Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #121 Skrevet 8. april 2009 Jeg ser det er om å gjøre for deg å komme frem til den konklusjonen. Vel, slik er det jo alltid hvis man har en nabokonflikt, uansett hva den omhandler - hvis den ene naboen nekter å gjøre noe som helst, så kan man jo om man vil konkludere med at "naboen må fikse dette selv". Nei det er slett ikke om å gjøre for meg å komme til den konklusjonen! Men dere gir jo ikke mange alternativ. Om man ikke kommer noe vei med å snakke med katteeier er det jo fint lite man kan gjøre. Da er alternativet å finne seg i at ens egen hage er offentlig avtrede til naboen katter eller finne på noe selv. Vil faktisk advare mot å ta dette opp med katteeier, har selv gjort dette og møtt null forståelse. Fikk en saftig overhøvling og trusler om at om noe hendte med kattene var det ingen tvil om at jeg fikk skylden.(kan for ordens skyld si at det ble ikke nevnt at noe skulle skje med dem) Å da snakker man om dyr som blir sluppet ut om morgenen uten tilsyn og i beste fall inn om kvelden. Det vil si at om et av disse dyrene ble påkjørt eller ble borte på annet vis ville jeg få skylden. Må jo innrømme at jeg angrer en smule på at jeg tok dette opp med dem på en høflig måte...
Tabris Skrevet 8. april 2009 #122 Skrevet 8. april 2009 Det er synd at du har en slik erfaring, men det betyr ikke at alle katteeiere er slik. Idioter finnes det jo overalt, uansett om de har katt eller ei.
Gjest Driver Skrevet 9. april 2009 #123 Skrevet 9. april 2009 Nå er det vel flere her som sier de har forsøkt å snakke med katteeier uten hell. Vi har også et problem med en nabokatt her vi bor, og å snakke med eieren kunne vi like gjerne spart oss. Kan du forresten fortelle meg hvorfor jeg skal måtte betale noe som helst for å holde naboens katt unna min garasje, plen, busker osv på min inngjerdede eiendom? :klø: Katt deg vekk fungerer forresten ikke når det er veldig kaldt. Svaret sier seg vel egentlig selv etter å ha lest denne tråden. Som nabo til slike uansvarlige mennesker må du påregne å fikse problemet selv. Selvfølgelig på den måten du selv finner mest effektiv og varig..
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #124 Skrevet 9. april 2009 Det er synd at du har en slik erfaring, men det betyr ikke at alle katteeiere er slik. Idioter finnes det jo overalt, uansett om de har katt eller ei. Det som er mest synd er at dere ikke har noe annet svar på problemet enn at det er naboen som må løse problemet. Alle som har dyr har ansvar for dette dyret selv, bare ikke dere katteeiere. Min tålmodighet med dette problemet er slutt nå, når alle siviliserte måter er forsøkt uten å lykkes må man bare fikse problemet selv..
Tabris Skrevet 10. april 2009 #125 Skrevet 10. april 2009 (endret) Som sagt: Akkurat det gjelder jo alle nabosaker hvis den ene naboen ikke vil gjøre noe eller en gang innse at det finnes et problem, enten det nå gjelder katter, støyede barn, høy musikk eller annet. Da blir det jo slik at det er den andre naboen som sitter med problemet. Det gjelder jo uansett hva det er. Vi her på forumet kan ikke trylle og få en uinteressert nabo til plutselig å ville ta tak i problemet. Det blir jo som om jeg skulle klage på høy musikk hos naboen, lage en tråd om det "til dere volumelskere", og få tips om å ta det opp med naboen. Hvis han da ikke gidder høre så kommer jeg her og klage. "Når dere volumelskere ikke har annet svar på problemet enn at det er jeg som må løse problemet selv...". Hva i alle dager kan folk på forumet gjøre med en vanskelig nabo?! Men lar man dette gå utover dyret, så er man ikke et hakk bedre selv - man er vel heller et par hakk verre. Endret 10. april 2009 av Tabris
