie deg én gang i uka. Vekta forandrer seg fra dag til dag den :klem:

Flere forslag til mat:

Laks med balsamico

2 porsjoner:

Du trenger dette:

300 gram laks

2 ts rapsolje

300 gram potet, kokt

2 dl ruccolasalat

2 stk tomat

2 ss eddik 7 %

1 ts honning

Slik gjør du det:

Kok poteter.

Smør en ildfast form med olje legg frosne laksefileter rett i formen. Er det skinn på stykkene så legg skinnet ned i formen. Ha krydder på fiskestykkene, feks dill, sitronpepper eller annet krydder du liker til fisk. Sett fisken inn i kald ovn og skru temeraturen til ca 175 grader. La fisken steke i ca 20 minutter.

Legg rucculasalat på tallerkenen.

Bland balsamico og honning.

Når potetene og laksen er ferdig, del potetene og tomatene i skiver og legg dem på salaten. Fordel balsamico med honning over tomat- og potetskiver.

Krydre med grovt salt og pepper.

Ciderbraiserte koteletter med grønnsaker

Du trenger dette:

300 gram svinekoteletter , (ca 150 g pr kotelett)

0.5 ts margarin

25 gram kålrot rå

25 gram selleristang

0.5 stk gulrot

1 dl purre

0.25 stk. kinakål

0.5 stk eple

salt

pepper

2.5 dl eplecider

Tilbehør:

300 gram potet

Slik gjør du det:

1. Skjær bort alt synlig fett fra kotelettene. Vask og rens grønnsakene, skjær kålrot, persillerot, selleri, gulrot og kinakål i 1 cm brede strimler. Purre skjæres i tynne skiver og eplet i tynne båter.

2. Brun kotelettene raskt i varm panne, ta dem ut av pannen og legg dem til side.

3. Tilsett alle grønnsakene i pannen, legg kotelettene oppå, strø på salt og pepper og hell over eplesideren. Legg på lokk og la det trekke i ca. 10 minutter.

Server med grønnsaker, kokte poteter eller ris og siderbuljongen. Pynt med friske krydderurter.

Laks i pakke med sukkererter

Du trenger dette:

300 gram laks

1 stk. lime

0.25 ss ingefær, fersk

0.5 ss olivenolje

1 ss margarin

0.5 ss rød, fersk chili , finhakket

0.25 stk. purre

1 stk tomat , i båter

50 gram paprika, rød , i strimler

Salt og pepper

100 gram sukkererter

1 dl jasminris

Slik gjør du det:

Kok risen etter anvisning på pakken.

Smør fire aluminiumsflak med litt smør og olje, legge et fiskestykke på hvert flak. Krydre med salt/pepper.

Klem over saften av en halv lime på hver, dryss over finhakket chili, finsnittet purre, paprikastrimler, tomatbåter og revet ingefær. Legg en liten klatt margarin på toppen.

Pakk fisken inn i folien, legg dem i en ildfast form og stek på 220 grader i 15 minutter.

Damp sukkerertene raskt i en kjele med litt smør. Smak til med salt og pepper.

Kyllingfilet med poteter i tomatsaus

Du trenger dette:

200 gram Kyllingfilet naturell

1 ss matolje

1 stk løk

2 fedd hvitløk

1 boks tomat, hermetisk

3 ss tomatpure

0.5 ts salt

0.5 ts sukker

1 ts oregano

4 stk potet , à 125 gram kuttes i mindre biter

150 gram brokkoli

Slik gjør du det:

1. Stek kyllingfiletene i en stekepanne på middels varme, ca. 4 minutter på hver side.

2. Stek løk og hvitløk på middels varme til løken blir blank – ikke brun!

3. Tilsett hermetiske tomater, tomatpuré og oregano, og la alt surre på svak varme i ca. 15 minutter. Smak til med salt, pepper og litt sukker.

