Gå til innhold

Naboens katter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er igjen ryddet. Jeg oppfordrer dere til å holde dere innenfor regelverket, og holde en anstendig tone i debatten.

Trampe -mod-

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Tråden er igjen ryddet. Jeg oppfordrer dere til å holde dere innenfor regelverket, og holde en anstendig tone i debatten.

Trampe -mod-

Ja her får man et lite innblikk i hvordan verden ville vært om kvinner styrte og bestemte.. Grøss..

Skrevet
Hvilken rett er det du snakker om?

Helt utrolig hvor egoistisk dere katte-eiere er!

Bare for at dere ikke gidder å ta vare på dyrene deres mener du at deres naboer skal flytte...

Gidder å ta vare på? :ler: Først må man jo få beskjed om at katten er til plage for andre da. Katteeiere er ikke tankelesere noe mer enn andre, og får man ikke beskjed om at katten driter hos naboen så vet man det faktisk ikke.

Er disse kattene kastrert? Om de ikke er det, ville jeg tatt det opp med katteieren og forklart at ikke- kastrerte katter har større trang til å markere seg enn kastrerte. Jeg tror og håper at dette kan være til hjelp.

Dette var greit for meg å få vite. Tanken har streifet meg at det kanskje er de to ukastrerte monsene som går rundt her som er naboens problem. Mine er kastrerte, og som sagt gjør de fra seg så mye inne at jeg har vanskelig for å tro at de kan få gjort så veldig mye ute.

Ja her får man et lite innblikk i hvordan verden ville vært om kvinner styrte og bestemte.. Grøss..

Fikk du sjeft og ble moderert av Bolledeig du da... :troest:

Gjest Driver
Skrevet
Det er mange ting som kan være irriterende. Besøkenda nabokatter kan irritere. Besøkende nabobarn kan irritere. Skrikende barn eller fulle ungdommer som hoier på bussen kan irritere. Når man lever i et samfunn som vårt, så er det mye som kan irritere. Vi lever ikke i en boble. Det kan faktisk være at naboen har barn som vil hoie og lage leven når de leker ute. Det kan faktisk være naboen har katt som vandrer inn på din eiendom. Slik er det å leve i et samfunn sammen med andre.

Selvsagt kan man ta opp ting som plager - hvis naboens barn støyer uvanlig mye eller nabokatten er uvanlig plagsom og nærgående, så kan man ta det opp. Men mye ligger jo i hvordan man selv velger å forholde seg til det og hvordan man tar det opp.

Joda det er riktig at det er mye som kan irritere en her i verden, men jeg har da aldri opplevd at verken støyende barn eller fulle ungdommer kommer å DRITER i min hage! Det er ingen meneskerett å ha katt, gidder man ikke ta vare på den (les: sørge for at den ikke er til plage for sine omgivelser) skal man selvfølgelig ikke skaffe seg katt. Det er ikke noe problem å gjennomføre dette, men dere gidder rett og slett ikke.

Gjest Cupcakes
Skrevet
Joda det er riktig at det er mye som kan irritere en her i verden, men jeg har da aldri opplevd at verken støyende barn eller fulle ungdommer kommer å DRITER i min hage! Det er ingen meneskerett å ha katt, gidder man ikke ta vare på den (les: sørge for at den ikke er til plage for sine omgivelser) skal man selvfølgelig ikke skaffe seg katt. Det er ikke noe problem å gjennomføre dette, men dere gidder rett og slett ikke.

jeg har opplevd fulle og støyende voksne som har urinert og driti i hagen der vi bodde før jeg...syntes det nesten er værre enn med kattedritt igrunn...

Skrevet
Joda det er riktig at det er mye som kan irritere en her i verden, men jeg har da aldri opplevd at verken støyende barn eller fulle ungdommer kommer å DRITER i min hage!

Jeg har heller aldri opplevd fulle katter eller katter som skriker på bussen.

Gjest Driver
Skrevet
Jeg har heller aldri opplevd fulle katter eller katter som skriker på bussen.

Du virker litt umoden må jeg si, men når det ikke finnes gode argumenter for din sak så er det vel forståelig at du kommer med slik pjatt..

Er egentlig litt greit å se at dere ikke kan argumentere for deres sak, det bekrefter bare det jeg allerede visste..

Skrevet
Du virker litt umoden må jeg si, men når det ikke finnes gode argumenter for din sak så er det vel forståelig at du kommer med slik pjatt..

