Gå til innhold

Lille katts potespor

lille katt

Anbefalte innlegg

Jeg husker jeg følte meg fanget jeg også når jeg ammet, og jeg strevde ikke en gang slik som du. Det var nok knyttet til litt usikkerhet og det faktum at jeg ikke var komfortabel med å amme offentlig. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du er kjempetøff som fortsetter ammingen! Jeg husker jo at det var mye vondt og mye styr med forrige for deg også. Samtidig skjønner jeg godt at du ikke er så veldig hypp på fullflasking - det virker jamen meg styrete det også! Noe er det vel uansett... Men jeg hadde sansen for planen om flasking + nattamming fra 4 mnd. Høres ut som det beste av begge verdener!

Flott at han vokser så fint! :tommelsmil:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig amming, ja - der er jeg ikke nådig. Raser over de idiotiske "amming er ekkelt"-diskusjonene. Jeg ammer akkurat hvor det passer meg. Har til og med ammet i herreskoavdelingen i et fjongt shoppingsenter i USA!

Vet ikke om jeg bør skrive det en gang, men nå har jeg altså vært gjennom den femte tilstoppingen. Jadda... Amming er herlig. Har ikke ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. :(

Jeg er helt for offentlig amming. Det skulle bare mangle! Det er bare jeg som har personlige sperrer. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønte det :). Skjønner godt at noen har sperrer, man blottlegger seg jo veldig. Jeg har bare blitt litt sånn fandenivoldsk trassig "jeg skal ikke la meg kue av dem som synes amming er ekkelt" :).

Men jeg sitter ikke i offentligheten og masserer tilstoppede melkeganger, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Det blir kanskje annerledes om/hvis/når vi får nummer to. Men massering av evt.tilstoppinger vil bli tatt på privaten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lett å oppdatere her. Lillebror er snart 10 uker! Og vokser i superfart. Ingen tilstoppinger siden sist *bank i bordet*, og nå skal jeg pokker meg ikke ha flere heller! Mannen min sa nå på den siste at "tenk at du nå har hatt ditt livs siste tilstopping" - ut fra at jeg sist ammeperiode hadde fem tilstoppinger de første 8 ukene, akkurat som nå :). Så nå skal jeg ikke ha flere, basta!

Lillebror er veldig søt, da. Spiser og spiser, og da han rundet 9 uker begynte han å oppdage hendene sine (like morsomt hver gang :fnise:) og kan nå leke litt mer aktivt med babygymmen. Deilig at han kan ligge litt for seg selv mens vi andre pusler rundt! Jentene synes også det er stas og sitter ofte og leker litt med ham, noe som er utrolig koselig å se på.

Gleder meg forøvrig til han legger seg til litt fastere tider, og ikke minst til han sover litt lengre økter om nettene. Har lyst til å gi litt tillegg om kvelden når vi skal begynne å legge ham i egen seng, i håp om å drøye første soveøkten. Samsovingen har fungert fint hittil, men nå begynner han å bli en kraftig plugg, og tar en del plass, i tillegg til at han vekker meg når han veiver med armene om natta. Og han stønner og bråker så sinnsykt! Jeg må sove med ørepropper!

Ellers sliter vi litt med å "gjenoppta samlivet", som de så fint kalte det på barselavdelingen :fnise:. Det er jo alltid noen barn som er våkne, eller ligger klint inntil meg, eller så sover vi selv. Men det kommer nok en anledning snart :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du spørre om :ler:. Det var et uttrykk de brukte på utreisesamtalen på barsel. Det var to innvandrerkvinner tilstede der som ikke var helt stødige i norsk, lurer på om de skjønte det. Det er visst høflig, diskret norsk for sex :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter enda med å sette av tid til denslags. Om kveldene er vi oftest trøtte og da er søvn en prioritet. Vi burde blitt flinkere. Må få satt i gang planene om en ukentlig date-night. Der må jeg si amerikanerne er MYE flinkere enn oss nordmenn!