Gjest Driver Skrevet 10. april 2009 #126 Skrevet 10. april 2009 Som sagt: Akkurat det gjelder jo alle nabosaker hvis den ene naboen ikke vil gjøre noe eller en gang innse at det finnes et problem, enten det nå gjelder katter, støyede barn, høy musikk eller annet. Da blir det jo slik at det er den andre naboen som sitter med problemet. Det gjelder jo uansett hva det er. Vi her på forumet kan ikke trylle og få en uinteressert nabo til plutselig å ville ta tak i problemet. Det blir jo som om jeg skulle klage på høy musikk hos naboen, lage en tråd om det "til dere volumelskere", og få tips om å ta det opp med naboen. Hvis han da ikke gidder høre så kommer jeg her og klage. "Når dere volumelskere ikke har annet svar på problemet enn at det er jeg som må løse problemet selv...". Hva i alle dager kan folk på forumet gjøre med en vanskelig nabo?! Men lar man dette gå utover dyret, så er man ikke et hakk bedre selv - man er vel heller et par hakk verre. Tror ikke det er noen her som har hatt forventninger til at du skulle løse noe som helst. Høy musikk, støyende barn(om det er et problem???), hunder, høye trær osv er regulert med lover, dermed kan du få stoppet problemet ved hjelp av loven om problemet bli for jævlig. At naboen velger å skaffe seg x-antall katter og lar dem bruke nabotomten som dass er ikke regulert av noe som helst annet enn normal folkeskikk. Dyreholdet du og mange andre her står for tyder på at dere mangler dette.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #127 Skrevet 4. mai 2009 Dette er vel et evigvarende problem.. har samme selv. Men jeg er naboen med katt :gjeiper: Hehehe.. min kjære har lagt sin elsk på naboe og deres tomt. Hva det kommer av være seg uvisst.. (ungene som forer henne, mus i huset, "action" når hun blir oppdaget - ja, hun "leker med de" når de jager henne, fugler i trærne.. ) Vel, konklusjonen er iallefall at hun elsker å være der. Så, jeg har prøvd ut "katt-deg-vekk" dette legges på tomtegrensa. Vel, virket i starten, men nå er det håpløst. Hun finner bare nye "smutthull" på å komme seg ned dit. Har leitet litt på nettet etter noe som noen fortalte om.. en slags boks som skal skille ut en lukt som katter ikke liker?? Vel, som dere skjønner.. jeg er en katteeier som virkelig har prøvd, å prøver fortsatt!! SÅ DE FINNES!!!! Idag var det faktisk en som ga meg det beste rådet hittil: gjør din tomt mer interresant enn naboens!! Kjøp kattemynteblomster, sett opp fuglebrett, skaff deg mus +++ hehehe.. vel tanken var bra og jeg skal iallefall starte med å kjøpe plantene.
Gjest Blubberella Skrevet 4. mai 2009 #128 Skrevet 4. mai 2009 Jeg har ikke fått lest hele tråden, så beklager hvis jeg gjentar noe som er skrevet før... Det jeg tenker når jeg leser TS' innlegg er at naboene kanskje ikke tar særlig godt vare på kattene sine. Katter som er ute hele tiden og sniker seg inn hos fremmede kan gjerne være kalde, sultne, ensomme katter. Det finnes nok av katteeiere som reiser hit og dit og lar katten(e) være ute alene i dagesvis. Det blir fort et problem både for kattene og naboene... Har du merket om dette kan være tilfelle, turid? Katter som pisser oppetter dører og ikke graver ned bæsjen sin ordentlig er ofte ukastrerte også, noe som vitner om utrolig dårlig dyrehold. Jeg ser en katteeier nevner at naboene har klaget, men at katten blir matet av barna til naboen. Da har etter min mening naboen et ansvar for å lære sine barn at man aldri skal mate fremmede katter! Folk som mater andres katter gjør meg lynsint. Da har de seg selv å takke om det kommer katteinvasjon. Jeg bor i borettslag og har én katt som er mye ute om dagene. Selvfølgelig vil jeg mye heller at naboene skal ta kontakt og si ifra om katten min sjenerer dem, enn at de irriterer seg i stillhet og klager til andre. Da vokser ofte problemet og blir større enn det trenger å være. Heldigvis er min katt litt redd for andre mennesker, så hun sniker seg ikke inn døra hos fremmede. I