Er egentlig litt greit å se at dere ikke kan argumentere for deres sak, det bekrefter bare det jeg allerede visste..

Hersketeknikk eller tok du ikke poenget mitt?

Teskje:

Selv om de konkrete irritasjonsmomentene ikke er de samme, så er de alle eksempler på irritiasjonsmomenter vi opplever i vårt samfunn. For noen er fulle ungdommer mer irriterende enn nabokatter, for andre er det omvendt.

Gjest Driver
Skrevet
Hersketeknikk eller tok du ikke poenget mitt?

Teskje:

Selv om de konkrete irritasjonsmomentene ikke er de samme, så er de alle eksempler på irritiasjonsmomenter vi opplever i vårt samfunn. For noen er fulle ungdommer mer irriterende enn nabokatter, for andre er det omvendt.

Hehe, nå er det jo ganske vanlig at kvinner som ikke når frem med egen argumentasjon påberoper seg at de blir utsatt for hersketeknikk..

Men, neida det er nok ikke det. Når det gjelder det såkalte poenget ditt så må jeg vel innrømme at det gikk meg hus forbi ja, ble vel litt for enkelt.

Så kommer vi til det du la under "Teskje":

Irritasjoner opplever vi jo alle om det meste, men nabokatter som driter i min hage 365 dager i året er ikke irritasjon. Det blir faktisk flere kilo drit som må plukkes opp fra blomsterbed til våren.Det er en konstant plage som aldri tar slutt, men det mener selvfølgelig du at jeg må tåle. Belastningen på ditt dyrehold er det jeg som skal bære. Er det ikke litt rart at det er bare katter denne problemstillingen gjelder, alle andre prøver så godt de kan å passe på dyrene sine, men ikke dere? Har selvfølgelig ingen illusjoner om at du tar dette innover deg, dette mener du er mitt problem. Er det rart flere og flere blir katte-hatere med medmennesker som deg?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hva med å flytte til en enebolig langt ut på landet uten naboer som har katter. Vips ditt problem er fikset. Det virker som om du har lite problemer i livet ditt som klarer å irritere deg over slike bagateller. Gratulerer med din innstilling og dine holdninger.

Jeg er imponert.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva med å flytte til en enebolig langt ut på landet uten naboer som har katter. Vips ditt problem er fikset. Det virker som om du har lite problemer i livet ditt som klarer å irritere deg over slike bagateller. Gratulerer med din innstilling og dine holdninger.

Jeg er imponert.

Mye lettere å fjerne kattene, så har man naboer uten katter... :skratte:

Skrevet
Hehe, nå er det jo ganske vanlig at kvinner som ikke når frem med egen argumentasjon påberoper seg at de blir utsatt for hersketeknikk..

Men, neida det er nok ikke det. Når det gjelder det såkalte poenget ditt så må jeg vel innrømme at det gikk meg hus forbi ja, ble vel litt for enkelt.

Jeg påberopte meg ikke å bli utsatt for hersketeknikk, jeg spurte om det var hersketeknikk eller om du ikke forsto poenget, og det viste seg å være sistnevnte. Jeg ville satt pris på om du leste det jeg faktisk skrev.

Så kommer vi til det du la under "Teskje":

Irritasjoner opplever vi jo alle om det meste, men nabokatter som driter i min hage 365 dager i året er ikke irritasjon. Det blir faktisk flere kilo drit som må plukkes opp fra blomsterbed til våren.Det er en konstant plage som aldri tar slutt, men det mener selvfølgelig du at jeg må tåle. Belastningen på ditt dyrehold er det jeg som skal bære. Er det ikke litt rart at det er bare katter denne problemstillingen gjelder, alle andre prøver så godt de kan å passe på dyrene sine, men ikke dere? Har selvfølgelig ingen illusjoner om at du tar dette innover deg, dette mener du er mitt problem. Er det rart flere og flere blir katte-hatere med medmennesker som deg?

Forskjellen fra katter og alle andre kjæledyr er at katter går løs uten å være under konstant kontroll slik som f.eks en hund er. Dette fordi de har en helt annen natur med andre behov enn en hund. Jeg synes også du legger altfor mye negativitet i dette når du sier at "alle andre prøver så godt de kan å passe på dyrene sine, men ikke dere". Det er faktisk fullt mulig å ta seg godt av en katt selv om den går ute - ja, faktisk synes jeg det er den eneste måten man bør ha katt på.

