Gå til innhold

Naboens katter

Fremhevede innlegg

Skrevet
For en utrolig arrogant holdning. Har man kjæledyr, skal man gjøre sitt beste for at de ikke skal være til sjenanse for andre. Kattebæsj i hagen og katter som går inn åpne vinduer og dører er faktisk ikke noe kjekt. Det skal ikke være noe man må finne seg i uten å klage.

Hunden min har like mye "rett" på å bjeffe som katten din har til å drite i bedet til naboen. Om naboen din skaffet seg en hund, og denne ulte og hylte og bjeffet hele jævla natten, hadde det vært ok synes du?

Huseier har da like mye rett på å slippe kattebæsj i bedet sitt.

Jeg synes ts bør snakke med naboen på en ordentlig måte. Og jeg synes faktisk det er naboen som skal betale for eventuelle ting man kan legge ut for å holde katten vekk.

Hovedproblemet er jo det at det faktisk ikke ER noe som virkelig funker. Katter er ikke særlig redd for slike ting og en god skjiteplass er verdt litt ufyselig lukt som er sprayet på. Det er mulig enkelte ting hjelper mot noen katter, men dersom katter flest er som min katt (og det er de etter min erfaring) så er det ikke noe lukt eller vannspruting som funker. Heller ikke noe som lager lyd funker i lengden fordi katten venner seg av med det og bryr seg tilslutt ikke.

Problemet løses heller ikke ved å skaffe seg en annen katt fordi at en god bæsjeplass er en god bæsjeplass uansett hvilken katt du spør.

Eneste alternativet er at en av dem flytter i såfall, og etter min mening er det da TS som bør pakke sakene og dra fordi dette problemet vil melde seg på alle tettbygde steder. Det eneste stedet man ikke vil ha problemet er i blokkleilighet med altan.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hovedproblemet er jo det at det faktisk ikke ER noe som virkelig funker. Katter er ikke særlig redd for slike ting og en god skjiteplass er verdt litt ufyselig lukt som er sprayet på. Det er mulig enkelte ting hjelper mot noen katter, men dersom katter flest er som min katt (og det er de etter min erfaring) så er det ikke noe lukt eller vannspruting som funker. Heller ikke noe som lager lyd funker i lengden fordi katten venner seg av med det og bryr seg tilslutt ikke.

Problemet løses heller ikke ved å skaffe seg en annen katt fordi at en god bæsjeplass er en god bæsjeplass uansett hvilken katt du spør.

Eneste alternativet er at en av dem flytter i såfall, og etter min mening er det da TS som bør pakke sakene og dra fordi dette problemet vil melde seg på alle tettbygde steder. Det eneste stedet man ikke vil ha problemet er i blokkleilighet med altan.

Jeg er en dyrekjær person med kjæledyr selv. Men alvorlig talt. Mennesker skal ikke måtte flytte på grunn av andres kjæledyr. Kjæledyr er noe man skaffer seg helt frivillig. Det er ikke slik at man MÅ ha katt. Skaffer man seg kjæledyr, skal ikke disse være til sjenanse for andre. Om man ikke klarer å ha dyr uten at andre plages av dette, er det en selv som bør flytte langt på landet. Jeg for min del MÅ bo i by for å ha en jobb. Det finnes ikke jobber til folk med min utdanning i landlige strøk.

Skrevet (endret)
Jeg er en dyrekjær person med kjæledyr selv. Men alvorlig talt. Mennesker skal ikke måtte flytte på grunn av andres kjæledyr. Kjæledyr er noe man skaffer seg helt frivillig. Det er ikke slik at man MÅ ha katt. Skaffer man seg kjæledyr, skal ikke disse være til sjenanse for andre. Om man ikke klarer å ha dyr uten at andre plages av dette, er det en selv som bør flytte langt på landet. Jeg for min del MÅ bo i by for å ha en jobb. Det finnes ikke jobber til folk med min utdanning i landlige strøk.

Nå må du slutte å fable. Da kunne jo ingen hatt dyr, da. Jeg har bodd mange steder, og jeg har alltid opplevd at naboene mine sine dyr har kommet inn på vår eiendom og ved flere tilfeller inn i huset vårt. Både katter og bikkjer.

Det er ikke et problem med mindre man gjør det til det. Det er bedre at EN person som plages flytter, enn at 10-15 naboer med dyr skal måtte flytte.

Det er faktisk ikke sånn at dersom naboen til ts flytter så er ts kvitt problemet. Da kommer det en ny katt fra naboen litt lenger borte som har registrert at nabokatten ikke lenger passer reviret sitt. Skal denne naboen også flytte? Hva med neste?

Dessuten. Du MÅ bo i byen ja, men MÅ du bo et sted med hage? MÅ du bo på bakkeplan? I en leilighet i 2 etg (med en leilighet i 1 etg) ville du ikke vært plaget.