tillegg er hun kastrert og har ingen interesse av verken gauling om natta eller pissing oppetter dørene til folk (sistnevnte hadde jeg problemer med at andres ukastrerte monser gjorde...). Hvorvidt hun bæsjer i blomsterbedet til folk, og om hun har ett spesielt bed som er favoritt, vet jeg ikke. Jeg håper og tror hun ihvertfall graver ned bæsjen sin så den ikke ligger synlig og stinker i hagen til folk. Skulle hun være et problem, håper jeg naboene sier ifra med en gang de merker problemet! Jeg synes catnip/kattemynte og kattegress i hagen til naboen høres lurt ut. Samme gjelder fuglebad e.l. (litt trist for pippippene da...). Kanskje til og med en slags utvendig dokasse med jord som katten liker å grave i. Når det gjelder TS turid her, har jeg hørt at hel pepper er finfint i blomsterbed for å holde kattene unna. Et billig triks, men det må gjentas ofte siden pepperen regner/"smelter" bort etterhvert. Jeg har selv brukt både pepper, sitron, peppermynte og eddik på strategiske steder for å unngå at katta mi skulle hoppe opp i vinduskarmer, grave i blomsterpottene, hoppe opp på kjøkkenbenken, på stuebordet o.l. Er man iherdig nok, vil kattene forhåpentligvis gi opp etterhvert og finne ut at det finnes andre og bedre steder å gjøre fra seg. Som et apropos kan jeg nevne at rundt mine husvegger er det faktisk hundebæsj som er største problemet. Naboenes tenåringssønner lufter bikkja deres rundt husene her istedet for langs veien, og plukker sjeldent eller aldri opp bæsjen. I tillegg må jeg leve med søppel langs husveggene som ungene i øveretasjen (samme naboen) har kastet ut vinduet (f.eks. istykkerslåtte laptoper, ødelagte leker, CD-rom-er osv), og små uoppdragne jenter (fremdeles ungene til samme nabo) som står med nesa helt inn i vinduet mitt og banker på for å "se pusekatten!". De flytter seg ikke om jeg snakker til dem heller... I tillegg blir utepynten min jeg har ute om sommeren lekt med og flyttet rundt på av samme ungene. Faktisk har jeg bare godtatt at det er litt sånt man må tåle når man bor i borettslag, tett i tett med andre mennesker. Hvis vi alle gjør så godt vi kan og tar litt ansvar og hensyn, og sier ifra hvis noe føles riv ruskende galt, burde det jo gå an å leve med både katter, hunder, snørrunger og rare voksne i nabolaget
Gjest Gjest_Arne_* Skrevet 7. mai 2009 #129 Skrevet 7. mai 2009 Vell... Heldige dåke så berre har ein nabo med katt. Rundt midt hus er det mellom 10-15 katta. Det passa svert dårlig med min hobby så er ute gullfisk. Det forsvinnner for 600-1000kr i fisk sista året. Fisken får eg gjenn i form av drit på terassen og jordberåkeren min. Har forsøkt forsjellige remedia for å hola dei vekke. Men ser det regnar stort sett vekk etter ein dag og to. Eg kan ikkje fylla hagen med appelsinskal cdplater kaffigrut og anna søppel for å hola dei vekke. Eg har fjernstyrt katteskremmar, det er trykkluftdyser så er lagt i bakken så eg kan utløyse med fjernkontrollen. Det funke bra ei stund. Dei kvekker og springer av gårde. Men om natta er dei tilbake å spise fisk. Eg har ein fin hagedam å har ikkje tenkt å begrava den i nett eller gjerde osv. Eg tok opp katteplaga i form av dikt på postkassestativet i fjord. Det blei ein del diskusjonar rundt tema. Kateeigarane synst diktet var berre morsomt og tok ikkje hinte i da heila :-( Men dei så var plaga med kattane, forstod det veldig godt å var heilt enige med meg. I dag må katteeigarane berre ta til seg att hagane til andre er ikkje do eller matfat til deiras katta. Så ska dei ha katt så må det vera inne katt!! Så min konklusjon er att det er berre å fanga dei i fella å ta dei med til dyrlegen. Det er den mest humane måten å avliva dei på. Deretter kaste eg dei i søppla sammen med kattedriten eg må spa utav åkeren.