Gå til innhold

Glabarn?


GlaJenta88

Anbefalte innlegg

:hallo:

Var sikkert godt med en time på øyet og :jepp:

Hormonell ja :fnise: Tenker på hvordan jeg kommer til og bli som egentlig føler meg sånn til vanlig! :ler:

Blir muligens litt endringer i planene i morgen, er det finvær så har jeg egentlig litt lyst til å dra til byen på topp 20 showet med noen venner. Men KUN hvis det er fint vær! Orker ikke stå ute i regn og kulde... Da får vi bare utsette kjærestekvelden til lørdag :jepp:

Snart blir det ordentlig babymage! :gravid:

Ha en fortsatt fin dag!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei! Long time no see.. hihi :fnise: Jeg er egentlig uten pc for tiden, så det blir litt sånn tilfeldig når jeg er her inne, skikkelig kjedelig!

Snart får du kjempefin gravidmage vet du, du får bare holde ut! ;)

Hvordan går det ellers da? Har du det bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:duskedame:

Hurra for begynnende gravidmage, bestått eksamen og litt kjærestetid inni mellom. Du er nok så fin atte! Det er så vidt jeg rekker å følge med her inne, for tiden går jo så fort, du er jo snart halvveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tommelopp: for bestått eksamen!

Kjedelig med lite info, er det noen ganger. Du skulle jo i alle fall ha fått helsekort da... Ang fødeplass, så gjelder vel det mest Oslo. Resten av landet gir lege/jordmor bare beskjed til næmeste sykehus uten at du trenger å be dem om det. Så det er vel egentlig bare hvis du vil ha et annet sykehus enn det nærmeste du må gi noe beskjed :)

Snart kommer det nok ordentlig babymage ;) Jeg synes den tida av svangerskapet du er i nå er skikkelig kjip sånn utseendemessig - man føler man ser tjukk ut og vil liksom bare gå med en sånn lapp der det står at man ikke er feit, bare gravid :fnise:

Jess! Eksamen bestått og faget er ferdig! :hoppe:

Ja, det er kanskje bare i Oslo og omegn man må søke fødeplass. Men det er jo greit at de er klar over meg også da. Skal vel på omvisning på føden og slikt også etterhvert? Også holdes det noe kurs også etterhvert tror jeg.. Det nærmeste er jo Tønsberg, så jeg håper jeg slipper å kjøre til Skien. Det er jo ikke så langt det heller da, men likevel.

Haha, ja. Uff, føler det som om jeg har lagt på meg masse jeg ikke burde. :ler: Håpe magen blir litt fastere i fisken snart altså. Det kommer seg nok om noen uker vil jeg tro. :Nikke:

Innom å hilser på :vinke:

:heiajente: Hallo!

:hallo:

Var sikkert godt med en time på øyet og :jepp:

Hormonell ja :fnise: Tenker på hvordan jeg kommer til og bli som egentlig føler meg sånn til vanlig! :ler:

Blir muligens litt endringer i planene i morgen, er det finvær så har jeg egentlig litt lyst til å dra til byen på topp 20 showet med noen venner. Men KUN hvis det er fint vær! Orker ikke stå ute i regn og kulde... Da får vi bare utsette kjærestekvelden til lørdag :jepp:

Snart blir det ordentlig babymage! :gravid:

Ha en fortsatt fin dag!!

:klem:

Jeg er også ganske følsom til vanlig, men nå er jeg ofte skikkelig sint også. :ler: Og det blir jeg aldri omtrent. Jaja, gratis show må man jo nesten benytte seg av det også ;) Håper dere fikk litt kjærestetid på lørdag da evt. Vi så faktisk Max Manus i helgen vi også! Bra film altså! :Nikke:

Satser på at magen kommer sånn ordentlig snart nå altså. Liker ikke å gå sånn i "mellomland". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Long time no see.. hihi :fnise: Jeg er egentlig uten pc for tiden, så det blir litt sånn tilfeldig når jeg er her inne, skikkelig kjedelig!

Snart får du kjempefin gravidmage vet du, du får bare holde ut! ;)

Hvordan går det ellers da? Har du det bra? :)

Å ja, så kjedelig å være uten pc'n da. Eller.. Da blir man jo tvunget til å finne på noe "bedre" i alle fall.