Endret av Tanna
Gjest Gjest
Skrevet
Nå må du slutte å fable. Da kunne jo ingen hatt dyr, da. Jeg har bodd mange steder, og jeg har alltid opplevd at naboene mine sine dyr har kommet inn på vår eiendom og ved flere tilfeller inn i huset vårt. Både katter og bikkjer.

Det er ikke et problem med mindre man gjør det til det. Det er bedre at EN person som plages flytter, enn at 10-15 naboer med dyr skal måtte flytte.

Det er faktisk ikke sånn at dersom naboen til ts flytter så er ts kvitt problemet. Da kommer det en ny katt fra naboen litt lenger borte som har registrert at nabokatten ikke lenger passer reviret sitt. Skal denne naboen også flytte? Hva med neste?

Dessuten. Du MÅ bo i byen ja, men MÅ du bo et sted med hage? MÅ du bo på bakkeplan? I en leilighet i 2 etg (med en leilighet i 1 etg) ville du ikke vært plaget.

Det går helt fint an å ha dyr på en måte som ikke er til sjenanse til andre.

Det ER et problem om man er allergisk. Eller om man ved et uhell stenger dyret til naboen inne før man selv reiser på ferie. Eller om man faktisk er redd for katter. Eller om man har en baby som sover, og katten legger seg over babyen. Skal man måtte legge myggnetting over babysengen også inne i sitt eget hjem?

Skal man ha kjæledyr, skal man også gjøre det man kan for at dyret ikke er til plage for andre. Om man ikke klarer det, så får man enten flytte selv, eller kvitte seg med dyret.

Nå er det ikke 10-15 katter som plager ts, men én, nemlig naboens. Å si at hele nabolaget må flytte, er en ganske latterlig overdrivelse. Hvem er det som fabler her?

Menneskers behov kommer foran kjæledyrs. Mennesker skal ikke måtte bo i blokkleilighet for å slippe å få andres kjæledyr inn i hjemmene sine. Det er ikke slik at kjæledyr kommer foran mennesker.

Skrevet

Det er mange ting som kan være irriterende. Besøkenda nabokatter kan irritere. Besøkende nabobarn kan irritere. Skrikende barn eller fulle ungdommer som hoier på bussen kan irritere. Når man lever i et samfunn som vårt, så er det mye som kan irritere. Vi lever ikke i en boble. Det kan faktisk være at naboen har barn som vil hoie og lage leven når de leker ute. Det kan faktisk være naboen har katt som vandrer inn på din eiendom. Slik er det å leve i et samfunn sammen med andre.

Selvsagt kan man ta opp ting som plager - hvis naboens barn støyer uvanlig mye eller nabokatten er uvanlig plagsom og nærgående, så kan man ta det opp. Men mye ligger jo i hvordan man selv velger å forholde seg til det og hvordan man tar det opp.

Skrevet
Det går helt fint an å ha dyr på en måte som ikke er til sjenanse til andre.

Det ER et problem om man er allergisk. Eller om man ved et uhell stenger dyret til naboen inne før man selv reiser på ferie. Eller om man faktisk er redd for katter. Eller om man har en baby som sover, og katten legger seg over babyen. Skal man måtte legge myggnetting over babysengen også inne i sitt eget hjem?

Skal man ha kjæledyr, skal man også gjøre det man kan for at dyret ikke er til plage for andre. Om man ikke klarer det, så får man enten flytte selv, eller kvitte seg med dyret.

Nå er det ikke 10-15 katter som plager ts, men én, nemlig naboens. Å si at hele nabolaget må flytte, er en ganske latterlig overdrivelse. Hvem er det som fabler her?

Menneskers behov kommer foran kjæledyrs. Mennesker skal ikke måtte bo i blokkleilighet for å slippe å få andres kjæledyr inn i hjemmene sine. Det er ikke slik at kjæledyr kommer foran mennesker.

Det er sannsynligvis mange flere enn den nærmeste naboen til ts som har katter. Dersom naboen tok med seg katten og flyttet ville en av disse kattene ta over bæsjeplassen. Det er bare sånn katter er.

Det er ikke et sterkere behov å ha hage enn å ha katt.

Dersom jeg hadde en baby som sov inne i huset mitt og jeg visste at det fantes nærgående katter - ja da hadde jeg passet på å lukke dørene i huset.

Syns ts virker som om h*n lar seg plage av ting man som medlem i et samfunn med andre mennesker bare må finne seg i. Jeg må finne meg i de uoppdragne ungene til naboen som står og stirrer inn vinduene eller inn på terrassen vår om sommeren. Eller at ungene løper ute i gaten og hyler og skriker. Hadde dette plaget meg så mye som TS klager over en stakkars katt så hadde jeg tatt initiativet til å flytte selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Katter er da skadedyr. De dreper fugler og småvilt, driter i blomsterbed, ligger på babyer og er full av toxiplacmose.

At de er kjæledyr, at noen er glad i dem gjør at man bør tåle en del, men dersom man blir invadert av nabokattene og de driter overalt bør eieren prøve å gjøre noe med det. Selvfølgelig må eier få beskjed på en høflig måte.

Lage en bedre egnet bæsjeplass, kjøpe katt deg vekk eller slike lydting. Og det er eieren selv som bør stå for dette mener jeg.

Skrevet
Katter er da skadedyr. De dreper fugler og småvilt, driter i blomsterbed, ligger på babyer og er full av toxiplacmose.

At de er kjæledyr, at noen er glad i dem gjør at man bør tåle en del, men dersom man blir invadert av nabokattene og de driter overalt bør eieren prøve å gjøre noe med det. Selvfølgelig må eier få beskjed på en høflig måte.

Lage en bedre egnet bæsjeplass, kjøpe katt deg vekk eller slike lydting. Og det er eieren selv som bør stå for dette mener jeg.

Katter dreper sjelden uten grunn. Det ligger i kattens instinkt. Vi mennesker derimot, vi dreper unødvendig. Både dyr og mennesker. Vi forurenser miljøet rundt oss. Vi ødelegger naturen, vi forpester verden rundt oss.

Jeg er enig i at man bør prøve å gjøre noe med det. Det er overhodet ikke andres ansvar om naboen holder dyr.

Skrevet

Tråden er ryddet

Trampe -mod-

Gjest Gjest
Skrevet

jeg rotet fram dette kjerringrådet et sted på nettet - det kan jo være verdt et forsøk:

-----------------------------------

Få kattene vekk fra blomsterbedet.

Plant peppermynte eller lavendel, eller drypp peppermynte- eller bergamott olje på en trebit, og legg den i bedet. Kattene liker ikke denne lukten, og holder seg borte. Er du plaget med kattelort i podens sandkasse, kan du også bruke dette rådet.

-------------------------------------------

Er disse kattene kastrert? Om de ikke er det, ville jeg tatt det opp med katteieren og forklart at ikke- kastrerte katter har større trang til å markere seg enn kastrerte. Jeg tror og håper at dette kan være til hjelp.

Skrevet

Lol, jeg ser du opererer med din helt egen definisjon av skadedyr. Er det fordi du tror du provoserer at du gjør det?

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, katter er skadedyr, selv om mange synest de er søte. Samme måte som rotter, mus, ilder, kaniner osv er skadedyr i feil setting og antall. Dette betyr ikke at de ikke er høyt skattede kjæledyr.

Mange land har problemer med villkattbestander, det er tendenser i norge men vi har ett klima som gjør at det kan være vanskelig å overleve for villkatter. Heldigvis sier jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er sannsynligvis mange flere enn den nærmeste naboen til ts som har katter. Dersom naboen tok med seg katten og flyttet ville en av disse kattene ta over bæsjeplassen. Det er bare sånn katter er.

Det er ikke et sterkere behov å ha hage enn å ha katt.

Dersom jeg hadde en baby som sov inne i huset mitt og jeg visste at det fantes nærgående katter - ja da hadde jeg passet på å lukke dørene i huset.

Syns ts virker som om h*n lar seg plage av ting man som medlem i et samfunn med andre mennesker bare må finne seg i. Jeg må finne meg i de uoppdragne ungene til naboen som står og stirrer inn vinduene eller inn på terrassen vår om sommeren. Eller at ungene løper ute i gaten og hyler og skriker. Hadde dette plaget meg så mye som TS klager over en stakkars katt så hadde jeg tatt initiativet til å flytte selv.

At en person har hage er ikke til sjenanse for andre. Katten til naboen ER til sjenanse. Det er forskjellen.

Man skal ikke måtte leve med dører og vinduer lukket konstant i frykt for at en katt kommer inn og legger seg på babyen. Det er ikke sunt.

Unger er nødvendige i samfunnet. Katter er det ikke. Jeg irriterer meg mer over unger enn over katter, men ungene er vi faktisk nødt til å ha om vi vil ha en god alderdom.

At vi lever i samfunn med andre mennesker, betyr ikke at vi skal finne oss i å måtte ha dører og vinduer konstant lukket på grunn av at enkelte andre mennesker skaffer seg kjæledyr.

Synes du det er ok med hunder som bjeffer som bestatt både natt og dag? Som ødelegger søvnen din og ethvert forsøk på en stille hyggestund med en bok i hagen?

Skal man ha dyr, skal man også gjøre det man kan for at de ikke plager andre.