Men, som sagt, jeg synes også du bør ta det opp med katteeier og vedkommende kan da f.eks ha kattekasse inne og kanskje hjelpe til med å dekke utgiftene for ulike remedier som kan få kattene bort fra dine bed. Og om man er kattehater, så er det ens eget ansvar, på samme måte som man ikke kan skylde på innvandrere for at man er rasist.

Gjest Gjest
Skrevet
Forskjellen fra katter og alle andre kjæledyr er at katter går løs uten å være under konstant kontroll slik som f.eks en hund er. Dette fordi de har en helt annen natur med andre behov enn en hund. J

Dette er jo bare tøv, alle dyr har spesielle behov. Men når man velger å bosette seg sammen med andre menesker må man jo sørge for at dyrene som du har skaffet deg ikke er til plage for andre. Dette er vanlig for alle som har dyr, bare ikke for dere katte-eiere. Ser frem til når dette blir lovregulert slik det er i mange andre land..

Skrevet
Dette er jo bare tøv, alle dyr har spesielle behov.

Noe blir ikke tøv bare fordi om du sier det.. Og selvsagt har alle dyr spesielle behov, det er ikke et motargument mot kattens natur til å utforske sitt revir og område fritt og alene.

Gjest Gjest
Skrevet
Noe blir ikke tøv bare fordi om du sier det.. Og selvsagt har alle dyr spesielle behov, det er ikke et motargument mot kattens natur til å utforske sitt revir og område fritt og alene.

Nå er det sikkert litt vanskelig for deg å forstå det, men ALLE dyr har som utgangspunkt å være fri i naturen. Merkelige saker, men sånn er det bare.

Problemet til katten er ikke når den utforsker sitt revir, det er når den kommer inn på MITT revir. Da blir jeg ikke god å ha med å gjøre...

Skrevet
Nå er det sikkert litt vanskelig for deg å forstå det, men ALLE dyr har som utgangspunkt å være fri i naturen. Merkelige saker, men sånn er det bare.

Problemet til katten er ikke når den utforsker sitt revir, det er når den kommer inn på MITT revir. Da blir jeg ikke god å ha med å gjøre...

Det er ikke nødvendig med en nedlatende tone. Selvsagt har alle det som utgangspunkt, og det er derfor jeg personlig mener at dyr som må holdes inne i bur ikke fungerer som kjæledyr - men det er en annen diskusjon.

Når det gjelder at den kommer inn på ditt revir så har både jeg og andre gitt deg flere tips til hva du kan gjøre, og forslag til hva du kan be katteeier om.

Gjest Tanika
Skrevet
Dette er jo bare tøv, alle dyr har spesielle behov. Men når man velger å bosette seg sammen med andre menesker må man jo sørge for at dyrene som du har skaffet deg ikke er til plage for andre. Dette er vanlig for alle som har dyr, bare ikke for dere katte-eiere. Ser frem til når dette blir lovregulert slik det er i mange andre land..

Jeg gleder meg til at noen fra andre planeter kommer dalende ned fra verdensrommet og redder jordas befolkning...

Og da tror jeg nok ikke det er menneskene som burde reddes.

Tenk over din egen holdning og egoistiske tankegang, før du setter krav til andres!

Gjest Gjest_Turid_*
Skrevet

Ser at tråden har engasjert :)

Skal kommentere enkelte av innleggene.

"Katt deg vekk" eller lignende midler i pulverform fås kjøpt på felleskjøpet. vet at det har fungert for mange når det gjelder bed.

Det skal jeg teste ut. Er verdt de kronene.

Klart man skal tåle litt, en bæsj i ny og ne hadde vel ikke plaget TS her heller, men når to fremmede katter har hennes hage som fast toalett, så skjønner jeg veldig godt at hun blir lei.

Du har skjønt det jeg har prøvd å forklare. At det er mengden/hyppigheten det er snakk om. Ikke at en katt tusler over tomta mi.

Hovedproblemet er jo det at det faktisk ikke ER noe som virkelig funker. Katter er ikke særlig redd for slike ting og en god skjiteplass er verdt litt ufyselig lukt som er sprayet på. Det er mulig enkelte ting hjelper mot noen katter, men dersom katter flest er som min katt (og det er de etter min erfaring) så er det ikke noe lukt eller vannspruting som funker. Heller ikke noe som lager lyd funker i lengden fordi katten venner seg av med det og bryr seg tilslutt ikke.