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #130 Skrevet 7. mai 2009 Jeg er katteeier selv, og ville foretrukket at misfornøyde naboer nevnte det for oss. Jeg kan godt forstå at noen synes det er ubehagelig med andres kattedrit i bedene, oppgravde blomster og dyr som sniker seg inn. Derfor ville jeg prøvd å samarbeide, kommet og rydda drit og hjulpet til med å finne løsninger som gjorde nabotomta mindre interessant. Når katteeier ikke vil samarbeide, synes jeg det er greit nok å f eks sprute vann (med flaske, ikke hageslange, høyttrykksspyler o.l!), fysje vekk katten, sette opp pinner i bedene og sånt. Jeg ville ikke blitt dødelig fornærmet om noen jagde katten min vekk fra hagen sin, så lenge de ikke skader ham eller overdriver metodene.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #131 Skrevet 7. mai 2009 Så min konklusjon er att det er berre å fanga dei i fella å ta dei med til dyrlegen. Det er den mest humane måten å avliva dei på. Deretter kaste eg dei i søppla sammen med kattedriten eg må spa utav åkeren. Smarte dyreierere merker dyrene sine. En veterinær ville ikke avlivet en katt som var ID-merket og i tillegg ikke var registrert på ditt navn. Hadde jeg vært eier av en katt og fått vite av veterinæren hva du prøvde å gjøre kunne du forventet en anmeldelse, og med rette (og politiet ville ikke kjøpt ditt argument om at alle katter skal være innekatter for å unngå bæsj i andres hager). Det er faktisk ulovlig å skade eller ta livet av andres dyr. Og forøvrig, om katten mot formodning ikke var merket, er det sjelden vanskelig å skjønne hvilken kattevond nabo som hadde gjort udåden, og la oss si det sånn, det er flere som kan hevne seg i det stille.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #132 Skrevet 7. mai 2009 Det passa svert dårlig med min hobby så er ute gullfisk. Utrolig at noen kan synes en gullfisk sitt liv er så mye mer verd enn en katts. Kan du ikke bare godta naturens gang - at katter fanger fisk - og ha gullfiskene dine inne? Hadde du vært en katt hadde du også fanget fisk. Skulle vi fange deg i en felle og avlive deg av den grunn? Noen mennesker er så full av kvalme at jeg skjønner ikke at de holder ut med seg selv...
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #133 Skrevet 7. mai 2009 Utrolig at noen kan synes en gullfisk sitt liv er så mye mer verd enn en katts. Kan du ikke bare godta naturens gang - at katter fanger fisk - og ha gullfiskene dine inne? Hadde du vært en katt hadde du også fanget fisk. Skulle vi fange deg i en felle og avlive deg av den grunn? Noen mennesker er så full av kvalme at jeg skjønner ikke at de holder ut med seg selv... Bestmmer du hvem som er mest glad i dyret sitt, gullfiskeieren eller katteeieren? Du bruker jo akkurat samme argumentasjon tilbake, hold fisken din inne. Hvem er du som bestemmer at livet til en katt er mer verdt enn en gullfisk, en karpe kan bli veldig gammel og kan temmes. Spise mat av hender osv. Jeg har forøvrig en hund som synes kattejakt er det beste som finnes. Jeg gjør mitt beste for å unngå kattedrap og har til nå klart det. Hva om jeg slipper ham løs for at han skal jakte katter, hadde du vært hund hadde jo du også jaget katt?? Om du har noe imot dette så hold katten din inne, så unngår du at pusen din blir spist opp. Dersom du forsøker å holde hagen din i stand og liker å pusle med gullfiskene dine fortjener man like mye forståelse som en katteelsker. Gir ingen rett til å avlive pusene, men eiere bør trå litt mer varsomt og ikke blåse av problemene deres dyrehold skaper for andre.
Troyamin Skrevet 7. mai 2009 #134 Skrevet 7. mai 2009 Jeg har heldigvis sjeldent problemer med naboens katter. Har tre katter selv som sørger for å holde unna uønskede katter. Men vi har da hatt et par streifere som har oppholdt seg lenge i låven. Da har vi forsøkt å finne eierne. Når det ikke har lykkes, så skyter vi katta!