Gjest Gjest
Skrevet
Katter dreper sjelden uten grunn. Det ligger i kattens instinkt. Vi mennesker derimot, vi dreper unødvendig. Både dyr og mennesker. Vi forurenser miljøet rundt oss. Vi ødelegger naturen, vi forpester verden rundt oss.

Jeg er enig i at man bør prøve å gjøre noe med det. Det er overhodet ikke andres ansvar om naboen holder dyr.

Katter som får mat hjemme har ikke noen grunn til å drepe. De dreper ikke mus og fugler for mat, ei heller i selvforsvar.

Katter som dreper småfugler er faktisk et så stort problem enkelte steder at eksperter fortviler. Det går hardt ut over småfuglbestanden når det er mye katter i et område. Katter klatrer i trær, og kan rasere reir med fuglunger.

Det ligger i kattens instinkt å jakte. Jakten resulterer i mangfoldige drepte smådyr.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har jeg lest gjennom hele tråden, og må si at jeg er forbauset over hvorfor ingen har kommet på dette før: Du har jo verdens beste katteskremmer - en hund! La hunden være ute, så holder kattene seg unna. :-) Der jeg vokste opp pleide katten til en av naboene å gå over plenen vår, den hadde en fast rute. Den gjorde aldri noe, bare gikk over plenen, til ganske faste tider - ut om ettermiddagen/kvelden, hjem om morgenen. Da vi fikk oss hund som ble sluppet ut i hagen i tide og utide sluttet den å gå der...

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke helt problemfritt å slippe ut en hund i hagen - hunden kan stikke av, grave opp egen eller andres plen eller tygge i stykker ting og tang om man ikke holder konstant øye med den. Nå vet ikke jeg om det er en stor eller liten hund, om gjerdet er høyt nok til å holde en hund inne (noe de ofte ikke er), eller om hunden ville ønske å dra ut på tur alene om den fikk sjansen til det.

Om trådstarter slipper ut hunden sin i hagen, kan det være hunden stikker av og at naboer poster tråder på Kvinneguiden om "hun dama som slipper ut hunden sin og lar dem grave i hagen min" eller lignende hehe... bare for å sette det litt på spissen ;)

men i utgangspunktet er det en god idé. Jeg er bare usikker på om noe slikt ville fungert i praksis, ellers hadde sikkert trådstarter gjort det allerede.

Skrevet
http://www.gardex.no/subdet7.htm

Her er apparatet jeg FORSØKTE å si noe om!

Denne er sikkert fin for folk med store eiendommer og ingen egne dyr, men ut fra det som står om den vil også hunder plages av den frekvensen man må stille inn på for å skremme vekk katter, dermed jager den vekk TS' egen hund i samme slengen. Dessuten står det at den dekker et område på opptil 300 m2, og da kan jeg tenke meg at apparatet jager kattene vekk fra sin egen og andre naboers hage og hus også, noe som ikke vil være særlig dyrevennlig.

Siterer:

"Apparatet har 3 frekvensområder:

17kHz. brukes mot: Elg, rådyr, grevling

23kHz. brukes mot: Katter, hund, mink, mår m.m.

40kHz. brukes mot: Mus og rotter.

Dekker et område på opptil 300m2."

TS, har du fått snakket med naboene og prøvd ut noen av forslagene du har fått?

Gjest Driver
Skrevet (endret)

Som vanlig i dette forumet kommer det masse mer eller mindre håpløse råd om hvordan man skal holde katten til naboen unna sin egen eiendom.

Er det så veldig vanskelig for dere katte-eiere å få inn i skallen at det er dere som eier disse hårdottene som har ansvaret for dem? Alle andre som har skaffet seg forskjellige dyr forstår dette, men ikke dere!

Endret av Trampe
Gjest Gjest
Skrevet
Vann skader ingen.

Tror neppe naboen kommer til å kvitte seg med de ei heller at de blir innekatt. De er veldig mye ute selv nå i vinter. Du kan ikke bare snu en katt fra utekatt til innekatt.

Kommer selvfølgelig til å si i fra til naboene når vi treffes, men tviler på at det blir noen endring.

Kom hit da, så skal jeg spyle deg full i kaldt vann. Det skader jo ingen!

Herregud er det mulig.

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for lenka, gokla. :) men 800 kr er mye for meg som lever på rehabilitering og forsørger barn. Hadde økonomien vært anderledes så hadde jeg prøvd tvert.

Jeg er absolutt ikke uvillig til å prøve ting for å holde katter borte. Tar fortsatt i mot tips på planter/busker som jeg kan plante og som katter ikke liker.

Godt at noen forstår problemet. Jeg er ikke kattehater eller dyrehater, men jeg vil bare ha levelige forhold. Jeg har ingen problemer med å se ting fra flere sider, men noen tolker det bare som om jeg skal ta deres private og kjære katt.

Er det derfor du har så lite å gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...