Problemet løses heller ikke ved å skaffe seg en annen katt fordi at en god bæsjeplass er en god bæsjeplass uansett hvilken katt du spør.

Eneste alternativet er at en av dem flytter i såfall, og etter min mening er det da TS som bør pakke sakene og dra fordi dette problemet vil melde seg på alle tettbygde steder. Det eneste stedet man ikke vil ha problemet er i blokkleilighet med altan.

Lettvint løsning du kom med og ikke helt korrekt. Og ikke minst arrogant. Jeg har ikke hatt problemer med de andre nabokattene på alle de årene jeg har bodd her. De streifer, får litt kos hvis jeg er ute og går videre. Selv med iallfall 4 andre katter i nærmeste nabolag så har jeg aldri vært plaget sånn som nå.

Nå må du slutte å fable. Da kunne jo ingen hatt dyr, da. Jeg har bodd mange steder, og jeg har alltid opplevd at naboene mine sine dyr har kommet inn på vår eiendom og ved flere tilfeller inn i huset vårt. Både katter og bikkjer.

Det er ikke et problem med mindre man gjør det til det. Det er bedre at EN person som plages flytter, enn at 10-15 naboer med dyr skal måtte flytte.

Det er faktisk ikke sånn at dersom naboen til ts flytter så er ts kvitt problemet. Da kommer det en ny katt fra naboen litt lenger borte som har registrert at nabokatten ikke lenger passer reviret sitt. Skal denne naboen også flytte? Hva med neste?

Dessuten. Du MÅ bo i byen ja, men MÅ du bo et sted med hage? MÅ du bo på bakkeplan? I en leilighet i 2 etg (med en leilighet i 1 etg) ville du ikke vært plaget.

Les hva jeg svarte til Tanna. Katter generelt er ikke et problem her. Det er naboens sine to. Kunne ikke naboen ha latt være å flytte hit da. Kunne holdt seg der de kom fra?

Det er sannsynligvis mange flere enn den nærmeste naboen til ts som har katter. Dersom naboen tok med seg katten og flyttet ville en av disse kattene ta over bæsjeplassen. Det er bare sånn katter er.

Det er ikke et sterkere behov å ha hage enn å ha katt.

Dersom jeg hadde en baby som sov inne i huset mitt og jeg visste at det fantes nærgående katter - ja da hadde jeg passet på å lukke dørene i huset.

Syns ts virker som om h*n lar seg plage av ting man som medlem i et samfunn med andre mennesker bare må finne seg i. Jeg må finne meg i de uoppdragne ungene til naboen som står og stirrer inn vinduene eller inn på terrassen vår om sommeren. Eller at ungene løper ute i gaten og hyler og skriker. Hadde dette plaget meg så mye som TS klager over en stakkars katt så hadde jeg tatt initiativet til å flytte selv.

Jeg må finne meg i mye annet. Også naboens hylende unger, festing, unger som tar snarvei over tomta, nabo som klipper gress kl. 8 på en lørdag osv. Det er på en annen måte. Jeg kan faktisk snakke til voksne og barn. Samtidig så er det bare sånn når man bor tett. Jeg har ikke problemer med det selv om jeg av og til blir irritert.

jeg rotet fram dette kjerringrådet et sted på nettet - det kan jo være verdt et forsøk:

-----------------------------------

Få kattene vekk fra blomsterbedet.

Plant peppermynte eller lavendel, eller drypp peppermynte- eller bergamott olje på en trebit, og legg den i bedet. Kattene liker ikke denne lukten, og holder seg borte. Er du plaget med kattelort i podens sandkasse, kan du også bruke dette rådet.

-------------------------------------------

Er disse kattene kastrert? Om de ikke er det, ville jeg tatt det opp med katteieren og forklart at ikke- kastrerte katter har større trang til å markere seg enn kastrerte. Jeg tror og håper at dette kan være til hjelp.

Takk for tipset. Hadde faktisk planer om å plante noen lavendel i år.

Jeg aner ikke om disse to er kastererte, men takk for innspillet. Jo mere jeg vet og forslag jeg kan komme med så regner jeg med at praten med naboen går lettere.