4. Kok potetbitene ca. 10 minutter, ha dem i tomatsausen og la alt bli gjennomvarmt.

5. Del brokkolien i buketter og kok dem så vidt møre i litt vann.

6. Hell av vannet og server brokkolien ved siden av kyllingretten.

Tommys kylling i soya

Du trenger dette:

300 gram kylling, filet uten skinn

2 ts chilipepper

2 ss ingefær

4 fedd hvitløk

2 ts soyaolje

4 ss Japansk soya (Blue Dragon)

2 stk gulrot

200 gram sukkererter

300 gram ris kokt med salt , 100 gram kokt er 0.5 dl tørr ris

Slik gjør du det:

Del kyllingen i biter. Stek bitene lysebrune i olje, sammen med finkuttet chili, ingefær og hvitløk. Skrell gulroten og kutt den i små biter. Ha bitene i pannen sammen med soyasaus. Kok opp og tilsett sukkererter. Server med kokt ris.

Stekte kyllinglår med pasta

Du trenger dette:

200 gram Kyllinglår naturell (Prior)

0.5 ss olivenolje , smør inn panne

0.5 stk egg

0.75 ss sesamfrø

0.5 skive kavring , knust

1.5 ss parmesanost, revet

0.25 ts paprikapulver

0.5 krm mineralsalt

0.5 krm pepper

1.5 dl makaroni, ukokte

Dressing:

1.5 dl Kesam, mager

1.5 ss ketchup

0.25 ts sweet chilisaus

0.25 ts sukker

0.25 krm mineralsalt

0.25 krm pepper

0.25 dl basilikum, fersk

0.25 dl timian, fersk

Slik gjør du det:

Visp sammen egget. Bland sesamfrø med de øvrige ingrediensene. Vend først lårene i egget og deretter i osteblandingen. Legg lårene i en smurt, ildfast form og stek dem i ovnen ved 200 grader i ca. 50 minutter til de er gjennomstekte.

Kok pasta som anvist på pakken. Hell den i et dørslag og skyll i kaldt vann. Rør sammen dressingen og sett den tildekket i kjøleskapet i 0,5 time, så den får god aroma. Vend pastaen i kesamdressingen eller server den ved siden av.

Dersom det er ingredienser du ikke liker i oppskriftene, prøv å tenke på ting som kan erstatte. Ketchup kan fint erstattes av tomatpuré, grønnsaker du ikke liker kan erstattes med grønnsaker du liker, krydder du ikke liker, kan som regel fint kuttes ut, eller erstattes med et krydder du liker.

Trenger du oppskrifter ut fra mat du har i kjøleskapet, bare si hva du har, så kan folk her hjelpe til vet du :) Det er så mange innom boka di som har peiling på mat og som kan komme med forslag. Du er flink, og du kan klare dette :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

:cry: Takk Enigma, du er alt, alt for snill. Men jeg tror ikke jeg kommer til å greie å lage halvparten av det der, du vet jo jeg ikke er noe flink på kjøkkenet. Men jeg får bare prøve, selv om det blir endel "reserveløsninger"; er så mye "basics" kjøkkenskapet mitt mangler at det er helt skummelt. Jeg vet knapt hva balsamico er. Eller hvordan man damper ting. Halvparten av disse tingene har jeg ikke i skapet; og det blir så dyrt og kjøpe... Og jeg kunne fortsatt hele dagen med sånne teite unnskyldninger om hvorfor jeg er så håpløs som jeg er. Uff.

Her er bare negativ og dum når du er så snill, unnskyld :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at vi alle har vært nybegynnere på kjøkkenet en gang. Og jeg synes absolutt ikke du virker håpløs på kjøkkenet. Tenk for eksempel på den fantastiske nyttårsmiddagen du lagde!

Google er din venn når du ikke vet hvordan man utfører ulike ting på kjøkkenet. I tillegg er vi en del som lusker rundt omkring her som har ganske mye kjøkkenerfaring, og som bare synes det er hyggelig å hjelpe. Etterhvert finner du ut av masse selv også. Jeg har ikke tall på alle gangene jeg har gjort rare ting på kjøkkenet, men jeg har lært av dem, alle som en.