Gjest Gjest Arne Skrevet 7. mai 2009 #135 Skrevet 7. mai 2009 Smarte dyreierere merker dyrene sine. En veterinær ville ikke avlivet en katt som var ID-merket og i tillegg ikke var registrert på ditt navn. Hadde jeg vært eier av en katt og fått vite av veterinæren hva du prøvde å gjøre kunne du forventet en anmeldelse, og med rette (og politiet ville ikke kjøpt ditt argument om at alle katter skal være innekatter for å unngå bæsj i andres hager). Det er faktisk ulovlig å skade eller ta livet av andres dyr. Og forøvrig, om katten mot formodning ikke var merket, er det sjelden vanskelig å skjønne hvilken kattevond nabo som hadde gjort udåden, og la oss si det sånn, det er flere som kan hevne seg i det stille. Ehhh??!! Er det lovlig å ta fiskane i min hage da???? Du møter deg sjøl i døra her!!!
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #136 Skrevet 7. mai 2009 Du som eiger gullfiskene kan jo ordne ett lokk som du kan ta over dammen din om natten, mister kattene interessen etter en stund. Ellers så kan du ta opp problemet direkte, å sette opp generelle lapper er ikke løsningen. De som har ett annsvarlig kattehold vil sannsynligvis bekymre seg og strekke seg enda lenger, de som ikke bryr seg skjønner nok ikke engang at det var de du siktet til.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #137 Skrevet 7. mai 2009 Og til dere som skriver at de mener naboen skal kvitte seg kattene. Det er som å høre... "jeg syns at naboens unger er bråkete, griser med søppen rundt i tettbebygde strøket vårt og stadig er innom eiendommen for å hente baller av ulike typer" Tror de må kvitte seg med dem eller flytte" Er det mulig??! Sammenlikne katter med barn !! :dåne: Katter har ingenting å gjøre på et boligfelt, av den ENKLE grunn at man ikke kan stenge de inne eller gå med de i bånd. Skal man ha utekatt, må man bo et sted der det egner seg å ha katt, dvs i en enebolig langt unna andre(eller på en gård).
Gjest Blubberella Skrevet 7. mai 2009 #138 Skrevet 7. mai 2009 Ehhh??!! Er det lovlig å ta fiskane i min hage da???? Du møter deg sjøl i døra her!!! Nå er vel ikke katter strafferettslig ansvarlige... Men joda, jeg skjønner problemet. Har du tatt problemet opp med katteierne? Det er jo ikke sikker de vet at kattene spiser fisken din, selv om du hinter frempå med dikt ved postkassa... (forøvrig en kreativ, om enn noe "feig" løsning). Snakk ordentlig med naboene, istedet for å hinte frempå. Si ifra på en høflig men bestemt måte at dette er en uholdbar situasjon. Dere må jo kunne finne frem til en eller annen løsning på problemet. Og så må jeg jo få si at jeg synes vel det er like lite gjennomtenkt å ha gullfiskedam i et nabolag der man vet det finnes masse katter, som å ha masse katter i et område med mange mennesker som kanskje ikke liker katteinvasjon. Å innrette seg etter forholdene i et nabolag går begge veier. Kattene og gullfiskene har like lite eller mye rett til å være der, så det er uansett eierne som må ta ansvar.
Gjest Gjest_Arne_* Skrevet 11. mai 2009 #139 Skrevet 11. mai 2009 Ja det blei diskutert med naboane i etterkant å dei forstår problemet. Men er alikavell ikkje villige til å ha kattane inne, eller under kontroll. Dei vett og at fiskane mine er drept og ligger hallveis oppspist i hagen min. Eg meiner att eg har rett til å ha fiskar og bloma i fred i min hage! Eg kan ikkje asfaltera heile hagen eller gjera inn hagen fordi naboane ikkje kan ta hensyn med kattane. Naboane kan ikkje ha restriksjona i min hage fordi dei ikkje kan passa sine egne dyr!! Det er dyre holdar så må passa på sitt dyr!! Det er og viktig å sei att eg har ellers godt forhold til naboane. Men det begynna å plage no att eg ikkje kan ha fisk i min egen hage.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå