Gå til innhold

Naboens katter

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er et voksent menneske, men jeg har denne holdningen som jeg har og er fornøyd med det.

Kunnskapen går bare ikke helt inn til deg. Katter går løs og de går hvor de vil.. Det er låv til å ha katt, og du som vil bo tett i lag med andre mennesker må tåle slikt eller finne deg en annen plass hvor du kan ha ro og fred.

Selvfølgelig skjønner jeg at det er dumt å ha kattebæsj i hagen din. Men hvor bortskjemt er du egentlig? Vær løsningsinnstilt og snakk med naboen. Kjøp "get-off" spray på dyrebutikken og spray i hagen din..

Så om jeg kom å luftet hundene mine i din hage hver eneste dag ville du syns det var greit? Det er jo lov å ha hund. Om du ikke likte det så måtte du flytte.. Dere kan jo umulig fått normal oppdragelse i det hjemmet dere kommer fra.

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Må si jeg syns det er latterlige argumenter som kommer fram her. At hvis man ikke liker katter, får man flytte. Eller om man velger å bo i tettbygd strøk, får man bare finne seg i at andres dyr driter ned hagen din.

Blir helt matt av dette. Aldri i livet om jeg hadde vurdert å flytte pga naboer som har katt. Det handler om litt større ting enn et kjæledyr, faktisk. Økonomi, boligpriser, jobb, hensyn til familie, barn som går på skole osv.

Syns at de mest ihuga katteelskerne her inne, trenger en realitycheck.

Gjest Gjest
Skrevet
Når det gjelder at den kommer inn på ditt revir så har både jeg og andre gitt deg flere tips til hva du kan gjøre, og forslag til hva du kan be katteeier om.

Ja det mangler ikke på råd om hva den stakkars naboen skal gjøre, men hva eieren av skadedyret skal foreta seg sier dere ikke mye om. Makan til egoisme skal man lete lenge etter. Dere kan umulig se hvor ekstrem dere egentlig er.

Skrevet
Ja det mangler ikke på råd om hva den stakkars naboen skal gjøre, men hva eieren av skadedyret skal foreta seg sier dere ikke mye om. Makan til egoisme skal man lete lenge etter. Dere kan umulig se hvor ekstrem dere egentlig er.

tja hvis man leser hele diskusjonen så hadde man jo sett at katte eierene har kommet med mange forskjellige innspill til hva man kan gjøre.

men det er totalt umulig å vite hvor katten er til en hver tid.

den er som tidligere sagt ute på egenhånd ..

synnes det er værre med hunde eiere som ikke tar opp etter hundene sine de er faktisk tilstede...

og de fleste katte eiere tar faktisk ansvar og gjør så godt de kan.

hvis naboen her har problemer med kattene mine så snakker vi om det å finner en løsning.

jeg har kattedo inne og laget en ute med tak over. men det er jo ikke altid de går på do der..

og naboen spyler vann på de hvis de kommer over på hans tomt og det krever faktisk ikke så mange ganger får de skjønner at det er dumt å gå der. og er jeg ute å ser at de går dit så skremmer jeg de vekk.

men før man har snakket om problemene så kan de heller ikke bli løst..

Gjest Gjest
Skrevet
og naboen spyler vann på de hvis de kommer over på hans tomt og det krever faktisk ikke så mange ganger får de skjønner at det er dumt å gå der.

Hva tror du de gjør da? SLUTTER Å DRITE? Dem går til en annen nabo!

Skrevet

nei jeg tror ikke det.. men hvis de går andre veien så ligger det en skog bak huset til den naboen og regner ikke med at noen blir plaget der...

Skrevet
Hva tror du de gjør da? SLUTTER Å DRITE? Dem går til en annen nabo!

jeg synnes igrunn du virker som du ikke ønsker løsninger men elsker å kværulere..

og hvis du hadde lest alt så har de faktisk alternativer...

Gjest Gjest
Skrevet

Men du tigerpus høres jo ut som om du gjør det som kreves, slik du skriver kan jeg tene meg at du også hadde kjøpt katt deg vekk eller lavendel til naboen også om det behøves. Du har sannsynligvis også ett godt forhold til naboen.

Dokasse inne er minstekrav, og en dokasse ute dersom naboene blir veldig plaget er jo sunn fornuft. Allikevel de som insisterer på at det hele er naboens problem, dokassen lukter og krever arbeid, samt at katten er jo streifdyr såpass bør en tåle. My ass :flekke:

Gjest Gjest
Skrevet
jeg synnes igrunn du virker som du ikke ønsker løsninger men elsker å kværulere..

og hvis du hadde lest alt så har de faktisk alternativer...

Du får bare syns hva du vil, men løsningen er ikke å gi naboene mere eller mindre tåpelige råd om hvordan dine dyr skal holdes unna privat eiendom. Dere er ekstremt egoistisk, har ingen tanker om at dette egentlig er deres problem. Om det er slik at det er umulig å løse det fra deres side så får dere la være å skaffe dere katt. Er det rart at flere og flere velger å løse dette på en helt annen og mere permanent måte? Personlig syns jeg det er å gå alt for langt, men etter å lest igjennom endel innlegg her i forumet har jeg forståelse for at noen gjør det.

Skrevet (endret)

Så da regner jeg med at du gjest glatt overser alle rådene som er gitt om hva TS kan snakke med katteeier om, og be vedkommende om å gjøre? Fordi det passer ikke inn i ditt bilde av oss som ekstremister og egoister?

Og, som sant, ja, det er "rart" at noen velger å bli kattehatere eller kattemordere. Man har kun selv ansvar for egne holdninger og handlinger, og kan ikke skylde det på andre.

Endret av Tabris
Skrevet
Du får bare syns hva du vil, men løsningen er ikke å gi naboene mere eller mindre tåpelige råd om hvordan dine dyr skal holdes unna privat eiendom. Dere er ekstremt egoistisk, har ingen tanker om at dette egentlig er deres problem. Om det er slik at det er umulig å løse det fra deres side så får dere la være å skaffe dere katt. Er det rart at flere og flere velger å løse dette på en helt annen og mere permanent måte? Personlig syns jeg det er å gå alt for langt, men etter å lest igjennom endel innlegg her i forumet har jeg forståelse for at noen gjør det.

jeg har et godt forhold til alle naboene her og det har aldri hvert snakk om at de har driti i naboens hage det var andre grunner til at de ikke ville ha han der.

og helt forståelig. jeg kan bare gjøre så mye jeg kan for å unngå at de går dit.

men å løse katteproblemer permanent er ikke et alternativ..

Skrevet

Hva forventer du at katteieren skal gjøre? Katter har lov til å være ute uten noen som følger de hele tiden, og det er omtrent umulig å lære en katt å holde seg unna steder katten eventuelt liker veldig godt. Har kattenf unnet et perfekt sted å gå på do, så vil katten fortsette å bruke det stedet.

Naboen kan nok fjerne kattedriten, men det er omtrent det eneste katteeieren har muligheter til å gjøre. For katteeieren kan ikke la katten være inne, bare fordi naboen ikke liker katten. Vi har ikke en lov der det sier at det er båndtvang på katter eller slike ting, fordi kattene er frie på den måten.

Jeg er ikke kattelesker, om noen måtte mene det etter mitt svar, men jeg har full forståelse for at man som eier av en katt ikke har samme mulighet til å passe på den som man gjør med en hund.

Har naboen sett at det er akkurat denne katten som gjør i fra seg, eller mener naboen at det er den siden h*n har sett den flere ganger i hagen?

Skrevet

Jeg har full forståelse for ditt problem TS. Vi har også samme problemet her.. Nå som snøen smelter - har jeg ikke tall på alle kattebæsj - rukene jeg har hivd over hekken tilbake til naboen... (Ja, hvor skal jeg ellers gjøre av den? Plukke den opp med hendene og smøre den opp i søppeldunken min??) Kattene har driti oppå terassen, på inngangstrappa og rundt i hele hagen... Er så delikat, når ungene leker ute i snøen....Og spesielt nå som det smelter så mye.... Bæsjen blandet med smelte vann....

Har også hatt et par katter, som gikk inn til oss.... Da skremte jeg nesten livet av de, så det ble det fort slutt på....

Vi ga opp å ha en pent rosebedd utenfor huset, uansett hva vi gjorde - dreit kattene ned hele beddet. Vi har også ganske stor hage, så det er umulig med "katt deg vekk" eller lignende...

Under terassen er det også mange ruker... Dessuten stinker det kattetiss overalt.

Nå skal det være sagt. Jeg elsker katter jeg.... Syntes de er skjønne dyr, og har selv hatt flere innepuser... Men jeg liker IKKE at nabokattene driter og tisser i hele hagen min...

Derfor har vi hver vår en intens kattejage - "kampanje" her... Jeg har dypt og indelig forklart ungene at katter er søte, og at kattene ikke skjønner at det er galt å bæsje hos oss.... MEN vi kan ikke ha møkk overalt... Derfor skal vi skremme vekk de kattene vi ser innenfor våre gjerder....

Jeg bruker også bøtter med vann...Mengder.....eller hageslangen. Og det hjelper... Vi er ikke så mye plaget sommertid....

Vintertid er vi ikke så mye ute, og derfor får de "fritt spillerom" desverre.

Kom hit da, så skal jeg spyle deg full i kaldt vann. Det skader jo ingen!

Herregud er det mulig.

Hvorfor skal du spyle meg med kaldt vann??? Jeg flyr ikke rundt og driter i andres hager (ikke i min egen heller, for den saks skyld...) :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Hva forventer du at katteieren skal gjøre? Katter har lov til å være ute uten noen som følger de hele tiden, og det er omtrent umulig å lære en katt å holde seg unna steder katten eventuelt liker veldig godt. Har kattenf unnet et perfekt sted å gå på do, så vil katten fortsette å bruke det stedet.

Jeg forventer at du hindrer den i å gå å drite på min eiendom! Ikke værre enn det!

Om du ikke klarer det må du kvitte deg med katten.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor skal du spyle meg med kaldt vann??? Jeg flyr ikke rundt og driter i andres hager (ikke i min egen heller, for den saks skyld...) :ler:

Fnis :fnise:

Du trådstarter, jeg er nysgjerrig på hvordan denne saken utvikler seg videre - om katt deg vekk eller lavendel hjelper og hva naboen sier. Håper du holder oss oppdatert :)

Skrevet
Jeg forventer at du hindrer den i å gå å drite på min eiendom! Ikke værre enn det!

Den eneste måten en katteeier kan gjøre det på er å holde katten inne eller å holde den i bånd. Disse er begge svært dårlige alternativer for en katt, med tanke på dens natur og behov.

Som sagt - at katter går løs er noe som hører til det norske samfunn. Selvsagt skal man kunne snakke med katteeier om å finne en løsning om det viser seg at man såpass med problemer som TS gjør, men hvis man tar helt av i aggresjon og snakker om kattehat, katteeiere uten ansvar osv så synes jeg man tar litt av. Jeg er enig i at det virker som om det er noen i denne tråden som er mer ute etter å spy edder og galle enn å finne frem til løsninger.

Gjest Gjest
Skrevet
Men KATTER de kan løpe rundt hele året og spise hareunger, ta egg og til og med rådyrkalver. - for dere visste vel at store hankatter kan ta rådyrkalver??

Er det da for mye å be om at andre kjæledyreiere også tar ansvar på lik linje med oss hundeeiere? Jeg bare spør..

Og selv om kattene har det best ute mener jeg at hensynet til vilt trumfer pus om våren/forsommeren. Og hageeiers manglende glede over hage pga av møkk trumfer katteeiers lyst til ikke å rense dokasser eller katteeiers manglende lyst til å bidra økonomisk eller med arbeid til løsninger.

Skrevet

når hundeeiere lar bikkja drite på verandaen her og i hagen min så skal jeg avlive de da.. eller eierene som står å ser på kanskje...

Og selv om kattene har det best ute mener jeg at hensynet til vilt trumfer pus om våren/forsommeren. Og hageeiers manglende glede over hage pga av møkk trumfer katteeiers lyst til ikke å rense dokasser eller katteeiers manglende lyst til å bidra økonomisk eller med arbeid til løsninger.

den dagen katta mi kommer hjem med en rådyrkalv i kjeften så skal jeg vurdre å avlive den...

og jeg gjør alt jeg kan for å ha det trivlig i nabolaget..

Gjest Gjest
Skrevet
når hundeeiere lar bikkja drite på verandaen her og i hagen min så skal jeg avlive de da.. eller eierene som står å ser på kanskje...

Neida, du skal satse på lavendel eller ha "hund-degvekk" på verandaen eller prøve å sprute vann på hunden. Hjelper ikke det må du kanskje flytte...

Skrevet

hehe godt jeg tåler såpass da ;)

er jo bare å plukke opp og ikke gjøre så stor sak utav det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...