Ja, magen glimrer fortsatt med sitt "fravær" den. Eller. Den er så høyt oppe på en måte. Det har skjedd et eller annet rart med magemusklene. Det er som om de har delt seg omtrent. Skikkelig rart i alle fall.. Jaja, jeg får nok bedre mage etterhvert tenker jeg.

Nå er det sol og nesten en uke med fri før neste vakt, så livet er deilig altså. At jeg stod på de eksamene jeg tok og at jeg nesten har sagt til foreldrene mine at jeg skal velge førskolelærer er også et pluss! Idag er det familiedag med svigerfamilien. Jeg håpa på båttur, men det blir det neppe. De jobber så leenge.. Men det blir grilling i alle fall! :Nikke:

:duskedame:

Hurra for begynnende gravidmage, bestått eksamen og litt kjærestetid inni mellom. Du er nok så fin atte! Det er så vidt jeg rekker å følge med her inne, for tiden går jo så fort, du er jo snart halvveis :)

Nå kommer nok magen snart tenker jeg! Ja, herre. Nå er det ikke mange ukene til jeg er halvveis! :hakeslepp: Det er jo helt vilt! Tida flyr når man har det moro altså. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:danser::strix::duskedame: 16 uker :duskedame::strix::danser:

(fra babyverden.no)

Fra 16 uker og 0 dager til 16 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 135

CRL: 11,5 cm

Full lengde: 16 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 14 uker gammelt. Den loddrette furen over overleppen kommer på plass denne uken. Beina tar igjen armene i utvikling, og vil fra nå av være lengre. De livlige bevegelsene blir stadig bedre koordinert.

Fosteret svelger fostervann og tisser et ut igjen i fostervannet. Noen av avfallsstoffene begynner å samles i tarmen.

Er det ikke utrolig at fosteret allerede kan suge, svelge, tisse, gjøre pusteøvelser og bevege seg bevisst?

TIL MOR: Gi meg et tegn, lille venn!

Er du heldig er det mulighet for at din lille sommerfugl vil slå litt med vingene og fortelle deg hvor den er. Er dette ditt første barn kan det være for tidlig. Kanskje må du vente helt til uke 20 før du kjenner noe. Første gangen du merker noe, kan det være at det er så vagt at du ikke riktig fatter det. Noen forteller om en fornemmelse av en liten fiskehale som slår, mens andre sammenligner det med en luftboble som sprekker. Det er så spennende!

Sett av litt tid når du har lagt deg om kveldene, og ligg musestille. Du må konsentrere deg for å kjenne noe. Og kanskje kjenner du det ikke likevel. Mens du ligger der og kjenner etter, kan du more deg over tanken på at din lille passasjer ligger og klapper i hendene!

Rundt denne tiden opplever noen kvinner at de får ordentlig vondt i lysken. Det kan skremme mange. Noen tror det er noe galt siden smerten kan være så intens, nesten krampelignende den lille stunden den varer, men det er en forklaring på det meste som skjer. Til og med på dette. Årsaken er at båndene (ligamentene) som holder livmoren på plass nå strekkes fordi livmoren vokser. Smertene kan komme hvis du reiser deg brått opp, hvis du snur deg raskt rundt i sengen, eller når du er ute og går. Heldigvis går smertene fort over. Det kan hjelpe å bøye kroppen litt fremover når du kjenner smertene. Dette følger deg ikke gjennom hele svangerskapet.

Er du blant de som plages med hard mage (også hormonbetinget) er det viktig med fiberrik kost, rikelig med drikke og mosjon. Drikker du vann slipper du unødige kalorier. Vann renser dessuten kroppen din for avfallsstoffer. Et godt råd kan være: "Gå ikke forbi en kran uten at du stopper for å drikke." Visste du forresten at kroppen din nå bruker lengre tid på å fordøye maten du spiser. Magesekken tømmes i løpet av 130 minutter mot tidligere ca. 50 minutter.

TIL FAR: Ultralyd

En ultralydundersøkelse er en begivenhet. Den må du ikke gå glipp av! Det vil være første gang du får se barnet som skal komme, og mange fedre vil oppleve at ultralydundersøkelsen er selve vendepunktet for sin egen del i svangerslapet. Det som har virket litt abstrakt, blir plutselig veldig konkret.