Jaja. der forventer faktisk mange kvinner "the big O" omtrent hver gang de har seg...tviler påat vi gjørdet samme. :ler::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ingen slike forventninger her i gården, ihvertfall :ler:. Lysten er på et absolutt bunnivå. Er det noe jeg virkelig har behov for nå for tiden, så er det å ha kroppen min i fred! Og stakkars mannen er underernært på klem og kos. Men vi kommer gjennom dette også, og jeg skal stille opp så snart anledningen byr seg :ler:.

Tenker forøvrig MYE på ammeslutt for tiden. Skal, skal ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som føles best i forhold til den helhetlige situasjonen. Tærer ammingen for mye på, og gir den for mange problemer, så er mammingen viktigere, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know... Ammer videre mens jeg tenker. Nå går jo ammingen bedre *bank i bordet*, han spiser mye fortere og tømmer puppene veldig effektivt. Så risikoen for tilstoppinger er jo ganske redusert nå. Samtidig er dette en skummel tid - lillebror sov faktisk natten gjennom i natt, fra 2045 til 0630 uten pupp, så jeg våknet klokken fem av en forferdelig spreng. Det har vært en del gode netter denne uka, med påfølgende spreng, men det har heldigvis gått bra.

Men hvis han begynner å sove natten gjennom på fast basis, er det ihvertfall ingen grunn til å amme videre, i og med at den greie nattammingen motiverte meg til å fortsette :). Men jeg ammer litt til og ser det an. Jeg gleder meg ihvertfall til å sove på magen igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

:) Håper dere har hatt en fin helg! :sol:

Takk i like måte! Er ikke så flink til å oppdatere her, eller legge igjen spor hos andre. Merker at jeg er veldig i min egen verden for tiden.

Trebarnslivet er fint, men overraskende travelt. Må jobbe med meg selv for å ikke stresse, og unne meg selv pauser. Lillebror sover tidvis veldig lite på dagtid, så det blir få pauser. Han sover forøvrig veldig bra om nettene, legger seg (ammes i søvn) rundt 1930, får oftest litt mer pupp etter en stund, og sover så nesten hele natten. Får oftest ett nattmåltid mellom 3 og 6, noe som er veldig bra! Men da blir han desto mer sulten på dagtid, og jeg ammer ham sinnsykt ofte - det går sjelden så mye som to timer mellom, som oftest er det bare 1-1,5 time...

Han tar ikke flaske, så jeg får ikke avviklet ammingen enda.... :(.

Det går bra med jentene, de har blitt så store! Om en måned er de 2,5 og 4,5. A har blitt så flink til å prate de siste månedene. Forleden slo hun til med følgende setning (med tydelig uttale og det hele): "Mamma, kan jeg få Biola i tutekoppen min"?" Stolt mamma! Som oftest er det mye kortere setninger og ofte litt grammatiske feil, men hun glimter til innimellom. Storesøster D er blitt en fornuftig og klok jente som man virkelig kan konversere med.

Kjenner at jeg gleder meg til alle 3 er litt større... Babylivet er koselig på sin måte, men jeg savner virkelig overskudd. Glad jeg skal ha lang permisjon denne gangen, og ikke styrte ut i jobb med en gang rutinene er på plass, og overlate sjarmøretappen til pappa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Er på ferie, men skal prøve å oppdatere litt :).

Lillebror har blitt flaskebaby! Han tok flaske dagen før vi skulle dra på ferie, og jeg ville bare hive meg rundt med en gang. Pakket flasker, Hipp, leid pumpe fra babyshop og kokeutstyr i bagasjen. Dessverre måtte puppene gjøre en siste krampetrekning av faenskap før ammeslutt, så jeg fikk en ny tilstopping på avreisedagen... Måtte derfor amme hele den dagen, men har dyttet innpå p-piller de siste dagene og pumpet meg langsomt ned, så nå begynner det å bli slunkent. Har gått og kjent konstant på puppene i skrekk for nye tilstoppinger, og faren er ikke helt over enda...

Det har gått veldig bra med lillebror, han er tilfreds og har så godt som sluttet å gulpe! Ingen magevondt så langt.

Bakgrunnen for denne bråavslutningen er at jeg de siste ukene har blitt tiltakende sliten, slapp og svimmel. På 3-måneders-kontrollen viste det seg at lillebror var hele 8 kg, og jeg fikk nesten sjokk. Han har i sannhet sugd energien og kreftene ut av meg. Gikk til legen for å sjekke jern og sånt, men alt var normalt bortsett fra litt høyt blodsukker, så jeg må ta ny glukosebelastning etter ferien.

Det syke er at kreftene merkbart har kommet tilbake de siste dagene etter at jeg sluttet å amme. Og det er IKKE fordi det er så avslappende på ferie med 3 små, for å si det sånn ;). Føler endelig at jeg kan spise og drikke normalt igjen.

Amming, altså :roll:. De skryter av helsegevinster for både mor og barn. Her har både mor og barn fått bedre helse etter at jeg sluttet å amme!

Aldri, aldri, aldri mer. Gleder meg til jeg kan sove på magen igjen, men foreløpig tør jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har virkelig gjort mer enn ditt i forhold til denne ammingen, så det er nok det beste for dere alle at lillebror nå omsider tar flaske og at du får pumpet deg ned.

*krysser fingrene for at puppene ikke trøbler seg mere*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, du har da virkelig gjort et særdeles hederlig innsats på ammefronten, og jeg synes det er bra at lillebror (endelig) tar flaska. Håper du har hatt din siste tilstopping og at produksjonen roer seg fint nå. :)

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Dagboken er visst i ferd med å dø ut :). Klarer ikke å oppdatere så mye her.

Minstemann er litt over fem måneder nå. Et herlig lite vesen som smiler dagen lang! Han sover godt om nettene nå, får nesten aldri nattmat lengre. Jeg og mannen bytter på å ha ansvar for ham om natten (gi smokk, vurdere behov for mat, stå opp med ham hvis han våkner tidlig), og det fungerer veldig bra. Vi har funnet ut at det ikke gir mening at jeg skal gjøre det hver natt, for jeg har jammen litt av noen arbeidsdager jeg også, og ingen muligheter til å sove om dagen.

Lillebror er stor gutt, vi vet ikke helt hvor stor han er blitt, men sikkert drøyt 9 kilo. Han er en spreking som elsker å sitte eller stå i fanget, ruller rundt fra rygg til mage og spinner litt rundt sin egen akse når han ligger på gulvet.

Gleder meg forøvrig til han blir større, for han er litt "high maintenance" for tiden, stakkars :fnise:. Han trenger mye omsorg og kos, og vil gjerne være på fanget hele tiden. Det er tungt å bære ham med seg overalt, og han krever nesten en hel voksenressurs fordi han ikke kan sitte selv. Han tar sit-ups i vippestolen, så der er det ikke så lett å sette ham. Så jeg gleder meg til han kan sitte i høystol og være med ved måltider uten så mye pes :). Nå er det umulig å spise selv fordi han sitter på fanget og skal pelle på alt mulig - og han rekker langt!

Jeg har ikke brukt bæretøy så mye heller, fordi jeg synes det blir for tungt. Samtidig hadde det vært lettere å ha bæretøy når jeg først går rundt og bærer ham på hofta... Men det blir lett glemt.

Jeg har vært dørgende sliten en periode, men nå er det mye bedre. Den siste måneden har vært ganske bra, og jeg har til og med fått ork til et par joggeturer. Føler at barseltiden endelig er slutt, og at jeg fungerer sånn noenlunde igjen. Denne barseltiden har vært lang og hard, kan liksom ikke huske om det var sånn med de andre, men da hadde jeg jo heller ikke to små å ta meg av samtidig :).

Alt i alt er jeg godt fornøyd med familien :hjerte:. Jentene har blitt så store og flotte! D har blitt klok og reflektert, kommer stadig med løsninger på små og store hverdagsproblemer og slår til med filosofiske betraktninger. A har fått et fantastisk språk i løpet av sommerferien og klarer å uttrykke seg kjempegodt. Merker at det har blitt markant mindre raseri fra henne nå som hun klarer å formidle seg så godt. Så det blir lettere og lettere for hver dag som går, og barna blir større.

Aldri mer svangerskap, aldri mer fødsler, aldri mer amming :). Føler meg ganske ferdig, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...