:klem:

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampe sukkererter? Bare ha dem i en kjele med smeltet smør i et par minutter. Pass på å ikke ha på sterk varme, skru ned til 1 når smøret begynner å smelte. Balsamico finner du sammen med oljer og eddiker. Har du ikke råd nå, gjem de oppskriftene til senere. Trenger du hjelp eller lurer på noe, spør :)

Når det gjelder laks med balsamico kan du i den oppskriften der fint bytte ut balsamico med soyasaus. Det blir ikke samme smak, men det fungerer like fint. Når det gjelder olje så benytter du deg ganske enkelt av den oljen du har i hus.

Sesamfrø finner du i krydderhylla, men de kan fint kuttes ut i oppskriften med kyllinglår. Føler du at griljermel er mer nyttig og enklere i forhold til andre ting du kommer til å lage, kjøp det i stedet. Eller du kan bruke tørre brødskalker. Da kan du også få brukt kjevla til å hamre løs på noe for å få ut frustrasjon :fnise:

Du er mye flinkere enn du selv tror til å lage mat. Jeg er helt sikker på at dette kan du klare. :) Du må bli flinkere til å tro på deg selv, kjære Grafica. Du er så flink til så mye. Si til deg selv at dette klarer du. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Rapport for gårsdagen:

Frokost

1 skive grovt speltbrød m/ philadelphia, kalkunskinke, et salatblad og tomatskiver.

Lunsj:

1 skive grovt speltbrød m/ philadelphia og kalkunskinke.

3 små tomater

1 bit rå broccoli

1 bit rå blomkål

Sukkererter

1/2l appelsinjuice

Mellommåltid:

1 sånn ferdigsmurt Wasa-knekkebrød, med tomatskiver oppå.

Middag:

Vegetartaco. Fullkornslomper, salat, tomat, agurk, ost, rømme og bønnestuing. Litt ekstra bønnestuing ved siden av. Spiste utrolig nok bare 1, merkelige saker :vetikke:

Annet:

Italiensk is :sikle:

Drikke:

1/2 glass frokostjuice

1/2 liter appelsinjuice

Kaffe

En kaffe latte

Pepsi Max

Te

Trening:

Syklet hjemmefra-DPS og tilbake (ca 1 mil til sammen).

En perfekt gjennomført dag, med andre ord! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grafica

Veldig fornøyd med igår. Tror idag blir litt verre, men de dagene jeg bare er hjemme ER mye vanskeligere, for rutinene flyter så da. Sånn sett så valgte jeg et dumt tidspunkt å gjennomføre dette på; siden jeg ikke skal på gruppetime på fredag. Får bare finne på noe annet da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være utfordringer (spesielt til å begynne med) når man skal endre livsstilen, så det fins sjelden et "perfekt" tidspunkt å begynne på. Jeg er sikker på at du klarer å gjennomføre dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Er det rart i at jeg ikke vil gå på treningssenter? 15 minutter relativt tøff økt på ellipsen og det renner svette av meg. Helt seriøst, det renner. Jeg HATER hvor mye jeg svetter, det er skikkelig ekkelt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svetter også ekstremt mye. Men jeg driter i det, det er jo bare kroppens måte å regulere kroppstemperaturen på. Det er virkelig ikke noe å bry seg om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Ikke etter trening kanskje, men igår når jeg kom til DPS så måtte jeg ta av meg både skjorte og singlet og gå med bare jakka utenpå BH-en, fordi det andre var gjennomvått :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig godt igjen. Det skal ingenting til, så er jeg veldig svett. Det stresser meg innimellom, som f.eks når da jeg var hos skredderen og skulle tilpasse brudekjolen min. Svetten rant. Herlig.

Men det er jo et godt stykke å sykle til DPS for deg, er det ikke? Det er jo ikke rart man blir svett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Litt over 5 km, mesteparten er bortover, men det er en lang bakke på kanskje 1 km på slutten der. Den triller jeg opp da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...