Den praktiske delen av en ultralydundersøkelse består i at legen eller jordmor smører gelé på magen til partneren din og bruker et apparat til å fremkalle levende bilder fra livmoren. Den unike og fantastiske delen er at din vordende sønn eller datter plutselig dukker opp på en monitor og åpenbarer seg i all sin naturlighet.

Sannsynligheten er stor for at du vil se fosteret bevege både armer og bein mens hjertet slår som en motor. Kanskje vil du også kunne registrere at barnet suger på tommeltotten. Ikke vær redd for å be lege eller jordmor om å ta seg tid til å forklare hva dere ser. Han eller hun har tross alt gjort dette før, og det er ikke alltid like lett å forstå alle nyanser og gråtoner som dukker opp på skjermen.

En ultralydundersøkelse er ikke ment å være et liveshow for vordende foreldre, men en grundig undersøkelse der legen eller jordmor tar seg tid til å måle og foreta beregninger av blant annet fosterets lengde, hodeomkrets og fysiske tilstand. De fleste vil i dag få printet ut bilder av fosteret. Er du heldig kan du også få med deg seansen på en videokassett. Det er et vakkert minne – ikke minst for barnet selv når det en gang blir stor og lurer på hvordan det egentlig ble til.

Ukens sitat:

"Bunnløs er din kjærlighet til meg, bunnløs skal min tillit til deg være."

Robert Bridges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære tid som tiden flyr nå altså. Nå er jeg 16+3, det er St. Hansaften idag og jeg skal til min første jordmortime imorgen. Det går så fort nå synes jeg! Plutselig er sommeren over, det er skolestart, så er det eksamen og vips. Så er termindatoen her. Hællemåne, det er vilt! Nei, jeg får heller kose meg med sommeren først. Tenk, det er siste sommer hvor det bare er meg og sambo. Bare oss to. Neste år er vi tre. :rødme:

Jeg har ikke kjent noe bevegelser enda. I alle fall ikke noe jeg kan tyde som kommer fra babyen, men den hopper og spreller visstnok rundt inni der, og det helt bevisst også.. Jeg synes det hele virker så utrolig og så rart, mens venninnene mine har tatt helt av. Det er tydelig at de gleder seg voldsomt altså. :ler: Jaja, det er jo koselig det også. Og masse potensielle barnevakter har meldt seg frivillig allerede! Jeg har sagt at de ikke må love for mye, for plutselig så står jeg på trappa med stelleveske og en liten en. Haha, jeg tror ikke de tror at jeg tar dem på ordet altså. Det kommer til å ordne seg i alle fall. Det tror jeg.

Jeg fikk sagt det til sjefen igår da! Det var virkelig en lettelse. Da bryr jeg meg ikke så mye om hvem andre som vet eller ikke vet det på en måte. Bare jeg har fått fortalt det til sjefen, så er det greit. Da kan alle fortelle det til sine respektive foreldre, søsken og younameit. Har fortsatt inget ønske om å spre det på steder som facebook eller nettby da. Det har jeg ikke behov for. Men etter ultralyden den 2. juli (ja, det nærmer seg virkelig med stormskritt) så kan f.eks. mamma ha som status at hun skal bli bestemor i desember osv. Og alle disse ivrige venninnene som blir "tanter" kan også få lov til å juble "offentlig" ;)

Jeg har også begynt å innrede leiligheten på nytt, sånn mentalt. Vi må jo få plass til masse nytt utstyr, samt fått et tips av mamma om å ha lekegrind omtrent fra dag 3. Ettersom vi skal bo her i noen år til uansett, så er det jo like greit å finne plass til utstyret først som sist. Så det blir nok en tur til Ikea på sensommeren/i høst, ja. Jeg vil også "få unnagjort" det meste nå som jeg er så frisk og rask. Jeg håper og tror at jeg kommer til å fortsette å være i fin form helt frem til fødsel, men det vet man jo aldri. Orker ikke å kjøre helt inn til Slependen for å handle, hvis jeg har kraftig bekkenløsning heller. Bedre å være ferdig tidlig da. Dessuten må jeg jo pynte til jul i begynnelsen av november i år, samt være ferdig med alle gavene! Så jeg har nok av ting å planlegge, ja. :Nikke:

Men jeg har begynt å glede meg mye mer, da. :tommelsmil:

Snakkes plutselig! Rapport fra morgendagen kommer såklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Innom og oppdaterer meg, koselig å "se" deg her igjen :jepp:

Det høres så koselig ut å begynne å planlegge innkjøp :rødme:

Tenk snart er du halveis!! :hoppe:

Ønsker deg en flott sankthansfeiring og lykke til på jordmortime i morgen!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg vil også på IKEA og tilrettelegge leiligheten for et lite nurk!

Så fint at du gleder deg, og lykke til hos jordmor! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og venter svært på oppdatering, og ber samtidig om forlatelse for at jeg har vært så fraværende i det siste. Jeg håper det endrer seg til det bedre nå, slik at jeg kan følge bebisens utvikling. Tenk for et nydelig lite Glabarn som bor inni deg! :rødme:

Du er topp :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Innom og oppdaterer meg, koselig å "se" deg her igjen :jepp:

Det høres så koselig ut å begynne å planlegge innkjøp :rødme:

Tenk snart er du halveis!! :hoppe:

Ønsker deg en flott sankthansfeiring og lykke til på jordmortime i morgen!

:klem:

:vinke: Heihei! Ja, jeg gleder meg litt til å faktisk kunne handle litt også. Lurer fælt på om jeg klarer å "holde meg" etterpå når jeg for en sjelden gangs skyld har fri på markedsdagen her i byen.. :sjenert: Da er det sikkert masse babyutstyr som skal selges relativt billig også tenker, jeg.. Ja, herreminhatt! Nå er det ikke lenge til jeg er halvveis! :hakeslepp:

St.Hans var absolutt vellykket! Håper du hadde det bra du også! :klemmer:

Åh, jeg vil også på IKEA og tilrettelegge leiligheten for et lite nurk!

Så fint at du gleder deg, og lykke til hos jordmor! :)

Ja ;) Det blir jo litt koselig, men likevel ikke sånn veeldig koselig. Vi brukte jo litt tid på å få det seende slik ut som det gjør idag, og det er med litt tungt hjerte jeg nå må begynne å flytte rundt på møblene igjen.. :sukk: Hadde vi bare bodd her en stund til, så kunne vi jo ha kjøpt noe nytt nå! Nå er det jo relativt lav rente også, så vi kunne jo fått nedbetalt en del på et nytt lån også. Jaja, sånn gikk det ikke. ;)

Alt bra hos jordmor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venter spent på oppdatering ;)

Jeg og! :jepp:

Jeg og venter svært på oppdatering, og ber samtidig om forlatelse for at jeg har vært så fraværende i det siste. Jeg håper det endrer seg til det bedre nå, slik at jeg kan følge bebisens utvikling. Tenk for et nydelig lite Glabarn som bor inni deg! :rødme:

Du er topp :klemmer:

:heiajente: Hei alle sammen! Beklager så mye at det ikke kom noen oppdatering igår, men det var så mye stress på kvelden også var jeg så trøtt.. :sjenert:

Alle har lov til å være fraværende i denne varmen Blåmor! ;) Ja, og nå får vi jo snart se den lille igjen også! Ultralyd om en uke! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle fall; St Hans var bra! Vi spiste, tradisjonen tro, rømmegrøt og spekemat hjemme hos svigers sånn i fem-tiden. (Rømmegrøt er igrunn ikke så digg uten spekematen, men hva skal man gjøre da?) Også bare hang vi rundt der nede resten av kvelden egentlig. Vi kastet Frisbee (eller hvordan det nå staves), spilte boule og crocket. :Nikke: Ganske så moro egentlig! Også grillet vi grillspyd og salat "til kvelds". Veldig bra dag, og vi ble enige om å repetere det dagen etter. Dermed ble det dårlig med kg for meg, dessverre.