Nå har jeg lest gjennom hele tråden, og må si at jeg er forbauset over hvorfor ingen har kommet på dette før: Du har jo verdens beste katteskremmer - en hund! La hunden være ute, så holder kattene seg unna. :-) Der jeg vokste opp pleide katten til en av naboene å gå over plenen vår, den hadde en fast rute. Den gjorde aldri noe, bare gikk over plenen, til ganske faste tider - ut om ettermiddagen/kvelden, hjem om morgenen. Da vi fikk oss hund som ble sluppet ut i hagen i tide og utide sluttet den å gå der...

He he. Den ene katta er større enn hunden min. Nå har ikke min hund vært ute i hundegården pga snøen så jeg vet faktisk ikke hvordan det ville ha gått. Kan ikke slippe hunden løs i hagen for den er ikke 100% inngjerdet. Hunden min varsler når kattene går forbi terrassen eller når de ligger oppå leveggen min. Da må jeg bruke tid på å si ifra at hunden skal stoppe og bjeffe. Det hender jeg må dra for alle gardiner når jeg forlater huset så den ikke ser kattene. Vil ikke at den skal stå og varsle.

Det er ikke helt problemfritt å slippe ut en hund i hagen - hunden kan stikke av, grave opp egen eller andres plen eller tygge i stykker ting og tang om man ikke holder konstant øye med den. Nå vet ikke jeg om det er en stor eller liten hund, om gjerdet er høyt nok til å holde en hund inne (noe de ofte ikke er), eller om hunden ville ønske å dra ut på tur alene om den fikk sjansen til det.

Om trådstarter slipper ut hunden sin i hagen, kan det være hunden stikker av og at naboer poster tråder på Kvinneguiden om "hun dama som slipper ut hunden sin og lar dem grave i hagen min" eller lignende hehe... bare for å sette det litt på spissen ;)

men i utgangspunktet er det en god idé. Jeg er bare usikker på om noe slikt ville fungert i praksis, ellers hadde sikkert trådstarter gjort det allerede.

Hun stikker nok ikke av når jeg er ute i sammen med henne. Selv om hun er veldressert så kan jo fristelsen til å ta en tur på egenhånd være til stede. Ergo så må jeg være ute dersom hun ikke er i hundegården.

Har hatt en dag hvor det var så varmt at terrassedøra sto åpen mens jeg satt på terrassen. Måtte da selvfølgelig jage katt som hadde sneket seg inn.

Jeg skal ta det opp med naboen bare det har tint litt mer snø så at han faktisk kan se all kattedriten rundt husveggen. Er spent på hvordan jeg blir møtt da. Skal selvfølgelig være saklig og høflig. Får ikke en dialog når man kaster shit. Bokstavelig talt. :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet
Tenk over din egen holdning og egoistiske tankegang, før du setter krav til andres!

Ja det er veldig egoistisk å be folk ta vare på dyrene sine, beklager på det sterkeste. Jeg trodde faktisk det var ubetenksomhet eller mangel på kunnskap som gjorde at katte-eiere flest ikke tok vare på dyrene sine, men etter å lest litt i dette forumet forstår jeg jo at dere mener i fullt alvor at det er andre som skal ta hele ansvaret og plukke opp driten etter dem. Er dere hvirkelig voksne menesker, eller er det mest småjenter i dette forumet. (håper og tror på det siste)

Gjest Tanika
Skrevet
Ja det er veldig egoistisk å be folk ta vare på dyrene sine, beklager på det sterkeste. Jeg trodde faktisk det var ubetenksomhet eller mangel på kunnskap som gjorde at katte-eiere flest ikke tok vare på dyrene sine, men etter å lest litt i dette forumet forstår jeg jo at dere mener i fullt alvor at det er andre som skal ta hele ansvaret og plukke opp driten etter dem. Er dere hvirkelig voksne menesker, eller er det mest småjenter i dette forumet. (håper og tror på det siste)

Jeg er et voksent menneske, men jeg har denne holdningen som jeg har og er fornøyd med det.

Kunnskapen går bare ikke helt inn til deg. Katter går løs og de går hvor de vil.. Det er låv til å ha katt, og du som vil bo tett i lag med andre mennesker må tåle slikt eller finne deg en annen plass hvor du kan ha ro og fred.

Selvfølgelig skjønner jeg at det er dumt å ha kattebæsj i hagen din. Men hvor bortskjemt er du egentlig? Vær løsningsinnstilt og snakk med naboen. Kjøp "get-off" spray på dyrebutikken og spray i hagen din..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...