Dagen igår startet med frokost; Grovbrød med norske jordbær på! :slikke: Det var skikkelig digg! Så et par episoder med Grey's (har kommet til episode 19, sesong 3 nå.. :sjenert:), og så var det jordmortime. Hun var veldig koselig, og jeg likte meg godt der. Jeg ble veid, hun fylte ut helsekort, målte blodprosent og blodtrykk samt tok en stix av urinprøven. Alt var i skjønneste orden med meg, og så fikk jeg høre hjertelyden! :hoppe: Den lå på 140 bpm, så noe kjønn utfra det kan man nok ikke gjette på heller. ;) Nå får vi forhåpentligvis vite det om en uke da. Svigermor gjetter og håper på jente, samboer "vet" og, jeg regner med, håper på gutt. Så da er det jo 50/50 sjans for dem begge. ;) De fleste venninnene mine har gjetta på gutt, men selv er jeg egentlig både clueless og likegyldig. Bare jeg får et friskt barn, så er jeg fornøyd.

Etter timen dro jeg på stranda, men så klarte jeg å gå meg bort, og havnet laaangt avgårde. :sjenert: Så jeg fikk meg mye mosjon i går i alle fall. :ler: Tror jeg gikk og fjellklatret i en times tid før jeg fant stranda, jeg. :hoho: Men nå veit jeg veien da! Dessuten fant jeg masse flotte fjellstier også ;) Kjekt å vite. Når jeg endelig kom frem til stranda, så var fortsatt folka mine der. Heldigvis. :ler: Det var min beste venninne, hennes søster og niese. Samt ei lita ei til som de satt barnevakt for. Så jeg endte jo opp med strandslottbygging med halvannetåringen og to-og-halvtåringen resten av tiden, jeg. Men det var bare kos det! Det eneste negative var at jeg satt med ryggen til sola hele tiden, og klarte så klart å bli brent. :sukk: Jeg blir egentlig aldri brent, men jaggu ble jeg det nå. Og det i tillegg til at jeg smurte meg med solfaktor 15, flere ganger! Svigermor bare; "Ja, da er du gravid. Alt mulig rart endres da ser du.." Jaja, jeg er jo det da. Får skylde på det. :ler: Hun burde jo også vite, som har gjennomgått det 4 ganger før ;)

Idag skal jeg på stranda igjen, da. Så jeg skal kjøpe meg en strandstol på vei bort tenkte jeg. Sånn at jeg setter meg med fronten mot sola hele tiden. Orker ikke mer sol på ryggen enda. Jeg fikk forresten masse igjen på skatten i år, så en strandstol synes jeg at jeg kan ta meg råd til. :ler:

Ooh! Også har jeg fått snekret sammen en kattestige til pus! Så nå kommer hun inn og ut som hun vil. Hun tør ikke gå særlig langt, men det gjør ikke så mye. Jeg er fortsatt litt redd for hennes reaksjon på bilene (det er mer interessant enn farlig på en måte, så hun blir ikke redd for dem..), men holder hun seg på gresset og i trærne her, gjør det jo ikke noe. Eneste problemet er jo at hun har funnet veien inn til naboen. :sukk: Så jeg har nå forsøkt å henge et teppe over rekkverket der borte, slik at hun ikke kommer seg over. Har veldig lite lyst på klager på katten, og det må jo komme hvis hun hopper inn på verandaen hans. Han har dessuten en Labrador der inne, så hadde jeg vært heldig hadde hunden skremt pus slik at hun ikke turde å hoppe over der noe mer. Men det er mulig at pus heller hadde skremt den snille hunden, gitt.

Nei, nå har sitti på kg så lenge at jeg har helt glemt frokost! Nå setter jeg over en vaskemaskin, lager meg frokost og ser en episode til av Grey's Anatomy før jeg pakker strandsakene! Snakkes plutselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja! Håper vi får vite kjønn da altså! :hoppe:

Du må ha tippeliste :jepp:

Jeg tipper :babygutt:

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre at alt står bra til! :jepp:

Misunner deg som kan dra på stranden i finværet....

Her er det jobb-jobb-jobb, og ikke noe å gjøre... Blæææ...

Moro for pusen med trapp tenker jeg, får håpe den skjønner at den ikke kan gå inn til naboen. Kjedelig om det skulle bli klager av det.

Jeg synes også du burde ha en tippeliste!! :jepp:

Jeg tipper også på :babygutt:

Kos deg masse på stranden i dag!!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...